ابزار رایگان وبلاگ

آغاز طرح تعیین توالی مخزن ژنتیکی انسان در انگلستان
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

چند مرکز تحقیقاتی علوم زیستی در انگلستان طرحی را در دست گرفته اند تا توالی ژنتیکی (نقشه ژنتیکی) ساکنان بریتانیا را تعیین کنند.این طرح سبب انقلابی در دانش طب و داروسازی خواهد شد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که اجرای این طرح سبب خواهد شد که بریتانیا تا چند سال دیگر پیشگام تحقیقات ژنتیکی در جهان شود.

نقشه ژنتیک چند نفر مبتلا به سرطان و چند بیماری نادر پیشتر تعیین شده است و متخصصان می گویند که با تعیین توالی ژنتیکی می توان درمان بیماریها، از جمله سرطان، را نسبت به هر شخص هدفمند کرد و درمانهای سختی چون شیمی درمانی را کنار گذاشت.

هر ژنوم (مخزن ژنتیکی) انسان بیش از شش میلیارد باز (سه میلیارد باز جفت شده) دارد و این بازها ابزار ساخت مولکولهای دی اِن اَی هر فرد هستند.

این طرح چهار ساله به مطالعه ژنوم یکصد هزار نفر خواهد پرداخت.متخصصان علوم زیستس در لندن، کمبریج و نیوکاسل کار خود را شروع کرده اند و مراکز دیگری هم به این طرح خواهند پیوست.تعیین توالی اولین ژنوم در روز ٣٠ مه سال جاری پایان یافت و از آن زمان تا کنون ژنومهای ١٠٠ نفر تعیین توالی ژنتیکی شده‌اند.

دانشمندان سعی دارند که این رقم را تا پایان سال جاری به ١٠٠٠ ژنوم و تا پایان سال آینده (٢٠١٥) به ده هزار ژنوم برسانند.ژنوم غده های سرطانی یک بیمار با ژنوم بافت سالم آنها مقایسه خواهد شد و شرکتهای داروسازی از این اطلاعات برای مقابله موثرتر با سرطان استفاده خواهند کرد.

تحقیقات ژنتیکی پیشین نشان داده است که سرطانها اختلافات اساسی با هم دارند. برای مثال سرطان سینه یک نوع بیماری نیست، بلکه دست کم بر ده قسم است که دلایل بروز متفاوتی دارند و شیوه درمان آنها نیز متفاوت است.

BBC NEWS



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان