ابزار رایگان وبلاگ

«تاثیر تغییرات جوی بیشتر بر فقرا و کشورهای جنوبی خواهد بود»
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

گزارش جدید سازمان ملل درباره آب و هوا همچنان بر خطر گرمایش زمین تاکید می‌کند. جاری شدن سیل، کم‌آبی، گرمای بیش از حد و کمبود مواد غذایی آثار گرمایش زمین هستند که انسانها و طبیعت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد درباره وضعیت آب و هوای جهان که بخش دوم آن از سوی "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" IPCC (نهاد وابسته به سازمان ملل) در یوکوهامای ژاپن منتشر شده نشان می‌دهد که تغییرات جوی که انسان‌ها علت بروز آن هستند، تاثیرات زیادی بر تمامی قاره‌ها و نیز دریاها گذاشته است. اینکه این تاثیرات چقدر وخیم‌تر خواهد شد و پیشرفت گرمایش زمین چه اثراتی بر انسانها و طبیعت خواهد داشت به این بستگی دارد که انسانها در آینده نزدیک چه اقداماتی برای توقف روند گرمایش انجام خواهند داد.

یک کارشناس آب وهوای سازمان "گرین پیس" درباره وضعیت کنونی تغییرات جوی به خبرگزاری آلمان گفت: «ما در حال حرکت روی یک خط باریک هستیم اما اگر شجاعانه عمل کنیم و تولید گازهای گلخانه‌ای را بر اساس برنامه تعیین‌شده کاهش دهیم، می‌توانیم جلوی تهدیدات بزرگتر برای امنیت انسان‌ها را بگیریم و اکوسیستم آبی، جنگل‌ها و گونه‌های جانوری را حفظ کنیم.»

تغییرات جوی تنها باعث آب شدن یخچال‌های طبیعی نمی‌شود بلکه اکوسیستم‌ها را تغییر می‌دهد و به انقراض گونه‌های جانوری می‌انجامد. این تغییرات همچنین تهیه مواد غذایی برای انسان‌ها در سراسر دنیا را سخت‌تر می‌کند. همین حالا نیز اختلالاتی در تولید محصولاتی چون گندم و ذرت پدید آمده است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای احتمال بروز جنگ‌های داخلی، قحطی و جاری شدن سیل در دهه‌های آینده را بیشتر می‌کند. بر اساس گزارش کارشناسان آب و هوای سازمان ملل، بالا رفتن دمای زمین، احتمال بروز "عواقب شدید، عمیق و جبران‌ناپذیر" را بالا برده است.

بر اساس این گزارش، تولید روزافزون گاز دی اکسید کربن می‌تواند باعث خساراتی چند میلیارد دلاری شود که جبران آنها نیز هزینه‌ای مشابه خواهد داشت. تاثیر تغییرات جوی بیشتر بر مردم فقیر و کشورهای جنوبی خواهد بود.

یکی از کارشناسان موسسه "اُکسفام" درباره گزارش سازمان ملل گفته است: «گزارش منتشر شده و پیام روشن است؛ تاثیرات تغییرات جوی بر منابع غذایی، بدتر از آنی است که پیش‌بینی می‌شد.»

پیش از این نیز "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" اعلام کرده بود که وخیم‌تر شدن وضعیت آب وهوا در جهان می‌تواند بر قیمت مواد غذایی تاثیر گذاشته و آن را بالاتر ببرد. کارشناس اکسفام در این باره گفته است: «اگر اقدامی سریع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام نگیرد، دسترسی به غذای کافی برای هر یک نفر هم همیشه دچار مشکل شود.»

dw.de



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان