ابزار رایگان وبلاگ

کشف نحوه ساخت کشتی نوح در یک لوح بابلی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ولی از همه آن چه در این لوح نوشته شده تشریح دقیق نحوه ساخت این کشتی بیش از همه توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده و با اساطیری که تا به امروز در مورد کشتی نوح به دست ما رسیده یک تفاوت آشکار دارد. در این لوح شکل و ساختار کشتی بیضی‌شکل است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارش خود در این باره می‌نویسد که در اساطیر انجیلی کشتی نوح مثل هر کشتی معمولی دیگری تشریح شده که باریک و بسیار طویل است و طولش شش برابر پهنای آن است. عرشه آن سه طبقه دارد و محل ورود به کشتی در پهلوی آن قرار دارد.

از روی توضیحات مندرج در این لوح می‌توان دریافت که طراحی این کشتی به شکل یک بیضی بزرگ بوده با مساحتی به اندازه سه هزار و ۶۰۰ متر مربع، یا دو سوم یک زمین فوتبال. نحوه ساخت اسکلت و بدنه آن از یک سبد ریسمانی الهام گرفته که در آن تیرک‌های بدنه کشتی مثل دنده‌های موازی و منحنی‌شکل در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند. بدنه کشتی چه از درون و چه از بیرون، با ماده‌ای که یک نوع قیر طبیعی بوده پوشانده می‌شد.

ایروینگ فینکل معتقد است که این طرح برای ساخت کشتی غول‌پیکری بوده که مردمان بابل در آن زمان با ساخت نمونه‌های کوچک‌ترش آشنا بودند. استفاده از این نوع ساختار و فناوری را می‌توان در کشتی‌هایی دید که تا همین چندی پیش در رودخانه‌های مناطق مختلف خاورمیانه مورد استفاده بودند.

به گفته این باستان‌شناس، در این لوح کوچک اشاره می‌شود که قدرت الهی سیلاب بزرگی را به راه انداخت و تنها فردی که از آن جان سالم به در برد همه حیوانات را برای نجات از سیلاب با خود به عرشه این کشتی می‌برد. و حتی به عبارت معروف «جفت با جفت» نیز اشاره می‌کند که در حقیقت نحوه گزینش و ورود جانوران به کشتی را توضیح می‌دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید توضیحاتی که در این لوح با قدمت سه هزار و ۷۰۰ سال نوشته شده از اساطیر انجیل کهن‌تر است. ایروینگ فینکل معتقد است که در دوران تبعید گروهی از اندیشمندان قوم یهود به شهر بابل، آنها با داستان مربوط به این کشتی آشنا شدند. شنیده‌ها و تحقیقات آنها پس از بازگشت به فلسطین مبنای اساطیر مندرج در انجیل و تورات قرار گرفته است.

این لوح بابلی را چندی پیش یک شهروند بریتانیایی به موزه بریتانیا در لندن اهدا کرده است. ظاهرا پدر این فرد در دوران جنگ جهانی دوم از نیروهای نیروی هوایی بریتانیا و در خاورمیانه مستقر بوده است. او این لوح کوچک را همراه با چندین شی‌ء اسرارآمیز و تاریخی دیگر از خاورمیانه با خود به بریتانیا آورد.

داستان سیلاب بزرگ در خاورمیانه و کشتی نوح یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اساطیر مذهبی است. این ماجرا هنوز هم کنجکاوی بسیاری را به خود جلب کرده و هر از چند گاه در مورد کشف ردپای این کشتی یا کشف بخشی از باقی‌مانده آن در نقاط مختلف خاورمیانه خبرهای جدیدی می‌شنویم.

روزنامه گاردین می‌نویسد که یک موسسه فیلمسازی بریتانیایی قرار است بر اساس پژوهش‌های ایروینگ فینکل به زودی یک فیلم مستند در مورد کشتی نوح برای کانال چهار تلویزیون بریتانیا تهیه کند. در این فیلم مستند بر اساس توضیحاتی که در این لوح باستانی کشف شده یک کشتی واقعی ساخته خواهد شد و قابلیت‌های آن برای حمل بار و مسافر سنجیده می‌شود.

در حال حاضر یک فیلم سینمایی هالیوودی جدید درباره ماجراهای نوح پیامبر آماده نمایش است که راسل کرو هنرپیشه مشهور در آن نقش نوح را بازی می‌کند. باید دید که با توجه به کشفیات جدید در مورد طراحی این کشتی مشهور، ظاهر و ساختار آن در این فیلم چگونه نمایش داده خواهد شد.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان