ابزار رایگان وبلاگ

کشف مقبره ۴ هزار ساله یک زن کاهن در مصر
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

باستان‌شناسان مصری در نزدیکی اهرام ثلاثه مقبره‌ای را کشف کردند که در نوع خود بی‌سابقه است. این مقبره به "حتبت" یک زن کاهن در سلسله پنجم فراعنه تعلق دارد. در مصر باستان وجود کاهنان زن امر رایجی نبود.

حتبت به عنوان یک کاهن به "حتحور"، الهه باروری، موسیقی و رقص خدمت می‌کرده است. در مصر باستان وجود کاهنان زن امری رایج نبود، اما چندین کاهن زن در بین کاهنانی که به بارگاه حتحور نیایش می‌کردند، وجود داشت. باستان‌شناسان با بررسی نوشته‌هایی که روی یک حوضچه‌ حک شده بودند، توانسته‌اند انتساب آرامگاه به این کاهن زن عالی‌رتبه را کشف کنند.

به گفته خالد العنانی در میان این سنگ‌نوشته‌ها نام صاحب آرامگاه و منصب او حک شده بودند. او اضافه کرده در سال ۱۹۰۹ یک گروه باستان‌شناسی از آلمان برای نخستین بار در جریان کاوش‌های خود به اسم "حتبت" برخورد کردند.ورودی مقبره به دالانی به شکل "ال" (L) ختم می‌شود و سبک ساخت، تزیینات و نقاشی‌های دیواری همگی نشانه‌های بارز دوران باستانی یاد شده را دارند.

نقاشی‌های دیوار حتبت را در حال شکار و ماهیگیری یا دریافت هدیه از فرزندانش نشان می‌دهند.در شماری دیگر از نقاشی‌های دیواری همچنین صحنه‌هایی از اجرای موسیقی و رقص دیده می‌شوند. به گفته مصطفی وزیری، سرپرست تیم کاوشگر، در یکی از این نقاشی‌ها دو میمون وجود دارد که در آن زمان به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شدند. یکی از این میمون‌ها در حال رقص در برابر گروهی از نوازندگان دیده می‌شود؛ صحنه‌هایی که به گفته مصطفی وزیری تا کنون به ندرت در نقاشی‌های دیواری دوران فراعنه مشاهده شده است.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان