جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

واقعیت مجازی موضوع غالب در سومین نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی (Expo E3) در لس آنجلس بود.

به گفته سازماندهندگان این نمایشگاه، امسال تعداد غرفه های ارائه دهنده محصولات مرتبط با فناوریهای واقعیت مجازی دو برابر سال گذشته بوده است.

بنا بر یک نظرسنجی، دو سوم جمعیت ایالات متحده آمریکا هنوز از فناوریهای نوین بی اطلاع هستند با این وجود محصولات شرکتهای بزرگی همچون سونی و اچ تی سی و آکیولوس غرفه های این نمایشگاه را پر کرده بود و طراحان بازیهای مجازی از موفقیت قابل توجهی در این کشور برخوردار بودند.

جانسون روبین از مدیران شرکت آکیولوس می گوید: «دوست دارم اینگونه فکر کنم که ما هنوز در عصر تولیدات سیاه و سفید هستیم و در عصر فیلمهای بیصدا. در گذشته اولین کسانی که یک فیلم می دیدند، نمی توانستند آن را باور کنند. فوق العاده بود. دنیای واقعیت مجازی نیز در آغاز یک سفر طولانی است، در مسیر حرکت به سوی فیلم های بلند. هیجان انگیز است. برای سازندگان و طراحان نیز همچون مصرف کنندگان این محصولات، این کار مانند یک سفر است زیرا هر لحظه چیز جدیدی یاد می گیرند.»

در این نمایشگاه نسل جدید پلی استیشن شرکت سونی با بازیهایی توام با ماجراجویی های فضایی در جهانی بیگانه و خصمانه، طرفداران بازیها را به سیاره دیگری می برد.

ست لوئیسی از طراحان این شرکت می گوید: «ما شما را به دنیای جدیدی می بریم. دنیایی عجیب. شما در چنین دنیایی نیاز به حرکت دارید و در اینجا است که واقعیات مجازی به کمکتان می آید. شما همه چیز را احساس می کنید بگونه ای که انگار واقعا وجود دارند. با استفاده از امکانات صدای سه بعدی، شما تمام صداهای اطراف خود را می شنوید، مثلا صدای باد را. حضور تمام موجودات عجیب و غریبی که پشت شما یا در کنارتان هستند حس می کنید. این یک احساس واقعا همه جانبه است.»

مسئولان بازیهای مجازی استفاده از امکان تجربه همه جانبه را برای طراحی و ساخت تجارب ترسناک و گیج کننده آغاز کرده اند که تاکنون وجود نداشته است. مثلا استفاده از تجربه بیهوشی در یک بازی فرانسوی-آمریکایی که وحشت در اعماق اقیانوس آرام را بازسازی کرده است، در جایی که اکسیژن محدودی در کپسول دارید و باید برای زنده ماندن خود تلاش کنید و مراحل بازی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

دیوید شن، فعال در بخش توسعه فعالیتهای بازرگانی می گوید: «چیزی که بیش از همه جالب است، فضای این بازیست. شما در دنیای فناوریهای مرتبط با غواصی به دام افتادید. چنین چیزی بخوبی در دنیای مجازی قابل ترسیم است زیرا شما کلاهتان را می گذارید و در مکانی شبیه سازی شده و تنگ قرار می گیرید. بسرعت چنین حالتی را تجربه می کنید. افرادی که آن را امتحان کرده اند بلافاصله حضور در چنین دنیایی را حس کرده اند.»

تخمین زده می شود که محصولات دنیای مجازی بازاری ۱۵۰ میلیارد دلاری طی چهار سال آینده داشته باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سومین نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی (Expo E3) ,واقعیت مجازی,نسل جدید پلی استیشن شرکت سونی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنتون یلچین، هنرپیشه‌ای که با فیلم‌"پیشتازان فضا" شهرت پیدا کرده بود در سن ۲۷ سالگی درگذشت. یلچین در شیب تند جلوی خانه‌اش زیر چرخ‌های خودروی خود رفت و جان باخت.

به گزارش پلیس لس‌آنجلس آنتون یلچین، هنرپیشه جوان روس‌تبار در مقابل خانه‌اش در محله استودیو سیتی ایستاده بود که ناگهان خودرویش شروع به حرکت کرد و او را میان نرده های کنار خیابان و صندوق پستی له کرد. علت راه افتادن خودروی او هنوز روشن نیست. جسد او را دوستانش پیدا کردند که با او قرار داشتند و زمانی که سر قرار حاضر نشد، نگران او شدند.

جنیفر آلن، سخنگوی او از مرگ یلچین به عنوان حقیقتی دردناک یاد کرده است. او سال ۱۹۸۹ در سن ‌پترزبورگ به دنیا آمد و زمانی که هنوز بسیار خردسال بود با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. مادر و پدر او هردو ورزشکاران حرفه‌ای در رشته پاتیناژ بودند.

آنتون یلچین از کودکی وارد صحنه نمایش شد و در فیلم‌های زیادی نقش بازی کرد. او شهرت خود را مدیون بازی در فیلم "پیشتازان فضا" در سال ۲۰۰۹ در نقش پاول چخوف، یکی از افسران تیم فرماندهی سفینه بود. یلچین در سال ۲۰۱۳ در "پیشتازان فضا، به سوی تاریکی‌" و در فیلم جدید "آنسوی پیشتازان فضا" نیز بازی کرده است که در ماه ژوئیه به نمایش در خواهد آمد.


یلچین در سال ۲۰۱۱ در فیلم "دیوانه وار" و در سال ۲۰۱۵ نیز در فیلم اتاق سبز بازی کرده بود.

جان چو یکی از بازیگران پیشتازان فضا در توییتر نوشته است که ‌به آنتون یلچین نهایت عشق و علاقه را داشته و از خبر مرگ او "دیوانه" شده است. جان چو از همکار جوان خود به عنوان یک هنرمند واقعی یاد کرده است: «یلچین کنجکاو، زیبا و شجاع و یک دوست عالی و پسری فوق العاده بود.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنتون یلچین,فیلم‌, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کارشناسان دانشگاه دورهام بریتانیا و ییواسکیلا فنلاند واکنش افراد را به شنیدن موسیقی اندوهناک مورد مطالعه قرار داده‌اند. به گفته تیم پژوهش نتایج این بررسی‌ها می‌تواند تغییرات مهمی در روش‌های موسیقی‌درمانی ایجاد کند.

پژوهشی درباره تاثیر موسیقی اندوهناک بر شرایط روانی و احساسی افراد نشان می‌دهد این نوع موسیقی می‌تواند باعث ایجاد تسکین، شادی و درد در افراد مختلف شود. دانشمندان تشخیص داده‌اند که دلیل تغییر حال افراد هنگام گوش دادن به موسیقی اندوهناک وابسته به تجربیات پیشین آن‌هاست که با شنیدن این نوع موسیقی گره خورده است.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این پژوهش بر طبیعی بودن احساس درد و اندوه تاکید کرده‌اند که به گفته کارشناسان دقیقا همین پدیده است که باعث بهتر شدن روحیه افراد با شنیدن موسیقی غم‌انگیز می‌شود. گوش دادن به موسیقی اندوهناک در برخی افراد صرفا به خاطر خوشایند بودن موسیقی و در برخی با زنده کردن خاطرات و یادها بر روحیه آن‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد . بخش قابل توجهی از آزمایش‌شدگان بر ارتباط موسیقی غمگین با تجربیات تلخ زندگی همچون از دست دادن نزدیکان و یا جدایی تاکید کرده‌اند.

توماس ارولا از دانشگاه دورهام در این‌باره می‌گوید: «نتایج این پژوهش به ما این امکان را می‌دهد تا راه‌هایی را که به افراد در تغییر روحیه آن‌ها با استفاده از موسیقی کمک ‌می‌کند، شناسایی کنیم و در نهایت این آموخته‌ها را در بخش توان‌بخشی و موسیقی‌درمانی برای آرامش بخشیدن، شاد کردن و یا آسایش افراد به کار گیریم.» او افزود: «این یافته‌ها همچنین به ما در درک رابطه متناقض میان احساسات منفی و ایجاد لذت در افراد با فعالیت‌هایی چون داستان‌خوانی و کارهای هنری کمک کند.»

تسکین، شادی و درد

در جریان این بررسی‌های گسترده تا کنون سه دسته واکنش به شنیدن موسیقی اندوهناک شناسایی شده‌اند: تسکین، شادی و درد. این پژوهش میان سن و جنسیت افراد با مسئله لذت بردن از اندوه ارتباطی را نشان نداده است. با این وجود علاقه و یا شناخت عمیق از موسیقی می‌تواند باعث افزایش لذت ‌شود.

گفته‌های شرکت‌کنندگان مسن‌تر از تجربیاتشان در این پژوهش حاکی از تاثیر قوی موسیقی بر تسکین اندوه در این گروه است در حالیکه نتیجه شنیدن موسیقی غم‌انگیز در زنان و جوانان بیشتر تخلیه احساسات منفی است.

هنا ریکا پلتولا از دانشگاه ییواسکیلا می‌گوید: «به نظر می‌آید که شنیدن موسیقی غمگین دو نوع تجربه لذت‌بخش را در افراد به برانگیزد. در تمام این تجربیات اما این موسیقی است که منبع اصلی بروز این تجربیات است.» 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تاثیر موسیقی اندوهناک,احساس درد و اندوه ,توان‌بخشی و موسیقی‌درمانی,احساسات منفی,شنیدن موسیقی غم‌انگیز ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در دوره مفرغ ( عصر برنز) دانش بیهوشی وجود نداشت، ولی این سبب نشد که در روسیه از سوراخ‌کردن جمجمه و جراحی مغز ابایی داشته باشند. جالب این که شماری از افرادی که این گونه جراحی شده‌اند جان سالم به در برده‌اند.

گروهی از مردم‌شناسان آلمانی و روسی در جنوب روسیه شماری جمجمه یافته‌اند که همگی یک شاخصه مشترک دارند‌: در اکثر آنها سوراخی در قسمت بالایی پشت سر دیده می‌شود.

بنا بر داده‌های موسسه باستان‌شناسی آلمان، ۱۳ جمجمه یافت‌شده همگی متعلق به عصر مفرغ (عصر برنز) هستند و سوراخ آنها همگی در نقطه واحدی قرار دارد که از انجام یک عمل جراحی خبر می‌دهد.

ریاست تیم آلمانی در این تحقیقات را خانم یولیا گرسکی از موسسه باستان‌شناسی آلمان به عهده داشته است. داده‌های این تیم حاکی از آن است که اکثر کسانی که جمجمه‌شان سوارخ شده جان سالم به در برده‌اند. جای معین و مشترک سوارخ در جمجمه‌ها و این واقعیت که هیچ اثری از شکستگی جمجمه، ضربه مغزی یا بیماری در دی ان ای DNI جمجمه‌ها یافت نمی‌شود، این نظریه را قوت می‌بخشد که جراحی‌ها یک اقدام آیینی بوده است.

البته یافته‌ها و داده‌های پزشکی قدیمی‌تر حکایت از جراحی‌های جمجمه در بیش از ده هزار سال پیش دارند. در بخش‌هایی از اروپا و به خصوص در انگلستان این گونه جراحی رایج بوده و احتمالا بدون بی‌حسی شدید و در نقاط کمتر حساس‌تری از جمجمه انجام می‌گرفته است.

درمان بیماری یا مراسم آیینی؟

با درک و دریافت‌های امروزی دشوار است که بتوان علتی برای جراحی جمجمه بدون بیهوشی یافت. اگر ضربه مغزی علت سوراخ‌کردن جمجمه بوده باشد خطوطی از شکستگی هم روی جمجمه دیده می‌شود. ولی اگر به قصد درمان صرع یا میگرن بوده یا طبق مراسم آیینی صورت گرفته باشد در جمجمه هیچ اثری از شکستگی دیده نمی‌شود.

در نتایج تحقیقات تیم آلمانی که در مجله American Journal of Physical Anthropology منتشر شده گفته می‌شود که جمجمه‌های یافت‌شده هم با میکروسکوپ، هم با رادیوگرافی و هم با سیتی اسکن مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهند که ایجاد سوراخ در جمجمه یا از طریق ساییدن با یک جسم تیز انجام شده یا یک تکه‌ گرد از استخوان جمجمه را درآورده‌اند.

جمجمه‌ها به افرادی میان ۱۰ تا ۶۰ سال تعلق دارند و با این که محل جراحی به لحاظ آناتومی (اندام‌شناسی) در جمجمه جزو حساس‌ترین و خطرناک‌ترین محل برای شکافتن یک عضو به شمار می‌رود، اکثر افراد مدتی مدید پس از جراحی زنده مانده‌اند. و این خود شاید نشانه‌ی آن باشد که "جراحان" خبره و کارآشنا بوده‌اند که جمجمه را از چنین نقطه‌ای باز می‌کرده‌اند. این امر به علاوه فقدان هرگونه نشانه‌ای از شکستگی جمجمه و ضربه مغزی یا بیماری دیگر این نظریه را تقویت می‌کنند که این جراحی‌ها بخشی از رسم و رسوم‌های آیینی آن زمان بوده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سوراخ‌کردن جمجمه,دوره مفرغ ( عصر برنز),جراحی‌های جمجمه ,درمان صرع یا میگرن,آناتومی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

افراد می توانند از روغن نارگیل و یا روغن دانه سیاه استفاده کرده و با این روغن ها پوست سر و موهای خود را ماساژ دهند.دکتر علی اصغر بهمن یار میگوید که سفید شدن مو در سنین زیر 40 سال طبیعی نبوده و یکی از دلایل آن می تواند استرس زیاد و کاهش قوای جسمانی افراد باشد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل سفیدی مو می تواند افزایش میزان خشکی ماده تشکیل دهنده مو باشد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به راهکارهایی که می تواند سبب برگرداندن رنگ به موهای سفید شده شود تصریح کرد: روش هایی نیز هست که سبب بازگشت رنگ به موها می شود و در کنار آن از سفید شدن سایر تارهای موها جلوگیری می کند.

بهمن یار ادامه داد: افراد می توانند از روغن نارگیل و یا روغن دانه سیاه استفاده کرده و با این روغن ها پوست سر و موهای خود را ماساژ دهند.

وی شست و شوی سر با مخلوط سیاه دانه و آب را نیز روش دیگری برای جلوگیری از سفیدی مو دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از روش های مفید که می تواند سبب جلوگیری از سفید شدن موهای سر شود، شستن تارهای مو با جوشانده سیاه دانه و آب است.

به گزارش خبرگزاری میزان: این متخصص طب سنتی با ارائه توصیه هایی به افرادی که با ریزش مو مواجه هستند اذعان کرد: این افراد می توانند از «سدر، حنا و یا مورد» استفاده کرده و تا حدودی جلو ریزش موهای خود را با این گیاهان طبیعی کاهش دهند.

وی تاکید کرد: فرآورده های طبیعی تهیه شده از گیاه رزماری نیز تا حدود زیادی سبب جلوگیری از کاهش موی سر می شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سفید شدن مو ,روغن نارگیل,روغن دانه سیاه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دود سیگار دارای دو جریان اصلی و فرعی است؛ جریان اصلی هنگام پک زدن، وارد دهان و ریه فرد سیگاری می‌شود و جریان فرعی که بسیار خطرناک‌تر است در فاصله پک زدن‌ها از نوک سیگار انتشار یافته و در محیط پخش می‌شود که هم اطرافیان فرد سیگاری از این دو استنشاق می‌کنند و هم در تنفس بعدی وارد ریه فرد سیگاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دود قلیان نیز از این امر مستثنی نیست و آسیب‌های فراوانی را به همین ترتیب بر فرد مصرف کننده و اطرافیان وی وارد می‌کند.

تا سال‌های دهه ۱۹۳۰ همراهی مصرف سیگار و سرطان ریه مشخص نشده بود و رابطه علت و معلولی سیگارت و سرطان تا سال ۱۹۵۷ در انگلیس و سال ۱۹۶۴ در آمریکا، ثابت نشده بود. در کمال تعجب، تا پیش از این زمان، تأثیرات مفیدی هم برای سیگارت‌ها قائل بودند و سیگارت‌ها حتی در دانشنامه‌های دارویی تا سال ۱۹۰۶ فهرست می‌شدند و حتی پزشکان به بیمارانی که سرفه داشتند، سرما خورده بودند یا مبتلا به سل شده بودند، مصرف سیگار را توصیه می‌کردند.

اولین بار پژوهشگران آلمان نازی بودند که رابطه بین سرطان ریه و دخانیات را ثابت کردند. اما تحت تبلیغات وسیع متفقین در جریان جنگ جهانی دوم بسیاری از موفقیت‌های پزشکی در آلمان نازی از یاد رفت به طوری که بسیاری از مردم گمان می‌کنند اولین بار دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی به این مسئله پی برده‌اند. مبارزه با دخانیات در آلمان نازی بسیار گسترده بود و جنبش مبارزه با دخانیات تحت پشتیبانی مستقیم هیتلر قرار داشت به طوری که نازی‌ها ترک سیگار و دخانیات را یک وظیفه ناسیونال سوسیالیستی می‌دانستند. یکی از شعارهای معروف در دوره رایش سوم برای ترویج سلامت مادران این جمله بود.

( Mütter vermeidet Alkohol und Nikotin! Trinkt Süßmost! Süßmost baut auf )
مادران از الکل و نیکوتین بپرهیزید! آب سیب بنوشید! آب سیب بدن را سالم می‌سازد.

استعمال دخانیات سالانه عامل ۲۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان (حدود ۱٫۷ میلیون نفر) در جهان است که تقریباً یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌میرند.

کدام یک از انواع سرطان ناشی از دود سیگارند؟

تیم تحقیقاتی سوابق افراد سیگاری و مرگ‌های ناشی از سرطان‌های مختلف را در سراسر جهان جمع‌آوری نمودند. در این راه از بررسی‌های آماری برای تقسیم‌بندی مرگ‌های ناشی از سرطان و دسته‌بندی اینکه کدام سرطان‌ها احتمالا ناشی از سیگار کشیدن است و کدام نه، استفاده کردند. آن‌ها ۱۲ سرطانی که به سیگار کشیدن و یا به قرار گرفتن در معرض دود آن مربوط است را برشمردند که عبارتند از:

– سرطان دهان
– سرطان گلو
– سرطان مری
– سرطان ریه
– سرطان خون (لوسمی میلوئید)
– سرطان معده
– سرطان روده بزرگ
– سرطان کبد
– سرطان کلیه
– سرطان پانکراس
– سرطان مثانه
سرطان دهانه رحم

تعداد افرادی که بر اثر سرطان ناشی از استعمال دخانیات می‌میرند، چقدر است؟

تیم تحقیقاتی تمامی مرگ‌های ناشی از سرطان مرتبط با مصرف سیگار را شمارش نمود.

سرطان ریه با حدود ۸۷۰۰۰ نفر در بالاترین رتبه قرار دارد، سرطان روده‌بزرگ منجر به مرگ بیشتر از ۲۶۰۰۰ نفر و سرطان پانکراس منجر به مرگ بیش از ۱۴۰۰۰ نفر شد . در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از سرطان‌های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست دادند. وقتی محققان این تعداد را با تعداد کل افرادی که از این ۱۲ نوع سرطان مردند مقایسه کردند، دریافتند که مصرف سیگار تقریبا دلیل نیمی از همه‌ی مرگ‌ها بوده است .

البته تنها ضرر سیگار افزایش خطر ابتلا به سرطان نیست . سیگار کشیدن بیشتر از همه منجر به بیماریهای قلبی، کبدی و ریوی است. مصرف سیگار ریسک فاکتور اصلی برای بیماری‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، بیماریهای مزمن انسدادی ریه، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن و سرطان (به خصوص سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) است،

همچنین سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود.

شروع زود هنگام سیگار کشیدن در طول زندگی و کشیدن سیگار با درجه قطران بالاتر ریسک بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که مصرف سیگار منجر به ۵٫۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ شده است. و ۱۰۰ میلیون مرگ در طی دوران مصرفش در قرن بیستم. که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌ها است.

سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مسئله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه در بر دارد. پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگار دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگار این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگار در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگار مالیات سنگینی دریافت می‌شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگار را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به‌عنوان مثال در مطالعات گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگار است.

سیگار کشیدن موجب فرسایش مغز می‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود.

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال سیگار کشیدن در افرادی که در حال تجربه اولین دوره بیماری‌های روانی هستند سه برابر بیشتر از افراد سالم است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سیگار احتمالاً در ابتلا به اختلالات روانی نیز نقش دارد.

استعمال دخانیات عامل ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری‌های ایسکمیک قلبی است، به طور کلی سیگار کشیدن بر روی تمام قسمت‌های بدن آثار سوء خود را می‌گذارد؛ از پوست که باعث تیرگی و چین و چروک و پیری زودرس در آن شده، تا استخوان‌ها که باعث استئوپروز (پوکی استخوان) در آنها می‌شود.

هیچکدام از اعضای بدن از آثار زیان بار سیگار در امان نیستند. بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن از هر ۴ نفر سیگاری یک نفر فوت می‌کند و ۳ نفر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می‌شوند و بعد از ۴۰ سال سیگار کشیدن از هر ۲ نفر سیگاری، یک نفر فوت می‌کند و یک نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می‌شود. به راستی این ماده شوم حاوی هزاران ماده سمی است و به هزاران طریق جان انسان‌ها را می‌گیرد.

سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است. ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۸۳ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:,عوارض مصرف سیگار,دود سیگار , همراهی مصرف سیگار و سرطان ریه ,بیماریهای مزمن انسدادی ریه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تنها بزرگسالان نیستند که افراد را از روی ظاهر آنها ارزیابی می‌کنند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که کودکان نیز به ویژگی‌های ظاهری حساس هستند. آنها به افرادی که ظاهر زشت و ناخوشایند دارند اعتماد نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می دهند که قضاوت اولیه انسان‌ها از یکدیگر در مدتی برابر با ۵۰ میلی ثانیه شکل می‌گیرد. در واقع افراد در نگاه اول محتوای کتاب را از روی جلد آن تشخیص می‌دهند. این امر برای تعامل اجتماعی دارای اهمیت است چرا که در برخورد اول با افراد ناآشنا مرجع اطلاعاتی دیگری وجود ندارد.

تاکنون پژوهش‌های بسیاری درباره این موضوع نزد بزرگسالان صورت گرفته است. گزارشی اخیر حاکی از آن است که رابطه نزدیکی میان داوری بزرگسالان در مورد میزان جذابیت افراد و اعتبار آنها وجود دارد. آنهایی که از دید بسیاری انسان‌ها جذاب ارزیابی می‌شوند، معمولا باهوش‌تر، خوش‌‌برخوردتر و موفق‌تر به نظر می رسند.

اخیرا روان‌شناسان دریافته‌اند که کودکان نیز نسبت به ویژگی‌های ظاهری افراد حساس هستند و آنها نیز قضاوت‌های خود را در مورد اعتبار، تسلط، توانایی، خشونت و جذابیت افراد دارند.

کودکان نسبت به افرادی که ظاهر زشت و ناخوشایند دارند اعتماد کمتری نشان می‌دهند. حتی نوزادان نیز با افرادی که به نظرشان زیبا می‌رسند ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

"فنگلینگ ما" یکی از پژوهشگران دانشگاه چجیانگ چین در یک پژوهش گروهی تعداد صد کودک در رده سنی بین ۸ و ۱۰ و ۱۲ سال را مورد آزمون قرار داد و با نظرسنجی آنها درباره چهره ۲۰۰ مرد نتایج را با نظر ۳۷ دانشجو مقایسه کرد.

در اولین مرحله کودکان و دانشجویان می‌بایست با دیدن هر چهره نظر خود را در مورد میزان اعتبار آن فرد ابراز کنند. یک ماه پس از آن نظرسنجی دیگری در مورد میزان جذابیت همان چهره‌ها به انجام رسید. از نظر کودکان افرادی که چهره‌های زیباتری داشتند قابل اعتمادتر بودند.

با این حال ارزیابی پسربچه‌ها همیشه یکسان نبود در حالی که دختربچه‌ها نظرات مشابهی داشتند. این تفاوت‌ها در هر دو جنس با افزایش سن کاهش یافت و به ارزیابی دانشجویان نزدیکتر شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قضاوت اولیه انسان‌ها,ویژگی‌های ظاهری افراد,ظاهر زشت و ناخوشایند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرکت مایکروسافت با خرید شرکت لینکدین به بهای ۲۶.۲ میلیارد دلار موافقت کرد. این گران‌ترین معامله در تاریخ شرکت مایکروسافت است و شبکه اجتماعی در حال رشد لینکدین با ۴۳۳ میلیون نفر مشترک حرفه‌ای و متخصص را به مجموعه غول‌آسای مایکروسافت خواهد افزود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از این توافق قیمت سهام شرکت لینکدین در بازار سهام نیویورک ۴۸ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴ دلار رسيد. همزمان قیمت سهام مایکروسافت حدود چهار درصد کاهش یافت.

رید هافمن رییس هیات مدیره شرکت لینکدین گفت از این معامله کاملا حمایت می‌کند.

ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت مایکروسافت نیز در یک پیام ویدئویی که روی سایت این شرکت منتشر شد گفت: «من همیشه لینکدین را ستایش کرده‌ام. با مدیران آن شرکت از مدتها پیش تماس داشتم و در مورد این معامله از خیلی وقت پیش فکر می‌کردم».

در نتیجه این قرارداد، جف وینر کماکان مدیریت لینکدین را برعهده خواهد داشت و زیرنظر ساتیا نادلا فعالیت خواهد کرد.

مایکروسافت اعلام کرده که از طریق گسترش میزان اشتراک افراد و موسسات در شبکه لینکدین و تقویت آگهی‌های تجاری هدفمند روی این شبکه در نظر دارد سودآوری آن را افزایش دهد.

با وجودی که به نظر می‌رسد مایکروسافت در این معامله قیمت بالایی را پرداخت کرده است ولی باید به خاطر داشت که در سال ۲۰۱۵ وقتی ارزش لینکدین به بالاترین رقم رسیده بود بهای سهام آن حدود ۲۷۰ دلار بود. اما پیش‌بینی اوایل سال جاری در مورد کاهش درآمد آن از محل آگهی‌های تجاری باعث شد ارزش سهام لینکدین کاهش یابد.

لینکدین در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک شرکت سهامی در بازار بورس ثبت شد و در آن زمان قیمت سهام آن ۴۵ دلار بود.

کارشناسان بازار مالی معتقدند لینکدین شرکت با ارزشی است و با وجود مشکلاتی که اوایل سال جاری با آن روبرو بوده ارزش مالی آن افزایش خواهد یافت.

به گفته دو شرکت مایکروسافت و لینکدین، تمامی مدیران هر دو شرکت با این معامله موافق هستند که قرار است قبل از پایان سال جاری میلادی قطعی شود.

پس از تکمیل این معامله که نهادهای ناظر بر معاملات شرکت‌های تجاری در آمریکا، اتحادیه اروپا ، کانادا و برزیل باید آن را بررسی و تایید کنند، لینکدین بخشی از واحدهای تولیدی و توسعه تجاری شرکت مایکروسافت خواهد شد.

شبکه اجتماعی لینکدین که مخصوص شاغلین و متخصصان است در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین عرصه‌های تماس‌های حرفه‌ای، کاریابی و برقرار ارتباط بین متخصصین و شرکت‌ها بدل شده و در حال حاضر بیش ار ۴۳۰ میلیون مشترک دارد.

در نتیجه این معامله، مایکروسافت به میلیون‌ها مشترک شبکه لینکدین دسترسی پیدا خواهد کرد و می‌تواند موقعیت خود را به عنوان مهمترین ارائه کننده خدمات کامپیوتری و دیجیتال به متخصصان و شرکت‌های جهان تثبیت کند.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در بخشی از پیام ویدئویی خود به این مناسبت گفت: «با کمک هم می‌توانیم رشد لینکدین و همین طور گسترش استفاده از محصولات مایکروسافت مثل آفیس ۳۶۵ و دینامیکس را تسریع کرده و به توانمند کردن تک تک افراد و شرکت‌ها در سراسر جهان کمک کنیم».

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شرکت مایکروسافت,شرکت لینکدین,بازار بورس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این که سگ بهترین دوست انسان، زیرگونه اهلی گرگ است روشن است. آن چه روشن نیست این است که گرگ چگونه اهلی شد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اهلی شدن گرگ در دو منطقه صورت گرفته است.

از مدت‌ها پیش این موضوع که سگ در اروپا اهلی شده یا در آسیای شرقی مورد مناقشه بوده است. اینک تیمی تحقیقاتی در دانشگاه آکسفورد بریتانیا با بررسی‌های ژنتیکی به این نتیجه دست یافته که سگ در هر دوی این مناطق اهلی شده است.

بر اساس این کار مطالعاتی، سگ‌های امروزین از گرگ‌هایی منشاء گرفته‌اند که در دو منطقه اروپا و خاور نزدیک جدا از هم زندگی ‌می‌کرده‌اند.

تا کنون بسیاری از دانشمندان تصور می‌کردند که سگ تنها یک بار اهلی شده و بعد از اهلی شدن در زیستگاه‌های انسان‌ها گسترش یافته است.

تیم پژوهشی بین‌المللی فوق به ریاست گرگر لارسون ژن‌های حدود ۶۰ سگ را که بین ۱۲هزار تا هزار سال پیش می‌زیسته‌اند، با ژن‌های حدود ۲۵۰۰ سگ امروزین مقایسه کرده است. نتیجه این قیاس که در مجله علمی ساینس به چاپ رسیده این است که نیاکان اولیه سگ‌های دوران معاصر اروپا و آسیا پیش از این در مناطقی منفک از یکدیگر می‌زیسته‌ و جداگانه تکامل پیدا کرده‌اند.

رانده شدن گونه اروپایی

بررسی‌ها بر روی بقایای سگی که حدود ۲۸۰۰ سال پیش در ایرلند می‌زیسته نتیجه برجسته‌ای در این تحقیقات به دست داده است. مقایسه ژن‌های این سگ با سگ‌های اروپایی امروزین نشان می‌دهد که سگ‌های اروپا و آسیا در آن زمان با یکدیگر تفاوت بارزی داشته‌اند.

ترکیب این دو زمانی آغاز شد که سگ‌های آسیایی همراه انسان‌ها به اروپا مهاجرت کرده و در برخی مناطق سگ‌هایی که پیش از این در آن جا زیست می‌کرده‌اند را رانده‌اند. این نتیجه با یافته‌های باستان‌شناسی نیز مطابقت دارد.

هر دوی این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۰ هزار سال پیش هم در اروپا و هم در آسیا سگ‌ها می‌زیسته‌اند. تنها در آسیای مرکزی است که تا کنون وجود سگ‌ها در ۶ هزار سال قبل ثابت شده است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرگ,سگ,گرگ چگونه اهلی شد,سگ‌های اروپا و آسیا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"غرش در جنگل"

در روز چهارشنبه سی‌ام اکتبر سال ۱۹۷۴ جرج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس آن زمان جهان (چپ) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق)، در برابر محمد علی، قهرمان سابق جهان قرار گرفت و برخلاف گمانه‌زنی‌های کارشناسان از او شکست خورد. برخی‌ها این مسابقه را که به "غرش در جنگل" شهرت یافته، معروف‌ترین نبرد تاریخ ورزش مشتزنی می‌دانند. تصویر: ضربه‌ی سهمگین محمدعلی (راست) به فورمن.

"بزرگ‌ترین"

از روز ۱۵ اوت تا ۱۰ اکتبر گالری Camera Work در برلین شماری از عکس‌های فوق‌العاده از محمدعلی، اسطوره‌ی مشتزنی را به نمایش گذاشته‌است، ستاره‌ای که همواره خود را "بزرگ‌ترین" می‌دانست و می‌خواند. این تصویر از توماس هوپکر، عکاس معروف آلمانی است که در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو گرفته شده است. هوپکر یکی از عکاسان مورد علاقه محمد علی بود.

"شهادت محمدعلی"

این تصویری است که کارل فیشر در سال ۱۹۶۷ برای روی جلد مجله Esquire تهیه کرد. این تصویر از نقاشی‌های دوران رنسانس از سنت سباستیان یا قدیس سباستیان الهام گرفته شده است. هنگامی که محمدعلی در سال ۱۹۶۷ برای جنگ در ویتنام به خدمت فرا خوانده شد، سر باز زد و در پی آن به ۵ سال حبس محکوم شد. او با پرداخت پول، از زندان جان به در برد، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد. 

"یک تیر و چهار نشان"

این عکس اثر هری بنسون، عکس اسکاتلندی است و در میامی گرفته شده است. محمدعلی در آن زمان هنوز به اسلام نگرویده بود و کاسیوس کلی نام داشت. کلی در دیدار با ستارگان بیتل‌ها با یک ضربه‌ی کوچک همه را "ناک اوت" می‌کند.

قهرمان جوان

این تصویر یکی از معروف‌ترین عکس‌هایی است که از محمدعلی در رینگ مشتزنی گرفته شده است. او در سال ۱۹۶۵ در رقابت نهایی قهرمانی جهان به مصاف سونی لیستون رفت؛ حریفی پرآوازه که قهرمان جهان بود. لیستون اما در راند ششم به دلیل مصدومیت دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کلی برای نخستین بار نخستین بار به قهرمانی جهان دست یافت. این عکس از چهره‌ی "قهرمان جوان" اثر نیل لیفر، عکاس آمریکایی است.

ایمان و باور

کاسیوس کلی در سال ۱۹۶۵ به دین اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او در اواخر دهه‌ی شصت میلادی یکی از هواداران صاحب نام جنبش مسلمان آمریکا به رهبری ملکوم ایکس بود و علنا نیز در باره دین و باورش سخن می‌گفت. تصویری از محمدعلی در هنگام نیایش در رینگ مشتزنی. این عکس را توماس هوپکر در سال ۱۹۶۶ در جریان مسابقه‌ای در لندن گرفت.

سرگرم‌کننده‌ای بااستعداد

محمدعلی از هر فرصتی برای سرگرم کردن هوادارانش استفاده می‌کرد که دسته‌دسته حتی سر تمرینات این ستاره مشتزنی حاضر می‌شدند. این عکس را پیتر آنجلو سایمن در سال ۱۹۷۴ در حین یکی از تمرین‌های طناب زدن محمل علی گرفته است. در این سال بود که او جورج فورمن ستاره‌ی "شکست‌ناپذیر" بوکس را شکست داد. 

خودشیفتگی

این تصویر را نیز توماس هوپکر گرفته است. محمدعلی که برای کوتاه کرده مو سراغ آرایشگر رفته، به حاصل کار و چهره‌اش در آینه می‌نگرد. او در توصیف خود غالبا از واژه "زیبا" استفاده می‌کرد و می‌گفت که برخلاف دیگر بوکسورها در چهره او کمتر نشانی از جنگ و مبارزه دیده می‌شود. او در زمانی که سیاهان در آمریکا شهروند درجه دو بودند، خود را زیباترین می‌نامید. 

اراده و پشتکار

محمدعلی با سبک‌بالی مشت‌می‌زد و به نظر می‌رسید که او نیروی چندانی برای این کار صرف نمی‌کند، اما در واقع با پشتکار و اراده فوق‌العاده بود که او توانست به این موفقیت‌ها دست یابد. این مشت‌زن ۱۹۱ سانتی‌متری در مورد خود می‌گفت: «من هم‌چون پروانه بال می‌زنم و مثل زنبور نیش.» تصویری از کلی در حین تمرین در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو. این عکس را توماس هوپکر گرفته است.

"استاد رسانه"

عکس‌هایی که در نمایشگاه "محمدعلی" در برلین ارائه شده‌اند، نشان می‌دهند که این اسطوره‌ی مشتزنی نه تنها سوژه عکاسی بود، بلکه خود نیز در شکلگیری اثر نقش و نفوذ داشت. عکاسان زیادی از سادگی کار با این ورزشکار محبوب سخن گفته ‌و بر این باور بوده‌اند که کلی درک و فهم خوبی از کار با رسانه و هنر داشته است. این تصویر نیز اثری از توماس هوپکر است.

نویسنده: Jefferson Chase / SA

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محمدعلی,اسطوره‌ی مشتزنی ,سیاهان,جورج فورمن ستاره‌ی , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان کینگز کالج لندن می‌گویند با آزمایش خون می‌توان با دقتی به مراتب بیشتر داروی مناسبی برای درمان افسردگی انتخاب کرد.در حال حاضر پس از قطعی شدن تشخیص، پزشک با در نظر گرفتن برخی معیارها، از جمله ویژگی‌های بیمار و دارو، تصمیم می‌گیرد چه دارویی را انتخاب کند، با این حال آزمون و خطا در رسیدن به داروی مناسب نقش قابل توجهی دارد.

این تحقیق روی تعداد اندکی داوطلب مبتلا به افسردگی، ۱۴۰ نفر، انجام شده است و برای اینکه شیوه‌ای پذیرفته و مرسوم شود به کارآزمایی‌های بالینی بسیار وسیع‌تر و بیشتر نیاز دارد.

 التهاب

وقتی بدن با حمله عوامل بیماری‌زا (میکروبی، شیمیایی، فیزیکی) مواجه می‌شود یا در شرایط خاص قرار می‌گیرد (مثلا قاعدگی یا استرس یا بسیاری از بیماری‌ها) سیستم ایمنی بدن برای مقابله، از مجموعه واکنش‌های پیچیده‌ای اسفاده می‌کند که به آن التهاب گفته می‌شود.

این واکنش التهابی یکی از مهمترین راه‌های دفاع بدن است، برای از بین بردن عوامل مهاجم، برای پاک کردن مواد نامطلوبی که در بدن ایجاد شده و برای ترمیم اولیه آسیب‌های بوجود آمده.

محققان کینگز کالج در تحقیق خود، دو فاکتور التهابی، فاکتور مهار مهاجرت ماکروفاژ و اینترلوکین-۱ بتا، را در مبتلایان به افسردگی اندازه گرفتند و متوجه شدند در تعداد قابل توجهی میزان این فاکتورها زیاد است و در این افراد داروهای رایج ضدافسردگی زیاد موثر نیستند.

پروفسور کارمین پاریانتی، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "این فاکتورهای التهابی تقریبا در یک سوم بیماران وجود دارند و همین افراد هستند که ما ممکن است آنها را به درمان‌های تهاجمی‌تر تشویق کنیم."

"ما نمی‌‎خواهیم وقتی لازم نیست برای بیمار داروی زیاد تجویز کنیم اما اگر لازم باشد می‌خواهیم این کار را هر چه زودتر انجام دهیم."

رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی دو دسته هستند، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین یا اس‌اس‌آرآی‌ها (SSRIs) مثل فلوکستین، سیتالوپرام، پاروکستین و ضد افسردگی‌های سه‌حلقه‌ای، مثل ایمی‌پرامین، آمی‌تریپ‌تیلین.

پروفسور پاریانتی احتمال می‌دهد عامل این واکنش التهابی در مبتلایان به افسردگی، استرس باشد.

به این ترتیب بدن با التهاب سعی در جبران عوارض بیماری دارد اما در عین حال همین التهاب در تاثیر داروهای ضد افسردگی رایج، اختلال ایجاد می‌کند.

از این رو برای این بیماران باید داروهای دیگری را در نظر گرفت برای این بیماران از دیگر روش درمان افسردگی یعنی روان‌درمانی بهره گرفت.

اکنون پروفسور پاریانتی و تیم تحقیقاتی‌اش در حال بررسی این موضوع هستند که آیا داروهای ضد التهابی را می‌توان برای مبتلایان به افسردگی تجویز کرد تا التهاب خفیف پیدا کند یا نه.

البته پروفسور پاریانتی تاکید می کند نتایج این تحقیق به آن معنا نیست که بیماران داروی خود را تغییر دهند یا داروی ضد التهابی مصرف کنند، این کارها فقط باید با تجویز پزشک باشد.

در چند سال اخیر یافتن آزمایش ساده‌ای که برای تشخیص و درمان افسردگی راهنمای پزشکان باشد مورد علاقه محققان قرار گرفته است.

تقریبا دو سال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که با اندازه‌گیری ۹ مولکول در خون، هم می‌توان فهمید که روان درمانی برای چه کسانی مناسب است و هم تشخیص داد چه کسانی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آزمایش خون,عوامل بیماری‌زا (میکروبی، شیمیایی، فیزیکی) ,مهاجرت ماکروفاژ و اینترلوکین-۱ بتا,مبتلایان به افسردگی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با درخشش لبرون جمیز، کلیولند کاوالیرز در سومین مسابقه از دیدارهای نهایی "ان‌بی‌ای" توانست گلدن استیت واریرز، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات را ۹۰-۱۲۰ شکست دهد. 

کاوالیرز در دو مسابقه قبلی به حریف باخته بود و این بار لبرون جیمز ۳۲ امتیاز برای این تیم به دست آورد تا امیدهای تیمش برای قهرمانی پر رنگ‌تر شود. دو تیمی اول کنفرانس شرق و غرب آمریکا هفت بار با هم بازی می‌کنند تا قهرمان بسکتبال این کشور انتخاب شود.

در این مسابقه کایر اروینگ نیز ۳۰ امتیاز برای تیم میزبان کسب کرد در حالی که استفن کاری، ستاره گلدن استیت، تنها توانست ۱۹ امتیاز برای تیمش کسب کند.

 استیو کر، سرمربی گلدن استیت، گفت: "آماده بازی نبودیم. آن‌ها با مشت دقیقا به دهانمان زدند."

لبرون جیمز نیز پس از مسابقه گفت: "هم تیمی‌هایم برای انجام این کار به من کمک کردند. آن‌ها از من خواستند که تهاجمی باشم و من هم همین کار را کردم."

این دو تیم پارسال هم به فینال ان‌بی‌ای رسیدند و گلدن استیت توانست با پیروزی بر کلیولند کاوالیرز قهرمان شود. بازی چهارم این دو تیم فردا (جمعه ۱۰ ژوئن/ ۲۱ خرداد) برگزار می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: لبرون جیمز,کلیولند کاوالیرز,گلدن استیت واریرز,کنفرانس شرق و غرب آمریکا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آدیداس، تولیدکننده‌ توپ بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا، نه تنها نام جدیدی بر این "کره‌ی پلاستیکی" گذاشته، بلکه بسیاری از ویژگی‌های آن را هم با استفاده از فن‌آوری‌های تکنیکی پیشرفته متحول ساخته است.

پانزدهمین دوره‌ی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، از روز ۱۰ ژوئن در فرانسه آغاز می‌شود. یکی از ویژگی‌های این بازی‌ها این است که برای نخستین بار ۲۴ تیم در آن شرکت می‌کنند. البته این تنها ویژگی مسابقات امسال نیست: شکل و نوع ساخت توپی که در هر بازی فوتبالیست‌ها می‌کوشند با آن گل بزنند هم تغییر کرده است.

لاستیک چرخ، ماده‌ی اصلی توپ

این توپ که آدیداس تولیدکننده آن است، "Beau Jeu ـ بازی زیبا" نام دارد و از پلاستیک خاصی ساخته شده که استحکام و قابلیت ارتجاعی توپ را تامین می‌کند. این ماده‌ی مصنوعی، در تهیه‌ی لاستیک چرخ‌های دوچرخه هم بکار می‌رود.
به گفته‌ی رولاند روملر، یکی از مهندسانی که در ساخت Beau Jeu شرکت داشته، لایه‌ی بیرونی توپ از ماده‌ی نرمی ساخته شده که خاصیت صداگیری دارد و «در نتیجه به فوتبالیست‌ها وقت شوت کردن احساس خوبی دست می‌دهد».

گذشته از آن به جای ۱۲ تکه‌ی ۵ زاویه‌ای و ۲۰ تکه‌ی ۶ زاویه‌‌ای (ذوذنقه شکل) که معمولا تکه‌های لایه‌ی بیرونی توپ با آن‌ها دوخته می‌شود، این بار تنها از ۶ شکل هندسی کاملا یک‌سان و برابر استفاده شده، تا علاوه بر دوام، توازن و قرینگی هم در سطح توپ‌ رعایت شده باشد.

توپ ضد آب

رولاند روملر می‌گوید که این اشکال به رویه‌ی توپ دوخته نمی‌شوند، بلکه با روش خاصی به نام Thermal Bonding با فشار هوای داغ روی لایه‌ی بیرونی آن چسبانده می‌شود. با این شیوه، احتمال این که توپ تغییر شکل دهد، وجود ندارد و هنگام بارش باران‌ هم، آب در درزهای آن نفوذ نمی‌کند. یکی از دلایلی که توپ فوتبال را نه از چرم، بلکه از مواد مصنوعی می‌سازند جلوگیری از نفوذ آب در لایه‌ی بیرونی آن است. معمولا چرم آب را جذب می‌کند و وزنش سنگین‌تر می‌شود. از این‌رو احتمال این که در اثر ضربه با سر به مغز آسیب برسد، وجود دارد.طبق موازین فدراسیون جهانی فوتبال، توپ‌های مسابقات به‌طورکلی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن خود آب جذب کنند. نسل جدید توپ‌های فوتبال، به دلیل پوسته‌ی عایق که روی لایه‌ی بیرونی آن کشیده می‌‌شود، اصولا "ضد آب" هستند.رولاند روملر هم‌چنین می‌‌گوید که تنظیم فشار هوا در توپ فوتبال، بر نحوه‌ی بازی فوتبالیست‌ها تاثیر زیادی دارد. به نظر این کارشناس ورزشی، فشار هوای توپ نباید بیشتر از ۸ دهم پاسکال باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آدیداس, توپ فوتبال ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقات جدید نشان می دهد که خواب ناکافی بخصوص برای افرادی که در شیفت شب کار می کنند خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

تمام فعالیت های فیزیولوژیک و بیولوژیک بدن انسان و حیوانات از یک چرخه شبانه روزی منظم پیروی می کند که توسط ساعت بدن تنظیم می شود.

دنیلا گریمالدی، پژوهشگر اصلی این تحقیق می گوید "وقتی چرخه خواب و خوراک با ساعت بدن هماهنگ عمل نکنند، چرخه شبانه روزی کلی بدن از نظم خارج می شود."

گریمالدی که استادیار دانشگاه نورت وسترن شیکاگو است می گوید در چنین افرادی قلب به اندازه درست از خواب شبانه نفع نمی برد.

تحقیقات قبلی گفته بود که بی نظمی طولانی مدت خواب منجر به بروز بیماری های قلبی در افراد می شود و نزد افرادی که در شیفت های شبانه مشغول به کارند درصد بیشتری از بیماری های قلبی را به خود اختصاص داده اند. ۱۵ الی ۳۰ درصد جمعیت شاغل جهان در شیفت شب کار می کنند.

خانم گریمالدی می گوید افراد مشغول به کار در شیفت شب بهتر است که رژیم غذایی سالم داشته باشند، مرتب ورزش کنند و به میزان کافی بخوابند تا از سلامت قلب خود محافظت کنند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خواب ناکافی,بروز بیماری های قلبی,چرخه شبانه روزی ,ساعت بدن ,ورزش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرکت لوازم ورزشی نایک به رغم محرومیت دو ساله ماریا شاراپوا به همکاری با این تنیس‌باز روس ادامه خواهند داد.

 گذشته از نایک شرکت ورزشی "هد" نیز اعلام کرد که در کنار شاراپووا خواهد ماند و گفت که تصمیم فدراسیون جهانی تنیس بر پایه "فرآیندی معیوب" شکل گرفته است.

نتیجه آزمایش دوپینگ شاراپوا اوایل سال جاری میلادی به دلیل استفاده از داروی ملدونیوم مثبت شده بود. او که از سوی فدراسیون جهانی تنیس دو سال محروم شده، گفت که علیه این محرومیت تقاضای فرجام‌ کرده است.

 به دنبال اعلام خبر دوپینگ شارپوووا در ماه مارس به دلیل استفاده از ملدونیوم که از ژانویه ۲۰۱۶ در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفته بود، شرکت نایک اعلام کرد همکاری‌اش با این ورزشکار را به حالت تعلیق درآورده و فرآیند بازرسی را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

شرکت نایک گفت: "در تحقیقات فدراسیون جهانی تنیس مشخص شده که ماریا قوانین را به طور عمدی نقض نکرده است. با توجه به تصمیم فدراسیون جهانی تنیس و حقایقی که به دست آمده ما امیدواریم دوباره ماریا را در زمین بازی ببینیم و به همکاری با او ادامه دهیم."

تصمیم معیوب

در بیانیه شرکت هد در مورد حمایت از شاراپووا آمده است: تصمیم برای ممنوعیت ملدونیوم بر پایه "آزمایش‌های گسترده پزشکی" نبوده و "تصمیم وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) برای ممنوع کردن ملدونیوم به جای این که بر اساس حقایق علمی باشد بر اساس تعداد ورزشکارانی است که از آن استفاده می‌کنند."

در بیانیه یوهان الیاش، رییس هد، همچنین آمده است: "ما بر پایه شرایط و حقایق معتقدیم که این تصمیمی اشتباه بوده. هد در کنار شارپووا می‌ایستد."

سایر حامیان مالی شاراپووا هنوز نسبت به این تصمیم فدراسیون جهانی تنیس واکنش نشان نداده‌اند. شرکت ساعت سازی "تگ هویر" در ماه مارس اعلام کرد که همکاری‌اش با شاراپووا را قطع خواهد کرد و شرکت خودروسازی پورشه نیز گفت که برنامه‌هایش با شاراپووا را به تعویق می‌اندازد.

تصمیمی سختگیرانه

همکاری شاراپووا و نایک از زمان ۱۱ سالگی این ورزشکار آغاز شده است.

شاراپووا در سال ۲۰۱۰ قرارداد جدیدی به مدت هشت سال و به ارزش ۴۹ میلیون پوند (۷۰ میلیون دلار) با این شرکت آمریکایی امضا کرد.

به نوشته مجله فوربز، شاراپوووا سال گذشته دست‌کم ۲۲ میلیون پوند درآمد داشته و در میان ورزشکاران زن فقط سرینا ویلیامز، رقیب آمریکایی او، درآمد بیشتری داشته است. درآمدی که پیش‌بینی می‌شود در طول ۱۲ ماه آینده با افت محسوسی مواجه شود.

شارپووا که قهرمانی در ۵ گرند‌اسلم را در کارنامه دارد، پیش‌تر گفت که این دارو را به دلایل پزشکی از سال ۲۰۰۶ مصرف می‌کرده و نمی‌دانسته که این دارو با نام دیگرش، میلدرونیت، وارد فهرست داروهای ممنوعه شده است.

او همچنین گفت با توجه به این که طی تحقیقات مشخص شده که کار او عمدی نبوده، این محرومیت "به طور غیر منصفانه‌ای سختگیرانه" بوده و او فرجام‌خواهی می‌کند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محرومیت دو ساله ماریا شاراپوا ,تنیس‌باز روس , داروی ملدونیوم ,شرکت نایک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

احتمال این که شما هم از جمله مصرف کنندگان روزافزون غذاهای آماده باشید بسیار زیاد است. اما هیچوقت به میزان سدیم موجود در آنها توجه کرده اید؟

بنا به گزارشی که در نیویورک تایمز منتشرشده، آمریکایی هایی که روزانه ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند – بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم بیشتر حد مجاز – ممکن است ندانند که بیش از ۷۰ درصد سدیمی مصرفی در آمریکا، پیش از آن که به میز برسد، با غذا مخلوط شده است. سدیم عنصر اصلی نمک، می تواند فشار خون را، که عامل مهمی در بیماری قلبی و سکته است، بالا ببرد.

با سدیم موجود در انواع غذاهای آماده و بسته بندی شده، دولت فدرال رهنمودهایی را جهت کاهش آن برای صنعت غذا صادر کرده است. این مقررات داوطلبانه است، اما منابع پزشکی و طرفداران سلامت غذا می گویند مهم است زیرا برای نخستین بار اساسی برای مصرف سدیم تعیین می کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود به برخی از فراورده های غذایی که دارای سدیم بالا است اشاره می کند.

سس کچاپ هاینز،۱۶۰ میلیگرم .

یک ُپرس سینه بوقلمون سرخ شده اسکار مایر، ۵۴۰ میلیگرم

شش بریده بیکن هورمل ۱۲۰۰ میلیگرم

ساندویچ تخم مرغ با کالباس و پنیر سویسی ۱۴۱۰ میلیگرم

یک پرس سیب زمینی سرخ کرده آربی ۱۲۵۰ میلیگرم

مرغ سرخ شده مارک هانگری من ، ۱۸۳۰ میلیگرم

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:میزان سدیم, فشار خون,بیماری قلبی,سکته,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فدراسیون بین المللی تنیس ماریا شاراپووا را به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ دو سال محروم کرد.

 به دلیل یافتن ماده ممنوعه ملدونیوم در نمونه آزمایش شاراپووا، این تنیس باز اسفند ماه سال گذشته و در جریان مسابقات اوپن استرالیا به صورت موقت از حضور در رقابت‌های تنیس منع شده بود.

ملدونیوم، دارویی که شاراپووا آن را به خاطر بیماری قلبی خود در ده سال گذشته استفاده می‌کرده، دارویی است که از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ در لیست داروهای ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) قرار گرفت.

 ماریا شاراپووا گفته که علیه محرومیت دو ساله خود اعتراض خواهد کردو این حکم بر اساس اعلام فدراسیون بین المللی تنیس از تاریخی که تست او مثبت اعلام شده یعنی ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ محاسبه خواهد شد.

شاراپووا که قهرمانی ۵ گرند‌اسلم را در کارنامه دارد در صفحه فیسبوک خود نوشته است:" من نمی‌توانم این محرومیت دو ساله ناعادلانه و سختگیرانه را قبول کنم."

او در ادامه درباره تصمیم فدراسیون بین المللی گفته است: "هیئت رسیدگی فدراسیون بین المللی تنیس با اعلام رای محرومیت دو ساله به صورت مخفیانه، نتیجه گرفته که استفاده من از ملدونیوم غیرعمدی نبوده است."

"فدراسیون بین المللی تنیس از کمیته انضباطی این نهاد درخواست کرده بود که من را ۴ سال محروم کنند، این مدت زمان محرومیت برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که به صورت عمدی مرتکب دوپینگ شده‌‌اند اما در نهایت کمیته انضباطی این درخواست فدراسیون بین المللی تنیس را رد کرد."

ماریا شاراپووا تنیس باز ۲۸ ساله روس در نهایت اعلام کرده که برای بازگشت به دنیای تنیس مبارزه خواهد کرد: "من قصد دارم برای آنچه فکر می‌کنم حقیقت است از حق خودم دفاع کنم و به همین دلیل برای بازگشت هرچه زودتر به دنیای تنیس خواهم جنگید."

آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ در ماه آوریل اذعان کرد که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که داروی ملدونیوم چه مدت در خون مصرف کنندگان باقی خواهد ماند.

آنها پیشنهاد کرده بودند که ورزشکارانی که پیش از اول مارس امسال آزمایش دوپینگ آنها مثبت اعلام شده با محرومیت روبرو نشوند.

هرچند که ماریا شاراپووا پیشتر به استفاده از داروی ملدونیوم، پس از اعلام ممنوعیت، اعتراف کرده است؛ اما او ادعا کرد که از اضافه شدن این دارو به لیست داروهای ممنوعه بی‌خبر بوده و دارو را با اسم میلدرونیت می‌شناخته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماریا شاراپووا ,فدراسیون بین المللی تنیس,مسابقات اوپن استرالیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک قطره زهر عقرب قادر به کشتن یک انسان است اما به گفته کارشناسان، زهر عقرب و عنکبوت دارای مولکولهای با ارزشی برای مقابله با میکروبهایی است که به آنتی بیوتیکهای موجود مقاوم شده اند.

بنا به آمار و تخمینها، میکروب های جهش یافته و مقاوم به انواع آنتی بیوتیکها تا سال ۲۰۵۰ هر سال موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر خواهند شد که بیش از آمار مرگ ناشی از سرطان است. شرکت بریتانیایی «ونوم تک»(Venomtech) می گوید این زهر می تواند به ساختن نسل تازه دارو منجر شود.

استیو تریم، مدیر شرکت می گوید: «در اینجا مجموعه ای از شیمیدانهای مجرب، زهر را تولید می کنند که شرکت های داروسازی به آن دسترسی ندارند. امیدواریم با عرضه نمونه های تولید شده به آنها بتوانند ساخت داروهای جدید را شروع کنند.»

کارشناسان بهداشت در مورد مقاومت نسبت به داروهای ضد میکروبی از جمله آنتی ویروسها، آنتی بیوتیکها، داروهای ضد مالاریا و ضد قارچ بشدت نگران هستند. یک کمیته بهداشتی در بریتانیا پس از بررسی جامع، در گزارشی پیشنهاد کرد به شرکتهای دارویی در صورت ساخت داروی جدید یک میلیارد یورو پاداش داده شود.

لرد جیمز اونیل، مسئول کمیته دولتی بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی می گوید: «در میان کارشناسان دانش زیادی در باره مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد. اما مشکل این بود و هنوز هم هست که این دانش در اختیار همه، بویژه تصمیم گیرندگان سیاسی نبود. پس برای تغییر این وضعیت، باید این دانش کارشناسی به زبان آمار و اقتصاد بیان می شد.»

استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک برای انسان و حیوانات در مقاوم شدن میکروبها تاثیر داشته است. این درحالی است که ساخت نوع جدید آنتی بیوتیکها برای شرکتهای دارویی بصرفه نیست.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زهر عقرب,زهر عقرب و عنکبوت,«ونوم تک»(Venomtech) ,میکروب های جهش یافته,آنتی بیوتیکها,داروهای ضد مالاریا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقات جدید نشان می دهد که مواد بکار رفته در ساخت خنجر آهنی "توتان خامون" (توت‌ عنخ‌ آمون)، فرعون افسانه ای مصر، همجنس شهاب سنگ است. این تحقیقات حتی می گوید مصریان باستان به خوبی از این موضوع آگاه بوده اند.

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی ضمن بیان این مطلب نوشت، کشف مومیایی توتان خامون و اشیاء اسرارآمیزی که همراه با او در مقبره اش دفن شده بود، در دهه ۱۹۲۰ میلادی باستان شناسان و مورخان شگفت زده کرد.

با گذشت بیش از سه هزار سال هیچ اثری از زنگ زدگی در خنجر آهنی دیده نمی شد و پژوهشگران را سردرگم کرده بود چرا که آن زمان آهنگری در میان مصریان باستان رواج نداشت.

در گذشته دانشمندان چنین ادعایی را مطرح کرده بودند که خنجر آهنی کشف شده در مقبره توتان خامون، ممکن است از جنس شهاب سنگ باشد. حال این شبهه تقویت شده که دیگر اشیاء آهنی کشف شده از مصر باستان نیز از جنس شهاب سنگ باشد.

به گزارش سی.ان.ان، اکنون پژوهشگران ایتالیایی و موزه مصر باستان با استفاده از روش های تصویربرداری با اشعه ایکس به جنس آسمانی خنجر فرعون مصر پی برده اند. آنها نتیجه یافته های خود را در نشریه "علوم نجوم و سیارات" منتشر کرده اند.

دانشمندان ترکیب آهن، نیکل، و کبالت در جنس خنجر را مطابق با شهاب سنگ های آسمانی یافته اند که منشاء جنس آن را به شدت تقویت می کند.

پژوهشگران بر این عقیده اند که مصری های قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح از آهن برای ساخت اشیاء تزئینی و آئینی استفاده می کردند و حتی در هیروگلیف تازه کشف شده ای از "آهن آسمانی" اسم برده شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خنجر آهنی "توتان خامون" ,فرعون افسانه ای مصر,سه هزار سال,موزه مصر باستان,روش های تصویربرداری با اشعه ایکس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان می‌گویند به شواهد تازه‌ای درست یافته‌اند که این نظریه را تقویت می‌کند که "بذر" حیات را اجرام فضایی در کره زمین کاشته‌اند.کاوشگر روزتا اسید آمینه گلایسین و نیز عنصر فسفر را در هاله غبار اطراف دنباله دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو یافته است. این کاوشگر از پانزدهم مرداد ۱۳۹۳ در مدار این دنباله‌دار قرار گرفته است.

اسیدهای آمینه مواد سازنده پروتئین‌ها هستند و فسفر در ساختار دی‌ان‌ای، غشاء سلول، عضلات، استخوان‌ها و اعصاب نقشی بسیار حیاتی دارد.

 

دکتر مت تیلور یکی از مدیران پروژه روزتا گفت: "نشان دادن اینکه روزتا منشا مواد اولیه منظومه شمسی و همینطور وسیله نقلیه این مواد مهم برای رسیدن به زمین هستند، یکی از اهداف اصلی پروژه روزتا بود و ما از رسیدن به این هدف بسیار خوشحالیم."

به گفته محققان این دو مولکول یک سال پیش یافت شده بودند اما آنها می‌خواستند پیش از اعلام موضوع کاملا از صحت تحقیق خود مطمئن شوند بنابراین اکنون آن را در در نشریه "پیشرفتهای علمی" منتشر کرده‌اند.

در این تحقیق آمده که پیدا شدن گلایسین و فسفر این نظر را تقویت می‌کند که "دنباله‌دارها مولکول‌های اصلی پیش‌نیاز حیات منظومه شمسی و بویژه کره زمین منتقل کرده‌اند."

دانشمندان فکر می‌کنند که غلظت زیاد این مولکول‌ها در کنار وجود آب باعث بوجود آمدن "سوپ حیات" می‌شود که چهار میلیارد سال منشا حیات در کره زمین شد.

کاترین آلتوگ فیزیکدان دانشگاه برن سوییس که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: "زیبایی قضیه آنجاست که این مواد پیش از شکل‌گیری خورشید و سیارات در دنباله‌دار شکل گرفته‌اند؛ در محیطی بسیار سرد، در منطقه تشکیل ستارگان که به آن ابر مولکولی گفته می‌شود."

"این یعنی آنچه که مدتها پیش در این ابر اتفاق افتاد و از دل آن منظومه شمسی ما سر بر آورد در تمام ابرهای مولکولی می‌تواند اتفاق بیفتد."

"شما به یک منظومه سیاره‌ای و یک سیاره در موقعیت مناسب نیاز دارید تا حیات شانس دیگری داشته باشد. این ممکن است همیشه به نتیجه نرسد اما میلیاردها ستاره و میلیاردها سیاره وجود دارند بنابراین احتمال آن کم نیست."

دانشمندان انتظار یافتن گلایسین را داشتند، در بین بیست اسید آمینه ضروری این ساده‌ترین و کوچکترین اسید آمینه است که براحتی هم تشکیل می‌شود.

علاوه بر این، کاوشگر استارداست ناسا در سال ۲۰۰۴ از دنباله‌دار وایلد ۲ نمونه برداری کرده بود و نشانه‌های گلایسین را یافته بود.

اما چون این بررسی در کره زمین انجام شده بود دانشمندان نمی‌توانستند مطمئن باشند که نمونه مورد برسی آلوده نشده باشد و در واقع منشا گلایسین یافت شده، خود کره زمین نباشد.

اما این‌بار موضوع فرق می‌کند. به گفته خانم آلتوگ تفاوت اینجاست که این گلایسین "با اندازه گیری مستقیم و بدون دخالت مستقیم انسان در دنباله‌دار انجام شده است."

این محققان ملکول‌های بیشتر و پیچیده‌تری هم یافته‌اند و امیدوارند در آینده بتواند نتیجه بررسی آنها راه منتشر کند.پروژه پرتاب سفینه روزتا، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین طرح‌های فضایی تاریخ است که ۱.۴ میلیارد دلار هزینه داشته است.


این پروژه از حدود بیست سال پیش آغاز شد و ده سال پیش، سفینه روزتا و کاوشگر فیله به فضا پرتاب شدند.

پس از آنکه روزتا در مدار قرار گرفت روبوت کوچکی به نام فیله را روی دنباله‌دار نشاند اما این روبوت در سایه یک صخره فرود آمد و نتوانست باتری‌هایش را با نور خورشید شارژ کند و تقریبا سه ماه پیش، از شروع به کار مجدد آن قطع امید شد.دنباله‌دار ۶۷پی هر ۶.۴۵ سال یک بار به دور خورشید و هر ۱۲.۴ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد.

دورترین فاصله این دنباله‌دار از خورشید ۸۴۰ میلیون کیلومتر (آن سوی مشتری) و نزدیکترین فاصله آن ۱۸۰ میلیون کیلومتر (بین مریخ و زمین) است.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاوشگر روزتا,"بذر" حیات,فسفر,اسید آمینه گلایسین ,ساختار دی‌ان‌ای,منشا مواد اولیه منظومه شمسی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی ۳ بر ۱ مقابل تیم لهستان توانست به المپیک ریودوژانیرو راه پیدا کند. این اولین باری است که تیم والیبال ایران به المپیک می‌رود. 

ایران ست اول را با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ و ست دوم را هم با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ برد.

در ست سوم دو تیم شانه به شانه جلو رفتند تا آن که لهستان توانست ایران را در امتیاز ۲۰ متوقف کند و این ست را با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ ببرد. 

دو تیم در ست چهارم هم به شکل نفس‌گیری نزدیک به هم پیش رفتند، اما در نهایت ایران با نتیجه ۳۴ بر ۳۲ ست چهارم را برد و با پیروزی مقابل لهستان، به المپیک ریو راه یافت.لهستان پیش از این بازی حضور خود در المپیک را قطعی کرده بود.والیبال ایران در چند سال اخیر رشد خیره‌کننده‌ای داشته و از جمله دو سال پیش توانست در لیگ جهانی پس از آمریکا، برزیل و ایتالیا، به مقام چهارم جهان برسد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی والیبال ایران, المپیک ریودوژانیرو,لهستان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای آمریکا که مشت‌های سریع و شخصیت سرکش‌اش جهان را مسحور خود ساخته بود در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

محمد علی، قهرمان بوکس سنگین‌وزن جهان که از مدت‌ها پیش از بیماری پارکینسون در رنج بود در سن ۷۴ سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

محمد علی که سال‌ها از بیماری پارکینسون رنج می‌برد طی چند روز گذشته به علت مشکلات تنفسی در بیمارستانی در آریزونا بستری شده بود.

 

اعضای خانواده محمد علی، عصر روز جمعه (سوم ژوئن) به رسانه‌ها از وخیم شدن حال او خبر داده بودند. 

 

علت بستری شدن او در بیمارستانی در شهر فونیکس آریزونا، مشکلات تنفسی اعلام شده بود و همزمان رسانه‌های آمریکا گزارش کرده بودند که بیماری پارکینسون محمد علی می‌تواند مشکلات تنفسی او را تشدید کند.

 

محمد علی که از سال ۱۹۸۴ با بیماری پارکینسون دست به گریبان بود، دسامبر سال ۲۰۱۴ هم به علت مشاهده عفونت در مجاری ادراری در بیمارستان بستری شد.

 

بستری شدن دوباره او در بیمارستان با سیلی از پیام‌های محبت‌آمیز دوستدارانش همراه شده بود.

 

محمد علی (کاسیاس کلی) دارنده عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان و از مشهورترین شخصیت‌های ورزشی جهان به شمار می‌رفت.

فعالیت‌های او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، و حضورش در کنار رهبران این جنبش، همچون مارتین لوتر کینگ و ملکوم ایکس (حاج ملک شباز) نامش را بسیار فراتر از رینگ بوکس برده بود.

محمد علی که از او به عنوان "افسانه تکرار نشدنی در دنیای بوکس" یاد می‌شود، خارج از میدان ورزش هم فعالی پرشور در زمینه برابری نژادی و آزادی مذهب بود.

آخرین بیانیه او همین ماه دسامبر گذشته منتشر شد که طی آن از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان به علت اظهاراتش در مورد "ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا" انتقاد کرده بود.

او از دوازده سالگی مشت‌زنی را شروع کرد و تنها ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد.

سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، در اقدامی جنجالی، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد.

او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی‌اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی‌دهد.

پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد.

محمد علی که به اتهام "فرار از خدمت" گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی، در آغاز دهه ۷۰ میلادی به دادگاه عالی آمریکا ارجاع داده شد و این دادگاه که عالی‌ترین مرجع قضایی در آمریکاست، محکومیت محمد علی را لغو کرد.

کاخ‌سفید در سال ۲۰۰۵ بالاترین مدال افتخار را به او اهدا کرد.

پیش از درگذشت محمد علی خبرگزاری‌ها از وخامت حال این بوکسور افسانه‌ای آمریکایی به دلیل مشکلات تنفسی خبر داده بودند. کلی پنج‌شنبه ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) در بیمارستان بستری شده بود.

محمد علی (کاسیوس مارسلوس کلی جونیور) زاده ۱۷ ژانویه سال ۱۹۴۲ در ایالت کنتاکی آمریکا بود.

او که سه دهه به عنوان یکی از برترین بوکسورهای سنگین‌وزن جهان فعالیت داشت به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز جای خاصی را در میان ورزشکاران به‌نام جهان به خود اختصاص داده بود.

bbc news.dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محمد علی کلی,بوکسور اسطوره‌ای آمریکا,بیماری پارکینسون ,کاسیوس مارسلوس کلی جونیور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گوساله‌ای که گوشتش در برابر گرمای اجاق مقاومت بالایی دارد، قارچی که قهوه‌ای نمی‌شود، خوک‌هایی که مریض نمی‌شوند .. اینها همه ایده‌هایی هستند که با دستکاری ژنتیکی قابل انجامند. فناوری تازه‌ای که دنیای زیست‌شناسی پزشکی را دچار یک انقلاب عظیم کرده‌ است. انقلابی که حالا از آزمایشگاه‌ها به مزارع کشیده شده است. اما مرز این دستکاری‌های ژنتیکی کجاست و چه کسی مسئول مشخص کردن این خطوط قرمز است؟

به گزارش رویترز، توسعه روزافزون فناوری مهندسی ژنتیک تبدیل به معضلی برای سیاستمداران اروپایی شده است. چراکه پس از چند دهه مبارزه با غذاهای دستکاری شده ژنتیکی، حالا امکان دستکاری دی ان ای در دسترس مزرعه‌داران و دامداران است.

در آزمایشگاهی در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی لندن، وندی هاروود، در حال آزمایش بر روی دی ان ای ذرات جو است تا بتواند غله‌ای با کیفیت بهتر و محصول بیشتر تولید کند. جان اینس یکی از دانشمندان این مرکز می‌گوید: «ما هرگز قادر نبودیم تغییرات این‌چنینی را با دستکاری ژنتیکی به‌وجود آوریم. این (مهندسی ژنتیک) دقیقا آنچه را که شما می‌خواهید به‌شما می‌دهد و آنچه را که نمی‌خواهید (از محصول)‌ حذف می‌کند.» در جایی در جنوب انگلیس هم دانشمندان در حال پرورش خوکی هستند که در برابر یک بیماری خطرناک و کشنده مصون است.

رویترز می‌گوید که در سراسر جهان کشاورزان و دامداران دست به دست دانشمندان داده‌اند تا در مسابقه تغییرات ژن برنده شوند.

استفاده از فناوری «قیچی مولکولی» به دانشمندان اجازه می‌دهد که سریع‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ، ژن‌های هر موجود زنده‌ای را دستکاری کنند. محصولات گیاهی- که بر خلاف حیوانات و انسان‌ها نیاز به گذراندن مراحل سخت و پیچیده تصویب شدن و همینطور دوره آزمایشی کلینیکی ندارند- از نخستین هدف‌های دانشمندان برای آزمایش این تغییرات هستند.

اما تولید این محصولات به این معنا نیست که آنها به راحتی اجازه ورود به بازار اروپا را پیدا می‌کنند. اتحادیه اروپا هنوز تصمیمی برای نحوه قانون‌گذاری در خصوص این محصولات نگرفته است. قرار بود این تصمیم تا آخر سال ۲۰۱۵ میلاد اتخاد شود و مشخص شود که آیا محصولاتی که دی ان ای آنها دستکاری ژنتیکی شده شامل منع قانونی می‌شوند یا نه. اتخاذ این تصمیم به اوایل بهار ۲۰۱۶ موکول شد و حالا که از آن زمان هم گذشته، مشخص نیست که کی قرار است تکلیف کشاورزان و همینطور بازار محصولات اروپا در این زمینه مشخص شود. هر دو طرف این ماجرا از این تاخیر نگران هستند.

گروه صلح سبز خواهان این است که این نوع تولیدات هم مشمول قوانین و مقررات محصولات دستکاری شده ژنتیکی(جی ام او) بشوند تا به طور کامل استفاده از آنها در اروپا منع شود.

از سوی دیگر به‌کارگیرندگان این فناوری می‌گویند که نوع دستکاری ژنتیکی آنها از جی ام او متفاوت است چرا که آنها دی ان ای محصولات دیگر را به یک محصول اضافه نمی‌کنند بلکه فقط ژن‌های داخل یک گیاه یا حیوان را «قیچی» و دستکاری می‌کنند.

طرفداران این فناوری عقیده دارند که کار آنها مانند «جفت‌گیری برنامه‌ریزی‌شده» در حیوانات و گیاهان است. کاری که در اروپا قانونی است و برای بهتر شدن نسل حیوانات یا گیاهان انجام می شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فناوری مهندسی ژنتیک,فناوری «قیچی مولکولی»,گروه صلح سبز,محصولات دستکاری شده ژنتیکی(جی ام او),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقات پژوهشگران در دانشگاهی در استرالیا نشان داده است که ترکیب شیمیایی تخم حلزون دریایی می تواند عناصر سرطانی حتی مقاوم به شیمی درمانی را از بین ببرد. حلزون دریایی بیشتر از ده سال است که توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

کارن پرو، پژوهشگر مرکز سرطان شناسی دانشگاه وولونگونگ استرالیا می گوید: «محیط زیست این جانوران بسیار سخت و در نتیجه قدرت انطباق و بقای آن هم بسیار بالا است که به آن مکانیزم دفاعی شیمیایی می گوییم.»

پژوهشگران می گویند حلزون دریایی ممکن است کلید درمان سرطان باشند ولی تبدیل مولکول حلزون به داروی قابل تزریق به انسان راه طولانی است. این کارشناس افزود: «پس از تغییر ترکیب شیمیایی سلول تخم برای بالابردن قدرت اثر دارو و پس از ۴۸ ساعت توانستیم ۱۰۰ درصد سلولهای سرطانی را بکشیم. این میزان با داروی متداول ضد سرطان تنها ده درصد است.»

با وجود نتایج مثبت، این تجربیات منحصرا آزمایشگاهی است. تهیه دارویی با قدرت اثر کافی و بدون عوارض بدخیم برای انسان سالها طول می کشد. شیمیدان این مرکز یادآوری می کند: «در پژوهشها معمولا باید زمان طولانی، شاید سالها برای دست یافتن به حد مطلوب قدرت اثر صرف کنیم. در حال حاضر، در سطح ۱۰۰۰ برابر قدرت اثر ماده شیمیایی به حالت طبیعی آن هستیم»

این دارو اکنون در مرحله پیش از کارآزمایی بالینی است و مولکولهای ضد سرطان حلزون منحصرا در تحقیقات به کار می روند. به گفته داشنمندان این تحقیقات بین ۵ تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کلید درمان سرطان,تخم حلزون دریایی,شیمی درمانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بازی ویدیویی «وارکرافت» روی پرده سینما زنده می شود. در اقتباس سینمایی کامل این گیم به نام «وار کرافت: آغاز» با حضور شوالیه ها و هیولاهای آن موسوم به «ارک»، تمدن بشری با نژاد ترسناکی از «ارک» های متجاوز تهدید می شود. اما پادشاه انسان ها با همکاری شوالیه وفادار خود و رییس «ارک» ها مامور برقراری صلح و نجات خانواده هایشان می شوند.

به گفته دانکن جونز، کاگردان فیلم «وارکرافت: آغاز» مهمترین مشکل فنی، نشان دادن بازی با احساس از «ارک» با استفاده از روش «ضبط حرکت» (موشن کپچر) بود. در این شیوه حرکات بازیگر یا شی ضبط و سپس به فضای سه بعدی رایانه ای منتقل می شود.

کارگردان بریتانیایی که پسر دیوید بویی، خواننده فقید است گفت: «تکنیک موشن کپچر دائم در حال پیشرفت است و به شکلهای مختلف در فیلمسازی کارایی دارد. ولی عمدتا برای خلق موجوات غریب فیلمهای اکشن از آن استفاده می شود. ما یک نمای نزدیک ۱۰ تا ۲۰ ثانیه ای از ارک می خواستیم که احساسات را در صورتش نشان دهد. این کار قبلا انجام نشده بود.»

«وارکرافت: آغاز» با موسیقی متن رامین جوادی، آهنگساز ایرانی-آلمانی و با شرکت دومینیک کوپر، بازیگر بریتانیایی در نقش لیان پادشاه انسانها، همچنین بن فاستر و توبی کبل محصول استودیوی یونیورسال پیکچرز است. فیلم در تاریخهای مختلف از اواخر ماه مه تا نیمه ژوئن ( اوایل خرداد) در سینماهای دنیا اکران می شود.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بازی ویدیویی «وارکرافت», «ارک» ها ,«وار کرافت: آغاز»,پسر دیوید بویی,استودیوی یونیورسال پیکچرز,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نورما جین بیکر، معروف به مریلین مونرو، از بازیگران مشهوری است که زود از دنیا رفته‌اند. این ستاره‌‌ی زیباروی هالیوود اگر چه سن ۳۶ سالگی درگذشت، اما چهره‌ و فیلم‌هایی فراموش‌نشدنی او در ذهن سینما‌دوستان نقش بسته است.روز اول ژوئن ۲۰۱۶ نود سال از تولد مریلین مونرو می‌گذرد؛ ستاره‌ای که زودهنگام چشم از جهان فرو بست، اما یاد و خاطره‌ی او در اذهان شیفتگان و دوستدارنش زنده است. شاید همین مرگ زودرس بود که سبب شد مانند ستارگانی چون الویس پریسلی و جیمز دین اسطوره شود.

او در پانزده سالی که به بازیگری مشغول بود، در ده‌ها اثر سینمایی نقش‌آفرینی کرد که برخی از آنها از آثار کلاسیک تاریخ سینما محسوب می‌شوند. مريلين مونرو در اول ژوئن ۱۹۲۶ از مادرى اسكاتلندى‌تبار و پدری نروژی در لس‌آنجلس زاده شد. نام واقعى‌اش "نورما جين بيكر" بود. پدر و مادرش ازدواج نکرده بودند. مادر که سرپرستی فرزند را به عهده داشت، توان رسیدگی به او را نداشت و به همین دلیل بود که سرپرستی نورمای کوچک نخست به چندین خانواده دیگر و سرانجام به يتيم‌خانه سپرده شد.

 

او در همان دوران جوانی نخستین بار طعم ازدواج را چشید. نورما جین که در آن سال‌ها ۱۶ سال بیش نداشت، مجبور به ازدواج با پسر یکی از همسایگان شد. این ازدواج ناموفق پس از چهار سال به جدایی انجامید.نورما جين بعدها تحصيلات دبيرستان را نيمه‌كاره رها كرد و در جريان جنگ جهانى دوم در كارخانه‌ى هواپيماسازى لس‌آنجلس مشغول به كار شد. در همين دوران بود که یک عکاس او را به عنوان مدل کشف کرد و به او پیشنهاد کرد که به عنوان مدل عکاسی به کار بپردازد. چندی نگذشت که عكس‌هاى این چهره جوان زينت‌بخش مجله‌هاى پرفروش آمريكايى گرديد.نورما جين پس از مدتی راهی هالیوود شد تا رویای هنرپیشگی را محقق سازد. او در استودیوی فیلمسازی کلمبیا دوره‌های آموزش بازیگری را طی کرد و در نخستین سال‌های فعالیت هنری‌اش نقش‌های کوچکی را در فیلم‌ها برعهده گرفت.او در کنار فعالیت‌های هنرپیشگی‌اش همچنان در برابر دوربین عکاسان قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۵۶ بود که نام هنری "مریلین مونرو" را رسما به ثبت رساند.فيلمسازان هاليوود در آغاز نسبت به توانایی‌های بازيگرى مریلین مونرو ترديد داشتند و او بیشتر به عنوان نماد جاذبه‌ى جنسى زبانزد بود. درخشش مريلين در فيلم‌هايى چون «جنگل آسفالت» (محصول ۱۹۵۰) و نيز «نياگارا» (محصول ۱۹۵۳) سبب شد که این پيشداورى‌ها به تدریج از میان برود.مريلين مونرو به ویژه با نشان دادن استعداد خود براى نقش‌هاى كمدى در فيلم‌هايى چون "آقايان موطلايى‌ها را ترجيح مى‌دهند" (محصول ۱۹۵۳) و نيز "چگونه مى‌توان با يك ميليونر ازدواج كرد" (محصول ۱۹۵۳) توجه سينماگران را به خود جلب كرد.

 

در همين دو فيلم بود كه توانایی‌های او در عرصه رقص و آواز هم نمایان شد.مونرو در طول فعالیت‌های خود با ستارگان مشهور هالیوود همکاری داشت، از جمله کری گرانت.یکی از فیلم‌هایی معروف مریلین مونرو "خارش هفت ساله" (محصول ۱۹۵۵) است که کارگردانی آن را بیلی وایلدر بر عهده داشت. مونرو به خاطر نقش‌آفرینی در این فیلم نامزد دریافت جایزه فیلم آکادمی بریتانیا شد.

مريلين مونرو در سال ۱۹۵۴ به مدرسه هنرهای دراماتیک نیویورک رفت تا به شهرت خود به عنوان نماد جاذبه‌ى جنسى پایان دهد. او زير نظر استادانی چون لى استراسبرگ دوره‌ى بازيگرى را طی کرد. مونرو پس از آن در فيلم "ايستگاه اتوبوس" (محصول ۱۹۵۶) نقش‌آفرینی کرد و با درخشش خود در این اثر ستایش منتقدان فيلم را برانگیخت.

 

 

مريلين مونرو در مجموع سه بار ازدواج كرد كه سومين بار آن با آرتور ميلر نويسنده‌ى آمريكايى بود. وى دو سال آرام و بى‌جنجال هنرى را در كنار آرتور ميلر در لندن و نيويورك گذرانيد.مونرو در سال ۱۹۵۸ به هاليوود بازگشت تا در كنار جک لمون و تونی کورتیس در فیلم به‌یادماندنی "بعضی‌ها داغش را دوست دارند"، هنرنمایی کند. این فیلم موفقیت زیادی کسب کرد. از آن پس بود که زندگی مريلين مونرو به سراشیبی افتاد. آخرین سال زندگی مشترک او با آرتور ميلر، با بحران‌هاى روحى مريلين و اعتیاد او به مواد مخدر و الكل همراه بود. همین مسئله نیز به جدايى این زوج منجر شد.در اين ايام شايعه‌ى روابط پنهانى او با برادران كندى بر سر زبان‌ها بود.

 

حضور مريلين مونرو در جشن تولد جان كندى، رئيس‌جمهور آمريكا در ماه مه ۱۹۶۲ و آواز خواندن او برای کندی به شايعات بيشتر دامن ‌زد.مريلين مونرو در سال ۱۹۶۱ در آخرين فيلم خود "ناجورها" در كنار کلارک گيبل ظاهر شد؛ فیلمی که موفقیت چندانی به دست نیاورد. فیلمنامه این اثر را آرتور ميلر نوشته بود.مريلين مونرو در روز ۵ اوت ۱۹۶۲ در برنت‌وود نزديكى هوليوود و ظاهرا به دليل استفاده‌ى بيش از حد از داروى خواب‌آور چشم از جهان فروبست. درباره مرگ او افسانه‌های زیادی ساخته‌اند، از خودکشی گرفت تا قتل برنامه‌ریزی شده. مرلین مونرو، چهره‌ی افسانه‌ای هالیوود اگر در قید حیات می‌بود، روز ۱ ژوئن ۲۰۱۶ تولد نود سالگی خود را جشن می‌گرفت.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مريلين مونرو ,جان كندى,الویس پریسلی,جیمز دین, ستاره‌‌ی زیباروی هالیوود ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پایین آمدن قیمت لوازم الکترونیکی در سراسر جهان باعث بروز یک معضل جدی شده است: زباله‌های الکترونیکی.

به گزارش ان بی سی، در ایالات متحده آمریکا قیمت بسیار پایین تلویزیون‌ باعث شده که افراد تلویزیون‌های قدیمی‌شان را در کنار خیابان یا در مراکز بازیافت رها کنند و بسیاری از این مراکز دقت لازم در بازیافت را ندارند.

به‌تازگی یک مرکز بازیافت در ایالت کنتاکی به علت دفن کردن این تلویزیون‌های قدیمی مورد بازخواست قرار گرفت. دفن کردن این لوازم الکترونیکی در خاک، طرفداران محیط زیست در این کشور را بسیار نگران کرده است.

اما مسئولان شهرداری‌ها هم می‌گویند که به علت هزینه بالای بازیافت مواد الکترونیکی و تعداد روزافزون این لوازم، آنها چاره‌ای غیر از دفن کردن آنها ندارند. از جمله مسئولین ایالت ویرجینیا که به تازگی قانون ممنوعیت دفن لوازم الکترونیکی را از مراکز بازیافت این ایالت برداشته است.

از سوی دیگر، شرکت‌هایی که تاکنون بازیافت تلویزیون‌ها را مجانی انجام می‌داند، حالا برای تحویل گرفتن تلویزیون‌های قدیمی و جابه‌جا کردن آنها از مشتریان هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

بسیاری از لوازم الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی خطرناک مانند سرب، جیوه، بریلیم و کادمیم هستند و بازیافت آنها پرهزینه است. تلویزیون‌های قدیمی به ویژه مشکلات خاصی را برای بازیافت ایجاد می‌کنند. در گذشته شیشه‌های آنها که برخی حاوی نزدیک به سه کیلوگرم سرب بود، ذوب می‌شد و در ساخت صفحات جدید به‌کار گرفته می‌شد. اما میزان آگاهی در خصوص خطرات سرب بالا رفته و دیگر کسی محصولات سرب‌دار استفاده نمی‌کند. بنابراین این صفحات همینطور در زباله‌دانی‌ها باقی می‌مانند. فلزات دیگری که در ساخت این تلویزیون‌ها از آنها استفاده می‌شد (مانند طلا و مس) هم دیگر بازار داغ چندانی ندارند و در واقع هزینه بازیافت از آنها به‌دست نمی‌آید.

به گزارش مرکز بازیافت لوازم الکترونیکی آمریکا، در سال ۲۰۱۵ بیش از دو میلیارد کیلوگرم از تلویزیون‌های قدیمی در خانه‌های سراسر آمریکا یافت می‌شده است. افراد این تلویزیون‌ها را در زیرزمین یا پشت بام‌هایشان نگاه می‌دارند بدون اینکه از آنها استفاده‌ای بکنند. این تلویزیون‌ها بسیار سنگین هستند و افراد به جای حمل آنها به مراکز بازیافت، ترجیح می‌دهند آنها را در انباری نگاه دارند یا به درون زباله‌ها بیاندازند. در سال ۲۰۱۱ که قیمت طلا بسیار بالا بود، شرکت‌های بازیافت زباله حتی برای دریافت این تلویزیون‌ها به مردم پول می‌دادند، اما حالا کاملاً قضیه بر عکس شده است و این مردم هستند که باید نه تنها تلویزیون های سنگین را به مراکز بازیافت ببرند،‌ بلکه پولی هم به مسئولین بدهند تا از دست آنها خلاص شوند. امری که باعث شده تلویزیون‌ها در خانه‌ها بمانند.

به گزارش یو اس ای تو دی، تنها کاری که می‌شود در خصوص این زباله‌های الکترونیکی انجام داد،‌ آموزش دادن به افراد جامعه است. آنها باید متوجه شوند که حتی اگر بازیافت برای آنها خرج بردارد، اما کار درستی است که باید انجام شود. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زباله‌های الکترونیکی, تلویزیون‌,تلویزیون‌های قدیمی,بازیافت,مواد شیمیایی خطرناک مانند سرب، جیوه، بریلیم و کادمیم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اگر فکر می‌کنید که غذاهای سالم را حتماً باید در فروشگاه‌های لوکس و با قیمت گزاف خرید، سخت در اشتباهید.

به گزارش نچرال نیوز، هویج، زردچوبه و زنجبیل اقلامی‌اند که با قیمت ارزان در دسترس همه ما هستند و هر سه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی اند که برای مبارزه با بیمارهای مزمن و سخت، بسیار به کمک بدن می‌آیند.

زردچوبه و زنجبیل خاصیت ضد التهاب دارند که نه تنها برای بیماری‌های مفصلی مثل آرتروز مفیدند بلکه در بهبود حال بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ قند و حتی سرطان موثرند . بیماری‌های مزمن از این دست می‌توانند باعث ایجاد درد در بدن شوند. هم زنجبیل و هم زردچوبه ضد دردهای طبیعی قوی هستند.

زنجبیل

زنجبیل که برای خاصیت ضد تهوع بودن و همینطور کمک به دستگاه گوارش بسیار معروف است، می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضدالتهاب و ضد درد هم عمل کند. همینطور برای درمان سردردهای ناشی از تنش و سینوس مؤثر است.

به گزارش ساینس نیوز، تحقیقات نشان داده است که عصاره زنجبیل در کاهش دردهای ناشی از ورم مفاصل (آرتروز) بسیار مؤثر است. همینطور از روغن و پماد زنجبیل می‌شود برای کاهش درد استفاده کرد. محققان همینطور می‌گویند که از عصاره زنجبیل می‌شود در کاهش دردهای بیماران سرطانی استفاده کرد. زنجبیل سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند، در حالیکه سلول‌های سالم بدن دست نخورده باقی می‌مانند.

زردچوبه

مانند زنجبیل، زردچوبه هم خاصیت ضد ورم و ضد درد قوی دارد. زردچوبه ریشه گیاه کورکومین است که به علت وجود سه ماده شیمایی در آن رنگ زرد دارد. کورکومین و زردچوبه در قوی‌تر کردن دستگاه ایمنی بدن موثر است و از ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته کم می‌کنند.

نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ در ژاپن انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های گیاه کورکومین به اندازه ورزش‌های سبک در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و پیر شدن قلب مؤثر است. زردچوبه همچنین خاصیت ضد سرطانی هم دارد.

اما خواص جادویی زردچوبه بیشتر از اینهاست: محققان می‌گویند که مصرف زردچوبه ممکن است از ابتلا به بیماری حواس‌پرتی (ناشی از پیری)بکاهد و حتی با آن مبارزه کند. تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک گرم زردچوبه باعث افزایش قدرت حافظه در افرادی می‌شود که در خطر ابتلا به بیماری‌های حواس‌پرتی و آلزایمر هستند.

هویج

هویج بخورید و بیشتر زنده بمانید. این سبزی ارزان و در دسترس سرشار از کاروتئید است که منبع غنی برای ویتامین A به شمار می‌رود. در کنار کمک به نیروی بینایی، هویج می‌تواند در مبارزه با سرطان هم بسیار به کمک بیماران بیاید. همچنین تحقیقات نشان داده که افرادی که در رژیم غذایی‌شان میزان بالایی از کاروتئید دارند، عمر طولانی‌تری می‌کنند.

ماده شیمایی طبیعی دیگری که در هویج یافت می‌شود فال کارینو نام دارد و باعث کاهش ریسک شکل‌گیری تومور در بدن می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:غذاهای سالم,هویج,زردچوبه,زنجبیل,سردردهای ناشی از تنش و سینوس,ورم مفاصل (آرتروز),زردچوبه ریشه گیاه کورکومین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای نخستین بار فردی در آمریکا آلوده به باکتری‌‌ای شده که در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مسئولان بهداشت آمریکا نگران هستند که این مقاومت به دیگر باکتری‌ها نیز انتقال یابد و این کشور با «ابرباکتری‌هایی» مواجه شود که در برابر همه آنتی‌بیوتیک‌های شناخته‌شده مقاوم هستند.

دکتر تام فریدن مدیر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، می‌گوید «اگر ما فوراً اقدام نکنیم این پایان راه آنتی‌بیوتیک‌ها خواهد بود».

مشابه این مورد در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده است. اما این نخستین مورد گزارش شده در آمریکا است.

این زن ۴۹ ساله ماه گذشته به یک کلینیک نظامی در پنسیلوانیا رفته بود تا عفونت مجاری ادراری‌اش را معالجه کند. آزمایش‌های اولیه حاکی از عفونت به وسیله‌ باکتری «اشریشیا کلی» (E. coli)بود.

اما آزمایش‌ها نشان داد این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی که به طور معمول در گام اول برای اینگونه عفونت‌ها تجویز می‌شوند، مقاوم بود. این زن با نوع دیگری آنتی‌بیوتیک درمان شد. اگرچه این بیمار به ظاهر بهبود یافته بود، اما آزمایش‌های تکمیلی ثابت کرد باکتری «اشریشیا کلی» حامل ژنی بوده که مقاومت در برابر داروی «کولیستین» (colistin) ایجاد کرده است.

«کولیستین» یک آنتی‌بیوتیک قدیمی است و از دهه‌ ۱۹۷۰ به بعد، اغلب پزشکان به دلیل عوارض جانبی شدید این دارو، از تجویز آن تا حدامکان خودداری می‌کردند. اما با کم اثر شدن دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها، کولیستین دوباره رواج یافته است.

کولیستین برای درمان بیماری‌های سخت که در برابر آخرین مرحله‌ درمان با آنتی‌بیوتیک‌هایی موسوم به «کارباپنم‌ها» مقاومت می‌کنند، به‌کار می‌رود. اگر این باکتری حامل ژن مقاوم به کولیستین باشند، پزشکان ممکن است دیگر راهی برای درمان نداشته باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در حال بررسی هستند تا بفهمند چگونه این باکتری به این زن منتقل شده است. مسئولان می‌گویند این زن اخیراً به خارج از کشور مسافرت نکرده است.

باکتری مقاوم به کولیستین در میان حیوانات و انسان‌ها در چین، اروپا، و کانادا مشاهده شده است. به گفته‌مسئولان، اشریشیا کلی مقاوم به کولیستین در یک خوک در آمریکا نیز دیده شده است، اما هیچ ارتباطی به مورد دیده شده در پنسیلوانیا ندارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنتی‌بیوتیک,باکتری حامل ژن مقاوم به کولیستین,ابرباکتری‌ها,باکتری «اشریشیا کلی» (E, coli),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان برای نخستین بار موفق به تهیه نقشه ژنتیکی زرافه‌ شده‌اند. به گزارش رویترز، این نقشه ژنتیکی، به شناخت ویژگی‌های مخصوص دی ان ای زرافه کمک خواهد کرد. دانشمندان امیدوارند که با بررسی نقشه دی ان ای، بتوانند دلیل رشد گردن این جانور را در خلال تکامل دربیابند.

به گزارش رویترز، برای رساندن خون به مغز، قلب زرافه‌ها باید یک موتور «توربو شارژ» باشد. چراکه خون باید از یک گردن دو متری بالا رود. قلب زرافه‌ها فشاری دو برابر سایر پستانداران به جریان گردش خون این حیوان وارد می‌کند. از طرفی به علت نوع خاص خم شدن برای نوشیدن آب و بلند کردن سر پس از آن و برای جلوگیری از غش کردن، قلب این حیوان نیاز به یک دریچه ایمنی خاص دارد.

پیکربندی منحصر به فرد زرافه سال‌هاست که باعث حیرت جانورشناسان و زیست‌شناسان از جلمه چارلز داروین بوده است. حالا با داشتن نقشه ژنتیکی زرافه و مقایسه آن با نزدیک‌ترین خویشاوندش در عالم جانوران، حیوانی به نام کاپی یا همان زرافه گردن‌کوتاه، زیست‌شناسان توانسته‌اند به برخی از پرسش‌های خود درباره ژن‌هایی که مسبب این گردن بسیار دراز و همینطور جریان گردش خون عجیب در بدن این حیوان هستند، پی ببرند.

موریس آگابا، از موسسه علوم و فن آوری آفریقا در تانزانیا، می‌گوید: «نظریه‌های زیادی درباره علت بلند شدن گردن زرافه‌ها وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که پیدایش سیستم گردش خون همراه با این درگرگونی در استخوان‌بندی این حیوان بوده است.» نتایج تحقیقات آگابا و همراهانش در مجله علمی نیچر کامیونیکیشن منتشر شده است.

اما یکی از دلایلی که یافته‌های این نقشه ژنتیکی می‌تواند برای انسان‌ها هم سودمند باشد این است که چطور فشار خون بالا باعث صدمه به بخش‌های دیگر بدن نمی‌شود: اتفاقی که برای انسان‌های مبتلا به فشار خون بالا می‌افتد.

اینکه چرا گردن زرافه‌ها دراز است، هنوز پاسخ دقیقی ندارد. با این حال یک نظریه قدیمی درباره علت رشد بیش از اندازه گردن زرافه‌‌ها این بوده که آنها نیاز به دسترسی به برگ درختان را داشتند. نظریه دیگر این است که رشد گردن زرافه به علت جلب نظر ماده‌ها در فصل جفت‌گیری بوده است نه لزوما دسترسی به خوراک.

برخلاف پرندگان گردن‌داز که در ستون فقرات آنها مهره‌های بیشتری از دیگر پرندگان وجود دارد،‌ تعداد مهره‌های ستون مهره زرافه‌ها با دیگر پستانداران یکی است. هر چند که آنها بسیار کش‌ آمده‌ و بزرگ‌تر شده‌اند. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقشه ژنتیکی زرافه‌,فشار خون بالا ,راز گردن‌درازی زرافه‌ها ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران می گویند مریخ از عصر یخبندان بیرون می آید، تحولی که می تواند به روشن شدن شرایط اقلیمی گذشته و آینده مریخ و زمین کمک کند.

شبکه خبری ان بی سی در گزارشی به نقل از پژوهشگران می گوید در مدار مریخ بطور منظم تغییراتی صورت می گیرد که بر میزان نور خورشید که به سطح آن می رسد تاثیر می گذارد؛ وضعیتی که می تواند آب و هوای این سیاره سرخ را تغییر دهد.

عقیده بر این است که دگرگونی های مداری مشابه، موسوم به چرخه های میلانکویچ، در مورد کره زمین نیز اتفاق می افتد.

مدل های اقلیمی گذشته حکایت از آن داشت که دگرگونی های اقلیمی از این دست می توانست به وقوع عصرهای یخبندان در مریخ منجر شود. حالا پژوهشگران می گویند شواهدی از این تحول در آن پیدا کرده اند.

یافته های دانشمندان در موسسه پژوهشی "ساوت وست" در ایالت کلرادو، که در شماره ۲۷ مجله علوم منتشر شده است، حاکی است که آنها در جستجوی شواهدی از آمد و شد عصرهای یخبندان، تصاویر اسکن شده توده های یخ قطب مریخ - که توسط سفینه مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده بود - را آزمایش کردند. تمرکز بر لایه های گسترده یخ در قطب شمال مریخ بود، زیرا لایه های یخ در قطب جنوبی مریخ بسیار کمتر و نازکتر است.

پژوهشگران علامت های متعددی از عصر یخبندان و یک دوره میان یخبندانی در شمال مریخ پیدا کردند. یکی از آنها گفت در اطراف پوشش یخی، شواهدی از تغییر اقلیمی از عصر یخبندان یک دوره "میان یخبندان" دیده می شود.

پژوهشگران می گویند یافته های آنها حاکی است مریخ "اخیرا" از عصر یخبندان بیرون آمده است؛ و عقب نشینی یا ذوب توده های یخی از حدود ۳۷۰ هزار سال پیش آغاز شد.

علاوه بر این، در حالی که ضخامت یخ در قطب مریخ در حال کم شدن است، حرکت های دورانی و همچنین علائم دیگری می تواند در داخل یخ ها شکل بگیرند. 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: مریخ,شرایط اقلیمی,عصرهای یخبندان ,قطب شمال مریخ ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک ایرانی ـ آمریکایی با درآمد سالیانه بیش از ۹۴ میلیون دلار در صدر لیست مدیران پردرآمد در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. این رده‌بندی به سفارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تهیه شده است.

دارا خسروشاهی مدیرعامل ۴۷ ساله آژانس مسافرتی اینترنتی "اکسپدیا" (Expedia) در رده‌بندی درآمد سالیانه مدیران عامل شرکت‌های بزرگ در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

موسسه داده‌پرداز "اکوئیلار" (Equilar) در پژوهشی که به سفارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده درآمد سالیانه خسروشاهی را در مجموع ۶/ ۹۴ میلیون دلار برآورد کرده است. در این مبلغ البته سهام و اعتبارات نیز مورد نظر قرار گرفته‌اند.

البته ارزش آن بخش از درآمد سالیانه خسروشاهی که به شکل سهام موجود است به چگونگی رشد بلندمدت ارزش سهام شرکت "اکسپدیا" وابسته است. اما با امضای یک قرارداد جدید ۴ ساله پیش‌بینی می‌شود که درآمد سالیانه این شرکت رشدی ۸۸۱ درصدی داشته باشد.

دارا خسروشاهی از سال ۲۰۰۵ میلادی مدیریت "اکسپدیا" را به عهده دارد. از زمان شروع کار او ارزش سهام این شرکت ۴۴۱ درصد رشد کرده است. تنها در سال گذشته میلادی ارزش سهام "اکسپدیا" ۴۶ درصد افزایش یافته است.

اما حضور مدیران دیگر رده‌بندی درآمد آسوشیتدپرس در کنار خسروشاهی کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسند. لسلی مون‌وس از "سی‌بی‌اس" با ۴/ ۵۶ میلیون دلار و فیلیپ دامن از "ویاکام" با ۱/ ۵۴ میلیون دلار درآمد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

رابرت ایگر مدیرعامل شرکت "دیزنی" با ۵/ ۴۳ میلیون دلار درآمد سالیانه در رده پنجم و ماریسا مایر مدیرعامل کمپانی "یاهو" با ۳۶ میلیون دلار در جایگاه هشتم قرار دارند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دارا خسروشاهی,لیست مدیران پردرآمد,"اکوئیلار" (Equilar),ایرانی ـ آمریکایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 بسیاری از نقاشی‌های آشنا برای کودکان دبستانی –به‌ویژه در کتاب‌های نظام قدیم آموزش و پرورش– همچون «روباه و خروس»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی؟»، «مرغابی‌ها و لاک پشت» و «روباه و زاغ» از آثار او بودند.پرویز کلانتری در شنبه روز نخست فروردین ۱۳۱۰ در زنجان زاده شد.

پدر و مادرش از اهالی طالقان بودند اما به دلیل شغل پدر سالها در زنجان اقامت داشتند، و پرویز نیز در زنجان متولد شد و تا سه سالگی در آن شهر زندگی کرد.وی از کودکی علاقهٔ خود را به رنگ‌ها نشان داد و به گفتهٔ خودش از کودکی با خط خطی کردن دیوار همسایه‌ها کشیدن نقاشی انتزاعی را تمرین می‌کرد. پدرش کارمند اداره راه و مادرش خانه‌دار بود. دوران تحصیل را در دبستان علامه و دبیرستان شرف تهران گذراند. کلانتری در سال ۱۳۳۰ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران شد و در سال ۱۳۳۸ در رشتهٔ هنرهای تجسمی دانش‌آموخته شد. او در دانشکده با همایون صنعتی‌زاده رئیس دانشکدهٔ هنرهای زیبا آشنا شد و این آشنایی موجب راهیابی او به مؤسسهٔ انتشاراتی فرانکلین ناشر کتاب‌های درسی و نشریهٔ پیک گشت. به این ترتیب به تصویرگری کتاب‌های درسی روی آورد.
کلانتری در سال ۱۳۳۴ به استخدام سازمان برنامه و بودجه درآمد و تا سال ۱۳۴۷ که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل شد، در آن سازمان فعالیت داشت.کلانتری در مراکز هنری از جمله دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا کار کرد و مدتی نیز مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بود. وی نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری در داخل و خارج از ایرانبرگزار کرد. یک اثر از آثار این نقاش برجسته، در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده‌است. هم چنین تابلوی مشهور شهر ایرانی از نگاه نقاش ایرانی او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

از سال ۱۳۵۳ با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دورهٔ تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد که تا امروز آن را ادامه داده‌است. تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر و ساحل را در خود دارد. او بیش‌تر با تابلوهای کاهگلیش شناخته می‌شود[۷] و حتی بسیاری او را پایه‌گذار سبک کاهگلی می‌دانند اما به گفتهٔ خودش پیش از او مارکو گریگوریان اولین کسی بود که این کار را کرد، هرچند شیوهٔ کلانتری برخلاف گریگوریان که کاملاً انتزاعی و مدرن بود، ملایم تر و طبیعی تر است. وی می‌گوید «من نقاش مناظر خاک آلود مملکتم هستم» به همین دلیل است که او در بیش تر کارهایش فضاها و نمادهای روستایی و بومی را تصویر می‌کرد. وی هم‌چنین از هنرمندان بنام مکتب سقاخانه بود.

او به نویسندگی و روزنامه‌نگاری نیز پرداخت و چند مجموعه داستان منتشر کرد، کتاب‌های "ولی افتاد مشکل ها"،"چهار روایت" و "نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل" ازجمله آثار اوست. از وی هم چنین مقالات هنری متعددی از این هنرمند درخصوص ارتباط هنر و هنرمند ایرانی، در نشریات ایرانی منتشرشده‌است.پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر و نویسنده، جمعه شب ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگی پرثمر درگذشت. 

روحش شاد و قرین رحمت باد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرویز کلانتری ,نظام قدیم آموزش و پرورش,«روباه و زاغ»,«حسنک کجایی؟»,«چوپان دروغگو»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیزیکدانان نوعی نور را کشف کرده‌اند که از قوانین موجود درمورد تکانه دورانی (angular momentum) پیروی نمی‌کند و می‌تواند درک ما را از پرتوهای الکترومغناطیس متحول ساخته و ارتباطات از طریق مخابرات نوری را سریع‌تر و ایمن‌تر سازد.

تکانه دورانی کمیتی برداری است که برای بیان وضعیت حرکتی سیستم‌های در حال حرکت دورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ساینس آلرت، یکی از روش‌های اندازه‌گیری شعاع نوری از طریق تکانه دورانی آن است که میزان چرخش نور را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که تاکنون فرض می‌شد که در تمامی حالت‌های نور، تکانه دورانی عدد صحیحی است که مضرب ثابت پلانک است. این ثابت که مقیاس تاثیرات کوانتومی را برآورد می‌کند.

با این حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد شکل جدیدی از نور جدید وجود دارد که مقدار تکانه دورانی آن نصف این مقدار است.

گروهی از دانشمندان کالج «ترینیتی» دوبلین در ایرلند نشان داده‌اند که نور می‌تواند فرمی کاملاً متفاوت داشته باشد.

به گزارش «ان گجت»، دانشمندان شعاع نور را از درون یک کریستال عبور دادند و سپس آن را به درون یک استوانه خالی پیچ مانند هدایت کردند. سپس وسیله‌ای ساختند تا تکانه دورانی را هم‌زمانی که نور از درون کریستال عبور می‌کند و هم‌زمانی که از کنار آن عبور می‌کند اندازه‌گیری کند. در حالت دوم، عدد به دست آمده دقیقاً همانطور که انتظار می‌رفت مضرب ثابت پلانک بود، اما در حالتی که نور از درون کریستال عبور کرد مقدار تکانه دورانی نصف شد.

یکی از محققان در این زمینه می‌گوید «یک شعاع نوری به وسیله رنگ و طول موج و تکانه دورانی که شناخت کمتری درباره آن وجود دارد، مشخص می‌شود. تکانه دورانی نشان می‌دهد یک شی چه مقدار در حال دوران است. یک شعاع نوری، اگرچه یک مسیر مستقیم را می‌پیماید، اما می‌تواند به دور محور خود نیز بچرخد. بنابراین، وقتی بازتاب نور از آینه به چشم انسان برخورد می‌کند، هر فوتون، چشم را مقداری جزیی می‌پیچاند».

این کشف بسیار هیجان‌انگیز است، نه تنها به خاطر اینکه یک نوع کاملاً جدید نور کشف شده است، بلکه به این دلیل که از دهه ۱۹۸۰ فیزیکدانان نظری پیش‌بینی کرده بودند که مکانیک کوانتوم امکان وجود ذراتی را به وجود خواهد آورد که اندازه تکانه دورانی آنها کمتر از میزان مورد انتظار است، موضوعی که هم‌اکنون به اثبات رسیده است.

بزرگ‌ترین تأثیر آن، جدا از تحول در درک ما از نور، این است که اطلاعاتی فراهم می‌کند که می‌تواند سرعت و امنیت را در شبکه‌های فیبر نوری افزایش دهد و ارتباطات اینترنتی سریع‌تر و ایمن‌تر را فراهم کند.

یکی دیگر از محققان در این زمینه می‌گوید «موضوع نور همواره یکی از موارد مورد علاقه فیزیکدانان بوده است. در عین حال، یکی از موضوعاتی است که به‌طور مستند بسیار خوب درک شده است. این کشف یک نقطه عطف در فیزیک و به‌طور کلی در دنیای علم است». 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرتوهای الکترومغناطیس,شعاع نوری, مضرب ثابت پلانک,angular momentum,تکانه دورانی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آخرین یافته‌های محققان از یک غار ماقبل تاریخ در منطقه‌ای در جنوب فرانسه نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها، گونه‌ای از انسان‌های اولیه، احتمالا تکامل یافته‌تر از آنچه که بشر امروز ما تصور می‌کند، بوده‌اند.

به گزارش نشریه آتلانتیک، داستان از فوریه ۱۹۹۰ میلادی شروع شد، زمانی که صدای جریان هوا از لابلای سنگ‌های دهانه غار "برونیکه"، برای نخستین بار پس از ده ها هزار سال، توجه یک نوجوان ۱۵ ساله را به خود جلب کرد.

ورودی این غار، که در منطقه زیبایی به نام دره آویرون واقع شده است ، در گذر تاریخ با تخته سنگ‌های بزرگی پوشیده شده، و این نوجوان و پدرش حدود سه سال مشغول حفر تونلی بودند که به پشت آن راه پیدا کنند.

آنها پس از حفر یک تونل باریک ۳۰ متری و رفتن به داخل غار، خود را در میان دالان بزرگی یافتند که پر بود از استخوان‌ حیوانات و علائمی از زندگی خرس‌ها در آن، در دوران خیلی دور.

بخش‌های مختلفی از زمین غار را آب فرا گرفته و دیواره‌های آن هم پوشیده است از انواع برآمدگی‌های معدنی موسوم به چکیده ( استالاگمیت، یا ستون های مواد معدنی که از کف غار به بالا آمده‌اند) و چکنده ( استالاکتیک، یا ستون‌هایی از مواد معدنی که از سقف غار به زمین کشیده شده‌اند).

اما با رفتن به عمق ۳۳۶ متری غار، با پدیده فوق العاده دیگری روبرو می‌شویم: دالان وسیعی که چند تا از چکیده‌های آن "به دقت و از روی عمد" شکسته شده‌اند. بقایای آتش هم در جای جای این دالان پیداست و در گوشه‌ای هم تلی از استخوان‌های سوخته باقی مانده است.

هیچ علامت و نشانه‌ای که دال بر این باشد که این آثار بر اثر عوامل طبیعی در طول هزاران سال به این صورت در آمده‌اند وجود ندارد، و طبیعتا کار خرس‌ها هم نمی‌تواند باشد. اینجا بود که پدر و پسر تصمیم گرفتند موضوع را با یک باستان شناس در میان بگذارند.

نتیجه تست کربن این کارشناس نشان داد قدمت استخوان‌ها به حدود ۴۷ هزار و ۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد، که این خود نشان می‌دهد چکیده‌های معدنی درون غار بسیار قدیمی‌تر از هر نقش باستانی است که تاکنون در غارهای مختلف جهان شناسایی شده است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این آثار نمی تواند کار انسان مدرن ( هموسپین‌ها) باشد و بوجود آورندگان آن باید انسان‌های اولیه باشند که در جنوب فرانسه امروزی می زیستند، یعنی نئاندرتال‌ها.

آثار به جای مانده در این غار همچنین نشان می‌دهند که انسان‌های اولیه، تکامل یافته‌تر از آن بوده‌اند که بشر امروزی تصور می‌کند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نئاندرتال‌ها,غار ماقبل تاریخ,انسان‌های اولیه,هموسپین‌ها,جنوب فرانسه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مجله ورایتی از آغاز مذاکره رسمی اصغر فرهادی کارگردان سرشناس ایران با پنه‌لوپه کروز و خاویر باردِم، دو بازیگر سرشناس سینمای اسپانیا، خبر داده است.

در گزارش ورایتی به موفقیت اخیر آقای فرهادی در جشنواره کن اشاره شده است، که جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم "فروشنده" دریافت کرد و شهاب حسینی بازیگر این فیلم، نیز برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره امسال کن شد.

هنوز اسم فیلم جدید آقای فرهادی مشخص نیست، اما پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم قرار است شخصیت‌های اصلی درام جدید فرهادی باشند، که به زبان اسپانیایی به تصویر کشیده خواهد شد.

مجله ورایتی به دست اندرکاران تولید و تهیه فیلم که از کمپانی های اسپانیایی است، اشاره کرده است.

اصغر فرهادی پیشتر در گفت وگوی اختصاصی با صدای آمریکا گفته بود که سناریویی برای یک فیلم در اسپانیا در دست دارد. گزارش های جدید حاکی از آن است که نگارش سناریوی اصلی به مراحل پایانی رسیده و قرار است ماه آینده برای انتخاب لوکیشن‌های فیلم انتخاب شود.

اصغر فرهادی، ۴۴ ساله، در دو دهه گذشته ده فیلم ساخته که مشهورترین آنها "جدایی نادر از سیمین" است، که جایزه اسکار سال ۲۰۱۲ را برای او به ارمغان آورد، تا تنها ایرانی برنده جایزه آکادمی علوم و هنرهای سینما باشد.

ماله گای، تهیه کننده دو فیلم قبلی اصغر فرهادی درباره فیلم جدید فرهادی گفته، این پروژه یک تریلر روان‌شناسانه و آمیخته به رگه‌هایی از داستان‌های آگاتا کریستی است. فیلمنامه به معنای واقعی کلمه هیجان‌انگیز است.

به گزارش ورایتی، نطفه همکاری فرهادی و پنه لوپه کروز زمانی بسته شد که آنها در زمان اکران فیلم "گذشته" با هم دیدار کردند و تمایل برای همکاری نشان دادند.

پنه‌لوپه کروز ، ۴۲ ساله، بازیگر اسپانیایی است که پیشتر برای فیلم ویکی کریستینا بارسلونا در سال ۲۰۰۸ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد.

از سوی دیگر، خاویر باردم، ۴۷ ساله، نیز از برندگان جایزه اسکار است. از او به عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران غیرآمریکایی دهه اخیر نام برده می شود.

کروز و و باردم از سال ۲۰۰۷ با هم ارتباط داشتند و در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اصغر فرهادی ,پنه‌لوپه کروز,خاویر باردِم, فیلم "فروشنده" ,سینمای اسپانیا, "جدایی نادر از سیمین" ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

فیزیک بدون شک علمی شگفت انگیز است. ذراتی که وجود ندارند در احتمالات به حساب می آیند، و زمان متناسب با سرعت حرکت شیء تغییر می کند، در معمای گربه ی شرودینگر تا زمانی که شما درب جعبه را باز نکنید، گربه ی درون جعبه هم زنده است، هم مرده! نشریه ی تلگراف، ۱۰پدیده عجیب از علم فیزیک را با کمک تعدادی از کاربران توئیتر و کیهان شناسی به نام «مارکوس چاون» ارائه کرده است که در این مقاله می توانید مطالعه کنید :

  خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد!

 

خورشید بسیار پرحرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می آورد که در نتیجه هسته ی ستاره را تحت فشاری غیرقابل تصوری گذاشته و در نتیجه فشار بالاحرارت فوق العاده تولید می کند. در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتم ها با بخش های مختلف ساختار ستاره ای برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می آورند که در اینجا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد.

تمام ماده ای که نسل بشر را به وجود آورده، در یک حبه قند جا می گیرد!

در اتم ها، ۹۹٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ درصد فضا، خالی است و به همین دلیل در صورتی که تمامی اتم ها را به گونه ای به هم بفشاریم که فضای خالی میان آنها از بین برود، یک قاشق چایخوری یا حجمی برابر یک حبه قند از این ماده حدود پنج میلیارد تن وزن خواهد داشت: وزنی ۱۰ برابر مجموع وزن تمامی انسان هایی که در حال حاضر در جهان حضور دارند. این در واقع همان پدیده یی است که در ستاره های نوترونی رخ می دهد و وزن آنها را تا حد غیرقابل باوری افزایش می دهد.

 

 آینده می تواند گذشته را تغییر دهد!

شگفتی جهان کوانتوم به اثبات رسیده است. آزمایش دو شکاف که نور را در دو حالت موج و ذره به اثبات می رساند به اندازه کافی عجیب و غیرقابل تصور است به خصوص زمانی که اعلام شود مشاهده نور می تواند آن را از موج به ذره یا برعکس تبدیل کند. اما پدیده های عجیب تر این جهان پس از آزمایش «جان ویلر» فیزیکدان در سال ۱۹۷۸ خود را نمایان کرد. آزمایش وی نشان داد مشاهده یک ذره در زمان حاضر می تواند سرنوشت ذره مشابه دیگری در گذشته را متحول سازد.

 طبق آزمایش دو شکاف در صورتی که هر یک از پرتوهای نوری خارج شده از یکی از شکاف های صفحه آزمایش را مشاهده کنید، در واقع پرتو را مجبور کرده اید خصوصیات ذره ای به خود بگیرد و اگر به هدف برخورد پرتو چشم بدوزید خصوصیت موج گونه به پرتو نور بخشیده اید. اما در صورتی که پس از عبور پرتو نور از شکاف به مسیری که از آن ناشی شده است، چشم بدوزید آنگاه است که پرتو نور می تواند در هر دو حالت شکل بگیرد. به بیانی دیگر زمان حال بر گذشته پرتو نوری تاثیر گذاشته است. این آزمایش در آزمایشگاه تنها چند صد هزارم ثانیه به طول می انجامد، اما در مشاهده نورهای ناشی از ستاره های دوردست نیز صدق می کند. در واقع مشاهده اکنون ستاره های دوردست می تواند گذشته ی چند هزار یا میلیون ساله ی آنها را تغییر دهد.

 تقریباً همه جهان گم شده است!

می توان به جرات گفت حدود ۱۰۰ میلیارد کهکشان در جهان هستی وجود دارد که هر یک از آنها از ۱۰ میلیون تا ۱۰ تریلیون ستاره را در خود گنجانده اند. خورشید ما در مقایسه با این ستاره ها یکی از کوچک ترین و ضعیف ترین ستاره ها به شمار می رود و حتی می توان نام کوتوله زرد رنگ را روی آن گذاشت. در واقع در جهان هستی مقادیر ترسناک و عظیمی از ماده مرئی وجود دارد که انسان تنها قادر به مشاهده دو درصد از آن است.

 وجود این مقدار ماده به دلیل نیروی گرانش آنها پیش بینی می شود و ماده تاریک نیز که مقدار آن شش برابر جرم ماده مرئی تخمین زده می شود بخش نامرئی جهان را تشکیل داده است. وجود انرژی تاریک به عنوان بخشی دیگر از جهان که در واقع مابقی جهان را تشکیل داده، موضوع را پیچیده تر خواهد کرد. این نوع انرژی با انبساط سریع جهان در ارتباط است و به همراه ماده تاریک همچنان ناشناخته باقی مانده است.

 

نور همیشه بسیار سریع حرکت نمی کند!

سرعت نور در خلا ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه است با این حال نور همیشه در خلا حرکت نمی کند. برای مثال نور در آب با سرعتی یک سوم سرعت گفته شده حرکت می کند. در واکنش های اتمی برخی از ذرات به سرعت های بسیار بالایی دست پیدا می کنند که بخشی از سرعت نور است و در صورتی که از میان رابطی که سرعت نور را خواهد کاست عبور کنند، در واقع می توانند سریع تر از نور حرکت کنند.

 چنین پدیده ای درخششی آبی رنگ از خود به وجود می آورد که به «تابش چرنکوف» شهرت دارد و با بمب های صوتی قابل مقایسه است. کمترین سرعتی که تاکنون برای نور به ثبت رسیده است ۱۷ متر بر ثانیه بوده که به واسطه عبور از میان روبیدیوم منجمد با حرارتی برابر صفر مطلق ایجاد شده است. این ماده در این حرارت در حالتی به نام چگالش بوز- اینشتین قرار دارد.

سیاهچاله ها سیاه نیستند

به طور حتم سیاهچاله ها بسیار تاریکند اما سیاه نیستند، زیرا این پدیده ها درخشان بوده و به آرامی نور خود را در تمامی طیف های نوری از جمله نور مرئی به اطراف منتشر می کنند. این تشعشعات که «تابش هاوکینگ» نام دارد، جرم سیاهچاله ها را به تدریج کاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سیاهچاله ها تبخیر و در نتیجه باعث تابش می شود.(البته تاکنون هیچ تابش هاوکینگی از سیاهچاله ها مشاهده نشده، به ماده ی درخشانی که با فشار از سیاهچاله به بیرون پرتاب می شود، تابش پرتو ایکس سیاهچاله می گویند و ارتباطی به تابش هاوکینگ ندارد) سیاهچاله های کوچک در مقایسه با جرم شان و نسبت به سیاهچاله های بزرگ تر با سرعتی بالاتر از خود نور منتشر می کنند و بر همین اساس در صورتی که برخورددهنده بزرگ هادرون براساس برخی نظریه ها از خود میکروسیاهچاله هایی تولید کند، آنها به سرعت تبخیر خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقایای تابش های آنها را مشاهده کنند.

تعدادنامحدودی نویسنده مطلب را نوشته و تعداد نامحدودی خواننده آن را می خوانند

 

براساس مدل های استاندارد کیهان شناسی جهان مرئی با تمامی میلیاردها کهکشان و تریلیون تریلیون ستاره هایش تنها یکی از بی نهایت جهان هایی است که مانند حباب های صابون در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به دلیل بی نهایت بودن آنها می توان هر تاریخچه ممکنی را برایشان در نظر گرفت. اما تعداد تاریخچه های ممکن برای این جهان ها متناهی است زیرا تعداد محدودی پدیده و تعداد محدودی نتیجه در بر داشته اند.

 تعداد این پدیده ها بسیار زیاد اما متناهی است، پس همین پدیده عینی و کنونی که نویسنده این مطلب نوشته و شما آن را می خوانید، باید بی نهایت بار در زمان رخ داده باشد. شگفت انگیزتر از آن این است که بدانیم نزدیک ترین همتای ما در چه فاصله یی از ما قرار گرفته است. این فاصله عددی برابر ۱۰ به توان ۱۰ به توان ۲۸ متر تخمین زده شده که در صورت علاقه مندی به محاسبه آن می توانید از عدد یک و ۱۰ میلیارد میلیارد میلیارد صفر در برابر آن استفاده کنید.

توصیف بنیادین کیهان؛ گذشته، حال و آینده را توضیح نمی دهد!

براساس نظریه نسبیت خاص چیزی به نام اکنون، گذشته یا آینده وجود ندارد و قالب های زمانی به یکدیگر وابسته اند زیرا همه هستی در سرعتی برابر در حرکت است. در صورتی که انسان با سرعتی کاملاً متفاوت در حرکت بود شاهد پیر شدن زود هنگام یکی از نزدیکان یا دیر پیر شدن وی نسبت به دیگران می بود.

 ذره می تواند به صورت آنی روی ذره ای در آن طرف جهان تاثیر بگذارد!

زمانی که یک الکترون با همتای پادماده خود یا پوزیترون روبرو می شود، هر دو در درخشش کوچکی از انرژی خنثی شده و دو فوتون از این برخورد متولد می شود. ذرات زیراتمی مانند فوتون ها یا کوارک ها یک ویژگی به نام اسپین دارند که به مفهوم چرخش است. این ذرات در واقع حرکت چرخشی ندارند، اما به گونه ای رفتار می کنند که انگار در حال چرخشند. جهت اسپین فوتون ها در زمان تولد در برابر یکدیگر است و در نتیجه خنثی می شوند.

 با توجه به رفتارهای غیرقابل پیش بینی ذرات کوانتومی، گفتن اینکه کدام فوتون در مسیر چپ گرد و کدام یک در مسیر راست گرد حرکت خواهد داشت، غیرممکن است و در واقع تا زمانی که یکی از آنها مشاهده نشود، هر دو در هر دو جهت حرکت خواهند داشت اما به محض اینکه یکی از آنها مشاهده شود جهت راست یا چپ گرد را به خود گرفته و به هر جهتی که حرکت کند، همتایش در مسیر متضاد آن حرکت خواهد کرد. این واقعیتی است که فارغ از فاصله دو ذره ی درهم تنیده بطور آنی این تاثیر متقابل را از هم می گیرند و در آزمایش های زیادی نیز به اثبات رسیده است.

 هرچه سریع تر حرکت کنید سنگین تر می شوید

در صورتی که بسیار سریع بدوید به صورت لحظه ای و نه دائم، سنگین وزن خواهید شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است، در این صورت زمانی که جسمی با سرعتی نزدیک به نور در حرکت است و شما به آن نیرویی وارد کنید، به سرعت آن نخواهید افزود بلکه تنها به آن انرژی اضافی وارد کرده اید که این انرژی باید در جایی قرار بگیرد. بهترین مکان برای قرارگیری این انرژی جرم جسم است. براساس قانون نسبیت جرم و انرژی با یکدیگر برابرند پس هر چه انرژی وارد شده بیشتر باشد، جرم افزایش پیدا خواهد کرد. البته این افزایش وزن در انسان قابل چشم پوشی بوده و در عین حال غیرقابل انکار است.

منبع:bigbangpage

ارسال:مهرداد نورایی

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فیزیک,کیهان شناسی,فیزیک کوانتوم,کهکشان,جهان هستی, جهت اسپین فوتون ها,نظریه نسبیت,«تابش هاوکینگ»,نیروی گرانش,سیاهچاله ها,چگالش بوز- اینشتین,«تابش چرنکوف»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

می‌‌توان خوابید و یاد گرفت. این نتیجه از بررسی‌های مؤسسه روانشناسی پزشکی و نوروبیولوژی رفتاری دانشگاه توبینگن آلمان به دست آمده است.

بررسی‌های مطالعاتی این مؤسسه بازگوکننده نقش ارزشمند خواب در تقویت حافظه است. برای این که بتوانیم آنچه به تازگی یاد گرفته‌ایم را در حافظه بلندمدت خود جای دهیم آن‌ها باید تکرار، تفکیک و تثبیت شوند و با شبکه‌ای از دانسته‌های پیشین ما ارتباط برقرار کنند.

همان قدر که بیداری و هوشیاری برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب جدید اهمیت دارد خواب عمیق نیز برای نهادینه کردن محتوای فراگیری‌های جدید مهم است.

دانشمندان برای واکاوی بیشتر این موضوع از قرص‌های خواب نیز استفاده کردند با این امید که این قرص‌ها خواب عمیق را تعمیق بیشتری بخشند. اما به گفته یان بورن، رئيس مؤسسه یادشده در دانشگاه توبینگن نتیجه این بود که در کیفیت حافظه بلندمدت بهبودی حاصل نشد.

پژوهشگران از راه‌های دیگری نیز تلاش کرده‌اند بر حافظه درازمدت تأثیر بگذارند. سوزانه دیکلمان، از پژوهشگران این تیم معتقد است که فعال شدن دوباره فراگرفته‌های پیشین در خواب باعث تقویت حافظه می‌شود. به این معنا که سلول‌های عصبی مغز با فعال شدن دوباره در خواب آموخته‌ها را تکرار و به صورت درازمدت ضبط می‌کنند.

روش‌های تقویت حافظه

تجارب گویای آن است که می‌توان از بیرون نیز به تقویت حافظه در خواب کمک کرد. برای مثال بر اساس یک بررسی مطالعاتی، کسانی که به هنگام خواب شبانه در معرض بوی گل‌ رز قرار داشتند فردا در بازی‌های حافظه نتایج بهتری به دست آوردند.

بوی گل رز برای این‌ها خواب بهتری به ارمغان نیاورد، بلکه به گفته دیکلمان، این بو به فعال شدن فراگرفته‌های پیشین آن‌ها در طول خواب کمک کرد.

همین نتیجه را می‌توان با کمک اصوات و کلمات نیز به دست آورد. برای نمونه افرادی که در مرحله خواب عمیق کلماتی هلندی را شنیده بودند بعد به هنگام ترجمه این کلمات به زبان آلمانی موفق‌تر عمل کردند.

دیکلمان می‌گوید، کسی که سرگرم فراگیری لغات جدید است اگر در خواب هوایی با بوی وانیل تنفس کند فردا احتمالا نمره بهتری در امتحان‌ خود خواهد گرفت. و کسی که مشغول یادگیری پیانوست اگر آنچه که در روز یاد گرفته را در خواب عمیق خود دوباره بشنود بهتر فرا خواهد گرفت.

این محقق آلمانی می‌گوید، روشن نیست که این روش تا چند بار قابلیت استفاده دارد و اگر از رایحه وانیل دائما برای تقویت فراگیری استفاده شود همواره همین نتیجه را خواهد داد یا خیر.

استفاده از ارتعاشات

امکان دیگر برای افزایش یادگیری تأثیر بر برخی پارامترهای خواب است. خواب عمیق مرحله‌ای از خواب با امواج مغزی کند است. در تثبیت حافظه امواج بلند و آهسته نقش ویژ‌ه‌ای بر عهده دارند. این امواج را می‌توان یا از طریق اصواتی با ریتم مشابه یا چسباندن برخی الکترودها بر پیشانی تحریک کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این راه می‌توان کارایی حافظه را بالا برد. کریستف نیسن، رئيس بخش پزشکی تحقیقات خواب در دانشگاه وابسته به دانشگاه فرایبورگ چشم‌انداز استفاده از این روش برای تأثیرگذاری بر فعالیت مغزی را روشن می‌بیند.

به نظر او‌، در این روش امکان بالقوه‌ خوبی برای توانبخشی کسانی که سکته مغزی کرده‌اند وجود دارد. او عقیده دارد، با روش‌هایی مانند تحریک یادگیری یا استفاده از اصوات و رایحه‌های مختلف به هنگام خواب می‌توان به بیمارانی که نیاز به بازآموزی تکلم دارند کمک کرد.

با این که این روش‌ها هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند فروش برخی ابزارها که از طریق الکترودها فعالیت مغزی را تحریک می‌کنند آزاد است. نیسن به این مسئله با سوء ظن می‌‌نگرد.

به عقیده او، هنوز پارامترهای زیادی وجود دارد که ناروشن است. آیا واقعا این ابزار که در ‌آینده‌ای نزدیک یا دور در مقیاسی وسیع در دسترس مردم قرار خواهد گرفت فعالیت مغزی را بیشتر و شخص را موفق‌تر و خوشبخت‌تر خواهند کرد؟ یا این افراد به خاطر استفاده از این ابزار با فشار بیشتری برای کارایی بالاتر روبرو نخواهند شد؟

سوزانه دیکلمان، از تیم پژوهشی توبینگن می‌گوید، این‌ها سئوالاتی‌اند که باید بر روی آن‌ها بحث و تبادل نظر بیش‌تری صورت گیرد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شگفتی‌های مغز,نقش ارزشمند خواب,تقویت حافظه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پس از موفقیت بین المللی «آلیس در سرزمین عجایب» فیلم جدیدی از ماجراهای آلیس به سینماها می آید. «آلیس در آنسوی آینه» (Alice Through the Looking Glass) اقتباس سینمایی جدیدی از این داستان تخیلی است که به کارگردانی جیمز بابین و تهیه کنندگی تیم برتون ساخته شده است.

تیم برتون، کارگردان «آلیس در سرزمین عجایب» با اشاره به سپردن کارگردانی این فیلم به جیمز بابین می گوید: «یک کارگردان دیگر، یک فرد جدید است. هدف من این بود که اگر او به کمک یا توصیه نیاز داشته باشد در کنارش باشم، زیرا با تجربه و شناختی که داشتم می دانستم که همیشه عوامل متفاوتی می خواهند نظر بدهند و یا مشارکت کنند و حفظ فضای کارگردان برای پیشبرد کار و ایده خودش کار مشکلی می شود. به همین دلیل با ملاحظه و فقط وقتی خودش نیاز داشت مشارکت می کردم.»

فیلم روایت دومین سفر آلیس در سرزمین عجایب و برداشتی سورئال و کمدی از دنیای فانتزی آلیس است. جیمز بابین (James Bobin)، کارگردان بریتانیایی که فیلم های کمدی معروفی در کارنامه دارد می گوید: «به نظر من، لوییس کارول، نویسنده کتاب آلیس، به کمدی علاقه دارد، او نویسنده سورئالیستی است که کارهایش سرشار از طنز و استعاره های شوخ طبعانه اصیل است. هدف من به عنوان کارگردان کمدی، بیرون کشیدن عنصر طنز لوییس کارول در این فیلم بود.»

فیلم «آلیس در آنسوی آینه» با بازی میا واسیکوفسکا در نقش آلیس، جانی دپ، هلنا بانهام کارتر، آن هاتووی و ساشا بارون کوهن طی ماه های مه و ژوئن در سینماهای بین المللی اکران می شود.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:«آلیس در سرزمین عجایب»,«آلیس در آنسوی آینه» (Alice Through the Looking Glass),فیلم های کمدی,برداشتی سورئال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شما هم جزو آن دسته از افراد شاغل و بی وقتی هستید که نظافت خانه را به آخر هفته می اندازند و روز تعطیل را صرف برق انداختن خانه می کنند؟ می دانید رمز موفقیت آنهایی که همیشه خانه شان مرتب و منظم است چیست؟ آنها همگی این عادت ها را دارند:

هر روز یک کار کوچک را انجام می دهند و کارها را تلنبار نمی کنند. آنها هر وقت فرصت می شود کاری را انجام می دهند. مثلا تمیز کردن آشپزخانه را به بعد از شام موکول نمی کنند و وقتی دارند شام را آماده می کنند روی کابینت را هم پاک می کنند.

کار نظافت را بین اعضای خانه تقسیم می کنند و به هر کس وظیفه ای می دهند و اگر بچه ها کارشان را خوب انجام دهند، جایزه آنها فراموش نمی شود.

تمیز کردن حمام لذتی ندارد، اما می شود با پخش موسیقی محبوبتان و همراه کردن عملیات نظافت با رقص، گذر زمان را کوتاه کرد.

آدم های منظم قبل از آن که به رختخواب بروند دستی به سر و روی خانه می کشند. جاکفشی و کمد لباس را مرتب می کنند، لکه یادگاری از قهوه صبح را از روی میز پاک می کنند و بالش های روی مبل را سرجایشان می گذارند. این پنج دقیقه مراسم قبل از خواب صبح شما را زیباتر می کند.

قانون دو دقیقه را فراموش نکنید. اگر کاری هست که می شود در دو دقیقه تمامش کرد شک نکنید و دست به کار شوید. سینک ظرفشویی را بسابید یا روکش بالش را عوض و صندلی ها را مرتب کنید. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: نظافت,آشپزخانه,روز تعطیل,افراد شاغل, کمد لباس, جاکفشی,سینک ظرفشویی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کره زمین حاوی بیش از یک تریلیون گونه از میکرو ارگانیسم‌ها است، اما دانشمندان تنها یک هزارم آنها را می‌شناسند.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، تحقیق آماری تازه‌ای نشان می‌دهد ۹۹.۹۹۹ درصد گونه‌های میکروبی برای دانشمندان شناخته شده نیستند. این تحقیق جامع توسط دو میکروب‌شناس در دانشگاه ایندیانای آمریکا انجام شده است.

جی لنون، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد میکروب‌شناسی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «کار ما در خصوص فهرست کردن میکروب‌هایی که میشناسیم، خیلی خوب بوده است. ممکن است هر چند سال یکبار بشنویم یک گونه تازه کرم در ته اقیانوس کشف می‌شود. اما سرعت کشف گونه‌های زنده ( چه گیاهی و چه حیوانی) کاهش پیدا کرده است.» به گفته این میکروب‌شناس تنها در سه دهه گذشته بوده که دانشمندان شروع به شناسایی میکروب‌ها و طبقه‌بندی آنها کرده‌اند. «ما هنوز در مرحله کشفیات هستیم. قبل از این تحقیق سخت می‌شد گفت که ما کجای کار هستیم. میکرو ارگانیسم‌ها دارای بیشترین گونه‌های حیاتی در کره زمین هستند. بنابراین از نظر علمی ما گروه بزرگی (از موجودات زنده) را نمیشناسیم.»

میکرو ارگانیسم‌ها همه جا هستند. به عنوان نمونه دکتر لنون می‌گویدچیزی نزدیک به ده هزار نوع مختلف باکتری در یک سانتیمتر مربع از دست انسان وجود دارد. با آنکه این حقیقت خوشایندی برای خیلی‌ها نیست، اما حیات انسان‌ها (و تقریبا تمام موجودات زنده) به وجود این باکتری‌ها وابسته است. این میکرو ارگانیسم‌ها نقش حیاتی در کره زمین دارند.

برای ساخت چنین منبع عظیمی از داده‌ها، دانشمندان دانشگاه ایندیانا، مدارک مربوط به میکروب‌ها، گیاهان و حیوانات را از منابع دولتی، دانشگاهی و تحقیقات مستقل جمع‌آوری کردند. این منبع داده‌های نزدیک به ۵.۶ میلیون گونه حیاتی ( میکروبی و غیر میکروبی) از بیش از ۳۵ هزار نقطه در کره زمین را در بر می‌گیرد.

آنچه شگفتی دانشمندان را برانگیخته است نه تنوع و میزان آنچه شناخته شده که میزان ناشناخته‌ها در زمینه‌ حیات میکرو ارگانیسم‌ها و گونه‌های مختلف آن است. آنها می‌گویند که این تحقیق نشان می‌دهد که چطور باید تاکید بیشتری بر سرعت بخشیدن به روند کشف و مستندسازی این گونه‌های حیاتی داشت و سپس تلاش بیشتری کرد تا نقش آنها در چرخه حیاتی کره زمین را بهتر درک کرد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:میکرو ارگانیسم‌ها ,باکتری ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به نظر می‌رسد که گوگل تسلیم انتقادهای موجود درباره عدم حضور قوی در عرصه ارتباطات تصویری شده است. گوگل روز چهارشنبه تولد اپلیکیشن تازه دوئو (Duo) را اعلام کرد؛ اپلیکیشنی که قرار است یک سیستم صوتی-تصویری با کیفیت بالای تصویر باشد. این اپلیکیشن بر روی سیستم عامل‌های ای او اس و اندروید قابل نصب است.

به گزارش تک کرانچ، دوئو همزمان با اپلیکیشن پیام رسانی تازه این شرکت که الو (Allo) نام دارد رونمایی می‌شود. اما چرا گوگل دست به ساخت دو اپلیکیشن مجزا زده است؟ هم برای اینکه میزان حافظه لازم در گوشی‌های موبایل کمتر مصرف شود و هم اینکه گوگل همیشه می‌خواهد با آنچه که در بازار وجود دارد متفاوت باشد.

در حالیکه الو بیشتر شبیه بقیه سرویس‌های پیام‌رسان نوشتاری است، دوئو مانند «فیس تایم» اپل عمل می‌کند: صحبت و دیدار دو نفر با هم به جای پیغام‌های گروهی در سرویس‌های پیام‌رسانی دیگر.

به نظر می‌رسد که هم دوئو و هم الو در تابستان امسال برای عرضه در بازار اپلیکیشن ها آماده شوند و فعلاً در مرحله امتحان قرار دارند.

وعده‌ای که گوگل درباره متفاوت بودن دوئو داده این است که کیفیت تصویر در ویدیوهای این اپلیکیشن با میزان سرعت اینترنت رابطه نخواهد داشت و اگر اینترنت کم سرعت باشد، همچنان کیفیت ویدیوها و تصاویر بالا خواهد بود. اگر این وعده به حقیقت بپیوند، واقعاً می‌توان گفت که فرق اساسی این اپلیکیشن با سرویس‌هایی مثل اسکایپ، وودو و حتی گوگل هنگ اوت خواهد بود.

به گزارش سی نت، یکی از مهندسان طراح این اپلیکیشن می‌گوید که هدف ما این است که کاری کنیم که طرف مقابل، جواب تلفن شما را بدهد! «ما امیدواریم دوست شما با دیدن عکس صورت شما، جواب تلفن را بدهد.»

برای ساخت اپلیکیشن دوئواز یک پروتکل تازه برنامه نویسی به نام کویک استفاده شده است که گوگل سال گذشته از آن رونمایی کرد. این پروتکل مخصوص اپلیکشن‌هایی است که به فضای زیادی در حافظه و همینطور سرعت بالای اینترنت نیاز دارند.

دوئو قادر خواهد بود به شماره تلفن‌های ذخیره شده در موبایل دسترسی داشته باشد و با دیگر کسانی که این اپلیکیشن را دارند ارتباط برقرار کنند. روشی که نقش سرویس‌های تلفن قدیمی را کمرنگ‌تر خواهد کرد و رقابت شرکت‌هایی که سرویس تلفن را به افراد عرضه می‌کنند، سخت‌تر خواهد شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: گوگل,اپلیکیشن,اپلیکیشن,Duo,Allo,سرعت اینترنت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شهاب حسینی، هنرپیشه برجسته ایرانی به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره کن برگزیده شد. اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت. نخل طلایی کن نیز به فیلم "من، دانیل بلیک" به کارگردانی کن لوچ، فیلمساز بریتانیایی رسید.

شامگاه یکشنبه (۲۲ ماه مه/ ۲ خرداد) مراسم اهدای جوایز اصلی شصت و نهمین دوره از جشنواره سینمایی کن برگزار شد.

نخل طلایی این دوره از فستیوال کن به فیلم "من، دانیل بلیک" تعلق گرفت. کارگردانی این درام اجتماعی را کن لوچ، فیلمساز معروف بریتانیایی برعهده داشته است. این دومین بار است که لوچ نخل طلایی کن را دریافت می‌کند. او در سال ۲۰۰۶ نیز به این موفقیت دست یافته بود.

شهاب حسینی، هنرپیشه صاحبنام ایرانی به خاطر درخشش در فیلم "فروشنده"، جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، به عنوان بهترین بازیگر نقش اول جایزه نخل کوچک طلایی را دریافت کرد.

حسینی در هنگام دریافت این جایزه گفت که این جایزه متعلق به مردم ایران است و او آن را از صمیم قلب به ایرانیان تقدیم می‌کند.

اصفر فرهادی نیز موفقیتی بزرگ در جشنواره کن را جشن گرفت و جایزه بهترین فیلمنامه را برای "فروشنده" دریافت کرد.جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به جکلین خوزه، هنرپیشه فیلیپینی رسید. این بازیگر ۵۲ ساله این جایزه را به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم Ma‘ Rosa، اثر برلیانته مندوزا کسب کرد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جشنواره کن, اصغر فرهادی,شهاب حسینی,جایزه بهترین فیلمنامه ,بهترین بازیگر مرد جشنواره کن ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان آنها را ذرات شبح گون می‌نامند، ذراتی که تقریبا هیچ جرمی ندارند،‌ در سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و طی سه دهه گذشته از زیر بار تلاش‌های دانشمندان برای اثبات وجودشان گریخته‌اند.

 براساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری،‌ نوترینو‌های گریزپا همان اشباحی هستند که دانشمندان امیدوارند بتوانند به ده‌ها پرسش کلیدی درباره جهان هستی، و اینکه چرا مملو از ماده است، پاسخ دهند. نوترینوها در حین تجزیه عناصر رادیواکتیو ایجاد می‌شوند. این ذرات از خورشید و دیگر ستاره‌ها و حتی از بدن انسان به بیرون فوران می‌کنند. همچنین این ذرات می‌توانند بدون کوچکترین مشکلی به راحتی از میان حجم انبوهی از ماده عبور کنند.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توان ذره‌ای را مطالعه کرد که می‌تواند بدون توقف از میان تکه‌ای از سرب به بزرگی یک سال نوری عبور کند؟ دانشمندان برای انجام این‌کار آزمایشگاه‌هایی عظیم و عجیب در گوشه و کنار جهان ساخته‌اند.

 آزمایشگاه GERAD

آزمایشگاه ردیاب GERmanium ، به اختصار GERAD ،  به واسطه کنترل فعالیت‌های الکتریکی درون بلورهای خالص ژرمانیوم که در اعماق کوهی در ایتالیا محبوس شده‌اند، به جستجوی نوترینوها می‌پردازد. دانشمندان امیدوارند بتوانند در این آزمایشگاه زیرزمینی بزرگ تجزیه رادیواکتیوی بسیار کمیابی را شاهد باشند.

دانشمندان می‌گویند زمانی که بیگ بنگ رخ داده و جهان در حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش متولد شد، باید حجم برابری از ماده و پاد ماده ایجاد می‌شد و زمانی که ماده و پاد ماده با هم برخورد می‌کنند، یکدیگر را نابود کرده و چیزی به جز انرژی از خود به جا نمی‌گذارند. اما اوضاع به این شکل پیش نرفت زیرا در این صورت اکنون درحال خواندن این مطلب نبودید. در صورتی که دانشمندان بتوانند فرایند تجزیه‌ای که درجستجویش هستند را بیابند، این به آن معنی خواهد بود که نوترینو می‌تواند همزمان ذره و پاد ذره باشد و این توضیح می‌دهد که چرا جهان ماده را بر پاد ماده ترجیح داده و ما امروز اینجا حضور داریم.

رصد‌خانه نوترینوی سادبری

رصد‌خانه کانادایی نوترینوی سادبری - SNO - تقریبا در عمق ۱٫۶ کیلومتری از زمین دفن شده‌است. این رصد‌خانه در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد اما به تازگی با تغییر کاربری به مرکزی برای شکار نوترینو تبدیل شد. این رصد‌خانه در زمین،‌ خورشید و حتی ابرنواخترها به دنبال نوترینو می‌گردد. در قلب این مرکز حباب پلاستیکی بزرگی قرار دارد که با ۸۰۰ تن مایع درخشنده پر شده‌ است. این حباب توسط لایه ای از آب احاطه شده‌ و توسط طناب در جایی ثابت شده‌است و مجموعه‌ای از ۱۰ هزار ردیاب نوری حساس تحت نظر قرار گرفته‌است.

  زمانی که نوترینو‌ها با دیگر ذرات تعامل برقرار می‌کنند،‌ درون مایع درخشان نور ایجاد می‌شود و ردیاب‌ها این نور را ردیابی می‌کنند. به لطف این رصد‌خانه اکنون دانشمندان می‌دانند که دست‌کم سه نوع مختلف یا سه طعم مختلف از نوترینو‌ها وجود دارد که با حرکت در فضا به یکدیگر تبدیل می‌شوند.

 رصدخانه نوترینوی آیس‌کیوب

بزرگترین ردیاب نوترینو در جهان در قطب جنوب واقع‌ شده‌ است که در آن ۵۱۶۰ حسگر درون یک میلیارد تن یخ پخش شده‌اند تا نوترینوهای پرانرژی که از منابع قدرتمند کیهانی مانند ستاره‌های در حال انفجار، سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی ایجاد شده‌اند را ردیابی کنند.

 زمانی که نوترینو با مولکول‌های آب موجود در یخ برخورد می‌کند،‌ انفجارهایی پرانرژی از ذرات زیراتمی ایجاد می‌شود که می‌توانند تا وسعت زیادی پراکنده شوند. این ذرات به اندازه‌ای سریع حرکت می‌کنند که مقدار ناچیز نوری مخروطی شکل از خود متصاعد می‌کنند که به تابش چرنکوف شهرت دارد و این همان چیزی است که  آیس کیوب - IceCube -  آن را ردیابی می‌کند. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این مرکز بتوانند مسیر حرکت نوترینوها را بازسازی کرده و منبع آنها را شناسایی کنند.

آزمایشگاه Daya Bay

این آزمایشگاه که به سه راهروی آزمایشی مجهز است، زیر تپه‌های دایا بی مدفون شده‌ است. ۶ ردیاب استوانه‌ای که هریک حاوی ۲۰ تن مایع درخشنده است، درون راهروهای این مرکز قرار دارند و توسط بیش از هزار ردیاب نوری محاصره شده‌اند. کل این سیستم درون استخرهایی از آب زلال قرار گرفته‌اند تا هیچ‌نوع تشعشعات اضافی به آنها نرسد.

  گروهی ۶ تایی از رآکتورهای هسته‌ای نزدیک به این سازه، در ثانیه میلیون‌ها کوادریلیون الکترون پاد نوترینویی بی‌خطر را از خود منتشر می‌کند. این جریان پاد نوترینویی با مایع درخشنده واکنش داده و فلش‌های درخشانی از نور ایجاد می‌شود که این نور را ردیاب‌ها شناسایی می‌کنند.

 رصدخانه سوپرکامیوکاند

رصدخانه کامیوکاند در عمق ۹۱۴ کیلومتری کوهستان‌های غرب ژاپن واقع شده‌است. این ردیاب بزرگ حاوی ۵۰ هزار تن آب خالص است که نزدیک به ۱۱۲۰۰ ردیاب نوری آن را احاطه کرده‌ است، که در صورت خرابی مهندسان باید این ردیاب‌ها را با کمک قایق تعمیر کنند.

مشابه آزمایشگاه آیس کیوب، این رصد‌خانه از تابش چرنکوف استفاده می‌کند. آزمایشگاه کامیوکاند اولین رصد‌خانه‌ای است که توانست شواهدی مستحکم از نوسانات نوترینویی و وجود جرم در این ذرات به دست آورد.

 منبع:

bigbang

ارسال :مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ذرات شبح گون ,نوترینو‌ها,ردیاب GERmanium,ماده و پاد ماده ,نوترینوی سادبری - SNO - ,آیس کیوب - IceCube -,آزمایشگاه Daya Bay,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان دانشگاه هاروارد روبات‌های کوچک جدیدی را ساخته‌اند که قادر است درست مثل حشره پرواز کند، شناور بماند، روی سطوح مختلف فرود آید و مجددا از آنجا به پرواز درآید.

 عملکرد این روبات با استفاده از چسبندگی الکترواستاتیک، شبیه به بادکنکی که با بار الکتریکی به دیوار می چسبد، می تواند روی سقف هم بنشیند و استراحت کند و به این ترتیب انرژی خود را ذخیره و در مصرف آن صرفه‎جویی کند.

این روبات‌ها در واقع پهبادهایی هستند که عملکردشان شبیه به نحوه‌ حرکت و ایستادن حشرات است؛ یک پرواز کنترل شده و چند ثانیه‌ای قبل از توقف.

 

وزن این پهبادهای کوچک کمتر از یک دهم گرم است، طول آن تقریبا ۲ سانتیمتر و قطرش به اندازه یک سکه ده پنسی (حدود یک تومانی) است.

آنها می‌توانند درست مثل حشرات روی سطوح مختلف از جمله شیشه، چوب، گچ و غیره بچسبند، در جا شناور بمانند و دوباره در امتداد یک مسیر از پیش تعیین شده پرواز کند.

پروژه روبو‌بی (RoboBee) حاصل بیش از یک دهه تحقیقات در آزمایشگاه مایکروبیوتیک دانشگاه هاروارد است و نتیجه آن در نشریه ساینس منتشر شده است.

دکتر میرکو کوواچ، سرپرست آزمایشگاه روبات‌های پرنده در امپریال کالج، لندن به بی‌بی‌سی گفت که در حال حاضر نمونه‌های مشابه و اولیه حشرات رباتیک برای عملیات جست و جو، نجات و تحقیقات محیط زیستی در مرحله آزمایش قرار دارد.

دکتر کوواچ گفت که این نوع پهبادها مجهز به حسگر هستند و می‌توانند برای اهداف زیادی به کار گرفته شوند.

مثلا در صورت بروز بلایای طبیعی، امکان فرستادن آنها به مناطق فاجعه زده برای جمع‌آوری اطلاعات و یافتن بازماندگان وجود دارد.

چالش‌ها

موریتز گرال، دانشجوی دکترا در موسسه تکنولوژی ماساچوست و پژوهشگر اصلی پروژه روبو-بی در هاروارد گفت: "میکرو روبات‌های پرنده به سرعت انرژی خود را از دست می‌دهند و فرود آمدن آنها و یا شناور ماندن آنها به طور ساکن می‌تواند راه حلی برای ذخیره انرژی باشد."

"اما ابزاری که به وسیله آن بتوان شناور ماند و فرود آمد، مانند بال یا پنجه، برای روبات‎های کوچکی از این نوع بسیار سنگین هستند."

همچنین به گفته آقای گرال "به آسانی جدا شدن از سطوح مختلف و به پرواز درآمدن مجدد، از چالش‎های دیگر است."

آقای گرال گفت: "هم اکنون روبوبی حتما باید با سیم به منبع انرژی متصل باشد تا بتواند پرواز کند. قدم بعدی تولید روباتی است که بتواند به تنهایی پرواز کند و بتواند منبع انرژی را با خود حمل کند."

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: روبات‌های کوچک جدید,حشره ,پهبادها,پروژه روبو‌بی (RoboBee),میکرو روبات‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فضانوردان در فضا معمولا غذایی می خورند، که از پیش روی زمین آماده شده است. این غذاها با راکت به فضا فرستاده می شود. اما برای سفر فضایی طولانی به چه نوع غذایی نیاز است؟ باید بتوانید خودتان هم غذایتان را کشت دهید و هم برای تنفس هوا تولید کنید. اما آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ 

اولین محصولات غذایی فضایی را کیهان نوردان روسی در سال ۲۰۰۳ میلادی در فضا مصرف کردند و در اوت گذشته هم، فضانوردان آمریکایی برای اولین بار در فضا، نوعی کاهو به عمل آوردند.

اگر قرار باشد فضا نوردان به یک سفر طولانی فضایی بروند شاید نیاز باشد که برخی از مواد غذایی را در فضا به بار بیاورند، یا حتی برای تنفس هم هوا به وجود آورند. اما چگونه این کار ممکن است؟ تولید غذا در فضا ساده نیست، اما غیرممکن هم نیست. کشاورزی در فضا به چیزهای زیادی نیاز دارد و این همان کاری است که تیمی در آژانس فضایی اروپا مشغول انجام آن است.

برای کشاورزی در فضا نیاز به چرخه های بسته حیات است

چندین پروژه در ارتباط با این نیازهای مختلف آغاز شده است. از جمله آزمایش با موش و جلبک در بارسلون. این آزمایشها، بخشی از برنامه «ملیسا» آژانس فضایی اروپاست که هدفش به وجود آوردن چرخه های بسته حیات برای سفرهای فضایی است.

بریژیت لاماز، از برنامه «ملیسا» می گوید: «هر فضانورد برای سوخت و ساز روزانه به پنج کیلوگرم ماده غذایی نیاز دارد. این یعنی یک کیلوگرم اکسیژن، یک کیلوگرم ماده غذایی خشک و سه کیلوگرم آب که به عنوان آب آشامیدنی و برای آبرسانی به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. رویاندن گیاه در فضا چیزی است که باید انجام شود و نیاز به آن هر چه سفر فضایی طولانی تر باشد، بیشتر خواهد بود. از لحظه ای که دیگر نتوان نیاز غذایی فضانورد را همراه او به فضا فرستاد باید راهی پیدا کرد که مواد غذایی لازم را در فضا تولید کرد.»

فرانچسکو گودیا، استاد مهندسی شیمی دانشگاه بارسلون درباره ایجاد این چرخه می گوید که موشها اکسیژنی را تنفس می کنند که میکروجلبک ها تولید کرده اند و میکروجلبک ها هم گازکربنیک موشها را تنفس می کنند: «موش ها نفس می کشند و گاز کربنیک تولید می کنند. میکروجلبک ها این گاز کربنیک را جذب می کنند و با نور بیو فوتو-رآکتور (فوتوراکتورزیستی) عمل فوتوسنتز را انجام می دهند و اکسیژن می سازند. اکسیژن دوباره به محفظه حیوانات باز می گردد و به این ترتیب حلقه ای بسته و پیوسته شکل می گیرد.»

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فضانوردان,کیهان نوردان ,محصولات غذایی فضایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پرتغال نخستین کشور اروپاییست که توانسته برق مورد نیاز خود را بیش از چهار روز متوالی تنها از طریق منابع انرژی صد در صد تجدید پذیر تامین کند.

تمام وسایل برقی منازل این کشور به مدت ۱۰۷ ساعت به صورت متوالی تنها از طریق برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی و آبی تغذیه شدند.

این موفقیت مرهون مدیریت موثر منابع انرژی و نیز وضعیت آب و هوایی خوب پرتغال است.

در سالهای نخست هزاره جدید، تنها یک درصد از تولید برق پرتغال از طریق انرژی بادی انجام می شد، حال اینکه این رقم در سال ۲۰۱۲ به بیست درصد رسید.

در این باره ژان فرانسوا فوکونیه، هماهنگ کننده برنامه انرژی تجدید پذیر اروپا به یورونیوز گفت: «واقعا اتفاقی که در پرتغال افتاد قابل تحسین است نه فقط به خاطر اینکه چهار روز پیاپی برق کشور از طریق انرژی تجدید پذیر تولید شد، بلکه به دلیل اینکه این اتفاق در تعطیلات آخر هفته و روزهای دوشنبه و سه شنبه یعنی روزهای اوج مصرف برق و تولید کارخانه ها افتاد.»

اسپانیا، آلمان و دانمارک هم توانسته اند برای مدت کوتاهی انرژی برق را از طریق منابع تجدید پذیر تامین کنند اما تنها برای مدت کوتاهی. اما پرتغال توانسته پیشرفت بسیار بیشتری داشته باشد.

از دید کارشناسان دولت پرتغال در سالهای اخیر از بخش انرژی بادی حمایت زیادی کرده است. به لطف همین حمایت هاست که امروز این کشور توانسته است ۱۰۰ درصد برق خود را با چنین روشی تامین کند.

به گفته فوکونیه تنها بخش کوچکی از برق تولیدی در پرتغال از طریق انرژی خورشیدی است و این کشور ظرفیت خیلی بالایی برای تولید برق از این طریق دارد. سهم تولید برق از انرژی اقیانوسی و امواج دریا نیز ناچیز است.

فرانسیسکو فری یرا، رییس گروه غیر دولتی محیط زیستی «زیرو» در گفتگو با یورونیوز تاکید کرد که در حال حاضر پرتغال از تمام توانش برای تولید برق از منابع تجدید پذیر استفاده نمی کند چون «فعلا نمی توانیم اضافه تولید را انبار کنیم و یا آن را به فروش برسانیم.» وی افزود که همکاری با کشورهای دیگر اروپایی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.

‫آمار و ارقامی که پس از اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس منتشر شد نشان می دهد که از آن زمان، تولید گاز کربنیک در اروپا افزایش یافته است. به همین دلیل سازمان های محیط زیستی از دولت های خواسته اند تا هرچه سریعتر انرژی های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کنند.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انرژی خورشیدی و آبی,تولید برق از منابع تجدید پذیر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com