ابزار رایگان وبلاگ

مراقب لبخندتان باشید؛ همه نظر یکسانی در مورد تبسم ندارند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

از قدیم گفته‌اند اگر به دنیا لبخند بزنی، دنیا هم به رویت لبخند می‌زند. اما با توجه به یک تحقیق جدید شاید درست‌تر باشد اگر در مورد واژه "دنیا" کمی وسواس ‌به خرج دهیم.

یک تیم پژوهشی بین‌المللی در آکادمی علوم لهستان دریافته‌ که لبخند زدن در همه فرهنگ‌ها معنایی یکسان ندارد؛ در برخی کشورها لبخند زدن زیاد، نزد مردم نشانه حماقت به شمار می‌رود اما در عوض در برخی دیگر از کشورها کسانی که اغلب متبسم هستند، افرادی باهوش‌تر شناخته می‌شوند.

این تیم پژوهشی به سرپرستی کوبا کریس، عکس ۸ نفر را به بیش از ۵۲۰۰ دانشجو در ۴۴ کشور نشان داد. در این عکس‌ها هر نفر در دو حالت مختلف دیده می‌شود: یک بار با لبخندی بر لب و بار دیگر با حالتی خنثی.

تمامی عکس‌ها به صورت تصادفی به پرسش‌شوندگان نشان داده شد و از آنها خواستند تا بگویند به نظرشان افرادی که در عکس می‌بینند تا چه اندازه باهوش‌اند. از شرکت‌کنندگان در این پژوهش همچنین پرسیده شد که این افراد تا چه اندازه صادق به نظر می‌‌رسند.

"افراد متبسم، انسان‌هایی صادق هستند"

پژوهشگران با بررسی پاسخ‌ها نتوانستند الگوی جغرافیایی معینی برای موضوع هوش بیابند. پاسخ‌دهندگان در فرانسه گفته بودند که افراد لبخند به لب بیش‌تر احمق به نظر می‌آیند، در آلمان اما پاسخ‌دهندگان خلاف این را گفته و این افراد را باهوش دانسته بودند.

پژوهشگران همچنین دریافتند ارزیابی لبخند ارتباطی با سطح رفاه و توسعه کشور محل سکونت پرسش‌شوندگان ندارد. اما در عوض آنها با در نظر گرفتن عامل "تفاوت ‌فرهنگی" به این نتیجه رسیدند در کشورهایی که مردم عمل‌گرا بوده و خود را با آینده‌ای نامطمئن تطبیق می‌دهند، لبخند به عنوان نشانه‌ای غیرقابل توجیه از امنیت و اطمینان خاطر است و به همین دلیل عملی احمقانه ارزیابی می‌شود.

این تحقیق همچنین روشن ساخت فساد اقتصادی نیز در ارزیابی لبخند نقشی درخور ایفا می‌کند. هر چه در یک کشور فساد اقتصادی کمتر باشد، افراد خندان قابل‌اعتمادتر به نظر می‌آیند.

نتیجه قابل‌توجهی که این تحقیق به طور کلی به دست داده، این است که تقریبا در سراسر جهان افراد متبسم به عنوان انسان‌هایی صادق ارزیابی می‌شوند.

البته باید تأکید کرد که لبخند جعلی به سرعت قابل شناسایی است و برای برانگیختن اعتماد دیگران نمی‌توان دست به دامان تبسم‌های دروغین شد.

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان