ابزار رایگان وبلاگ

تغییرات محیطی، عامل بزرگ شدن مغز حیوانات
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 23-26.JPG

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، تغییر شرایط زندگی انسان‌ها در مناطق شهری و روستایی باعث افزایش چشمگیر حجم مغز موش و سایر پستانداران کوچک شده است. 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پستانداران کوچک که از نرخ زاد و ولد بالایی برخودار بوده و در نزدیکی مناطق شهری ساکن هستند، به علت تغییرات محیطی ناشی از فعالیت های انسانی با رشد حجم مغز مواجه شده‌اند.

 در این بین پستانداری مانند موش با باروری بالا که در مناطق شهری و روستایی زندگی می کند، با بیشترین تغییر در حجم مغز روبرو بوده است. گونه های دیگر پستانداران مانند خفاش ها یا حشره خوارها نیز طی 90 سال گذشته بیشترین واکنش را به تغییرات محیطی از خود نشان داده اند.

 محققان دپارتمان بوم شناسی دانشگاه مینه سوتا در مطالعات خود 10 گونه زنده پستانداران کوچک ساکن مناطق روستایی و شهری و نمونه هایی از پستانداران تغییرات محیطیتغییرات محیطیتغییرات محیطیتغییرات محیطی مینه سوتا را از لحاظ جنسیت، ابعاد بدن و اندازه مغز مورد ارزیابی قرار دادند. 

نتایج این بررسی ها نشان می دهد، حجم مغز پستانداران کوچک ساکن در مناطق شهری مانند موش یا خفاش در مقایسه با سایر همتایان ساکن در مناطق روستایی با شش درصد افزایش حجم مواجه شده است.

 حجم مغز پستانداران کوچک ساکن در مناطق شهری برای تطبیق پذیری با تغییرات محیطی (ناشی از فعالیت های انسانی) با رشد مواجه شده است.

 تحقیقات قبلی نیز نشان می داد که گونه های مختلف پرندگان با مغز بزرگتر، از عملکرد بهتری در مناطق شهری برخودار هستند.

 در مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه آکسفورد صورت گرفته است، تأثیر زندگی در عرض جغرافیایی بالاتر بر رشد مغز به اثبات رسیده است؛ بر این اساس افراد ساکن در عرض های جغرافیایی بالاتر از مغز و کره چشم بزرگتری در مقایسه با ساکنان نزدیک به خط استوا برخوردار هستند.

 نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society منتشر شده است.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

lمهرناز
ساعت17:37---6 شهريور 1392


فريناز
ساعت20:16---4 شهريور 1392
مطلب جالب و نويي بود.
پاسخ:ممنون بابت نظرتون.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان