ابزار رایگان وبلاگ

جو گیجینز؛ فوتبالیستی که ناپدید شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

طرح‌های آنها هیچگاه به سرانجامی نرسید، اما توجه دووالیه را به نام گیجینز جلب کرد. لسلی می‌گوید: "آن موقع دووالیه کل اعضای یک خانواده را مجازات می‌کرد. معروف است که او خانواده‌های خیلی از مخالفانش را دست‌جمعی کشته است."

گیجینز تنها زمانی متوجه شدت خطر شد که دیگر دیر شده بود. روز ۸ ژوئیه ۱۹۶۴ (۱۷ تیر ۱۳۴۳)، یعنی موقعی که لسلی فقط ۷ سال داشت، "آنها دو تون‌تون ماکوت را به یکی از مغازه‌های خشک‌شویی پدرم فرستادند ... وقتی او به آنها نزدیک شد، تون‌تون ماکوت‌ها او را عقب یک ماشین انداختند و هفت‌تیر را روی سرش گذاشتند. بعد هم او ناپدید شد."

همسرش، لیلین، هر کاری از دستش برمی‌آمد برای پیدا کردن او انجام داد، اما مردم آنقدر می‌ترسیدند که کمکی نمی‌کردند و سوالی نمی‌پرسیدند. تنها کاری که لیلین توانست بکند این بود که فهمید که او را به زندان فورت دیمانش برده اند. این زندان به شکنجه‌گاه معروف بود.

او و بچه‌ها تا سال ۱۹۶۶ در هائیتی ماندند و در ترس و وحشت به زندگی ادامه دادند. اما ژانویه آن سال در حالی که وانمود می‌کردند عازم تعطیلات هستند، سوار هواپیمایی به مقصد پوئرتوریکو شدند. ولی آنها در واقع می‌رفتند که در تبعید زندگی جدیدی را شروع کنند.

آنها سال‌ها با این امید به زندگی ادامه می‌دادند که گیجینز زنده است. اما در سال ۱۹۷۲، یعنی یک سال پس از مرگ دووالیه، خبر رسمی مرگ او را شنیدند. معلوم نیست او دقیقا چه زمانی و چگونه کشته شده است، اما اعضای خانواده‌اش در طول زمان موفق شدند اطلاعاتی را از اینجا و آنجا جمع‌آوری کنند و کنار هم بگذارند.

لسلی می‌گوید: "روایتی که بیش از روایات دیگر شنیده می‌شود این است که آن شب دووالیه شخصا به زندان فورت دیمانش رفته بود ... و شخصا پدرم را کشته بود." او اضافه می‌کند که سندی از سازمان سیا در اختیار دارد که نشان می‌دهد هر دو مرد آن شب در زندان مذکور حضور داشته اند.

بعد از مرگ دووالیه در سال ۱۹۷۱، پسرش ژان- کلود ملقب به "دوک نوزاد"، به ریاست جمهوری رسید و تا سال ۱۹۸۶ حکومت کرد. او در این سال در نتیجه اعتراضات عمومی از کشور گریخت.

هائیتی از آن موقع تاکنون با کودتا، فساد مالی و اداری و فجایع طبیعی دست به گریبان بوده است. در زلزله سال ۲۰۱۰ این کشور بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شدند. ۱۵۰ هزار نفر از آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه هنوز در سرپناه‌های موقتی زندگی می‌کنند.

لسلی ساکن آمریکاست، اما به هائیتی سفر کرده، و کتابی درباره پدرش نوشته است. او می‌گوید: "بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم که حتی می‌شود در این مورد یک فیلم ساخت. نه اینکه زیاد به گلی که زد پرداخته شود. آن صحنه فقط یک لحظه طول کشید؛ بلکه فیلمی درباره همه اتفاقاتی که قبل و بعد از آن افتاد ... هائیتی هنوز هم فقیرترین کشور نیمکره غربیست و مردم هنوز در فلاکت زندگی می‌کنند."


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان