ابزار رایگان وبلاگ

کشف منبع عظیم آب در زیر زمین
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

محققان دانشگاه نورث‌وسترن و دانشگاه نیومکزیکو از کشف یک اقیانوس بالقوه آب در زیر ایالات متحده خبر داده‌اند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گرچه آب این اقیانوس مایع نبوده و در صخره‌های موجود در جبه (گوشته) زمین قرار دارد، چنین کشفی می‌تواند نمایانگر بزرگ‌ترین منبع آبی زمین باشد.

 دانشمندان مدت‌هاست به دنبال کشف این موضوع بوده‌اند که چه میزان آب ممکن است بین سطح زمین و مخازن درونی‌تر آن وجود داشته باشد. هم‌اکنون، استیو جاکوبسن ژئوفیزیکدان دانشگاه نورث‌وسترن و براندن اشماندت زلزله‌شناس دانشگاه نیومکزیکو بسته‌های عمیق ماگما را کشف کرده‌اند که در 643.7 کیلومتری زیر امریکای شمالی واقع شده‌اند؛ این بسته‌ها نشان از وجود آب در چنین اعماقی است.

 این کشف نشان می‌دهد آب سطح زمین می‌تواند از طریق تکتونیک صفحه‌ای (حرکت در مقیاس بزرگ لیتوسفر) به چنین اعماقی نفوذ کند و در نهایت منجر به ذوب‌شدن نسبی صخره‌های موجود در عمق جبه شود. لیتوسفر یا سنگ‌کره خارجی‌ترین لایه کره زمین است.

 چنین دستاوردی دانشمندان را در درک چگونگی شکل‌گیری زمین، ماهیت ترکیب حال حاضر آن، فعالیت‌های درونی و همچنین میزان آب گرفتارشده در صخره‌های جبه این سیاره یاری می‌کند. محققان مدت‌هاست بر این باورند آب در لایه صخره‌ای جبه زمین و بین جبه پایینی و فوقانی در اعماق بین 402.3 تا 659.8 کیلومتری کره خاکی وجود دارد و کشف جدید نخستین شاهد مستقیم دال بر وجود این ماده در این منطقه از جبه موسوم به «ناحیه انتقال» است.

 وجود H2O ذخیره‌شده در صخره‌های جبه‌ای کلید اصلی این تحقیق است زیرا چنانچه فقط یک درصد وزن این صخره‌ها در ناحیه انتقال H2O باشد، این میزان معادل تقریبا سه برابر میزان آب در اقیانوس‌های زمین خواهد بود.

 جزئیات این دستاورد بزرگ علمی در مجله Science منتشر شد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان