ابزار رایگان وبلاگ

موزه مخفی سازمان سیا تنها خودی‌ها را راه می‌دهد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

"آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا" (CIA) وظیفه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مهم درباره کشورها، حکومت‌ها، شرکت‌های اقتصادی و افراد خارجی را دارد و برای انجام این وظیفه از روش‌های جاسوسی و عملیات محرمانه در خارج هم استفاده می‌کند.

چه کسی تصورش را می‌کرد که این سازمان صاحب یک موزه هم باشد؟

در وبسایت سیا لینکی وجود دارد که کاربران سایت را با انباری از مدارک و اسناد موفقیت‌های گذشته این سازمان مرتبط می‌سازد، اما کسانی که به بازدید ساختمان مرکزی این سازمان در لانگلی ایالت ویرجینیا می‌آیند، امکان اطلاع از وجود چنین مکانی را پیدا نمی‌کنند. دلیل آن این است که تنها اعضای سازمان سیا می‌توانند از این موزه دیدن کنند.

به‌تازگی سازمان سیا برای "یاهو نیوز" استثنا قائل شده و یک خبرنگار این رسانه اجازه داشته از محوطه ۱۳۰۰ متری موزه و ۸۰۰ مدرک و شیئی که در آن موجود است بازدید کند.

این خبرنگار گزارش داده که در تمام مدت بازدید او از این موزه نگهبانان مراقب او بودند. همچنین در این مدت درهایی که در این محوطه وجود داشتند بسته بودند.

نگهداری مجموعه در دما و رطوبت مناسب

سازمان سیا به مدارکی افتخار می‌کند که یادآور موفقیت‌های بزرگ این سازمان هستند، برای مثال یورش به محل اقامت اسامه بن لادن در پاییز ۲۰۱۱.

به دیوار موزه مسلسلی آویخته شده که رهبر القاعده هنگام حمله نیروهای ویژه سازمان سیا به پناهگاهش در ابیت آباد پاکستان با خود داشته است. در این موزه همچنین یک کتاب آموزشی القاعده را می‌توان دید که به نظر کهنه می‌رسد.

در وبسایت سازمان سیا آمده است که در سال ۱۹۷۲ ویلیام کولبی، رئيس وقت سازمان سیا، به فکر تاسیس یک موزه افتاد. سپس در سال ۱۹۸۰ فضایی برای موزه در نظر گرفته شد.

از ۱۵ سال پیش تا کنون ریاست موزه را خانم تونی هیلی بر عهده دارد. در این موزه حدود ۱۸ هزار شیء وجود دارند که در محفظه‌هایی با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری می‌شوند.

تابلوی آزادشدن گروگان‌های آمریکایی در ایران

در این موزه تابلوی نقاشی‌ای را می‌توان دید که در رابطه با ماجرای آزادسازی ۵ گروگان سفارت آمریکا در ایران است؛ این تابلو را یک هنرمند به سفارش سازمان سیا کشیده و موضوع آن در فیلم "آرگو" هم به تصویر درآمده است.

این تابلو کارشناسان سازمان سیا را در حال درست کردن مدارک جعلی نشان می‌دهد. یکی از کارشناسان را تنها از پشت می‌توان در این تابلو دید، چون قرار بوده هویت این فرد آشکار نشود.

یکی از جالب‌ترین اشیاء این موزه سنجاقکی است که از دور هدایت می‌شود و به عنوان پیش‌کسوت پهپادهای امروزی به شمار می‌رود.

همچنین می‌توان دریافت که جاسوس‌های سازمان سیا چگونه در شکم خالی یک موش صحرایی خشک شده پیام‌های سری را مخفی می‌کرده‌اند.

برخی اطلاعات همیشه مسکوت یا مخفی می‌ماند

همان گونه که شاید انتظار برود، به نظر می‌رسد که سازمان سیا تنها به مدارک مربوط به موفقیت‌های خود علاقه نشان داده و عملیات و ماموریت‌هایی که موفق نبوده‌اند ناگفته باقی ماند‌ه‌اند، مانند حمله شکست‌خورده به کوبا در سال ۱۹۶۱ یا محاسبات نادرست در مورد جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ و این ادعا که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.

به جای آن، موزه یاد کارکنان کشته شده سیا را با بیش از ۱۰۰ ستاره زنده نگه می‌دارد، هر ستاره برای یک نفر بر روی دیواری که به این موضوع اختصاص داده شده است.

به گزارش "یاهو نیوز" در مورد ۳۱ ستاره که بر این دیوار دیده می‌شوند هویت افراد روشن نیست. هویت برخی از جاسوسان سازمان سیا پس از مرگشان هم مخفی می‌ماند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان