جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

سقوط سیارک‌ها، آتشفشان‌های مهیب در شبه قاره‌ هند یا تغییرات جوی؛ کدام یک از این عوامل در نابودی قطعی دایناسورها نقش داشتند؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهند که انقراض دایناسورها، پیش از تمام این فاجعه‌های طبیعی رخ داده است.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که دلیل اصلی انقراض دایناسورها که نزدیک به ۶۶ میلیون سال پیش آغاز شد، برخورد شهاب‌سنگ‌های عظیمی به قطر ۱۰ کیلومتر با زمین در شبه‌جزیره "یاکاتان" در مکزیک بوده که در اثر آن دهانه‌ آتش‌فشان چیکسوکلب به شعاع ۱۸۰ کیلومتر به‌وجود آمده است.

برخی دیگر از این نظریه دفاع می‌کنند که آتشفشان‌های عظیم و پرقدرت در هند که در دوره‌‌ تصادم شهاب‌سنگ‌ها با زمین رخ داده، عامل اصلی انقراض دیناسورها بوده است.

گروه سومی از محققان بر این باورند که هر دوی این عوامل در نابودی قطعی انواع این موجودات دیرینه‌زیست نقش بازی کرده‌اند. به نظر این گروه، برخورد سیارک‌های بزرگ و ملتهب با زمین، در پوسته‌ها و لایه‌های آن تغییراتی به‌وجود آورده که یک رشته از آتش‌فشان‌های سهمناک را به همراه داشته و در نتیجه در اثر دگرگونی‌های جوی، این جانوران را به سراشیبی انقراض سوق داده است.

داده‌ها و تحلیل‌های جدید

اکنون یک گروه کارشناس بریتانیایی به این نتیجه رسیده‌اند که انقراض دیناسورها پیش از آن که شهاب ‌سنگ‌های کلان به زمین اصابت کنند، آغاز شده بود.

در گزارشی که این گروه در مجله‌ تخصصی "Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر کرده، آمده است که میلیون‌ها سال پیش از نابودی قطعی این پستانداران خونگرم، بسیاری از انواع آن‌ها (دایناسورهای گیاه‌خوار، گوشت‌خوار و همه چیز خوار) از میان رفته و نوع‌های جدید ایجاد نشده بودند.این نتایج بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری بیش از ۴۲۰ یا ۶۱۴ نوع طبقه‌بندی شده‌ی‌ این خزنده‌ مهره‌دار انجام شده است.بنا به گفته‌ کارشناسان، نزدیک به ۲۴ میلیون سال پیش از تصادم شهاب‌سنگ‌های سترگ با زمین، ظرفیت ایجاد انواع جدید دایناسورها در تمام راسته‌های آن به تدریج کاهش گرفته تا این که به‌کلی از میان رفته است.

تنها برخی از انواع گیاه‌خوار این جانور دیرینه‌زیست از توانایی وفق‌دادن خود با محیط برخوردار بودند. احتمالا این گروه به دلیل داشتن فک‌ها و دندان‌های قوی توانسته بودند با تغذیه‌ گیاهان خاصی در آن دوره به حیات خود ادامه دهند. به گفته‌ کارشناسان بریتانیایی این گروه، ۱۴ درصد تمام انواع دایناسور را تشکیل می‌دادند.

در گزارش یادشده از دلیل انقراض قطعی دایناسورها سخنی به میان نیامده است. دانشمندان بریتانیایی ولی جمع سه عامل سقوط سیارک‌ها، آتشفشان‌های مهیب پی‌درپی و تغییرات جوی را بی‌تاثیر نمی‌دانند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دایناسورها,آتشفشان‌های مهیب ,آتش‌فشان چیکسوکلب ,شبه‌جزیره "یاکاتان",مکزیک,سقوط سیارک‌ها,مجله‌ تخصصی "Proceedings of the National Academy of Sciences",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک گوریل به دانشمندان کمک کرده است به درک جدیدی در مورد شباهت‌های ژنتیک میان انسان‌ها و این گونه از میمون‌های درخطر انقراض برسند.

به گزارش رویترز دانشمندان نسخه به روز شدهٔ ژنوم «دی‌ان‌ای» گوریلی ۱۱ ساله به نام «سوزی»رونمایی کردند. سوزی در باغ وحش کلمبوس اوهایو آمریکا زندگی می‌کند.

اطلاعات به دست آمده شکاف‌های موجود در نخستین نقشه ژنتیکی منتشر شده در سال ۲۰۱۲ را پر می‌کند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد که گوریل‌ها و انسان‌ها کمی بیش از آنکه پیشتر تصور می‌شد به هم شبیه هستند و ژنوم‌های آنها تنها ۱.۶ درصد تفاوت دارند. فقط شمپانزه‌ها و نوع دیگری از میمون‌ها بنام بنوبو‌ها از این نظر به انسان‌ها نزدیک‌تر هستند.

ژنوم جدید نشان می‌دهد که برخی تفاوت‌های ژنتیکی میان انسان و گوریل از این قرارند: سیستم‌های ایمنی و باروری؛ ادراک حسی، تولید کراتین که پروتئینی ضروری برای موها ناخن و پوست است و تنظیم انسولین که هورمونی برای کنترل سطح قند خون است.

کریستفر هیل محقق ژنتیک در دانشگاه واشینگتن و یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق می‌گوید «تفاوت‌های میان گونه‌ها می‌تواند پژوهشگران را در تعیین نواحی ژنوم انسان که مرتبط با شناخت بالا‌تر و همچنین بیماری‌های پیچیده زبانی، رفتاری و عصبی است یاری کند.»

در همین زمینه، اوان آیشلر یکی از پژوهشگران ارشد این پروژه به پایگاه خبری «نیوز اوری دی» می‌گوید «انگیزه من در بررسی ژنوم انسان و میمون این است که عوامل تفاوت رفتاری بین این دو گونه را بفهمم. من علاقه دارم ژنوم‌های تمام گونه‌های بزرگ میمون‌ها را دوباره بررسی کنم تا به دیدگاه جامعی ازتنوع ژنتیکی که انسان‌ها را از میمون‌ها متمایز می‌کند دست یابم».

بنا به عقیدهٔ این محقق، فناوری توالی و بیولوژی محاسباتی به درجه‌ای از پیشرفت رسیده است که ژنوم پستانداران را می‌توان با دقت بالا در آزمایشگاه‌ها تولید کرد. این قابلیت می‌تواند انقلابی در دانش مربوط به تکامل ژنوم و بیولوژی گونه به وجود آورد.

آزمایشگاه دانشگاه واشینگتن که این تحقیق را هدایت کرده در حال کار برای ایجاد یک مرجع کامل تفاوت‌های ژنتیک بین انسان‌ها و میمون‌های بزرگ، شامل گوریل‌ها، اورانگوتان‌ها، شمپانزه‌ها و بنوبو‌ها است. بر مبنای بررسی‌های اخیر، مسیر تکامل انسان‌ها و گوریل‌ها حدود ۱۲ میلیون سال تا ۸.۵ میلیون سال پیش از هم جدا شد.

جمعیت گوریل‌ها به وسیلهٔ فعالیت‌های انسانی مثل تخریب زیستگاه‌ها و شکار حیوانات در معرض تهدید است.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ژنوم «دی‌ان‌ای» ,ژنوم انسان و میمون ,گوریل‌ها ,انسان‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ربات انسان‌نمای چینی به صورت یک دختر جوان ساخته شده و "جیا جیا" نام‌گذاری شده است. این ربات طوری برنامه‌ریزی شده که می‌تواند صحبت کند و احساسات خود را از طریق تغییرات در چهره حالات ظاهری  نشان دهد.

 این ربات انسان‌نما از نظر ظاهری کاملا شبیه به انسان است و می‌تواند چشمان خود را حرکت دهد و حرکت لب‌ها و گونه‌های آن هنگام صحبت کاملا هماهنگ است. برای ساخت این ربات حدود سه سال کار گروهی انجام شده است تا بخش‌های مختلف بدن آن در برابر داده‌های بیرونی کاملا هماهنگ و طبیعی واکنش نشان دهند.

مهم‌ترین ویژگی ربات انسان‌نمای چینی در مقایسه با سایر ربات‌های معرفی شده، قابلیت یادگیری هنگام صحبت کردن است، به‌طوری‌که این ربات قادر است تا از محتوای مکالمه اطلاعات مورد نظر را دریافت کرده و یا به اصطلاح یاد بگیرد.

Dailymail

ارسال:مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ربات انسان‌نمای چینی ,"جیا جیا",ربات,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آمار مرگ و میر جوانان بر اثر سکته قلبی، در چند سال اخیر، آن قدر بالا رفته که باید باور کنیم بیماری قلبی فقط گریبان افراد بالای چهل و پنجاه سال را نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سازمان بهداشت جهانی، چندی پیش در مورد بیماری های قلبی جوانان هشدار داد. این سازمان، عوامل محیطی و اقتصادی، استرس های کاری و خانوادگی، آلودگی هوا، و کم شدن سلامت روانی افراد در عصر حاضر را مهم ترین دلایل ابتلای جوانان به ناراحتی های قلبی-عروقی اعلام کرده است. این پدیده در کشور ما نیز روند نگران کننده ای را طی کرده است

سن سکته قلبی همچنان پایین می آید.رسیدن به میانگین سنی زیر ۴۰ سال خبر نگران‌کننده‌ای است؛ یعنی هر فرد ایرانی با رفتارهای پرخطر در سن و سال جوانی در معرض مرگ طبیعی (و نه در اثر سوانح) قرار دارد.

عوامل ایجاد تصلب شرائین، (گرفتگی و سخت شدن عروق) فشار خون بالا، مصرف سیگار، رژیم غذایی نامناسب، بالابودن ژنتیکی چربی ها، استرس، و زندگی کم تحرک هستند. عوامل دیگری مثل اختلالات ژنتیکی و کمبود یک آنزیم در بدن نیز ممکن است به سکته قلبی منجر شود.

با این حساب، مرگ ناگهانی، چندان هم ناگهانی نیست. کمبود تحرک، تغذیه نامناسب و استرس های روانی، باعث تنگ شدن رگ ها می شوند.امااین اختلال، زمانی آشکار می شود که جوان به آستانه سی سالگی رسیده است.

اولین بار نیست که این خبر باعث ایجاد نگرانی می‌شود. چه این که پیش از عنوان شده بود که در گذشته سن بیماران قلبی ۴۰ تا ۶۰ سال بود اما در حال حاضر بیماران قلبی کشور جوان‌تر شده‌اند و حتی مواردی از مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال هم مشاهده شده است.

کاهش سن سکته قلبی امری نیست که منحصر به ایران باشد، امروزه سکته قلبی ناگهانی گریبان اشخاصی را می ‌گیرد که در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی به سر می ‌برند. البته این امر قابل انکار نیست که سن سکته قلبی در ایران، سن مناسبی نیست و باید تدابیری برای این امر اندیشیده شود.

در بروز سکته قلبی، مجموعه‌ای از فاکتورهای موثر می‌توانند نقش داشته باشند. نکته جالب توجه در این‌جاست که ۹۰ درصد از ریزفاکتورها قابل پیشگیری است. عواملی هم‌چون وضعیت تغذیه، آلودگی هوا و استرس از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این مساله هستند.

بخشی از دلایل کاهش سن سکته قلبی ناشی از فرآیند فزاینده “شهری شدن” است: هرچه انسان راحتی بیشتری به ‌دست بیاورد و به جای استفاده از عضلات، بیشتر از مغزش استفاده کند، ناخود‌آگاه خود را آماده سکته قلبی می ‌کند. بیشتر مسائل سکته قلبی در ایران مربوط به مصرف زیاد غذاهای چربی دار و سرانه مصرف بالای روغن نباتی جامد است.
همچنین استرس‌ها به دو طریق میزان بروز بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند. به این صورت که در زمان استرس هورمون‌های شیمیایی نظیر اپی نفرین ترشح و موجب تنگی عروق قلب و تشدید آترواسکلروز و پرفشاری خون می‌شود و این در حالی است که استرس از مسیر دیگری، کاهش تحرک فعالیت جسمی و ورزش را به دنبال دارد. منظور از استرس زندگی پرمشغله نیست بلکه استرس است که میزان ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا فاکتوری است که به طریقی مکمل در افزایش سکته‌های قلبی موثر است.اگر فردی ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار تنگی عروق کرونری باشد آلودگی هوا این گرفتگی را ۹۰ تا ۱۰۰ درصد تشدید می کند. از طرفی، بررسی‌های مختلف نشان داده است متوسط عمر افراد در مناطق آلوده تهران در مقایسه با نقاط دارای هوای پاک و مناطق روستایی کوتاه‌تر است.

مسئله کاهش سن سکته قلبی، از معضلات نگران‌کننده سلامت عمومی کشور است؛ اما به نظر نمی‌رسد تنها وزارت بهداشت و درمان بتواند متکفل این امرشود. مسئله کاهش سن سکته را شاید بتوان مرتبط با رواج نوع خاصی از الگوی زندگی دانست. تغییر شیوه زندگی را علت اصلی زیاد بودن تعداد مبتلایان به بیماری های قلبی در ایران، در مقایسه با میانگین جهانی است. به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، شهروندان مجبورند بیش از توان روحی و جسمی خود تلاش کنند که سبب ساز افزایش فشار خون، استرس، بیماری قلبی و مرگ می‌شود.

به نظر رواج شیوه‌هایی از زندگی که برای سلامت افراد و دست‌کم بقای آن‌ها با رنج جسمانی کمتر، مضر است، مسئله‌ای از سنخ “مسائل فرهنگی” است. شهروندان کلان‌شهرها به نوعی از زندگی رسیده‌اند که “نظریه خوشبختی” در آن غایب است. اندیشیدن‌ها در این باب تماماً در سقف برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت یا روزمرگی‌های همگانی محدود می‌شود. هر چند شاید برای مسئولان نیز قابل تامل باشد که چرا جامعه ایران چنین ولعی به “شهری شدن” دارد و مهاجرت به مناطق پرجمعیت‌‌تر دارد. دلیل رشد فزاینده استرس‌ در زندگی افراد معمولی چیست و البته آلودگی هوا که گفتن ندارد!

pezeshk.us

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سکته قلبی,تصلب شرائین,تشدید آترواسکلروز,استرس,فشار خون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به این پدیده می گوییم دژا- وو   - Deja Vu -   معنی تحت اللفظی این کلمه فرانسه «قبلا دیده شده» است.

توضیح رایج امروزین روان شناسان درباره این پدیده، بروز اشتباه در فرایند حافظه انسان است، به این معنی که وقتی صحنه ای را می بینیم این صحنه به حافظه کوتاه مدت ما سپرده می شود و در هر لحظه ذهن ما چند ثانیه پیش تر را از روی حافظه کوتاه مدت به خاطر می آورد ( وگرنه نمی تونستیم آن صحنه را لحظه به لحظه دنبال کنیم ) اما گاهی اوقات این عملکرد به نحوی انجام می شود که گویی تصاویر چند لحظه پیش از حافظه طولانی مدت بازخوانی می شود و بنابراین تصور می کنیم اتفاقی که چند لحظه پیش تر افتاده در گذشته ای دور رخ داده و ما مشغول به خاطر آوردن آن از روی حافظه طولانی مدتمان هستیم.

به همین دلیل هست که همیشه حس جست و جو برای خاطره ای دور دست در چنین لحظاتی بسیار قوی است و مدام داریم با خودمان می گوییم « این صحنه را قبلا کجا دیده بودم؟ ». هر چند هرگز نمی توانیم زمان و مکان دقیق بروز این خاطره ی قدیمی دروغین را دقیقا به خاطر بیاوریم. درباره نحوه دقیق عملکرد مغز ( مثلا اینکه مغر ما پیش از درک هر لحظه آن را از حافظه کوتاه مدت بازخوانی می کند یا اینکه پیش از بازخوانی از حافظه کوتاه مدت جریان زمان را به عنوان یک خاطره در جریان درک می کند) بحث های زیادی وجود دارد، اما چیزی که فعلا روشن است، این است که دژا-وو ربطی به روشن بینی و آینده نگری ندارد.

تقریبا دو سوم مردم جهان با چنین تجربه ای رو به رو می شوند، پس نباید نگران خراب شدن مغزتان باشید. بررسی های روانپزشگان برای یافتن رابطه ای معنی دار میان بروز دژا-وو و اختلالاتی مثل اسکیزوفرنی و عصبی بودن نیز هیچ نتیجه ای نداشته و ارتباطی میان این پدیده با چنین اختلالاتی وجود ندارد. تنها عارضه مغزی که ممکن است با دژا-وو مرتبط باشد حمله صرع در ناحیه گیجگاهی مغز است. اغلب مردم در زندگی خود با دوره های ملایم حملات صرع رو به رو می شوند ( که به معنی ابتلا صرع نیست) و این حملات هم لزوما به معنی غش کردن و عوارض رفتاری ظاهری نیستند. دژا-وو می تواند نشانه بروز چنین حملات زودگذر و خفیفی باشد.

bigbangpage

ارسال : مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دژا- وو - Deja Vu - ,«قبلا دیده شده»,حافظه طولانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  • بنا بر گزارش‌ها چند روز پیش از شهرآورد، با هماهنگی "سازمان مدیریت پسماند"، قرار شد به هر هوادار هنگام ورود به ورزشگاه آزادی یک کیسه زباله داده شود تا زباله‌ای چهره صندلی و سکوهای ورزشگاه را پس از بازی زشت نکند.

    خبرگزاری "ایسنا" در گزارشی با عنوان "آزادی؛ بزرگ‌ترین زباله‌دان تاریخ فوتبال ایران" نوشته که وضیعیت استادیوم آزادی پس از پایان شهرآورد همانند گذشته است. "تنها می‌توان افسوس خورد، آهی سرد کشید و هیچ نگفت".

    در ادامه این گزارش آمده در آخرین بازی ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی که با شکست کره همراه بود، تماشاگران کره‌ای درس بزرگی به ایرانیان دادند. پس از پایان بازی معدود تماشاگران کره‌ای در ورزشگاه آزادی ماندند و به جمع‌آوری زباله‌های ورزشگاه پرداختند.

    با وجود این درس بزرگ اما تصاویر پس از پایان شهرآورد سند محکمی است بر نادیده گرفتن شعار "ورزشگاه بدون زباله زیباست" که پیش از شهرآورد تبلیغ می‌شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ورزشگاه آزادی ,ستادیوم آزادی پس از شهرآورد؛ "بزرگ‌ترین زباله‌دان تاریخ فوتبال ایران",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دهه ۱۹۶۰ میلادی برای سینمای اروپا و سینمای مستقل آمریکا دهه‌ای پربار بود. بسیاری از فیلمسازان معروف اروپا اوج فعالیت خود را تجربه می‌کردند و در آمریکا نیز سینماگران "هالیوود نو" فرم‌ها و قالب‌های جدیدی را محک می‌زدند. جولی کریستی، بازیگر معروف بریتانیایی، چهره‌ای بود که بسیاری از فیلمسازان به همکاری با او مایل بودند. جولی کریستی به یکی از چهره‌های برجسته سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ بدل شد.نخستین فیلمی که جولی کریستی در آن حضور یافت، Crooks Anonymous (محصول ۱۹۶۲) بود. این فیلم کمدی که به دست فراموشی سپرده شده و نام آن به گوش کمتر فیلم‌دوستی آشناست، از کیفیت هنری بالایی برخوردار نیست.

 

البته چندی نگذشت که کریستی توانست قابلیت‌های خود را در آثار سینمایی باکیفیت به نمایش بگذارد.در سال ۱۹۶۵ فیلم به‌یادماندنی "دکتر ژیواگو" به سینماهای جهان راه یافت. "دکتر ژیواگو" داستان پزشکی را روایت می‌کند که به دو زن دل می‌بندد و سرنوشت این سه شخصیت هم‌زمان است با انقلاب ۱۹۱۷ در روسیه و همچنین جنگ داخلی در این کشور که بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ روی می‌دهد.نقش‌آفرینی کارکتر‌های اصلی زن در این فیلم را جولی کریستی (بازیگر نقش لارا) و جرالدین چاپلین (بازیگر نقش تونیا) برعهده داشتند. به ویژه درخشش جولی کریستی در این فیلم ستایش منتقدان را برانگیخت. "دکتر ژیواگو" که یک درام عشقی و حماسی است، بر اساس رمانی به همین نام، اثر بوریس پاسترناک ساخته شده است.جولی کریستی با بازی در دو فیلم جان شلزینگر، کارگردان بریتانیایی نیز توانست بر محبوبیت خود بیافزاید.

یکی فیلم "بیلی چاخان" (محصول (۱۹۶۳) بود و دیگر فیلم "عزیز" که در سال ۱۹۶۵ به نمایش درآمد. به‌ویژه درخشش او در فیلم "عزیز" جایزه اسکار و جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برای او به ارمغان آورد. یک سال پس از موفقیت فیلم "دکتر ژیواگو" بود که جولی کریستی طعم همکاری با فرانسوا تروفو، سینماگر معروف فرانسوی را چشید. حاصل این همکاری فیلم معروف "فارنهایت ۴۵۱" است که بر اساس داستانی بلند به همین نام اثر ری برادبری ساخته شده است.

 


 

نقش‌آفرینی در فیلم معروف و موفق "تروآ"

ین فیلم علمی‌تخیلی در سینماهای ایران با چند سال تأخیر اکران شد.ریچارد لستر، سینماگر بریتانیایی که نامش در دهه ۱۹۶۰ میلادی سر زبان‌ها افتاده بود، در سال ۱۹۶۷ فیلم پتولیا را با بازی جولی کریستی و جرج اسکات ارائه کرد. این فیلم پر از عناصر سینمایی خاص دهه‌ی ۶۰ است، از جمله حرکت سریع دوربین، دیزالو، تکنیک تدوین تجربی و همچنین موسیقی سایکدلیا.در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که توانایی‌ها و شهرت جولی کریستی توجه فیلمسازان و تهیه‌کنندگان هالیوود را به خود جلب کرد. به ویژه سینماگران مستقلی که "هالیوود نو" را نمایندگی می‌کردند، به همکاری با او مایل بودند. حاصل یکی از این همکاری‌ها فیلم "مک‌بی و خانم میلر" بود که نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای کریستی به دنبال داشت.جولی کریستی در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز با برجسته‌ترین سینماگران بریتانیا همکاری داشت. یکی از آنها نیکلاس روگ بود که با درخشش کریستی و دونالد ساترلند فیلم " حالا نگاه نکن" را ارائه کرد؛ فیلمی که در ژانر وحشت ساخته شده است. درخشش کریستی در این فیلم، داستان پر رمز و راز فیلم و نیز فضای فیلم که در شهر ونیز فیلمبرداری شده، هنوز هم فیلم‌دوستان را مجذوب می‌کند.در اواسط دهه هفتاد میلادی بود که جولی کریستی بار دیگر در فیلمی هالیوودی حضور یافت.

او در فیلم "شامپو" (محصول ۱۹۷۵) که فیلمی کمدی عشقی است، بار دیگر در کنار وارن بیتی ظاهر شد. این دو چند سالی نیز با یکدیگر نامزد بودند و از زوج‌های محبوب هالیوود محسوب می‌شدند. بنیاد فیلم آمریکا "شامپو" را در رده ۴۷ بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما قرار داده است.جولی کریستی پس از آنکه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی در فیلم‌های فراموش‌نشدنی زیادی خوش درخشید، به تدریج خود را تا اندازه‌ای از صحنه کنار کشید و در دهه هشتاد میلادی نسبتا کم‌کار بود. او در دهه نود میلادی با درخشش در فیلم "هملت" (محصول ۱۹۶۹) بازگشتی موفق به صحنه را جشن گرفت. جولی کریستی همکاری با سینماگران آلمانی را نیز تجربه کرده است. او در سال ۱۹۸۶ در مجموعه تلویزیونی "پدران و پسران؛ یک تراژدی آلمانی"، به کارگردانی برنهارد زینکل هنرنمایی کرد.

دیگر تجربه او در این عرصه، نقش‌آفرینی در فیلم معروف و موفق "تروآ"، ساخته ولفگانگ پترسن، کارگردان آلمانی است. این فیلم در سال ۲۰۰۴ اکران شد.فعالیت‌های جولی کریستی در قرن بیست و یکم نیز ادامه داشت. یکی از فیلم‌هایی که جولی کریستی به خاطر بازیگری در آن مورد ستایش منتقدان قرار گرفت، فیلم "زندگی اسرارآمیز واژگان" است که او در آن نقش یک روانکاو را ایفا می‌کند. او در فیلم بازیگر نقشی اصلی نیست، اما همان حضور کوتاه و پرتوانش سبب شد که تحسین منتقدان را بار دیگر برانگیزد.جولی کریستی از محبوبیت خاصی میان سینماگران و همچنین دیگر ستارگان سینما برخوردار بوده. ال پاچینو، اسطوره هالیوود در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که همیشه دوست داشته در کنار جولی کریستی بازیگری کند، چون او را شاعرانه‌ترین هنرپیشه می‌داند. روز ۱۴ آوریل ۲۰۱۶ مصادف است با تولد ۷۵ سالگی‌اش "عشق دکتر ژیواگو".

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جولی کریستی,"دکتر ژیواگو" ,بوریس پاسترناک ,بازیگر نقش لارا,"بیلی چاخان" ,"مک‌بی و خانم میلر" ,جایزه اسکار ,ریچارد لستر,فیلم معروف "فارنهایت ۴۵۱",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک شهروند فرانسوی که خود مخالف برقع و نقاب زنان مسلمان است تاکنون جریمه بیش از یک هزار زن دارای برقع و نقاب را به عهده گرفته است. در فرانسه افرادی که چهره‌شان را در انظار عموم بپوشانند به ۱۵۰ یورو جریمه محکوم می‌شوند.

روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۱ در فرانسه قانون ممنوعیت پوشش چهره در اماکن عمومی به اجرا در آمد. از پنج سال پیش متخلفان به ۱۵۰ یورو جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی فرانسه از آن زمان تا آخر سال ۲۰۱۵ در مجموع یک هزار و ۵۶۹ برگ جریمه برای زنان برقع‌پوش و نقاب‌دار صادر شده است. برخی از زنان با این که بارها جریمه شده‌اند، باز هم چهره خود را در خیابان می‌پوشانند.

در بلژیک هم از سال ۲۰۱۱ قانون ممنوعیت برقع به اجرا درآمد. در آنجا هم تاکنون شمار زیادی از زنان برقع‌پوش جریمه نقدی که بین ۱۵ تا ۲۵ یورو است را متحمل شده‌اند اما از پوشیدن این گونه حجاب نگذشته‌اند.

جریمه شمار زیادی از این زنان را در فرانسه و بلژیک یک مرد فرانسوی الجزایری‌تبار به عهده گرفته است. رشید نقاز می‌گوید، تاکنون یک هزار و ۸۹ بار جریمه زنان نقاب‌دار یا برقع‌پوش را متحمل شده و در مجموع ۲۳۵ هزار یورو جریمه و هزینه وکیل پرداخته است.

در سال ۲۰۱۴ یک زن مسلمان علیه قانون ممنوعیت پوشش چهره در فرانسه به دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ شکایت کرد. به اعتقاد او در این قانون زنان مسلمان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و این مصداق بارز نقض حقوق بشر است. اما دادگاه عالی اروپایی حکم داد که این قانون حقوق بشر را نقض نمی‌کند.

شورای‌عالی روحانیون دانشگاه الازهر قاهره که بالا‌ترین مرجع مذهبی اهل سنت به شمار می‌رود نیز از تصویب قانون ممنوعیت برقع و نقاب در فرانسه حمایت کرد.

رشید نقاز می‌گوید که او هم با این گونه پوشش برای زنان مسلمان مخالف است، اما هدفش از پرداخت جریمه‌ها، پشتیبانی از حق پوشش اختیاری برای زنان است که از پایه‌ا‌ی‌ترین حقوق شهروندی به‌شمار می‌رود.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: برقع و نقاب,فرانسه,بلژیک ,دانشگاه الازهر قاهره ,ممنوعیت پوشش چهره,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کسانی که از خودشان خوششان می‌آید بیش از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکسی که از خود گرفته‌اند (سلفی) را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. آنچه خیلی‌ها فکر می‌کردند را حال دانشمندان با تحقیق نشان داده‌اند.

کسانی که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند آدم‌هایی را در این شبکه‌ها می‌شناسند که مدام در حال ثبت لحظه‌های زندگی‌شان با گرفتن عکس از خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران‌اند.

برای اینکه کسی بتواند برای مثال عکس ورزش کردنش، غذا خوردنش در رستوران یا رفتنش به سلمانی را با دیگران به اشتراک بگذارد نه تنها احتیاج به اعتماد به نفس دارد، بلکه باید کمی هم شده عاشق خودش باشد.

چند تحقیق در این باره نشان می‌دهد که افراد خودشیفته در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند؛ أنها نسبت به کسانی که کمتر شیفته خود هستند، تمایل بیشتری دارند به اینکه مدام عکس‌های خود را در حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف به نمایش بگذارند.

در پژوهشی تازه دانشمندان دانشگاه کره در سئول نشان داده‌اند که تا چه اندازه شخصیت‌های خودشیفته به واکنش دیگر اعضای یک شبکه اجتماعی به سلفی‌شان اهمیت می‌دهند و اینکه آیا برای آنها کافی است که سلفی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند یا احتیاج دارند که دیگران هم آنها را تأیید کنند؟

لایک برای خود، نه برای دیگران

یونگ-آه لی و یونگ‌کون سونگ، دو روانشناس کره‌ای، در گام نخست میزان خودشیفتگی ۳۱۵ شرکت‌کننده در تحقیق خود را تعیین و نتایج تحقیق خود را در نشریه "Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking" منتشر کردند. برای این کار شرکت‌کنندگان در تحقیق باید پرسش‌نامه‌ای آنلاینی را پر می‌کردند. آنها باید برای نمونه به این پرسش پاسخ می‌گفتند که تا چه حد اعمال قدرت نسبت به دیگران را دوست دارند، یا چقدر دوست دارند خودشان را در آینه تماشا کنند یا تا چه حد اصرار دارند که احترامی را که فکر می‌کنند لیاقتش را دارند از سوی دیگران ببینند.

در گام دوم از همه شرکت‌کنندگان، که در ضمن سلفی‌هایی از خود به شبکه‌های اجتماعی فرستاده بودند، پرسیده می‌شد که چقدر برایشان مهم است که فیدبکی نسبت به عکسهایی که پست می‌کنند بگیرند؟ تا چه اندازه سلفی‌های دیگران و کامنت‌ها و لایک‌هایی که برایشان می‌گذارند را بررسی می‌کنند؟ خودشان تا چه اندازه برای دیگران کامنت می‌نویسند و لایک می‌زنند؟

تحقیق دو دانشمند یاد شده نشان می‌دهد که برای خودشیفتگان تنها موضوع فرستادن سلفی‌شان به شبکه اجتماعی مهم نیست. برای آنها واکنش دیگران به عکس‌هایشان نیز بیش از حد متوسط اهمیت دارد. افزون بر این، آنها نسبت به دیگر کاربران، سلفی دیگران را برای مدتی طولانی‌تر و دقیق‌تر بررسی می‌کنند.

دو محقق کره‌ای می‌نویسند که نتیجه پژوهش آنان این فرضیه را تقویت می‌کند که کسانی که نظر بسیار مثبتی نسبت به خود دارند علاقه دارند خود را با دیگران مقایسه کنند تا از این طریق باز دید مثبت‌تری نسبت به خود به دست بیاورند.

نکته جالب برای محققان این بود که خودشیفتگان عکس‌های دیگران را تماشا و بررسی می‌کنند، اما به ندرت دیگران از آنها کامنت و لایکی دریافت می‌کنند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاربران شبکه‌های اجتماعی ,سلفی,افراد خودشیفته,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سفید شدن موها با بالا رفتن سن امری کاملا طبیعی است اما برای افراد جوان غیرعادی و غیرطبیعی است. سفید شدن موها در سن جوانی علاوه بر اینکه بر زیبایی تاثیر می‌گذارد، اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهد. بسیاری افراد در سن 20 تا 30 سالگی با رشد موهای سفید مواجه می‌شوند.

گاهی اوقات علت سفید شدن موها در دوران جوانی می‌تواند به علت عوامل محیطی و ژنتیکی باشد ولی در بیشتر موارد نداشتن سبک زندگی ص‍حیح و سالم و پیروی نکردن از برنامه غذایی مناسب می‌تواند علت این امر باشد. به عنوان مثال، یکی از عوامل سفید شدن مو در دوران جوانی استرس و فشارهای روحی است. علاوه بر این، افرادی که سیگار می‌کشند 4 برابر بیشتر از افراد دیگر امکان دارد که در سن جوانی موهایشان سفید شود و یا دچار ریزش مو شوند.

به طور کلی، بر اثر کاهش تولید ملانین در ریشه موها ممکن است رنگ موها خاکستری شود.

برخی از غذاها سرشار از ملانین هستند در حالی که برخی غذاها ملانین ندارند و بدن آن را تولید نمی‌کنند. مواد غذایی که وارد بدن می‌شوند در سلامت عمومی بدن به خصوص سلامت مو نقش مهمی را ایفا می‌کند. برخی مواد غذایی و خوراکی سبب افزایش موهای سفید در سر و سفید شدن موها در دوران جوانی می‌شوند که از جمله این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکر

پروتئین‌های حیوانی

نوشابه

رنگ‌های خوراکی

شیرین‌کننده‌های افزودنی

نمک یا سدیم

آرد سفید غنی‌شده

مونو سدیم گلوتامات

 

منبع:

The Science of Eating

گردآوری:مهرداد نورائی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سفید شدن موها,عوامل محیطی و ژنتیکی,سیگار,ریزش مو,نوشابه,رنگ‌های خوراکی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان طی تحقیقات و بررسی‌های متعدد توانسته‌‌اند جغرافیای احساسی 14 احساس متفاوت همچون حسادت، عشق، خشم، نگرانی و خشم را در بدن انسان نشان دهند.

در این مطالعه که بر روی بیش از 700 شرکت‌کننده انجام شد، جغرافیای احساسی بدن افراد مشخص شد و میزان حساسیت نقاط مختلف بدن انسان نسبت به احساسات مختلف ارائه شد. این تحقیقات را تیمی تحقیقاتی از فنلاند بر روی جامعه آماری بسیار وسیعی انجام دادند.

در واقع، احساسات متفاوت در بدن نقاط خاصی را درگیر می‌کنند و به دنبال آن اعصاب خاصی فعال می‌شوند و سیستم اعصاب بدن پیام‌هایی را به قسمت‌های مختلف بدن ارسال می‌کنند.

نتایج این تحقیقات نشان داده است که احساساتی همچون ترس و عصبانیت سبب افزایش حساسیت برخی نقاط بدن در قسمت بالای قفسه سینه می‌شود. دانشمندان علت این افزایش حساسیت را افزایش دم و بازدم و سرعت تنفس در آن نواحی دانستند.

در مقابل، حس شادی و خوشحالی بر کل بدن تاثیر می‌گذارد و همه نقاط را درگیر می‌کند و حس شادی تنها حسی است که اینگونه سرتاسر بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

بر اساس نتایج این تحقیق، عصبانیت قسمت بالای تنه را درگیر می‌کند در حالی که حس ترس، اعصاب میان‌تنه و بالاتنه را درگیر می‌کند. حس انزجار بیشتر سییتم گوارشی و دست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مقابل، ناراحتی برخی نقاط صورت و قفسه سینه را درگیر می‌کند.

حس تعجب کردن و شگفت‌زده شدن قسمت بالاتنه به خصوص سر را درگیر می‌کند. در حالی که نگرانی بر اعصاب داخل شکم و میان تنه تا سر را تاثیر می‌گذارد و حس عشق و دوست داشتن بیشترین تاثیر را دارد و از بالای پاها گرفته تا سر را درگیر می‌کند. حس افسردگی همه نقاط بدن به جزء قسمت میان تنه را درگیر می‌کند و نوعی حس خنثی و منفی به آن نواحی منتقل می‌کند.

هنگام تحقیر شدن دست‌ها و گردن تا سر درگیر می‌شوند و غرور قسمت میانی و سر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و در نهایت حس حسادت درون قفسه سینه و سر را درگیر می‌کند. از روی شکل می‌توانید نحوه و شدت تاثیر این احساسات و میزان مثبت و یا منفی بودن آن را دریابید.

منبع:

Medical Daily

گردآوری:مهرداد نورائی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جغرافیای احساسی بدن, ترس و عصبانیت,اعصاب میان‌تنه و بالاتنه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

هیلده کیت لی‌سیاک، گزارشگری است ۹ ساله که روزنامه و وب‌سایت خودش را دارد و در شهر کوچکی در ایالت پنسیلوانیا مردم را از خبرهای شهر آگاه می‌کند. تازه‌ترین گزارش او اما در مورد یک قتل است.شهروندان سلینزگروو Selinsgrove ، شهر کوچکی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، وب‌سایتی را می‌شناسند که پر است از خبرهای رنگارنگ.

این وب‌سایت " اورنج استریت نیوز" (orange Street News) نام دارد. شلیک پلیس به یک حیوان، حمله‌ای با تخم‌مرغ یا گزارش از فروشگاه‌های بسته در شهر، موضوع‌های زرد این وب‌سایت را تشکیل می‌دهند.

آنچه که خواندن مطالب بی‌آزار این وب‌سایت را برای محلی‌ها جالب‌تر می‌کند، مسوول و گزارشگر این وب‌سایت است؛ دختری تقریبا ۹ ساله به نام هیلده کیت لی‌سیاک. بزرگ‌ترها تا آغاز ماه آوریل مشکلی با خبرهای بامزه‌ی این دختر ۹ ساله نداشتند.

اما روز دوم آوریل سال ۲۰۱۶ لی‌سیاک با استناد به منابعی که نام آنها فاش نشده بود، در وب‌سایت OSN گزارش یک قتل را منتشر کرد. گزارشی که از قتل یک زن به دست شوهرش با ضربات چکش حکایت می‌کرد. گزارشگر ۹ ساله در سرعت انتشار این خبر از روزنامه معروف محلی شهرش پیشی گرفته بود.

انتقاد از گزارشگر ۹ ساله و خانوده‌اش

انتشار این گزارش سیل انتقادها را متوجه هیلده و خانواده‌اش کرد. بسیاری از خوانندگان و در حقیقت همشهریان این دختر ۹ ساله در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و یوتیوب به گزارشگر خردسال توصیه می‌کردند که به جای شرح ماجرای یک قتل با عروسک‌ها یا دوستان‌اش بازی کند.

خانواده‌ی گزارشگر خردسال هم از سیل این انتقادات در امان نماندند. چکیده انتقاد حمله‌کنندگان به هیلده و خانواده‌اش این بود که خشونت و قتل مناسب سن یک دختربچه ۹ ساله نیست.

لی‌سیاک اما در برابر این انتقادها از خود دفاع می‌کند و می‌گوید: «چیزی که من را عصبانی می‌کند این است که سن‌ام دلیلی نمی‌شود که نتوانم مقاله‌های خوب بنویسم و گزارشگر باشم.» 

 لی‌سیاک در وب‌سایت خود ویدیویی منتشر کرده است که در آن بعد از خواندن برخی از نظرهای انتقادآمیز کاربران در پاسخ می‌گوید: «می‌دانم که بعضی از شما از کاری که من انجام می‌دهم خوشتان نمی‌آید و برخی‌هایتان بهتر می‌دانید که من بنشینم و عادی رفتار کنم چون ۹ ساله هستم.»


او به منتقدان پیشنهاد می‌کند کسانی که به فعالیت او انتقاد می‌کنند، بهتر است از پای کامپیوتر بلند شوند و علیه خبرهای بدی که او درباره‌شان گزارش داده اقدامی کنند.

لی‌سیاک می‌خواهد همچنان پرونده قتل زن به دست شوهرش را دنبال کند؛ در شماره بعدی روزنامه و در وب‌سایت.

از گزارش یک تولد تا گزارش یک قتل

هیلده کیت لی‌سیاک کار نوشتن برای روزنامه را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد؛ روزنامه‌ای که درحقیقت تنها برای خانواده تهیه شده بود و بزرگترین داستان آن اطلاعاتی کامل در مورد تولد خواهر کوچک هیلده بود.

از آن زمان تاکنون ۹ شماره از این روزنامه منتشر شده است. به این مجموعه باید وب‌سایت روزنامه و صفحه‌ای در فیس بوک که هم‌نام این روزنامه است را افزود.

پدر هیلده که خود پیش‌تر در روزنامه‌ی "نیویورک دیلی‌نیوز" کار کرده، به دخترش در تهیه‌ و تنظیم گزارش‌ها کمک می‌کند.

هیلده از زمانی که خیلی کوچک‌تر بود پدر را در هنگام تهیه بسیاری از گزارش‌ها همراهی می‌کرد و همین رویارویی با حوادث میل به روزنامه‌نگاری را در او بیدار کرد. خواهر بزرگتر هیلده که ۱۲ ساله است، مسئول تهیه عکس و فیلم برای وب‌سایت OSN است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هیلده کیت لی‌سیاک,سلینزگروو Selinsgrove, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرده است که کاوش‌ها در محوطه باستانی سرچم در منطقه اورامان استان کردستان ایران به کشف روستایی منجر شده که تخمین زده می‌شود عمر آن به شش هزار سال پیش می‌رسد.

 امیر ساعدموچشی، سرپرست کاوش در این منطقه، اعلام کرده است که روستای کشف شده به عصر مس، چهار تا پنج هزار سال قبل از میلاد، تعلق دارد.

در این روستا آثار سفالی، سنگی و ابزار سنگی و بقایایی از معماری آن دوره کشف شده است.

 آقای ساعدموچشی گفته است تاکنون روستایی با این قدمت در منطقه اورامان کشف نشده بود و کشف تازه می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره شیوه زندگی و فرهنگ آن دوره در اختیار پژوهشگران بگذارد.

به گفته این پژوهشگر باستان‌شناسی در کاوش‌هایی که در منطقه اورامان و به ویژه دره رودخانه سیروان انجام شده مکان‌های متعددی از دوره‌های پارینه سنگی، عصر مس، عصر آهن و همچنین دوران پس از اسلام کشف شده‌اند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: اورامان استان کردستان,باستان‌شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با نزدیک شدن به بازی‌های مقدماتی جام جهانی صنعتگران و هنرمندان شهر سیالکوت پاکستان شب و روز کار می‌کنند تا لوازم ورزشی مورد نیاز جام جهانی را فراهم کنند.

 کارگران کارخانه‌های لوازم ورزشی در سیالکوت بیان می‌کنند با نزدیک شدن به جام جهانی چند برابر روزهای عادی کار می‌کنند و حقوق و دستمزد خوبی دریافت می‌نمایند.

 در ابتدا قرار بود چین لوازم ورزشی جام جهانی را تولید کند اما چند سالی است که شهر سیالکوت پاکستان به علت تولیدات ورزشی با کیفیت و ارزان قیمت به مرکز تولید لوازم ورزشی تبدیل شده است.

مدیران کارخانه‌های تولیدات ورزشی در سیالکوت بیان می‌کنند تقاضا برای خرید لوازم ورزشی بسیار زیاد است و ما نمی‌توانیم به اندازه کافی تولید داشته باشیم با این وجود تمام تلاش خود را برای تأمین لوازم ورزشی پاکستان و سراسر دنیا به کار خواهیم برد.

 

 بیش از 10 هزار کارگر در کارخانه‌های لوازم ورزشی سیالکوت مشغول به کار هستند که ماهیانه 25 هزار روپیه دریافت می‌کنند که حقوق بسیار مناسبی برای یک کارگر می‌باشد.

 منبع :3090

گردآوری:مهرداد نورائی

  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:توپ‌های جام جهانی روسیه,سیالکوت پاکستان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بر اساس یک بررسی جهانی در حال حاضر شمار چاق‌های دنیا از تعداد لاغر‌ها جلو زده است.

در ۴۰ سال گذشته شمار کسانی که به شدت اضافه‌وزن داشتند افزایش مشهودی یافته است. در سال ۱۹۷۵ تعداد چاق‌ها در سراسر دنیا ۱۰۵ میلیون نفر بود اما در سال ۲۰۱۴، ۶۴۱ میلیون نفر از این عارضه رنج می‌بردند.

طبق گزارش مندرج در مجله تخصصی لانست، به طور متوسط از هر ده مرد بیش از یک نفر چاق است. در زنان هم از هر هفت نفر یک نفر اضافه‌وزن شدید دارد. با این آمار می‌توان دریافت که شمار چاق‌ها از شمار لاغرها پیشی‌ گرفته است.

شاخص توده بدن معیاری است که با آن چاقی محک زده می‌شود. این شاخص (BMI) با تقسیم کردن وزن بر توان دوم قد (قد به توان دو) به دست می‌آید. اگر حاصل از ۲۵ بیشتر شود آن فرد اضافه‌وزن دارد و اگر شاخص از ۳۰ بیشتر شد فرد چاق است.

۷۰۰ پژوهشگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی آمار ۲۰ میلیون فرد بالغ در ۱۸۶ کشور دنیا را بررسی کرده‌اند.

بر حسب این بررسی، حدود یک‌درصد از مردان و دودرصد از زنان دنیا با داشتن شاخص توده بدنی بالای ۴۰ چاقی بیمارگونه دارند. به بیان دیگر، ۵۵ میلیون نفر از مردم جهان توده‌ای بیش از حد بر روی دنده‌های خود حمل می‌کنند که باعث می‌شود کارایی بدنشان به هنگام تنفس کاهش یابد.

محققان می‌گویند، اگر این روند با همین سرعت ادامه یابد در سال ۲۰۲۵ از هر پنج نفر یک نفر اضافه‌وزن مفرط خواهد داشت.

مجید عزتی، از کالج امپریال لندن می‌گوید: «شمار انسان‌هایی که وزنشان مشکلی جدی برای سلامتی‌شان ایجاد کرده بیشتر از هر زمان دیگری است.»برای تأثیر بر این روند باید به حرکتی جهان‌شمول دست زد. برای نمونه می‌توان با افزایش قیمت مواد غذایی حاوی شکر به مصاف با چاقی رفت. بریتانیا در این زمینه نمونه‌ای خوب است. در بریتانیا در حال حاضر بحث‌هایی در مورد مالیات شکر در جریان است. اگر میزان شکر در نوشابه‌ها از هشت گرم در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر بیشتر بود به آن مالیات تعلق خواهد گرفت.همزمان انسان‌هایی وجود دارند که وزنشان کمتر از حد بوده و به دلیل کمبود مواد مغذی سلامت‌شان با مشکل مواجه است. پژوهشگران این بررسی مطالعاتی تأکید کرده‌اند که این گزارش نباید مشکل افرادی که به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند را کم‌رنگ کند.

در آسیای جنوبی حدود یک‌چهارم از جمعیت با کمبود وزن روبروست. در آفریقای مرکزی و شرقی حدود ۱۲درصد از زنان و ۱۵درصد از مردان وزنی کمتر از حد معمول دارند.

بیش از یک‌پنجم مردان در هند، بنگلادش، تیمور شرقی، افغانستان، اریتره و اتیوپی بیش از حد لاغرند. دست کم یک‌چهارم زنان بنگلادش و هند از وزن عادی بهره‌مند نیست.

کم‌ترین وزن متوسط در میان مردان در اتیوپی و در میان زنان در تیمور شرقی‌، واقع در جنوب شرقی آسیا دیده می‌شود.

سوئدی‌ها لاغرترین اروپایی‌ها

مشکل چاقی در تمامی کشورها یکسان نیست. در ساموآی آمریکا بیش از نیمی از زنان و نزدیک به ۴۰ درصد از مردان اضافه‌وزن شدید دارند.

در کشورهای صنعتی غربی آمریکا بیشترین و ژاپن کمترین میزان از این شاخص را داراست.

در اروپا نیز بیشترین شاخص را مردان قبرس، ایرلند، مالت و زنان مولداوی دارند.

اما لاغرترین‌ها در اروپا زنان سوئد و مردان بوسنی و هلندی‌اند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چاق‌ها,لاغر‌ها, کمبود وزن ,اضافه وزن,سلامتی‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  • پیكر جواد لشگری، آهنگساز نامی با حضور اهالی موسیقی و دوستداران هنر از مقابل تالار وحدت تشییع شد. اولین اثری که از او منتشر شد، آهنگی به نام "فتنه" بود که شعر آن را رهی معیری سروده بود و با صدای دلکش در سال ۱۳۲۶ از رادیو ملی ایران پخش شد. این موسیقی‌دان از سال۱۳۳۲ تا ۳۵ سرپرست ارکستر ملی رادیو ایران بود و برای برنامه پرمخاطب "گلها" حدود ۳۵۰ آهنگ سرود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جواد لشگری,آهنگساز ,رادیو ملی ایران ,برنامه پرمخاطب "گلها" ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

تقریبا چهار میلیارد سال پیش، حیات بر روی کره ی زمین پدیدار شد. از آنجا که سیاره ما دارای یک سطح سنگی، آب مایع و یک اتمسفر یکپارچه بود، حیات به وجود آمد.

اما شکوفایی حیات مدیون عامل غیرقابل اجتناب دیگری می باشد: وجود یک میدان مغناطیسی محافظ. مطالعات جدید در مورد یک ستاره ی جوان خورشید مانند، ستاره کاپا ستی - kappa ceti -  نشان می دهد که یک میدان مغناطیسی، نقشی کلیدی را در ساخت یک سیاره ی مساعد برای زندگی، بازی می کند.

 در تصویر، ستاره ی جوان خورشید مانند کاپا ستی، با لکه های خورشیدی بزرگ، نمایش داده شده که نشانه ای از سطح بالای فعالیتهای مغناطیسی آن می باشد. تحقیقات جدید نشان می دهند که بادهای ستاره ای آن، ۵۰ برابر قویتر از خورشید ماست. به عنوان یک نتیجه، هر سیاره ی زمین مانند برای محافظت از اتمسفرش و قابل سکونت بودن، به یک میدان مغناطیسی نیاز دارد. اندازه فیزیکی ستاره و سیاره و فاصله بین آنها در تصویر،به مقیاس نمی باشد.

 به گزارش بیگ بنگ، نویسنده ی اصلی، خوزه- دیاز دو ناسیمنتو، از مرکز اخترفیزیک دانشگاه هاروارد اسمیتسونین - CfA - و دانشگاه ریو جی دو نورت برزیل - UFRN - می گوید: « برای قابل سکونت بودن، یک سیاره نیازمند گرما، آب، و در امان بودن از یک خورشید جوان و بسیار پر نور می باشد». کاپا ستی، در فاصله ی ۳۰ سال نوری دورتر از ما در صورت فلکی نهنگ واقع شده و به صورت قابل ملاحظه ای شبیه به خورشید ما ولی جوانتر می باشد. این تیم، سِن این ستاره را فقط ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون سال، محاسبه کرده اند، که با سِن برآورد شده از دوره چرخش آن، سازگار می باشد.

 این سِن، به شدت با زمانی که حیات بر روی زمین پدیدار شد، مطابقت دارد. به عنوان یک نتیجه، مطالعه ی کاپاستی، می تواند دیدگاه هایی در مورد تاریخ آغازین سامانه ی خورشیدی ما بدهد. مانند دیگر ستاره های این سِنی، کاپا ستی از نظر مغناطیسی بسیار فعال است. سطح آن مملو از لکه های خورشیدی بزرگ، مانند لکه های خورشیدی ما، اما بزرگتر و پر تعداد تر می باشد. همچنین این ستاره، یک جریان مداوم پلاسما و یا گازهای یونیزه شده را به فضای بیرون می راند. تیم تحقیقاتی دریافت که بادهای ستاره ای آن ۵۰ برابر قویتر از بادهای خورشید ما می باشد.

 

 مشاهدات انجام شده با تلسکوپ ۲٫۰ متری برنارد لیوت - Bernard Lyot - در رصدخانه ی پیک دو میدی درفرانسه، نشان می دهد که “کاپا ستی”، یک ستاره ی خورشید مانند با سِن ۴۰۰-۶۰۰ میلیون سال می باشد.

چنین باد ستاره ای شدیدی، اتمسفر هر نوع سیاره ای را در منطقه ی قابل سکونت، تخریب می کند، مگر آنکه سیاره توسط یک میدان مغناطیسی محافظت گردد. در نهایت سیاره ی بدون میدان مغناطیسی، بیشترحجم اتمسفر خود را از دست می دهد. در سامانه ی خورشیدی ما، سیاره مریخ دچار این سرنوشت شده و از یک سرزمین گرم برای اقیانوس ها نمکی، تبدیل به یک بیابان خشک و سرد شده است.

 تیم تحقیقاتی، بادهای ستاره ای قوی “کاپا ستی” و اثر آن را بر روی یک کره ی زمین جوان، مدل کردند. انتظار می رود که میدان مغناطیسی اولیه ی زمین تا حدی قویتر و یا کمی ضعیفتر از اندازه ی امروزی آن بوده باشد. بسته به قدرت در نظر گرفته شده، محققان دریافتند که منطقه ی محفاظت شده ی حاصل یا مغناطکره، برای زمین باید در حدود یک سوم تا یک دوم بزرگتر از وضعیت امروزی آن بوده باشد. “دو ناسیمنتو” می گوید: «کره ی زمین اولیه، این مقدار محافظتی را که امروزه دارد، نداشته است، اما مقدار محافظت کافی را دارا بوده است. »

 این مدل کامپیوتری، میدانمیدان مغناطیسی ستاره ی کاپا ستی را با خطوط خاکستری رنگ نشان میدهد که به صورت حلقه هایی از سطحش بیرون آمده اند. این ستاره ی جوان خورشید مانند،باد های ستاره ای ۵۰ برابر قویتر از خورشید ما را تولید می کند.

 همچنین “ستاره ی کاپا ستی” شواهدی را از « اَبَر فوران ها» نشان داده است - فوران های عظیمی که انرژِی آزاد شده ی آنها، ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون بار بیشتر از بزرگترین فوران هایی است که تا کنون بر روی خورشید خودمان مشاهده شده است . این چنین فوران های پر انرژی می توانند اتمسفر سیارات را تخریب کنند - محققان امیدوارند با مطالعه ی ستاره ی کاپا ستی، دریابند که این سیاره در چه بازه های زمانی، تولید اَبَر فوران می کند، و درنتیجه پی ببرند که خورشید ما زمانی که جوان بوده است، در چه بازه های زمانی، فوران داشته است.

مترجم: آرمان باریکان

سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

انتخاب و گردآوری :مهرداد نورائی

 

 

  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حیات بر روی کره ی زمین,لکه های خورشیدی بزرگ,ستاره کاپا ستی - kappa ceti,میدان مغناطیسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

«شکارچی: جنگ زمستان» (The Huntsman: Winter’s War) فیلم اکشن، پرماجرا و فانتزی از سینمای آمریکا است که براساس افسانه های شاه پریان ساخته شده است. اولین فیلم «شکارچی» اقتباس متفاوتی از سفید برفی و هفت کوتوله، داستان آلمانی برادران گریم بود که سال ۲۰۱۲ اکران شد. فیلم تازه از نظر زمانی پیش درآمد داستان سفید برفی است.

کریس همسورث بار دیگر در نقش اریک شکارچی و ناجی سرزمین ظاهر می شود. بازیگران دیگر فیلم شارلیز ترون و امیلی بلانت در نقش دو خواهر و دو شاهزاده ای شیطانی درصدد تصرف کشوری خیالی هستند. اما پس از نابودی یکی از آنها، خواهر دیگر که ملکه یخ ها است آینه جادویی را تصاحب کرده و ناخواسته خواهر رقیب را زنده می کند. اریک، شکارچی دست پرورده ملکه یخ ها، همراه عشق ممنوعه اش با بازی جسیکا جستین، مامور نجات سرزمین می شود.

فیلم فانتزی و اکشن «شکارچی: جنگ زمستان» طی ماه آوریل در تاریخ های مختلف در کشورهای دنیا اکران می شود.

euronews 2016

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:«شکارچی: جنگ زمستان» (The Huntsman: Winter’s War), شارلیز ترون,امیلی بلانت,سفید برفی و هفت کوتوله,برادران گریم,کریس همسورث ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

1 . تا حد امکان پوست میوه ها را جدا کنید .

2 . خوردن میوه خام بجای آب میوه تا مواد مغذی بیشتری دریافت نمایید.

3 . خوردن بیشتر سبزیجات .

4. اجتناب از خوردن پنیر به علت وجود چربی اشباع فراوان در پنیر .

5 . نوشیدن بیش از 100 اونس آب در روز .

6 . اجتناب از خوردن مارگارین به علت وجود چربی ترانس بالا در مارگارین .

7 . مصرف شیر و محصولات کم چرب .

8 . اجتناب از خوردن ماکارونی .

9 . خوردن نان گندم .

10 . نوشیدن 1 تا 2 لیوان آب قبل از غذا .

11 . مصرف کافی اسید های چربی ضروری روزمره .

12 . خوردن کربوهیدرات های پیچیده مانند جو و سیب زمینی شیرین .

13 . اجتناب از غذا خوردن در نیمه شب .

14 . خواب کافی .

15 . استفاده از پله بجای آسانسور .

16 . سریع راه رفتن .

17 . تا حد ممکن پیاده روی کردن یا استفاده از دوچرخه بجای اتومبیل .

18 . استفاده از وزنه برای حفظ عضلات و از دست ندادن آنها .

19 . مصرف کمتر از 2.5 گرم سدیم در روز .

20 . استفاده از مولتی ویتامین برای بدست آوردن مواد مغذی از دست رفته .

21 . انجام تمرینات هوازی با شدت کم برای سوزاندن چربی ها .

22 . مصرف کسری از 500 کالری در روز برای از دست دادن 1 پوند وزن در هفته .

23 . توجه به برچسب و مقدار کالری درج گردیده برروی محصولات.

 

منبع:Muscle & Strength LLC

ترجمه :مهرداد نورائی

جندی شاپور البرز فروردین 95

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کم کردن چربی,کم کردن وزن,رژیم غذایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیگ بنگ: "تا حالا برایتان پیش آمده که بعد از یک مهمانی با سفره‌ای مجلل و رنگارنگ پشیمان شوید که چرا اینقدر غذا خوردید؟ بیشتر مواقع پس از پرخوری از این می‌نالیم که دست خودمان نبود، غذا خوشمزه بود، نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و… حالا نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این مسئله واقعا در حیطه اختیار ما نیست و این مغز انسانی است که ما را گول می‌زند تا پرخوری کنیم. "

 به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، در طی یک بررسی جدید روی موش‌هایی با رژیم غذایی خمیر نان شیرینی مشخص شد که احتمالا ناحیه مغزی که باعث می‌شود ما طلب غذا کنیم از منطقه‌ای که ما را مجبور به خوردن آنها می‌کند، جدا است. دانشمندان مشتاق به درک این موضوع هستند که چرا وقتی گرسنه نیستیم، غذا می‌خوریم، که به اصطلاح به آن «غذا خوردن غیرمتعادل» می‌گویند، و روند این پدیده در مغز چگونه است.

  کایل پارکر، محققی در مرکز علوم پیوند حیاتی دانشگاه میزوری، در این‌باره می‌گوید: «اگر بخواهیم از غذا خوردن غیرمتعادل مثالی بزنیم، می‌توان به خوردن دسر بعد از صرف یک وعده غذایی کامل اشاره کرد. شاید از این واقعیت که گرسنه نیستم آگاه باشم اما دسر خوشمزه است پس به هر حال من آن را می‌خورم. درواقع ما به دنبال این هستیم که کدام یک از مدارهای عصبی نقشی در تحریک و کنترل این رفتار دارد». به گفته متیو ویل، پروفسور علوم روان شناختی، دانشمندان علم رفتارشناسی غذا خوردن را به عنوان فرآیندی دو مرحله‌ای توصیف می‌کنند که با نام مرحله اشتهابرانگیز یا اشتهاآور و مرحله تکمیلی شناخته می‌شود. وی در ادامه اضافه می‌کند: «به تابلو یک مغازه دونات فروشی فکر می‌کنید؛ لگو و عطر گرم و شیرین دونات نشانه‌های زیست محیطی هستند که مرحله طلب غذا یا اشتهاآور را شروع می‌کنند. بعد از این که دونات را به دست گرفتید و آن را خوردید هم مرحله تکمیلی نام می‌گیرد. »

چرا موش‌ها افراط در غذا خوردن را متوقف کردند ؟

ارکر از طریق فعال کردن مرکز لذت مغز، کانونی در مغز برای پردازش و تقویت پیام‌های مرتبط با لذت و پاداش، به مطالعه الگوهای رفتاری موش‌های آزمایشگاهی پرداخت. وی سپس موش‌ها را با رژیم خمیر نان شیرینی تغذیه کرد تا در عادات غذایی آنها مبالغه کند، بدین ترتیب متوجه شد که غذا خوردن موش‌ها دو برابر اندازه معمول شده است. هنگامی که پارکر به طور همزمان قسمت دیگری از مغز به نام «آمیگدال بیسولترال» را غیرفعال کرد، موش‌ها زیاده روی در غذا خوردن را متوقف کردند. آنها برای پیدا کردن غذای بیشتر به سبدهای غذایی خود مراجعه کردند اما این بار تنها مقدار معمولی از مواد غذایی را مصرف می‌کردند.

 ویل در این‌باره گفت: «به نظر می‌رسید که موش‌ها هنوز هم ولع خوردن خمیر نان شیرینی را داشتند. آنها دائما به سمت منبع مواد غذایی بازمی‌گشتند اما به سادگی آن را نمی‌خورند. متوجه شدیم که کارکرد بخشی از مغز را که مخصوص تغذیه است، در واقع مداری که به غذا خوردن حقیقی متصل است، را قطع کرده‌ایم اما قسمت ایجاد ولع غذا هنوز فعال است. در اصل، آن قسمت را دست نخورده باقی گذاشته بودیم. »

 پارکر برای فهمیدن اینکه در حین طلب و ولع غذا چه اتفاقی در مغز می‌افتد، یک آزمایش تشریحی طراحی کرد. درست مانند قبل، وی منطقه‌ای از مغز که با حس لذت و پاداش ارتباط دارد را فعال کرد و آمیگدال بیسولترال را در یک گروه غیرفعال کرد اما این کار را در گروه دیگر اعمال نکرد. هرچند این بار، پارکر مقدار مواد غذایی پرچربی که موش‌ها به آن دسترسی داشتند را محدود کرد تا هر دو گروه به یک میزان غذا مصرف کنند. ظاهرا، هر دو گروه موش‌ها رفتارهای غذایی مشابهی را نشان دادند. آنها بخشی از غذا را خوردند اما به رفت و آمد خود به سمت سبد غذایی ادامه دادند. هرچند، پارکر تفاوت آشکاری را درون مغز آنها مشاهده کرده است. موش‌هایی که مرکز اکومبنس آنها فعال بود، افزایش فعالیت نورون دوپامین را نشان دادند که با رویکرد محرک رفتاری مرتبط است.

 همچنین این گروه تحقیقاتی کشف کردند که وضعیت آمیگدال بیسولترال هیچ‌گونه تاثیری بر سطوح علامت دهی دوپامین ندارد. با این حال، پارکر تنها در هیپوتالاموس مغز موش‌هایی که دارای آمیگدال بیسولترال فعال بودند، سطح بالایی از ارکسین-ای یا orexin-A ، مولکولی که با اشتها ارتباط دارد، را مشاهده کرد. وی در این‌باره گفت: «به ما ثابت شد که آنچه می‌تواند باعث جلوگیری از رفتار غذایی شود همان عامل جلوگیری از کارکرد ارکسین است». ویل نیز در این‌باره اینگونه توضیح داد: «این نتایج ایده دخیل بودن دوپامین در رویکرد مذکور یا مرحله ولع غذا و ارکسین-ای در مرحله مصرفی را تقویت کرده است. »

 این گروه پژوهشی معتقدند یافته‌هایشان می‌تواند منجر به درک بهتری از وجوه متفاوتی از پرخوری و اعتیاد به مواد مخدر شود. با کشف شدن مداربندی مستقل ولع در مقابل مصرف حقیقی غذا یا مواد مخدر، این امر می‌تواند منجر به درمان‌های دارویی بالقوه‌ای شود که بیش از پیش خاص و ویژه باشند و عوارض جانبی ناخواسته کمتری نیز داشته باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ژورنال «علوم اعصاب رفتاری» منتشر شده است.

 گردآوری :مهرداد نورائی

سایت علمی بیگ بنگ

Source: University of Missouri

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: افراط در غذا,«غذا خوردن غیرمتعادل» ,«آمیگدال بیسولترال»,دوپامین ,اشتها,«علوم اعصاب رفتاری» ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دکتر فیروز نادری مدیر اکتشافات منظومه شمسی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که این سازمان یک سیارک را به نام «نادری» نامگذاری کرد.

این دانشمند متولد شیراز که اخیرا اعلام کرده بود بعد از ۳۶سال فعالیت در ناسا می‌خواهد بازنشسته شود، سه‌شنبه ۱۰ فروردین ماه با انتشار پیامی در صفحه فیس ‌وک خود اعلام کرد که در مهمانی خداحافظی با ناسا خبردار شده که سیارک ۵۵۱۵ با نام ۱۹۸۹ EL1 به اسم «نادری» نامگذاری شده است.

فیروز نادری در این پیام می‌گوید که «پس از من این سیارک تا میلیاردها سال دور خورشید خواهد گشت».

نادری در پیام دیگری که ۱۲ فروردین در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده درباره روند نام‌گذاری اجرام آسمانی می‌گوید که اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی مسئول نام‌گذاری‌ها است: «پیشنهاد نام‌گذاری سیارک به نام نادری توسط ناسا ارائه شده بود و کمیته نام‌گذاری اجرام کوچک سماوی این سازمان نیز بعد از بررسی موافقت خود را اعلام کرد».

سیارک «نادری» با قطر۱۰ کیلومتر هر ۴.۴ سال یکبار به دور خورشید می‌گردد. این سیارک هر۵ ساعت و ۲۰ دقیقه یک بار نیز به دور خودش در گردش است و در کمربند بین مریخ و مشتری در حرکت است

وی پیش از این معاون مدیر بخش‌های مختلف آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا بود که در کارنامه خود مدیریت برنامه مریخ را از سال ۲۰۰۰ در دست دارد که تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه‌ریزی می‌کند.

صفحه فارسی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در صفحه گوگل پلاس خود نوشت «باخبر شدیم آقای دکتر فیروز نادری مدیر ایرانی-آمریکایی کنونی بخش اکتشافات منظومه شمسی در اداره ملی هوانوردی و فضایی امریکا (ناسا) قصد دارند ... بعد از ۳۶ سال خدمت، از این سازمان خداحافظی ‌کنند....ما در سفارت مجازی تهران و دفتر امور ایران وزارت امور خارجه ایالات متحده از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان برای ارتقاء دانش و فناوری سپاسگزاری می‌کنیم و برای ایشان آرزوی موفقیت هرچه بیشتر داریم».

نادری تحصیلات متوسطه خود را در ایران به اتمام رساند و پس از آن به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی‌گرفت. وی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دکتر فیروز نادری مدیر اکتشافات منظومه شمسی ,ناسا,سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فصل بهار، در کنار زیبایی‌هایش برای برخی فصل عطسه، سرفه، خارش گلو و آب‌ریزش بینی‌ است. این علایم در فصل بهار ممکن است نتیجه حساسیت فصلی باشد یا نتیجه سرماخوردگی ناشی از تغییر هوا. اما چطور بفهمیم که کدام عطسه و سرفه مال سرما خوردگی است و کدام به دلیل حساسیت فصلی؟

به گزارش خبرگزاری آلمان، برخی از این علیئم را می‌توان اینطور طبقه‌بندی کرد:

سرما خوردگی:

-به آهستگی شروع می‌شود

-در تمام فصول سال ممکن است اتفاق بیافتد، اما در فصل‌های بارانی و سرد بیشتر می‌شود.

-معمولا کمتر تا ده روز به طول می‌کشد.

-اغلب با تب همراه است.

-ترشحات بینی در ابتدا آبکی است و با پیشرفت بیماری غلیظ و زرد رنگ می‌شود.

حساسیت:

-ناگهان به سراغ‌ آدم می‌آید.

-در فصول خاص سال، وقتی گیاهان خاصی شکوفه می‌دهند، پدیدار می شود.

-می‌تواند هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد.

-اغلب باعث خارش و آبریزش از چشم‌ها می‌شود.

-ترشحات بینی اغلب رقیق و شفاف است.

تنها راه تشخیص صد در صد این دو از هم، مراجعه به پزشک است. اما می‌توان قبل از مراجعه به پزشک برخی کارها را هم در خانه انجام داد. برای کسانی که به حساسیت‌های فصلی دچارند، خوب است که تقویمی از فصل حساسیت‌هایشان داشته باشند. اینکه چه چیز خورده‌اند یا به چه مناطقی رفته‌اند که حساسیت در آنها تشدید شده بود. حساسیت‌ تنها با یک عامل تشدید نمی‌شود بلکه عوامل زیادی در زمان‌های مختلف سال می‌توانند آن را زیاد یا کم کنند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عطسه,سرفه,خارش گلو,آب‌ریزش بینی‌,سرما خوردگی,حساسیت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مسابقه بوکس کریس یوبنک جونیور و نیک بلک‌ول برای قهرمانی میان‌وزن بریتانیا که شنبه شب (۲۶ مارس/۷ فروردین) برگزار شد بانظر پزشک مسابقه و رای داور در راند دهم بعلت تورم شدید چشم چپ بلک‌ول متوقف شد و کریس یوبنک بعنوان برنده مسابقه معرفی شد.

 دقایقی بعد بلک‌ول بی‌هوش شد و به بیمارستان منتقل شد و اکنون بعلت خونریزی مغزی پزشکان او را به کمای مصنوعی برده‌اند.

این موضوع باعث انتقادات شدید از عملکرد داور شده چون از راند هفتم به بعد مشخص بوده که بلک‌ول آسیب دیده است.

 مربی کریس یوبنک جونیور، پدرش کریس یوبنک سینیور، حین مسابقه متوجه شده بود که بلک‌ول در خطر قرار دارد.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهند که او در راند هشتم به پسرش می‌گوید: "نمی‌دانم اگر داور مسابقه را متوقف نکند چه باید به تو بگویم اما به تو این را بگویم که اگر داور مسابقه را قطع نکند و تو به همین شکل به او مشت بزنی او آسیب خواهد دید."

او ادامه داده است: "من نمی دانم داور چرا مسابقه را قطع نمی‌کند بنابراین بهتر است این را به داور واگذار نکنیم؛ تو دیگر به صورت او مشت نمی‌زنی، فقط به بدنش مشت بزن."

کریس یوبنک جونیور نیز به خبرنگاران گفت: "من دیگر آپرکات نزدم، فکر می‌کردم که او آسیب دیده است. من فشار را کم کردم. من مسابقه را برده بودم بنابراین فکر کردم کمی نمایشی مسابقه دهم چون مردم داشتند تماشا می‌کردند اما دیگر مشت زیادی به او نزدم."

کریس یوبنک سنیور که خود قهرمان سابق جهان بوده تجربه مشابهی داشته است. او در سال ۱۹۹۱ در فینال نیم‌وزن سنگین WBO با مایکل واتسون مسابقه داشت. آن مسابقه پیش از پایان متوقف و واتسون به بیمارستان منتقل شد. واتسون چهل روز بعلت خونریزی مغزی در کمای مصنوعی بود، روی او شش عمل جراحی انجام شد و دچار فلج شد.

کریس یوبنک سنیور سعی کرد از داور مسابقه انتقاد نکند اما به این موضوع اشاره کرد که بوکسورهای سابق داوران خوبی خواهند بود:

"من نمی‌توانم جای هیئت نظارت بوکس بریتانیا یا جای داور صحبت کنم، او باید مصلت‌هایی را در نظر می‌گرفته اما من تجربه چنین چیزی را داشته‌ام."

پیتر هملین یکی از جراحان برجسته مغز و اعصاب بریتانیا که واتسون را جراحی کرده در این باره گفت:

"در راند هفتم یا هشتم کاملا مشخص بود که مسابقه یک‌طرفه است، بلک‌ول بیش از حد آپرکات خورده بود و زیر حملات شدید قرار داشت."

"ادامه مسابقه دیوانگی بود چون مشخص بود برنده مسابقه کیست."

اما هیئت نظارت بر مسابقات بوکس بریتانیا از عملکرد داور مسابقه حمایت و اظهار رضایت کرد:

"هر بوکسوری که پا به رینگ می‌گذارد از خطرات آن آگاه است. ما بهترین شرایط ممکن را فراهم کرده‌ایم اما نمی‌توانیم بوکس را صد در صد بی‌خطر کنیم."

پدر و پسر با وجودی که اکنون قهرمانی بریتانیا را کسب کرده‌اند اعلام کرده‌اند تا زمانی که کریس‌بلک‌ول بهبود کامل پیدا نکند این قهرمانی را جشن نخواهند گرفت.

این اتفاق احتمال بازنگری در قوانین و مقررات مسابقات بوکس حرفه‌ای مطرح کرده است.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قهرمانی میان‌وزن بریتانیا,کریس یوبنک جونیور,نیک بلک‌ول, آپرکات,فینال نیم‌وزن سنگین WBO,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دکتر احمد رفسنجانی و گروهی از محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا "فراماده‌ای" (metamaterial) ساخته‌اند که بر خلاف مواد متعارف وقتی کشیده می‌شوند بزرگتر می‌شوند.

 

مواد متعارف وقتی کشیده می‌شوند طولشان افزایش پیدا می‌کند و نازک‌تر می‌شوند اما این نوع ماده که در اصطلاح به آنها مواد "گسترنده با پایداری دوگانه" گفته می‌شود هنگامی که کشیده می‌شوند پهن‌تر شده و تا زمانی دوباره فشرده نشوند به حالت قبلی خود برنمی‌گردند.

دکتر رفسنجانی که نتایج تحقیق خود را جلسه ماه مارس انجمن فیزیک آمریکا مطرح کرد می‌گوید:

 اساس تغییر برگشت‌پذیر این ورقه‌های لاستیکی این است که اجزاء ریز این ورقه‌ها وقتی کشیده می‌شوند، می‌چرخند.

چرخش این اجزا، که در ویدیویی بالای این صفحه دیده می‌شود، اساس بسیاری از مواد گسترنده را تشکیل می‌دهد اما تغیییر شکل سریع ورقه‌هایی که دکتر رفسنجانی ساخته منحصر به فرد است.

دکتر رفسنجانی می‌گوید: "ما می‌خواستیم برای این اجزای چرخنده ساختاری پیدا کنیم که وقتی شکل آنها را تغییر می‌دهیم و گسترده می‌کنیم، این شکل تازه را بتوانند حفظ کنند."

از موارد کاربرد این ماده جدید می‌توان به قطعات سفینه‌های فضایی و لوله‌های ریزی (استنت) که برای رفع گرفتگی در رگ‌ها کار گذاشته می‌شوند اشاره کرد.

"مواد معمولی وقتی از یک طرف کشیده شوند در طرف دیگر جمع می‌شوند. ولی مواد گسترنده، به خاطر ساختار درونی آنها، وقتی از یک طرف کشیده شوند از عرض بزرگ می‌شوند."

دکتر رفسنجانی در پژوهش خود برای تولید ماده گسترنده (auxetic) از آجرکاری‌های برج دوقلوی خرقان الهام گرفته است.

برج‌ دوقلوی خرقان، دو برج آجری دوره سلجوقی که قدمت آن به هزار سال پیش بازمی گردد، با فاصله ۲۹ متر از یکدیگر در شهرستان آوج استان قزوین قرار دارند و نقوش هندسى آجرکارى‌های آن بی‌اندازه درخشان است.

به گفته دکتر رفسنجانی "نقش و نگارهای هنر اسلامی دائره‌المعارف عظیم هندسه است. روی دیوارهای این دو برج می توان حدود ۷۰ فرم معماری آجرکاری و خطاطی یافت."

دکتر رفسنجانی با برش لیزری ورقه‌های پلاستیک متوجه شد که دو طرح هندسی از میان طرح‌های برج خرقان، خاصیت نامتعارفی نشان می‌دهند، علاوه بر اینکه در تمام جهات قابلیت گسترش داشتند خیلی راحت می‌توانستند از حالت گسترده به حالت عادی یا بالعکس تغییر شکل بدهند.

دکتر رفسنجانی توضیح داد که این "پایداری دوگانه" (bistabile) کیفیتی نامتعارف است و تاکنون فقط چند مورد نمونه دیگر مثل آن دیده شده که با روش تا کردن شبیه اوریگامی ساخته شده بودند:

"ساخت این نوع طراحی بسیار ساده‌تر است و فقط به برش لیزری نیاز دارد. بر حسب دقت لیزر می‌توان قطعات بسیار کوچک یا قطعات بسیار بزرگی مثل ماهواره یا صفحات خورشیدی را تولید کرد."

دکتر رفسنجانی و همکارانش در عین حال متوجه شدند که با تغییر مبنای هندسی این فرم‌ها، مثلا تغییر دادن خطوط مستقیم به خطوط منحنی، می‌توان کیفیت این ورقه‌های پلاستکی را تغییر دهند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"فراماده‌ای" (metamaterial),دکتر احمد رفسنجانی ,مواد "گسترنده با پایداری دوگانه","پایداری دوگانه" (bistabile),ماده گسترنده (auxetic),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان می‌گویند فضاهای عظیم میان کهکشان‌ها برخلاف تصور گذشته خالی از ماده نیستند.

بر اساس تحقیقات جدید این فضاهای خالی میان‌کهکشانی که به ناحیه پوچ معروف است، آنچنانکه قبلا تصور می‌شد تهی نیست، بلکه به لطف سیاهچاله‌های کلان، حدود ۲۰ درصد جرم ماده معمولی عالم را شامل می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، یک گروه از ستاره‌شناسان در دانشگاه اینسبروک اتریش در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که این مواد به وسیله سیاهچاله‌های بسیاربزرگ به فضاهای میان کهکشان‌ها رانده شده‌اند.

مدل‌سازی رایانه‌ای به وسیله این گروه از ستاره‌شناسان تحت هدایت مارکوس هدر از دانشگاه اینسبروک انجام شد.

هدر و همکارانش به وسیله یک ابررایانه شکل‌گیری و تکامل در کهکشان را شبیه‌سازی کردند تا بفهمند چه میزان ماده معمولی در کهکشان‌ها وجود دارد و چه میزان به درون فضای خالی رانده شده است.

وبسایت «کاسمو مگزین» در این باره می‌نویسد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به وسیله مادهٔ نامرئی احاطه شده است. تنها حدود ۵ درصد از آن، مادهٔ معمولی است – یعنی از اتم تشکیل شده است – مابقی مادهٔ تاریک و انرژی تاریک است.
ماده در سرتاسر جهان یکنواخت پخش نشده است.

این فضاهای خالی حدود ۸۰ درصد حجم و ۲۰ درصد ماده معمولی جهان را تشکیل می‌دهند. 

هدر عقیده دارد از آنجاکه ماده به درون سیاهچاله‌های بسیار بزرگ می‌افتد، قسمتی از آن به انرژی تبدیل می‌شود.

این انرژی به گازهای اطراف منتقل شده و باعث فوران ماده تا اعماق صدها هزار سال نوری در نواحی پوچ خواهد شد.

هدر می‌گوید: این شبیه‌سازی که یکی از پیچیده‌ترین شبیه‌سازی‌های انجام شده است بیان می‌کند که سیاهچاله‌ها در مرکز هر کهکشان کمک می‌کنند ماده به دورافتاده‌ترین فضاهای کیهانی فرستاده شوند.

این گروه دانشمندان در نظر دارند شبیه‌سازی‌های جدیدی به وسیله ابررایانه انجام دهند تا مدل شبیه‌سازی شده را بهبود دهند. آنها می‌گویند این کار در چند ماه آینده انجام خواهد شد.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کهکشان‌ها ,سیاهچاله‌ها,مادهٔ نامرئی,مادهٔ تاریک ,انرژی تاریک,فضاهای کیهانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ابرقهرمانان مدتها هر کدام در دنیای خودشان زندگی می کردند اما در فیلم «بتمن در برابر سوپرمن؛ طلوع عدالت» آنها با یکدیگر روبرو می شوند.

در این فیلم دو ابرقهرمان یعنی بتمن و سوپرمن در برابر یکدیگر قرار می گیرند. این فیلم که به کارگردانی زک اسنایدر تهیه شده است ادامه فیلم «مرد پولادین» به کارگردانی خود او است.

در فیلم جدید این کارگردان، بتمن که نگران از کنترل خارج شدن اقدامات سوپرمن است با مرد پولادین روبرو می شود. این در حالی است که جهان نیز در جستجوی یافتن نوع قهرمانی است که از این پس به آن نیاز خواهد داشت. در حالی که بتمن و سوپرمن به نبرد با یکدیگر می پردازند خطر دیگری توسط لکس لوتر با بازی جسی آیزنبرگ به وجود می آید. در نتیجه بتمن و سوپرمن باید با کنار گذاشتن اختلافاتشان جهت مقابله با تهدید مشترک متحد شوند.

بن افلک، هنرپیشه نقش بتمن می گوید: «برخی از موضوعاتی که در این داستان وجود دارد و من هم با آنها ارتباط برقرار کردم مربوط به ترس می شوند: مثلا شیوه ای که هراسناک می شویم! اینکه چگونه ما به آنها عکس العمل نشان می دهیم و بعد به بدترین نسخه خودمان تبدیل می شویم. بیشتر می ترسیم و می خواهیم حمله کنیم و آماده جهش و حمله ور شدن می شویم و از آن هنگام دیگر راهی جز نبرد وجود ندارد.»

هنری کاویل، بازیگر نقش سوپرمن می گوید: «همواره رقابت و رودررویی بین سوپرمن و بتمن وجود داشته است و همواره نیز این سوال نزد طرفدارانشان مطرح بوده که چه کسی پیروز نبرد بین آنها خواهد بود؟ هرچند پاسخ این پرسش داده می شود اما امر فوق العاده دنیای کتابهای مصور این است که هیچ گاه نمی توانید پرسشی را کاملا پاسخ دهید زیرا از دل آن سوال دیگری مطرح می شود و فیلمنامه جدیدی پدید می آید.»

داستان ابرقهرمانان گاه همچون بازتابی از شرایط جامعه زمان خودشان در نظر گرفته می شوند. کتاب مصور سوپرمن در سال ۱۹۳۸ به عنوان نیاز جامعه وقت آمریکا به یک ابرقهرمان در زمان بحران اقتصادی درنظر گرفته می شود.

جسی آیزنبرگ می گوید نبرد بین سوپرمن و بتمن و بویژه شخصیت ماکیاولی لوتر و “بیگانه هراسی کلاسیک” او می تواند بازتابی از جامعه فعلی آمریکا تلقی شود.

جسی آیزنبرگ می گوید: «شخصیت من یک بیگانه هراس کلاسیک است. او سوپرمن را یک بیگانه می انگارد. امری که درست است زیرا او از سیاره دیگری می آید. او به زمین می آید و همگان از او احساس خطر می کنند. شخصیت من بروشنی تلاش می کند مردم را بر ضد او بشوراند تا آنها از وجود کسی از جایی دیگر احساس خطر کنند. فکر کنم اگر به برخی از سخنرانی های سیاسی ناخوشایند فعلی، حداقل در کشور من، نگاه کنید ردپای این مسئله را پیدا می کنید.»

فیلم «بتمن در برابر سوپرمن؛ طلوع عدالت» از روز ۲۳ مارس در سینماهای فرانسه و از روز ۲۴ مارس در امارات عربی متحده و از روز ۲۵ مارس در سینماهای ترکیه اکران می شود.

euronews 2016

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ابرقهرمانان ,بتمن در برابر سوپرمن,جسی آیزنبرگ,بن افلک,هنری کاویل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com