ابزار رایگان وبلاگ

به گلشیفته گفتند برو گورت را گم گن / صدا و سیما اجازه کار به من نمی دهد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 **خانم تسلیمی برخورد مدیران فرهنگی را عامل رفتن خود می داند. در مورد رفتن گلشیفته هم برخورد مدیران موثر بوده است؟ مشکل چه بود؟

 ما به لحاظ هنری تبدیل به جزیره بسته ای شده ایم که دوستان حاکم بر این جزیره دوست ندارند کسی از ما به بیرون پرواز کند.

ما وقتی از اینجا بیرون می رویم دیگر تحت سلطه و نگاه دوستان حاکم نخواهیم بود. آن طرف هنرمند کار خودش را می کند.

همانطور که هنرمندانی رفتند و کار خودشان را می کنند. اما مخملبافی که رفت دیگر آن مخملباف سابق نیست. نه بهمن قبادی دیگر آن بهمن قبادی است که در ایران بود و نه دیگران.

الان آقای اصغر فرهادی فیلمی ساخته که همین چند روز پیش در کن نمایش داده شد. در آن فیلم دیگر نه تنها حجاب وجود ندارد، صحنه های بوسه هم فراوان است. آنجا همه این چیزها پیش می آید ولی دیگر هنر و هنرمند تحت سلطه آقای شمقدری و امثالهم نیست.

فرهادی آزاد است که با قانون فرانسه فیلم خودش را بسازد. چون یک فرانسوی می خواهد بیاید آن را ببیند. وقتی قبادی می رود دیگر مال ما نیست و برای ما نمی سازد.

قبادی مال جهان دیگری شده است. جهان آزاد که همه هنرمندان در آن آزادند و کار می کنند. همان عوامل باعث رفتن خانم شهره آغداشلو هم شد. چه اتفاقی افتاد؟ شهره آغداشلو می رود آنجا کار می کند و کاندید اسکار هم می شود، حرف های خودش را هم می زند. سوسن تسلیمی هم وادار به رفتن شد چه اتفاقی افتاد؟ 

عضو شورای عالی تئاتر سوئد شد. یلفانی درام نویس برجسته ما را نخواستند و رفت. بله او در فرانسه تاکسی خودش را می راند، اما به زبان فرانسه پیس هم می نویسد. ابراهیم مکی هم رفته آنجا می نویسد. چرا این کارها را می کنند؟ به چه دلیل رفته اند؟

به دلیل آنکه آن چیزی که الان به سر من آمده است، به سر آنها نیاید. برای همین رفتند. ما بزرگتر از بهرام بیضایی در تاریخ هنر کشورمان نخواهیم داشت. این گوهر یگانه پارسی الان در U.C.L.A تدریس می کند.

من کاری ندارم بد کیش است یا خوش کیش. بدمنش است یا خوش منش. اما به این کار دارم که این گوهر، یکی است و حرفی را که او در هنر می زند هیچکس نمی تواند بزند. بیضایی نابغه ای در بخش ادبیات نمایشی ما است. مگر او چه کرده بود؟ چرا او را به روزی انداختند که برود در قلب اتازونی و آن جا کار کند. رفته است ولی راحت کار می کند.

**گلشیفته هم در ادامه همین داستانها رفت؟

بله و الان جوانترین داور بین المللی جهان است. گلشیفته برنده جایزه صلح بزرگترین بازیگران تاریخ بشری شده است که ایتالیایی  ها به او داده اند.

جایزه ای که قبل از گلشیفته ،آنا مانیانی و ملینا مرکوری دریافت کرده اند. اکنون دختر من که وادار شد برود، جزو این دسته از هنرمندان شده است. آقایان خودشان خواستند هنرمندانی که رفته اند در نظام آنها نباشد. خودشان گفتند ما نمی خواهیم شما باشید. بروید گورتان را گم کنید.

**به گلشیفته گفتند برو؟

-بله گفتند برو. گفتند گورت را گم کن.

**یعنی اینجا مشکل پیدا کرد و گفتند برو؟

بله او هم رفت. به علاوه مگر از آقای محسن رضایی می توانند بپرسند که چرا پسرت رفت و چرا به آن روز افتاد؟ چرا جرأت ندارند از او بپرسند؟

مگر می توانند به محسن رضایی بگویند تو به جرم آنکه پسرت رفته اتازونی و آن بلا به سرش آمد، تو حق نداری بیایی رئیس جمهور شوی؟

به او نمی توانند بگویند و به بسیاری کسان مثل ایشان نمی گویند. همه مشکلاتی که برای هنرمندان پیش آمد از این بود که مسئولان فرهنگی نمی توانند نقد را تحمل کنند. در حالی که اگر نقد را تحمل کنند، ایرادها را بشنوند و روی آن ها فکر کنند، شاید شرایط بهتری به وجود بیاید. اما این کار را نکردند.

**شما فکر می کنید اگر شرایط به گونه ای شود که هنرمندانی چون گلشیفته بتوانند به ایران برگردند، آیا برمی گردند؟

-به گلشیفته کاری ندارم. گلشیفته را من نمیگذارم که برگردد. من یک آهو را نمی اندازم زیر دندان... حالا اسم نمیبرم... اما جواب شما این است که دموکراسی و عدالت اجتماعی پدیده یک روزه نیست و به این راحتی به دست نمی آید.

 **گلشیفته نگران شما نیست؟ فکر نمی کند به خاطر فعالیت های هنری او در خارج از کشور و فیلم ها و کارهایی که بازی می کند، ممکن است شما تحت فشار قرار بگیرید؟

-خیر. اصلاً. او تنها از اینکه در کنار مادرش نیست ناراحت است.

**در مورد کارهایی که می کند با شما مشورت می کند؟

-بله. در مورد همه کارهایش با من مشورت می کند.

**شما کارهای او را تأیید می کنید؟

-بله. همه را تأیید می کنم. همه آنها با مشورت من است.

 


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان