ابزار رایگان وبلاگ

رابطه سلفی دم به دم با خودشیفتگی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

کسانی که از خودشان خوششان می‌آید بیش از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکسی که از خود گرفته‌اند (سلفی) را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. آنچه خیلی‌ها فکر می‌کردند را حال دانشمندان با تحقیق نشان داده‌اند.

کسانی که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند آدم‌هایی را در این شبکه‌ها می‌شناسند که مدام در حال ثبت لحظه‌های زندگی‌شان با گرفتن عکس از خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران‌اند.

برای اینکه کسی بتواند برای مثال عکس ورزش کردنش، غذا خوردنش در رستوران یا رفتنش به سلمانی را با دیگران به اشتراک بگذارد نه تنها احتیاج به اعتماد به نفس دارد، بلکه باید کمی هم شده عاشق خودش باشد.

چند تحقیق در این باره نشان می‌دهد که افراد خودشیفته در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند؛ أنها نسبت به کسانی که کمتر شیفته خود هستند، تمایل بیشتری دارند به اینکه مدام عکس‌های خود را در حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف به نمایش بگذارند.

در پژوهشی تازه دانشمندان دانشگاه کره در سئول نشان داده‌اند که تا چه اندازه شخصیت‌های خودشیفته به واکنش دیگر اعضای یک شبکه اجتماعی به سلفی‌شان اهمیت می‌دهند و اینکه آیا برای آنها کافی است که سلفی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند یا احتیاج دارند که دیگران هم آنها را تأیید کنند؟

لایک برای خود، نه برای دیگران

یونگ-آه لی و یونگ‌کون سونگ، دو روانشناس کره‌ای، در گام نخست میزان خودشیفتگی ۳۱۵ شرکت‌کننده در تحقیق خود را تعیین و نتایج تحقیق خود را در نشریه "Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking" منتشر کردند. برای این کار شرکت‌کنندگان در تحقیق باید پرسش‌نامه‌ای آنلاینی را پر می‌کردند. آنها باید برای نمونه به این پرسش پاسخ می‌گفتند که تا چه حد اعمال قدرت نسبت به دیگران را دوست دارند، یا چقدر دوست دارند خودشان را در آینه تماشا کنند یا تا چه حد اصرار دارند که احترامی را که فکر می‌کنند لیاقتش را دارند از سوی دیگران ببینند.

در گام دوم از همه شرکت‌کنندگان، که در ضمن سلفی‌هایی از خود به شبکه‌های اجتماعی فرستاده بودند، پرسیده می‌شد که چقدر برایشان مهم است که فیدبکی نسبت به عکسهایی که پست می‌کنند بگیرند؟ تا چه اندازه سلفی‌های دیگران و کامنت‌ها و لایک‌هایی که برایشان می‌گذارند را بررسی می‌کنند؟ خودشان تا چه اندازه برای دیگران کامنت می‌نویسند و لایک می‌زنند؟

تحقیق دو دانشمند یاد شده نشان می‌دهد که برای خودشیفتگان تنها موضوع فرستادن سلفی‌شان به شبکه اجتماعی مهم نیست. برای آنها واکنش دیگران به عکس‌هایشان نیز بیش از حد متوسط اهمیت دارد. افزون بر این، آنها نسبت به دیگر کاربران، سلفی دیگران را برای مدتی طولانی‌تر و دقیق‌تر بررسی می‌کنند.

دو محقق کره‌ای می‌نویسند که نتیجه پژوهش آنان این فرضیه را تقویت می‌کند که کسانی که نظر بسیار مثبتی نسبت به خود دارند علاقه دارند خود را با دیگران مقایسه کنند تا از این طریق باز دید مثبت‌تری نسبت به خود به دست بیاورند.

نکته جالب برای محققان این بود که خودشیفتگان عکس‌های دیگران را تماشا و بررسی می‌کنند، اما به ندرت دیگران از آنها کامنت و لایکی دریافت می‌کنند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان