ابزار رایگان وبلاگ

نخستین زن فضانورد، داوطلب سفر بی بازگشت به مریخ شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 نخستین زنی که به فضا سفر کرده اکنون از قصد خود برای سفر به مریخ خبر داده، حتی اگر هیچگاه نتواند دوباره به زمین بازگردد.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، والنتینا ترشکووای 76 ساله اظهار کرد: مریخ سیاره مورد علاقه وی بوده و رویای سفر به آن را دارد.این فضانورد روس گفت: ما محدودیت‌های انسان را می‌شناسیم و برای ما این مساله مانند یک رویا باقی مانده است. به احتمال زیاد اولین سفر بدون بازگشت خواهد بود اما من برای آن آماده‌ام.ترشکووا که در سن 26 سالگی پس از انجام یک سفر فضایی تک نفره به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شده بود، اظهار کرد که بخشی از گروهی بوده که امکان سفر به سیاره سرخ را بررسی می‌کردند.این کارگر سابق کارخانه نساجی، ماموریت فضایی خود را در سال 1963 در فضاپیمای ووستوک VI انجام داد.

وی یک زمانی که در یک برنامه فضانوردی در مسکو استخدام شد، یک چترباز آماتور بود.او به همراه سه زن دیگر به عنوان بخشی از پروژه کروشف برای اعزام اولین زن به فضا از اتحاد جماهیر شوروی آموزش دیده بود. اما ترشکووا تنها زنی بود که این ماموریت را به پایان رساند.

وی به همین دلیل عنوان قهرمان اتحاد شوروی را به دست آورد.در طول این ماموریت سه روزه، ترشکووا 48 بار زمین را دور زده و در آن زمان رکورد جدید تکمیل بیشترین مدار در کوتاهترین زمان را ثبت کرد.پرواز وی یک پروگاندای بزرگ برای اتحاد جماهیر شووری بود. ترشکووا بعدها مدال طلای صلح را برای نقش خود به عنوان سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی از سازمان ملل دریافت کرد.در روز 16 ژوئن(26 خرداد)، روسیه پنجاهمین سالگرد پرواز تاریخی ترشکووا را جشن خواهد گرفت.محققان پیش‌بینی کرده‌اند که فضانوردان در مسیر سفر به مریخ در معرض بمباران تابشهای کیهانی برابر با هفته‌ای یکبار سی‌تی اسکن کامل بدن در طول یکسال قرار خواهند گرفت.این دوز برای افزایش خطر ابتلا به سرطان تا سه درصد در آنها کافی است اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ابهامات زیادی در مورد تاثیر محیط فضا بر بدن انسان وجود دارد.ناسا قصد دارد یک گروه فضانورد را تا اواسط دهه 2030 به مدار سیاره مریخ بفرستد. سازمانهای خصوصی مانند گروه Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای اعزام به مریخ هستند.

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان