ابزار رایگان وبلاگ

نیاکان دیگر اروپایی‌ها پیدا شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

دانشمندان می‌گویند تبار ژنتیک مردم اروپایی «پیچیده‌تر» از آن ‪چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در عصر یخبندان گروهی از اهالی سیبری که با نخستین ساکنان قاره آمریکا نیز نسبت خویشاوندی داشتند با جمعیت‌های باستانی ماقبل تاریخ در اروپا برخورد کردند و «ردپای» خود را بر «دی‌ اِن اِی» اروپایی‌ها برجای گذاشتند.

این پژوهشگران در گزارش نتایج تحقیق خود - که در نشریه «نیچر» به چاپ رسید - تصریح کردند که پیش از این تصور می‌شد که اروپایی‌ها از تبار «دو گروه دیگر جمعیتی» هستند. بر این اساس، نخستین گروه مردمان شکارچی-گردآورنده (میوه چین) از اروپای غربی بودند که از ۴۰۰۰۰ سال پیش - و نخستین باری که نوع بشر به این قاره پا گذاشت - در آنجا سکنی گزیده بودند. دومین گروه نیز کشاورزانی بودند که حدود ۷۰۰۰ سال پیش از ناحیه‌ای به اروپا کوچیده بودند که امروز بخش‌هایی از سوریه، ترکیه و عراق را شامل می‌شود.

دانشمندان در پژوهش جدید توالی ژنوم یک کشاورز که حدود ۷۰۰۰ سال پیش در آلمان زندگی می‌کرد و هشت انسان شکارچی-گردآوردنده که حدود ۸۰۰۰ سال پیش در لوکزامبورگ و سوئد زندگی می‌کردند را تعیین کردند. در مرحله بعد نتایج را با داده‌های مشابه مربوط به ۲۳۴۵ ساکن امروزی اروپا مقایسه کردند.

لوسیف لازاریدیس، پژوهشگر مقطع فوق دکتری در دانشگاه علوم پزشکی هاروارد در همین باره گفت: «تحقیق ما به دقت نشان داد که تبار اروپایی‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌کردیم.»

این پژوهشگر همچنین افزود: «به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها - که امروزه اغلب یک گروه واحد تلقی می‌شوند - در واقع تاریخچه پیچیده‌ای در گذشته خود دارند و دست کم سه گروه مردم مختلف با اختلاط نژادی خود اروپایی‌های امروزی را به وجود آورده‌اند.»

آنچه بسیار جالب توجه است «تقریباً تمامی اروپایی‌های شرکت کننده در این آزمایش از تبار هر سه گروه این مردمان باستانی بوده‌اند.» اوراسیایی‌های شمالی در دوردست تاریخ «۲۰ درصد» از ژنتیک اروپایی‌های امروز را به یادگار گذاشتند که، به گفته دانشمندان، «این میزان کوچکترین میزان تأثیر در بین سه گروه نیاکانی اروپایی‌ها» است.

همچنین بررسی ژنتیکی اهالی اروپای شمالی، به ویژه در کشور‌های حاشیه دریای بالتیک، نشان‌ می‌دهد که این گروه بیشترین قرابت را با نیاکان شکارچی-گردآوردنده اروپای غربی دارند.

در جنوب اروپا، اما، ساکنان امروزی از جهت ژنتیک بیشتر به نیاکان کشاورز نزدیک هستند، به نحوی که تا ۹۰ درصد «دی اِن اِی» اهالی ناحیه ساردنیا در غرب ایتالیا به این گروه برمی‌گردد.

این کشاورزان که از خاورمیانه به اروپا آمدند توانایی‌های جدیدی با خود به این منطقه آوردند، اهلی‌ کردن حیوانات از جمله خوک و گاو، کاشت انواع محصولات زراعی از گندم تا جو، نخود و عدس و استفاده از داس سنگی برای جمع‌آوری محصول از دیگر سوغات‌های این مردم بوده است. 

یوهانس کراوس، یکی دیگر از اعضای گروه پژوهشی و متخصص علم ژنتیک در دانشگاه توبینگن،‌ نیز با مهم خواندن نقش اوراسیایی‌ها در گذشته اروپایی‌های امروزی تأکید کرد که اوراسیایی‌های شمالی «حلقه ارتباطی اروپایی‌های امروزی و بومی‌های آمریکایی‌ هستند.»

در بخش دیگری از گزارش فوق توضیح داده شده که اوراسیایی‌های باستان نه تنها با اروپایی‌های قدیم زاد و ولد کرده‌اند بلکه حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش با طی مسیری یخبندان بین سیبری و آلاسکا وارد هر دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی شده و در سرتاسر آن سرزمین‌ها نیز پخش شدند.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان