ابزار رایگان وبلاگ

آنچه باید درباره بیماری ام اس بدانید؛ مرموزترین بیماری قرن
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

 

 

 

علائم بالینی

ابتدای مطلب در توضیح علائم و تظاهرات بالینی بیماری ام.اس در مبتلایان، در وهله اول به تاری دید اشاره شد که در ۵۰ درصد از بیماران و معمولا به صورت یک طرفه به وجود می‌آید اما در بعضی افراد ممکن است علائم بیماری به شکل احساس ضعف در اندام‌ها، دست‌ و پاها، تاری دید، دو‌بینی، اختلال در راه رفتن، نبود تعادلی که بیشتر از یک هفته تا ده روز طول بکشد، انحراف صورت و بی‌اختیاری ادرار خودش را نشان دهد.

در شروع بیماری و در بیشتر افراد ممکن است حمله‌ای‌(علائم بیماری) رخ دهد و خود به خود هم بهبود پیدا کند.

مشکل اینجاست که بیشتر بیماران در دفعه‌های اول و دوم بروز حمله به پزشک مراجعه نمی‌کنند زیرا طی مدت دو هفته علائم بیماری فروکش می‌کند و فرد بر این باور است که به دلیل ابتلا‌ به یک بیماری ویروسی، علائم حمله را تجربه کرده است.

در ضمن اگر تاری دید هم پیدا کنند، پس از دو هفته تا ۲۰ روز خوب می‌شوند. بنابراین بیمار تنها پس از درگیری با حمله‌های متعدد بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و به تدریج و با افزایش حمله‌ها، بهبودی بیمار نسبی شده و مقداری از علائم باقی می‌مانند که همین مساله باعث بروز ناتوانی در فرد می‌شود.

در صورتی که بیمار علائم بالینی‌اش را جدی نگیرد و به موقع برای درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نکند، ضایعه‌هایی که از حمله‌های مکرر باقی می‌مانند، سبب ناتوانی فرد طی ده تا پانزده سال بعد می‌شود.

خانم‌ها بیشتر در تیررس ابتلا به ام.اس هستند

شروع بیماری ام.اس در دوران جوانی و میانسالی بیشتر مشاهده می‌شود و زنان را بیش از مردان درگیر می‌کند زیرا ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی، لوپوس و رماتیسمی در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و البته پای ژنتیک نیز در میان است، به همین دلیل زنان سه برابر بیشتر از مردان درگیر این بیماری می‌شوند.

بیماری ام.اس معمولا در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ ساله خود را نشان می‌دهد. گرچه حتی در افراد بالای۵۰ سال و حتی کودکان نیز دیده شده که به آن ام.اس زودرس گفته می‌شود.

تغذیه

توصیه می‌شود مواد غذایی که بیماران استفاده می‌کنند، حتما حاوی ویتامین D باشد. لبنیات کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه، مغزها و دانه‌های خوراکی و ماهی از جمله خوراکی‌هایی هستند که ویتامین D در آنها موجود است.

ورزش

ورزش کردن از جمله مواردی است که همه پزشکان انجام آن را به مردم توصیه می‌کنند. هر‌چند ورزش کردن فواید بسیاری را برای بیماران به همراه دارد، اما هر فردی بسته به نوع بیماری که دارد، باید در انتخاب نوع ورزش دقت کند.

ورزش مناسب برای بیماران مبتلا به ام.اس ورزشی است که مداوم اما کم باشد تا بیمار دچار خستگی نشود اما مهم‌ترین کاری که این دسته از افراد می‌توانند انجام دهند، آب‌درمانی با آب خنک است زیرا استفاده از آب گرم باعث تشدید بیماری به صورت موقت می‌شود.

بارداری

همان‌طور که گفته شد بخش اعظمی از بیماران مبتلا به ام.اس را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که برخی از آنها دوران بارداری را تجربه می‌کنند. به توصیه متخصصان مغز و اعصاب اگر خانم‌های مبتلا به م.اس فرزند دارند، بهتر است به بارداری مجدد فکر نکنند.

خانم مبتلا به ام.اس طی دوران بارداری و شیردهی قادر به تزریق اینترفرون به دلیل عوارض جانبی که در پی دارد، نیست ولی اگر قصد بارداری داشت، منعی ندارد با این وجود توصیه می‌شود حتما زیر نظر متخصص باردار شود.

تشخیص بیماری

بیماری ام.اس از جمله بیماری‌هایی است که تشخیص آن مستلزم دقت فراوانی است زیرا ممکن است در قالب بیماری‌های دیگری خود را نشان دهد.

بیشتر بیماران با تکرار حمله‌ها به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند و پزشک نیز با ارزیابی و پرسیدن چند سوال به وجود بیماری ام.اس مشکوک می‌شود و فرد را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

متخصص نیز با در نظر گرفتن نشانه‌های بیماری در مدت زمان خاص و انجام آزمایش به تشخیص قطعی می‌رسد.

* اولین راه تشخیص بیماری، معاینه بالینی بیمار است که حداقل باید دو حمله را در طول شش‌ماه تجربه کرده باشد و دست‌کم یک هفته تا ۱۰ روز علائم بالینی بیماری را مانند تاری دید یا دو‌ بینی داشته باشد.

حالا اگر بیماری ادعا کند که برای مثال ده دقیقه تاری دید داشته است نمی‌توان آن را جزو حمله این بیماری محسوب کرد.

* دومین راه تشخیص انجام ام.آر.آی است. پس از حمله در مغز و نخاع تعدادی پلاک سفیدرنگ که ناشی از تخریب غلاف اعصاب مغزی و نخاعی است به وجود می‌آید. تعداد این پلاک‌ها به اندازه و محل قرار گرفتن‌شان به پزشک در تشخیص بیماری کمک می‌کند.

* سومین راه انجام آزمایش‌های الکترودیاگنوستیک است. در این روش با استفاده از دستگاهی از اعصاب چشم، گوش و اعصاب محیطی نواری گرفته می‌شود. اگر بیمار به ام.اس مبتلا باشد، این آزمایش اختلال را نشان خواهد داد.

* چهارمین راه تشخیص بیماری ام.اس، گرفتن مایع نخاع یا انجام آزمایش ال.پی است.

* آخرین روش هم گرفتن تست‌های آزمایشگاهی است تا با استفاده از این روش برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های روماتیسمی، عفونت‌ها و امراض بدخیم- که خود را به شکل بیماری ام.اس نشان می‌دهند ـ غربالگری می‌شوند.

تولید داروهای جدید ام.اس

هر سال با پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی صورت می‌گیرد، روش درمان بیماری‌ها نیز تغییر می‌کند و داروهای جدیدی وارد بازار دارویی می‌شود.

طی چند سال اخیر نیز داروهای جدیدی برای درمان ام.اس وارد بازار شده‌ که در عین داشتن فواید برای بیمار عوارضی نیز به همراه دارد.

اکنون بیماری ام.اس به دو شکل درمان می‌شود؛ یکی درمان حاد مرحله بیماری ام.اس است که معمولا به صورت تزریق یا پالس کورتون است که با استفاده از این دارو بیمار به طور موقت از حمله‌ای که به او دست داده رها می‌شود.

روش دوم استفاده از درمان نگهدارنده است. درمان رایجی که اکنون بیش از ۹۵ درصد از بیماران از آن استفاده می‌کنند، درمان با اینترفرون است که با سه داروی مشخص به نام‌های آوانکس، بتافرون و ربیف انجام می‌شود. البته خوشبختانه بیشتر بیماران در زمان استفاده از این داروها پاسخ مثبت می‌دهند.

درمان‌های جدیدی به‌جز اینترفرون‌ها هستند که در رده دوم و در بیمارانی استفاده می‌شود که به درمان اینترفرون پاسخ مناسبی نداده یا با مشکلاتی مانند بالا رفتن آنزیم‌های کبدی، ریزش مو، علائم حساسیت‌های شدید پوستی و بروز اختلال در گلبول‌های سفید و قرمز مواجه شده‌اند.

این درمان‌ها از دسته آنتی‌بادی‌های مونوکولونال و بعضی از داروهای سیستم ایمنی هستند که با توجه به این‌که در برخی از موارد سبب بروز عوارض بسیار شدیدی به صورت پیدایش انواع بدخیمی‌ها، مستعد کردن بیمار به ابتلا به عفونت‌های شدید، به وجود آمدن اختلال شدید در عصب بینایی، بروز اختلالات قلبی و عروقی می‌شوند، بنابراین استفاده از چنین داروهایی در مراحل اولیه درمان به بیمار توصیه نمی‌شود اما جدیدترین و بهترین دارویی که مجوز سازمان.اف.دی.ای یا سازمان دارو و غذای آمریکا و همچنین تائیدیه وزارت بهداشت و درمان را گرفته، داروی ناتالی زوماب است که تاثیر بسیار خوبی در کنترل بیماری ام.اس دارد اما به دلیل عوارض زیادی که ایجاد می‌کند، حتما باید تحت شرایط خاص و دقیقی به بیماران تزریق شود تا در صورت ایجاد عارضه بلافاصله درمان را شروع کرد.

دومین دارویی که باز هم تائیدیه این دو سازمان را گرفته و تولید داخل بوده و در دسترس نیز هست، دارویی خوراکی است به نام فینگو لیمود که در کاهش حملات ام.اس موثر است اما باز به دلیل ایجاد عوارض قلبی شدید به صورت افت شدید ضربان قلب و همچنین بروز اختلال شدید در عصب بینایی کمتر تجویز می‌شود مگر در مواردی که بیمار به درمان با اینترفرون‌ها جواب ندهد، در این صورت از این دارو تحت نظر پزشک و در بیمارستان استفاده می‌شود.

داروهای جدیدتر دیگری نیز هستند که به شکل خوراکی در بازار تولید شده و کم و بیش در ایران وجود دارند اما باز به دلیل ایجاد عوارض جانبی از این داروها به شکل پراکنده و در مراکز پژوهشی استفاده می‌شود.

اکنون گروه بسیار زیادی از داروهای جدید وجود دارند که در دست بررسی هستند که بیشتر اینها از دسته داروهای آنتی‌بادی مونوکولونال هستند.

برگرفته از جام جم


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان