ابزار رایگان وبلاگ

پشت پرده سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردی چین در شبکه ریلی(2)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

در کنار ساخت و سازهای داخلی که جنبه استراتژیک دارند، نگاه‌ چینی‌ها به بازار‌های بین‌المللی نیز هست. در ماه گذشته خط آهن قطار سریع السیر آنکارا به استانبول افتتاح شد. این خط آهن نخستین خطی در جهان است که کاملا توسط چینی‌ها ساخته شده.

اما نگاه اصلی چینی‌ها به اتصال شبکه ریلی خود به کشورهای همسایه است. در ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی دولت‌های چین و تایلند قرارداد احداث دو خط آهن را به امضا رساندند.قرارداد احداث خط آهن بین چین و تایلند بخش مهمی از پازل ریلی چین یعنی اتصال شهر کونمینگ به سنگاپور را تشکیل می‌دهد. برنامه چین در واقع احداث شبکه‌ای است که از کشورهای لائوس، تایلند، کامبوج و مالزی عبور می‌کند و به سنگاپور می‌رسد.برنامه ایجاد شبکه ریلی آسیایی رویایی بود که از دهه ۶۰ میلادی وجود داشت تا این‌که رهبران ۲۰ کشور آسیایی در سال ۲۰۰۶ بر سر آن به توافق رسیدند. این توافق البته اکنون با خواست، قدرت و پول چین امکان‌پذیر شده است.

اولین کشوری که "توافق آسیایی" در آن عملی شد، لائوس بود. کشوری فقیر که تنها ۳ و نیم کیلومتر خط آهن دارد. احداث خط آهن مورد نظر چینی‌ها ۷ میلیارد و ۲۰۰ ملیون دلار هزینه دارد.لائوس هزینه‌ساخت خط آهن را از چین وام گرفته و در کنار آن کارگران، مواد لازم و قطارها را نیز به کشور وارد کرده است. لائوس با این وام یک‌شبه به چهارمین کشور بدهکار جهان تبدیل می‌شود.

لائوس البته وقتی برای چین‌اهمیت پیدا کرد که دولت جدید میانمار (برمه سابق) با تاسیس خط آهن توسط چینی‌ها مخالفت کرد و آن را به رقیب چینی‌ها یعنی ژاپن سپرد.چینی‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که در سال‌های آینده شبکه ریلی خود را با دو خط جدید بسوی مرز‌های هند و نپال گسترش خواهند داد. چین تا امروز هم ادعای مالکیت در مورد منطقه آرونچال پرادش دارد. هند اعلام کرده است که پاسگاه‌های مرزی خود در منطقه را از ۳۰ به ۵۰ افزایش خواهد داد.هدف "دیپلماسی ریلی" دولت پکن ایجاد هم‌پیوندی اقتصادی میان کشورهای همسایه و چین است.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان