ابزار رایگان وبلاگ

آزمایش خون می‌تواند راهنمای پزشک در انتخاب داروی افسردگی باشد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

محققان کینگز کالج لندن می‌گویند با آزمایش خون می‌توان با دقتی به مراتب بیشتر داروی مناسبی برای درمان افسردگی انتخاب کرد.در حال حاضر پس از قطعی شدن تشخیص، پزشک با در نظر گرفتن برخی معیارها، از جمله ویژگی‌های بیمار و دارو، تصمیم می‌گیرد چه دارویی را انتخاب کند، با این حال آزمون و خطا در رسیدن به داروی مناسب نقش قابل توجهی دارد.

این تحقیق روی تعداد اندکی داوطلب مبتلا به افسردگی، ۱۴۰ نفر، انجام شده است و برای اینکه شیوه‌ای پذیرفته و مرسوم شود به کارآزمایی‌های بالینی بسیار وسیع‌تر و بیشتر نیاز دارد.

 التهاب

وقتی بدن با حمله عوامل بیماری‌زا (میکروبی، شیمیایی، فیزیکی) مواجه می‌شود یا در شرایط خاص قرار می‌گیرد (مثلا قاعدگی یا استرس یا بسیاری از بیماری‌ها) سیستم ایمنی بدن برای مقابله، از مجموعه واکنش‌های پیچیده‌ای اسفاده می‌کند که به آن التهاب گفته می‌شود.

این واکنش التهابی یکی از مهمترین راه‌های دفاع بدن است، برای از بین بردن عوامل مهاجم، برای پاک کردن مواد نامطلوبی که در بدن ایجاد شده و برای ترمیم اولیه آسیب‌های بوجود آمده.

محققان کینگز کالج در تحقیق خود، دو فاکتور التهابی، فاکتور مهار مهاجرت ماکروفاژ و اینترلوکین-۱ بتا، را در مبتلایان به افسردگی اندازه گرفتند و متوجه شدند در تعداد قابل توجهی میزان این فاکتورها زیاد است و در این افراد داروهای رایج ضدافسردگی زیاد موثر نیستند.

پروفسور کارمین پاریانتی، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "این فاکتورهای التهابی تقریبا در یک سوم بیماران وجود دارند و همین افراد هستند که ما ممکن است آنها را به درمان‌های تهاجمی‌تر تشویق کنیم."

"ما نمی‌‎خواهیم وقتی لازم نیست برای بیمار داروی زیاد تجویز کنیم اما اگر لازم باشد می‌خواهیم این کار را هر چه زودتر انجام دهیم."

رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی دو دسته هستند، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین یا اس‌اس‌آرآی‌ها (SSRIs) مثل فلوکستین، سیتالوپرام، پاروکستین و ضد افسردگی‌های سه‌حلقه‌ای، مثل ایمی‌پرامین، آمی‌تریپ‌تیلین.

پروفسور پاریانتی احتمال می‌دهد عامل این واکنش التهابی در مبتلایان به افسردگی، استرس باشد.

به این ترتیب بدن با التهاب سعی در جبران عوارض بیماری دارد اما در عین حال همین التهاب در تاثیر داروهای ضد افسردگی رایج، اختلال ایجاد می‌کند.

از این رو برای این بیماران باید داروهای دیگری را در نظر گرفت برای این بیماران از دیگر روش درمان افسردگی یعنی روان‌درمانی بهره گرفت.

اکنون پروفسور پاریانتی و تیم تحقیقاتی‌اش در حال بررسی این موضوع هستند که آیا داروهای ضد التهابی را می‌توان برای مبتلایان به افسردگی تجویز کرد تا التهاب خفیف پیدا کند یا نه.

البته پروفسور پاریانتی تاکید می کند نتایج این تحقیق به آن معنا نیست که بیماران داروی خود را تغییر دهند یا داروی ضد التهابی مصرف کنند، این کارها فقط باید با تجویز پزشک باشد.

در چند سال اخیر یافتن آزمایش ساده‌ای که برای تشخیص و درمان افسردگی راهنمای پزشکان باشد مورد علاقه محققان قرار گرفته است.

تقریبا دو سال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که با اندازه‌گیری ۹ مولکول در خون، هم می‌توان فهمید که روان درمانی برای چه کسانی مناسب است و هم تشخیص داد چه کسانی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان