ابزار رایگان وبلاگ

ذوب شدن یخ های کلیمانجارو
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ذوب شدن یخهای کلیمانجارو.جندی شاپور البرز

ذوب شدن یخهای کلیمانجارو.جندی شاپور البرز

 یخچالهای قله کوه کلیمانجارو واقع در تانزانیا سالیان درازیست  که کلاهپوش این کوه سترگ را سفید پوش کرده است برخلاف خانه این کوه که در مکانی گرم قرار گرفته است.در حقیقت هوای سرد و خشک ارتفاعات قله این کوه مقدار عظیمی یخ را برای بیش از ده هزار سال است که نگاه داشته است.این حجم یخ، دهانه این کوه آتشفشانی را کاملا محاصره کرده است.

ذوب شدن یخهای کلیمانجارو.جندی شاپور البرز

Melting ice on Mount Kilimanjaro

مطالعات انجام گرفته بر روی هسته های اصلی این یخ نشان می دهد که در طی تمامی تغییرات آب و هوایی ،شامل گرم شدنها و خشک شدن ها در طی سالیان متمادی  نتوانسته این حجم یخ را کاهش دهد .اما این روند بیش از این ادامه نخواهد یافت.مطالعات جدید و عکس های ماهواره ای نشان می دهد که طی 100 سال اخیر این توده یخی 85 درصد کاهش یافته است.دانشمندان پیش بینی می کنند با این روند تمامی این یخچال طبیعی تا سال 2060 برای همیشه از کره زمین محو گردد.افزایش دمای جهانی سرانجام اثر خود را بر روی یخهای کوهها نیز نمایان ساخت.اما این افزایش به تنهایی عامل این کاهش نمی باشد.بارش کمتر برف طی دهه های اخیر باعث خشکتر شدن اتمسفر این ناحیه گردیده است.در نتیجه میزان ابرها در این ناحیه کاهش یافته و نور مستقیم خورشید باعث ذوب شده این یخها گردیده است. دانشمندان همچنان اثر گلخانه ای ناشی از سوخت فسیلی را عامل اصلی افزایش دما یزمین می دانند.

جندی شاپور البرز.خرداد 92

 

منبع :Cryosphere Journal Entry

 

 

 

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان