ابزار رایگان وبلاگ

نوجوان ۱۵ ساله کانادایی یک شهر گمشده تمدن مایا را کشف کرد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

یک پسربچه ۱۵ ساله کانادایی موفق شده است با مقایسه تصاویر ستارگان با تصاویر ماهواره‌ای یک شهر گم‌شده متعلق به تمدن مایا را کشف کند. 

ویلیام گادوری (William Gadoury) اهل سن ژان دو ماتا در کبک، توانست شهری را در جنگل مکزیک کشف کند که گفته می‌شود چهارمین شهر بزرگ متعلق به تمدن مایاهاست.

او که این شهر را "دهانه آتش" نامیده است، از کودکی و با خواندن یک تقویم متعلق به مایاها که آخرالزمان را در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده بود، شیفته تمدن آنها شده بود.

 به تدریج سرگرمی ویلیام تبدیل به یک پژوهش جدی شد. او نظریه‌ای ارائه کرده است مبنی بر اینکه مایاها، محل شهرهای خودشان را با توجه به صور فلکی انتخاب می‌کردند.

ویلیام سال گذشته برای مطرح کردن این نظریه از سوی آژانس فضایی کانادا برنده جایزه مسابقه بهترین دانشمند سال شده بود و آنها از همان موقع تصاویر ماهواره‌ای خود را برای ادامه تحقیقات در اختیارش گذاشته بودند.

او با بررسی ۲۲ نقشه آسمان که در کتاب‎های باستانی حاوی صور فلکی که از زمان مایاها به جای مانده است و منطبق کردن آنها بر روی نقشه‌ زمین که از طریق مکان‌یاب گوگل یافت می‌شود، توانست این شهر گمشده را پیدا کند.

او ثابت کرد که ۱۱۷ شهر مایا با موقعیت ستارگان منطبق هستند و هرچه درخشش ستاره‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شهر نیز بزرگتر است.

اما ویلیام هنگام انطباق نقشه بیست و سوم متوجه شد که یک تناقض وجود دارد؛ نقشه صور فلکی سه ستاره را نشان می‌دهد، در حالی که نقشه گوگل تنها دو شهر را نشان می‎دهد که قبلا کشف شده است.

محلی که با ستاره سوم منطبق بود واقع در جنگلی در ناحیه مرزی بین مکزیک و بلیز است که با رویش گیاهی متراکم پوشیده شده و قابل تشخیص نبود.

اما از آنجایی که ویلیام با آژانس فضایی کانادا ارتباط نزدیکی دارد، آنها نقشه مکان جدید را در اختیارش گذاشتند.

این جنگل‌ها در شبه‌جزیره یوکاتان (Yucatan) در آمریکای مرکزی واقع شده است.

سپس همکاری ویلیام با دکتر آرماند لاروکه از دانشگاه نیو برانزویک منجر به تایید این کشف خارق‌العاده شد. این تصاویر یک شبکه خیابانی و یک مربع بزرگ، ساخته دست بشر را نشان می‌دهند.

دکتر لاروکه تایید کرد که این نوجوان ۱۵ ساله شهری بزرگ دارای ۳۰ بنای ساختمانی و یک هرم ۸۶ متری را کشف کرده است.کشف ویلیام در شبکه‎های اجتماعی به طور گسترده پخش شده و مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

دانشمندان آژانس فضایی کانادا نتیجه تحقیقات او را "استثنایی" توصیف کردند و به او مدال دادند.

بر اساس گزارش‌ها کشف ویلیام در یک مجله علمی منتشر خواهد شد و گفته می‌شود که استفاده از روش‌های مشابه می‌تواند دانشمندان را به یافتن دیگر شهرهای مربوط به تمدن مایاها کمک کند.

ویلیام یافته‌هایش را در نمایشگاه بین‌المللی علوم برزیل در سال ۲۰۱۷ ارائه خواهد کرد.

bbc news



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان