ابزار رایگان وبلاگ

بزرگترین دایناسور جهان در آرژانتین پیدا شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

به‌تازگی در آرژانتین بزرگترین دایناسوری که تاکنون بر روی کره زمین زندگی می‌کرده کشف شده است. بنا به گفته دیرینه‌شناسان، ارتفاع این دایناسور غول‌آسا ۲۰ و طول آن ۴۰ متر و وزنش برابر با مجموع وزن ۱۴ فیل آفریقایی بوده است.استخوان‌های بزرگترین موجود زنده‌ایی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده است به تازگی توسط یک دهقان آرژانتینی یافت شد. این دهقان استخوان‌های این دایناسور را در کویری که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری در غرب شهر Trelew در جنوب کشور آرژانتین قرار دارد، پیدا کرد.
این دهقان متوجه می‌شود که یافته‌ی وی چیزی غیرعادی است، به همین دلیل به کارشناسان موزه دیرینه شناسی در آن منطقه خبر یافتن استخوان‌های قدیمی را می‌دهد.
پس از آن، گروهی محقق شروع به جستجوی استخوان‌های دیگر می‌کنند و سرانجام موفق به کشف ۱۵۰ قسمت استخوان می‌شوند. به گفته یکی از این محققان، اندازه این استخوان‌ها نشان می‌دهد که این نوع دایناسور، بزرگترین موجود زنده‌ایی بوده که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده است.

استخوان ران دایناسور هم اندازه قد یک انسان

بزرگترین استخوانی که از این دایناسور پیدا شده است، استخوان ران است که از آن به عنوان اساس و پایه اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌شود. به گفته دانشمندان، این دایناسور از سر تا دم حدود ۴۰ متر بوده و ارتفاعش با گردن بالا گرفته به ۲۰ متر می‌رسیده است. این ارتفاع معادل ارتفاع یک ساختمان ۷ طبقه‌ است. افزون بر این، این دایناسور غول‌آسا با وزن ۸۰ تن، معادل وزن ۱۴ فیل آفریقایی بوده است.به گفته دانشمندان این یافته یک گنج است، زیرا باقی‌مانده‌ها تقریبا صحیح و سالم بوده‌اند؛ اتفاقی که معمولا به ندرت رخ می‌دهد.


بزرگترین دایناسوری که پیش از این یافت شده بود، نامش آرژانتیناسور بود. باقی‌مانده‌های آن نیز در پاتاگونیا در جنوب آرژانتین پیدا شده بود. نخست محققان وزن این دایناسور را حدود ۱۰۰ تن تخمین زده بودند اما پس از بررسی‌های بیشتر این تخمین را صحیح ‌کردند، زیرا وزن این دایناسور تنها ۷۰ تن بود.

دایناسور یافت شده گیاه‌خوار بوده است

اما بنا بر گزارش‌های بی بی سی این بار احتمال اشتباه دانشمندان بسیار کم است. این دایناسور یافت شده حدود ۹۵ میلیون سال پیش در پاتاگونیا زندگی می‌‌کرده است. دانشمندان می گویند این فسیل، متعلق به یکی از گونه‌های تایتاناسورهاست که گیاه‌خوار بودند و در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند.

دانشمندان هنوز نامی برای این دایناسور غول‌آسا انتخاب نکرده‌اند. آنها قصد دارند اسمی را انتخاب کنند که هم نمایانگر بزرگی این دایناسور و منطقه‌ای که در آن پیدا شده باشد و هم نشانی از دهقانی داشته باشد که آن را پیدا کرده است.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان