ابزار رایگان وبلاگ

دادگاه پیستوریوس: (قهرمان پاره المپیک یا قاتل؟)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

دکتر استیپ، وضعیت روحی قهرمان پارالمپیک، را چنان نامناسب تشخیص داد که از ترس اینکه به خودش آسیب برساند بلافاصله درباره اینکه اسلحه کجاست سوال کرده بود.

در آفریقای جنوبی ناامنی و جرائم مسلحانه بقدری شایع است که آنهایی که تمکن مالی دارند در خانه‌های با حصارهای امنیتی، سیم‌ خاردار برق‎دار و نگهبان زندگی می‌کنند و بسیاری در خانه خود اسلحه دارند.

دکتر استیپ چهارمین شاهدی است که در این دادگاه شهادت می‌دهد.

پیش از آن زن و شوهری که در فاصله تقریبا صد و پنجاه متری منزل پیستوریوس زندگی می‌کنند شهادت داده بودند که پیش از شنیدن صدای شلیک، با فریادهای دلخراش زن و مردی که کمک می‌خواستند از خواب بیدار شده بودند.

اما "بری رو"، وکیل پیستوریوس شهادت این دو را زیر سوال برد: "آنها از آن فاصله نمی‌توانستند صدای فریاد را بشنوند، شهادت هر دوی آنها کاملا شبیه به هم بوده و اینکه هم مرد و هم زنی هر دو کمک خواسته باشند با هیچ سناریویی منطبق نیست."

دیروز نیز بوکسوری به نام کوین لرنا که با پیستوریوس دوست بود و با او تمرین می‌کرد درباره حادثه‌ای شهادت داد که یکماه پیش از قتل در رستورانی در ژوهانسبورگ رخ داده بود.

به گفته او پیستوریوس گلوله‌ای را در زیر میز غذا شلیک کرده بود و بعد از دوست دیگری خواسته بود تا تقصیر را بعهده بگیرد برای اینکه توجه رسانه ها به او جلب نشود.

دادستان از این شهادت استفاده کرد برای آنکه نشان دهد پیستوریوس در استفاده از اسلحه بی‌پروا و بی‌ملاحظه بوده است.

در سیستم قضایی آفریقای جنوبی هیئت منصفه وجود ندارد و رای نهایی به نظر قاضی بستگی دارد.

کارشناسانی که از نزدیک این دادگاه را پیگیری می‌کنند معتقدند رای قاضی در نهایت بر اساس گزارش پزشکی قانونی و کالبدشکافی و تحقیقات فنی پلیس مثل زاویه شلیک گلوله‌ها رقم خواهد خورد و شهادت شاهدان که هیچکدام شاهد اتفاق نبوده‌اند چندان تعیین کننده نخواهد بود.

دادستان پیستوریوس را به قتل عمد متهم کرده اما پیستوریوس قتل دوست دختر ۲۹ ساله‌اش را که مدل و چهره ای تلویزیونی بود ناشی از تصادف می‌داند.

دادستان معتقد است این زوج با هم اختلاف داشته‌اند و این باعث قتل ریوا استینکمپ شده است.

اگر پیستوریوس متهم به قتل عمد شود به حبس ابد محکوم خواهد شد.

سرنوشت او بستگی به این دارد که قاضی به چه نتیجه ای برسد؛ آیا پیستوریوس از روی خشم به دوست دخترش شلیک کرده یا از روی ترس؟


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان