ابزار رایگان وبلاگ

میراث زنده یاد علی‌حاتمی در گراند هتل به گل نشست(آنچه باید قدر بدانیم، نمی دانیم)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 ساختمان‌هایی که می‌توانستند درآمدزا باشند حالا رسوای زمانه‌اند
 
حاتمی این شهرک را با استفاده از عکس‌های قدیمی موجود از طهران قدیم، ساخت این شهرک توسط فردی به نام ولی خاکدان اجرا شد. این شهرک شامل میدان توپخانه ،ساختمان عدلیه،خیابان لاله زار،سینما تابان،گراند هتل،عکاسخانه و چند مغازه دیگر است.
 
حاتمی درباره ساخت این شهرک گفته بود: «مدتی طولانی به دنبال چنین مکانی گشتم و نهایتا نزدیک اتوبان تهران – کرج، جای مناسبی پیدا کردم. تصادفا بعد از تحقیق فهمیدم این زمین در تملک تلویزیون است. دو سالی برای سر و سامان دادن آن زمان صرف کردیم تا نهایتا به شهرک سینمایی به شکل و شمایل امروزی رسیدیم».
 
تیر و آهن و وسایل چوبی شسکته این قسمتی از یادمان‌های یکی از کارگردان‌های به نام سرزمین ماست
 
حالا بخش‌های بسیاری از شهرک سینمایی دستخوش تغییر و تحول شده است. به نظر می‌رسد که این بخش‌ها به زودی برای همیشه از بین خواهند رفت. این در حالی است که شاید با مراقبت های بیشتر این بخش ها برای همیشه در شهرک سینمایی زنده بماند.
 
بهمن مقدسی، رییس شهرک سینمایی غزالی اما در برابر سوالات CHN سکوت می‌کند و پاسخی به این سوال نمی‌دهد که چرا بخش‌هایی از شهرک سینمایی در حال تخریب است و چرا اقدامی برای ساماندهی و مرمت آن نمی‌شود.
 
دیوارهای سوراخ شده نمایی از میراثی است که می‌توانست درآمد خوبی هم برای صنعت سینمای ما جلب کند
 
او پیشتر گفت‌و‌گویی با دیگر رسانه‌ها داشته که ما را به این گفته‌ها حواله می‌کند: «دکوری مثل لاله زار‌، اورشلیم، «تبریز در مه»، «نردبام آسمان»‌ و «مریم مقدس» به اندازه ماموریتشان در آن پروژه طراحی شده‌اند، برای اشل سینمایی و تلویزیونی ساخته شده‌اند و ماموریتشان محدود است به همین دلیل هم کاربری‌شان تعریفی داشته که این ماموریت را هم انجام داده‌اند و وظیفه خودش در آن پروژه را به نحو احسن ایفا کرده است، ولی باقی‌مانده و مقداری سازه معماری دارد که تخریب نشده است و مشکلات خاص خودش را دارد؛ مثلا ریزش می‌کند و مرمت لازم دارد که این مرمت هم بودجه‌ی خیلی زیادی می‌خواهد. پروژه‌ای برای این دکورها وجود ندارد، اگر پروژه‌ای بیاید مرمت می‌کنیم ولی ما بودجه ردیف مرمتی نداریم.
 
تصویری از خانه‌ای قدیمی نمایی که چندین سریال و فیلم در آن کار شده است ، افسوس که این میراث بازدیدکننده‌ای ندارد
 
به گفته او، این دکورها کج‌دار و مریض برای پروژه‌هایی که می‌آیند، حفظ می‌شوند. ما نمی‌توانیم مرمت کنیم چون هزینه‌گزافی برای هیچ می‌برد و کاربری از آن نمی‌بریم مثلا ما یک میلیارد خرج کنیم که کوفه را بازسازی کنیم برای این که 500-100 نفر از آن بازدید کنند؟! این نگاه نگاه میراث فرهنگی‌ای است. سازمان میراث فرهنگی باید یک کوفه نو در جایی بسازد‌، مواظبش باشد و مردم را در آن گردش دهد که یک کار فرهنگی باشد ولی ما کوفه را برای فیلم لازم داشتیم اگر فیلم بعدی آن را لازم داشته باشد آن را مرمت می‌کند.
 
با این وجود، مقدسی با اذعان به خرابی‌های عمده‌ی شهرک سینمایی، گفت: خرابی‌های عمده‌ای که ناشی از عدم هزینه است، درست است. خرابی‌های بزرگ به شکلی است که ما باید بودجه بگذاریم و آنها را بسازیم ولی عمدتا هر وقت پروژه بیاید بر اساس نیازی که دارد اصلاح و استفاده می‌کند.
 
او به این دو نهاد پیشنهاد همکاری می‌دهد: «میراث فرهنگی و شهرداری بودجه بگذارند، بسازند و خودشان هم متولی بهره‌برداری از آن باشند ما فقط به لحاظ رسانه‌ای و پروژه‌ای هدایت‌گر باشیم.
 
فاطمه علی اصغر

Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان