جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

دانشمندان می‌گويند شواهدی يافته‌اند که نشان می‌دهد همزيستی گربه‌ها و آدم‌ها به حدود ۵۰۰۰ سال پيش بر می‌گردد.

به نوشته روزنامه «ايندپندنت»، در حالی که بسياری از صاحبنظران همچنان بر اين نظر پافشاری می‌کنند که گربه‌های مغرور هيچ وقت به معنای واقعی «اهلی» نشدند، پژوهش‌های جدید باستان شناسی داستان متفاوتی را تاييد می‌کنند.

بر اين اساس، نخستين بار چندين هزار سال پيش، گربه‌های وحشی با دست کشيدن از شکار در طبيعت برای تامين غذای خود به سوی انسان‌ها آمدند و با خوردن باقيمانده غذای آدم‌ها زندگی جديدی را برگزيدند.

به نوشته ايندپندنت، به تازگی يک باستان شناس در نتيجه حفاری در دهکده‌ای در چين، به نام «کوآنهوچون»، به بقايای انسان، گربه، خوک، جونده‌های کوچک و آهو برخورد که زمانی حدود ۵۳۰۰ سال پيش در کنار يکديگر زندگی می‌کرده‌اند.

اما جالب آنکه بررسی‌های بيشتر و آزمايش مواد شيميايی بقايای کشف شده نشان داد که گربه‌های ۵۰۰۰ ساله حيواناتی را شکار می‌کردند که به محصول ارزن کشاورزان آن دوران دستبرد می‌زدند؛ حيواناتی که به احتمال قوی جوندگان موذی آن زمان را شامل می‌شدند.

در همين حال شواهد ديگر از قبيل سوراخ‌های کشف شده منتهی به محل نگهداری محصولات کشاورزی و ظروف عتيقه مقاوم در برابر موش شواهدی است که نشان می‌دهد انسان در دوران باستان نيز از وجود موش و جوندگان ديگر در رنج بوده است.
 
پروفسور فيونا مارشال، استاد باستان شناسی و يکی از نويسندگان پژوهش جديد درباره همزيستی گربه‌ها و آدم‌ها می‌گويد: «داده‌های به دست آمده ما نشان می‌دهد که وجود حيوانات کوچک در مزرعه‌های باستانی -از قبيل جوندگانی که از غلات محصول کشاورزان تغذيه می‌کردند- گربه‌ها را جذب کرد.»



اين دانشمند در ادامه توضيح داد: «نتايج پژوهش اخير نشان می‌دهد که دهکده کوآنهوچون در ۵۳۰۰ سال پيش منبع غذای مناسبی برای گربه‌ها محسوب می‌شده، و رابطه بين آدم‌ها و گربه‌ها نوعی همزيستی به اصطلاح "هم‌خوراکی" بوده، که برای گربه‌ها مفيد بوده است.»

مارشال تصريح کرد حتی در آن زمان که گربه‌ها هنوز «اهلی» نبودند نيز به انتخاب خود زندگی در کنار بشر را انتخاب کردند: «شواهد به دست آمده توسط گروه، مويد آن است که گربه‌ها در نزديکی کشاورزان زندگی می کرده، و اين رابطه به نفع هر دو طرف بوده است.»

از ديگر نکات جالب توجه در تحقيق ياد شده آن است که در بقايای بعضی از گربه‌های باستانی مقادير بيشتری از ارزن کشف شده که احتمالاً به معنای آن است که انسان‌ها به اين حيوانات غذا می‌داده‌اند يا اينکه خود گربه‌ها از باقيمانده غذای آدم‌ها می‌خورده‌اند.

مشروح نتايج پژوهش فوق در نشريه «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.

پيش از اين قديمی‌ترين سند همزيستی گربه‌ها و انسان‌ها مربوط به نقاشی‌های مصر باستان بود که گربه‌ها را در حالی که زير صندلی انسان‌ها چمباتمه زده بودند نشان می‌داد.

دکتر مارشال می‌گويد گربه‌ها خيلی ديرتر از سگ‌ها اهلی شدند که نخستين بار «به شکل گرگ‌های وحشی به گوشتِ شکارِ آدم‌ها جذب شدند و بشر خيلی زود به منفعت آنها پی برد».

به گفته اين پژوهشگر نخستين سگ‌های اهلی زمانی حدود ۱۰ هزار سال پيش و چه بسا ۲۰ هزار سال پيش زندگی در کنار انسان را آغاز کردند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:همزيستی گربه‌ها و آدم‌ها 5000ساله,جوندگان موذی,کوآنهوچون,گربه‌های باستانی ,نقاشی‌های مصر باستان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان حاضر در پروژه «تلسکوپ قطب‌جنوب» برای نخستین بار یک تاب‌خوردگی ظریف را در قدیمی‌ترین نور جهان کشف کرده‌اند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این امر می‌تواند معماهای موجود در مورد اولین لحظات شکل‌گیری جهان را آشکار کند.

 دانشمندان حاضر در این مطالعه، الگوهای تاب‌خوردگی در قطبش پس‌زمینه میکروموج کیهانی را مشاهده کردند.

 این پس‌زمینه نوری است که آخرین بار در ابتدای تاریخ جهان و کمتر از 400 هزار سال پس از «انفجار بزرگ» با ماده تعامل داشته است.

 این الگوها که B modes نام دارند، هنگام خم‌شدن مسیر نور توسط اجرام عظیم کیهانی، (درست مانند خم‌شدن نور هنگام متمرکزشدن یک عدسی بر آن) رخ می‌دهند. تیمی از محققان به رهبری جان کالسترام، استاد ستاره‌شناسی و اخترفیزیک دانشگاه شیکاگو، این کشف را صورت دادند.

 آن‌ها با استفاده از داده‌های حاصل از یک دوربین حساس به قطبش موسوم به SPTpol که در ژانویه 2012 بر روی تلسکوپ قطب‌جنوب نصب شد، به این موفقیت نائل آمدند.کالسترام گفت: کشف قطبش توسط تلسکوپ قطب‌جنوب دستاورد بزرگی به شمار می‌آید و نشان‌دهنده ظهور فیزیکی هیجان‌انگیز است.

 پس‌زمینه میکروموج کیهانی، دریایی از فوتون‌هایی (ذرات نوری) است که از انفجار بزرگ به جا مانده‌اند و در تمامی فضا، در دمای منفی 270 درجه سلسیوس (سه درجه بالاتر از صفر مطلق) منتشر شده‌اند.

 اندازه‌گیری‌های این نور باستانی پیش‌تر به فیزیک‌دان‌ها اطلاعات ارزشمندی در خصوص ویژگی‌های جهان ارائه داده است.

 تغییرات ریز در دمای این نور با استفاده از آزمایشگاهای چندگانه ترسیم شده‌ و دانشمندان در حال کسب اطلاعات بیشتر از نور قطبیده‌شده هستند.

 نور زمانی قطبیده می‌شود که امواج الکترومغناطیس آن ترجیحا به جهت خاصی تمایل داشته باشند.

 نور پس‌زمینه میکروموج کیهانی بیشتر به دلیل انتشار فوتون‌های ناشی از الکترون‌های ابتدای جهان قطبیده می‌شود.

 الگوهای قطبش حاصل از نوع E modes هستند که کشف آن‌ها آسان‌تر از انواع ضعیف‌تر B modes است و یک دهه پیش برای نخستین بار اندازه‌گیری شدند.با این حال، B modes نمی‌تواند توسط انتشار ساده تولید شود و به فرآیند پیچیده‌تری برای اندازه‌گیری نیاز دارد. بزرگنمایی گرانشی می‌تواند E modes را به هنگام عبور فوتون‌ها از کنار کهکشان‌ها و دیگر اشیای عظیم کیهانی بر سر راهشان به سمت زمین، به B modes تغییر دهد. این انتظار اکنون برآورده شده است. دانشمندان حاضر در این پروژه از یک نقشه با موضوع توزیع جرم در جهان و با هدف تعیین مکان رخداد بزرگنمایی گرانشی استفاده کردند.

 آنها همچنین اندازه‌گیری‌هایشان از E modes را با توزیع جرم و با هدف ارائه الگویی از تغییر قابل‌انتظار به B modes ترکیب کردند.

 دانشمندان اکنون در حال بررسی بیشتر اندازه‌گیری‌های خود از B modes هستند، زیرا مطالعه دقیق آنها به محققان در درک بهتر جهان کمک می‌کند.

 جزئیات این دستاورد علمی در مجله Physical Review Letters منتشر شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تلسکوپ قطب‌جنوب,Distortion in Universe's Oldest Light ,فوتون‌ها,SPTpol,میکروموج کیهانی, E modes ,امواج الکترومغناطیس,B modes,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آژانس فضایی اروپا سفینه‌ای به فضا فرستاد که کهکشان راه ‌شیری را با دقتی بی‌نظیر به صورت سه بعدی اندازه‌گیری خواهد کرد. این سفینه اطلاعات یک میلیارد ستاره را ثبت می‌کند و قادر است میلیون‌ها سیاره و جرم آسمانی کشف کند.

سفینه گایا پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) توسط آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب شد. تا کنون هیچ تلسکوپی قادر نبوده با دقت تلسکوپی که در سفینه "گایا" نصب شده است کار کند.

تلسکوپ درون این سفینه قرار است پنج سال تمام تا عمق ۶/ ۱ میلیون کیلومتری فضای اطراف زمین را رصد و اطلاعات جمع‌آوری شده را به زمین مخابره کند.

نقطه لاگرانژ مکانی آرام برای جمع‌آوری اطلاعات

سفینه گایا پنج‌شنبه با یک موشک حامل روسی از ایستگاه فضایی در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. این سفینه در نقطه ال‌۲ -لاگرانژ مستقر خواهد شد. این نقطه محلی در اعماق فضا، چهار برابر دورتر از کره ماه است.

این نقطه به افتخار ستاره‌شناس ایتالیایی ژوزف لويس لاگرانژ که در قرن هجدهم میلادی مکان آن را به صورت تئوری محاسبه کرده بود، نقطه لاگرانژ نامیده شده است.

در نقطه لاگرانژ نیروی جاذبه زمین و خورشید طوری بر یکدیگر اثر می‌کنند که یک ماهواره که در مدار خورشید قرار گرفته همواره نسبت به کره زمین ثابت خواهد بود.

اگر از این نقطه زمین زیر نظر گرفته شود اینطور به نظر می‌رسد که بی‌وزنی کامل حاکم است.

مکانی که ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در آن قرار گرفته، بر خلاف این مکان‌ است. این ایستگاه در این مکان همواره در حال گردش به دور زمین است.

مزیت نقطه لاگرانژ اینجاست که سفینه گایا در فضا از آرامش بیشتری برخوردار است و چون محیط ‌اطراف آن با سرعت تغییر نمی‌کند، تلسکوپ آن هم نیازی به تنظیم مکرر ندارد.

دوربین دیجیتالی با توانایی‌ها بسیار

سفینه گایا دارای یک تلسکوپ آیینه‌ای کلاسیک است که به شمار زیادی ردیاب‌های پیکسلی متصل است و می‌توان آن را به دوربین دیجیتالی عظیمی با بیش از یک میلیارد پیکسل تشبیه کرد. لنز این دوربین به حدی قوی است که می‌تواند از فاصله یک هزار کیلومتری از یک تار موی انسان تصویربرداری کند.

این دوربین البته توانایی‌های دیگری هم دارد. دوربین تلسکوپ سفینه گایا سه نوع ردیاب دارد که هر کدام یک وظیفه برعهده دارند: نخست ۶۲ ردیاب نجومی که اجرام آسمانی را انداز‌ه‌گیری و موقعیت دقیق آنها را روشن می‌کنند.

سپس ۱۴ ردیاب‎ تصویری که نور و امواج نوری که از هر ستاره منعکس می‌شود را تشخیص می‌دهند. این ردیاب‌ها می‌توانند طیف رنگ هر ستاره را رمزگشایی کنند.

و در نهایت ۱۲ ردیاب پیکسلی که طیف امواج نوری هر ستاره را تشخیص می‌دهند. اطلاعاتی که این ردیاب‌ها جمع‌آوری می‌کنند به تشخیص عناصر تشکیل دهنده هر ستاره کمک می‌کند.

سفینه گایا قادر است صدها هزار ستاره خارج از منظومه شمسی را پیدا کند که برخی از آنها تا۵۰۰ سال نوری از این منظومه فاصله دارند. ردیاب‌های این سفنیه در مدت زمان مأموریت آن میلیو‌ن‌ها گیگا بایت اطلاعات به زمین مخابره خواهند کرد.

تصاویر سه بعدی از منظومه شمسی

هدف مأموریت گایا کسب اطلاعات برای درک بهتر چگونگی تشکیل منظومه شمسی و کهکشان راه شیری است. این سفینه نه تنها حرکت ستارگان و اجرام آسمانی را مشخص می‌کند بلکه قادر است ترکیبات شیمیایی هر یک از آنها را تشخیص دهد و در نهایت دسته‌بندی کند. به این ترتیب پژوهشگران می‌توانند تاریخ تشکیل جهان را تا پیش از زمان انفجار بزرگ محاسبه کنند. 

گایا همچنین در موقعیتی است که می‌تواند انحنای امواج نور در میدا‌ن‌های گرانشی مرموز در فضا را محاسبه کند.

بی‌نظمی امواج نور که در میدان‌های گرانشی، به عنوان مثال در نزدیکی اجرام سنگین و بزرگ آسمانی، پیش‌می‌آیند با تئوری نسبیت آلبرت انیشتن قابل توضیح است.

پژوهشگران امیدوارند که با اطلاعات سفینه گایا به درک بهتری از فضا، زمان و نیروی گرانش دست یابند.

در پی سیارک‌ها و دنبا‌له‌دارها

جمع‌آوری اطلاعات از کوتوله‌های قهوه‌ای هم بخشی از مأموریت این سفینه است. کوتوله‌های قهوه‌ای ستاره‌های کم سویی هستند که تقریبأ به صورت نامرئی در فضا در حرکت‌اند.

پژوهشگران همچنین از انفجار ستاره‌ها در پایان دوره زندگی‌شان در شگفت ‌هستند. گایا قادر است تا ده هزار از این اجرام آسمانی را که به "سوپرنووا" مشهورند در کهکشان‌های دور ردیابی کند. اطلاعات که گایا جمع‌اوری می‌کند به دانشمندان این امکان را می‌دهند که تشخیص دهند از روی زمین چه زمانی و در چه مکان می‌توان انفجار این اجرام را مشاهده کرد.

جستجوی سیارک‌ها و دنباله‌دارها هم بخشی از مأموریت سفینه گایاست. برخی از این اجرام آسمانی می‌توانند برای کره‌زمین خطرناک باشند. گایا می‌تواند موقعیت حدود ۲۰۰ هزار سیارک و دنباله‌‌دار از پیش شناخته شده را هم با دقتی بی‌نظیر اندازه‌گیری‎ کند. این اطلاعات سپس در یک سیستم هشدار دهنده ضبط خواهند شد.

 DW.DE
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سفینه گایا ,آژانس فضایی اروپا,ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS),سوپرنووا,ال‌۲ -لاگرانژ,تئوری نسبیت آلبرت انیشتن ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اسامی پردرآمدترین مربیان فوتبال جهان اعلام شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین؛ پردرآمدترین مربیان فوتبال جهان معرفی شدند. در این فهرست 10 نفره همانطور که انتظار می‌رفت اسامی مربیان مطرحی چون پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو، آرسن ونگر، کارلو آنچلوتی و... به چشم می‌خورد. اسامی پردرآمدترین مربیان فوتبال جهان به شرح زیر است:

 

1. پپ گواردیولا (بایرن مونیخ)؛ 17 میلیون یورو

2. ژوزه مورینیو (چلسی)؛ 10.03 میلیون یورو

3. مارچلو لیپی (گوانگچو چین)؛ 10 میلیون یورو

4. آرسن ونگر (آرسنال)؛ 8.2 میلیون یورو

5. فابیو کاپلو (روسیه)؛ 7.8 میلیون یورو

6. کارلو آنچلوتی (رئال مادرید)؛ 7.5 میلیون یورو

7. دیوید مویس (منچستریونایتد)؛ 5.9 میلیون یورو

8. جراردو مارتینو (بارسلونا)؛ 5.4 میلیون یورو

9. یورگن کلوپ (دورتموند)؛ 4.3 میلیون یورو

10. مانوئل پیگیرینی (منچسترسیتی)؛ 4.1 میلیون یورو

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پردرآمدترین مربیان فوتبال جهان ,ژوزه مورینیو,پپ گواردیولا,آرسن ونگر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

193-12.JPG

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، قرار گرفتن در مسیر سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم به سلامت گیاهان صدمه زده و باعث مرگ آنها می‌شود.

 به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گروهی از دانش‌آموزان دانمارکی مطالعه‌ای را با هدف بررسی تأثیرات منفی سیگنال‌های تلفن همراه بر روی بدن انسان انجام دادند. با توجه به اینکه امکان نظارت بر فعالیت مغز در زمان قرار گرفتن در معرض سیگنال‌های تلفن همراه وجود نداشت، دانش‌آموزان این مطالعه را با استفاده از گیاهان در مسیر سیگنال‌های وای فای با طول موج‌هایی مشابه تلفن همراه انجام دادند.

 شش جعبه حاوی جوانه شاهی در اتاقی بدون هیچ گونه تجهیزات الکترونیک قرار داده شدند و شش جعبه دیگر در اتاق نزدیک به مسیر سیگنال‌های وای فای قرار گرفتند. پس از 12 روز، بیشتر جوانه‌های شاهی در مسیر سیگنال وای فای پژمرده و از بین رفتند، اما گروه دوم کاملا سالم باقی ماندند؛ با این حال برخی منتقدان معتقدند که گیاهان در مسیر سیگنال وای فای در اثر گرمای ساطع شده از دستگاه‌ها از بین رفته‌اند.

 مطالعه دانش‌آموزان دانمارکی از نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان هلندی حمایت می‌کند.محققان هلندی سه سال قبل، تأثیر سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم بر درختان زبان‌گنجشک را مورد بررسی قرار دادند؛ درختان در معرض شش منبع سیگنال رادیویی با فرکانس‌های 2412 تا 2472 مگاهرتز قرار داشتند.نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، پوست و برگ درختان کاشته شده در مسیر این سیگنال‌ها بشدت آسیب‌دیده و زرد شده‌اند.

 تاکنون شواهد کمی در خصوص خطر تابش‌های بی‌سیم بر سلامت انسان بدست آمده است؛ سیگنال وای فای از امواج رادیویی با شدت بسیار کم، 100 هزار برابر ضعیف‌تر از مایکروویو استفاده می‌کند.قرار گرفتن در معرض هات اسپات وای فای بمدت یک سال معادل همان دز از امواج در طول 20 دقیقه مکالمه با تلفن همراه است. امواج رادیویی بی‌سیم با فاصله گرفتن، بطور قابل توجهی کاهش پیدا می کنند و محققان تأکید می‌کنند، افراد باید یک متر از مسیر سیگنال‌ها دور فاصله گرفته و لپ تاپ را به جای روی زانو، بر روی میز قرار دهند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم,سیگنال‌های وای فای,تلفن همراه ,گیاهان,مایکروویو ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید دریافت جایزه اسکار نقطه عطف کارنامه حرفه ای یک بازیگر محسوب شود، اما پیتر اوتول بازیگر بزرگ ایرلندی هرگز برنده جایزه اسکار نشد.

با هشت بار نامزدی، پیتر اوتول رکورد برنده نشدن اسکار را ثبت کرد و هنگام دریافت اسکار افتخاری سال 2003 سخنرانی فراموش نشدنی را با این جمله شروع کرد: «همیشه ساقدوش، ولی نه هرگز عروس!! نه نمی شود…حالا اسکار خودم را دارم و تا وقتیکه مرگ ما را از هم جدا کند با من خواهد بود. ایکاش مسئولان آکادمی می دانستند چقدر از دریافت آن خوشحال و مفتخرم. جادوی فیلم و سینما از کودکی من را به وجد می آورد. حالا هم که تلوتلو خوران به عهد باستان می پیوندم، هنوز این جادو من را به وجد می آورد.»

 

اوتول پس از خدمت در نیروی دریایی و تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک لندن، وارد عرصهٔ بازیگری شد و در اولین حضور موفق خود در نقش اصلی نمایش‌های «هملت» و «تاجر ونیزی» ظاهر شد.

 

اوتول با بازی در فیلم «لورنس عربستان» به اوج شهرت رسید؛ فیلمی که هفت جایزهٔ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای دیوید لین به ارمغان آورد.پیتر اوتول با بازی در فیلم لورنس عربستان به کارگردانی دیوید لین، جاودانه شد. او برای اولین بار سال 1962میلادی و آخرین بار سال 2006 نامزد دریافت اسکار شد. طی بیش پنجاه سال بازی در سینما، چهار جایزه گلدن گلوب، یک بفتا و یک جایزه امی کوله بار هنرمندی است که پس از بازنشستگی، اخیرا آماده بازی در فیلمی جدید می شد.

او در مصاحبه ای گفته بود: «با وجود نوشته ها و فیلمنامه های خوب، نمایشنامه،… یک کیمیاگری غریبی وجود دارد…. می دانید به جوهر نوشته روی کاغذ نگاه می کنی، جوهر به چشم و به مغز تو راه پیدا می کند، و بعد از دهانت بیرون می آید. این نظر شخصی و تجربه من است، همه این کارهای عالی، تنها روی کاغذند و روی کاغذ می مانند تا زمانیکه احساسات بازیگر آنها را زنده کند.»

علیرغم افت و خیز های کارنامه هنری، پیتر اوتول در طول پنج دهه، بازی های جاودانه و باشکوه روی صحنه تئاتر و سینما خلق کرد. او بی گمان نقش خود را به عنوان بازیگری افسانه ای بر برگ های هنرهای نمایشی ثبت کرده است.

پیتر اوتول روز جمعه چهاردهم ماه دسامبر 2013 در سن هشتاد و یک سالگی در لندن در گذشت.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لورنس عربستان ,خداحافظ پیتر اوتول ,جایزه اسکار,پیتر اوتول ,Peter O'Toole,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

earth destruction

فیزیکدانان نظری دانمارکی با استفاده ازمعادلات ریاضی ثابت کرده‌اند که جهان احتمالا در معرضی فروپاشی بوده و همه چیز در آن از جمله انسانها، به شکل یک توپ کوچک سخت فشرده خواهند شد.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته این محققان، این فرآیند احتمالا اکنون در جایی از کیهان آغاز شده و در حال بلعیدن جهان است.این مفهوم مهیج از چندی پیش ارائه شده بود، اما اکنون محققان دانشگاه جنوب دانمارک مدعی شده‌اند که توانسته‌اند امکان وقوع آنرا با معادلات ریاضی اثبات کنند.پایه این نظریه بر آن است که دیر یا زود یک تغییر چشمگیر در نیروهای جهان منجر به سنگین شدن بسیار زیاد همه ذرات خواهد شد.همه چیز از دانه‌های ماسه گرفته تا سیارات و کهکشانها میلیاردها برابر سنگینتر از میزان کنونی خواهند شد.بر اساس این نظریه، این وزن جدید باعث فشرده شدن همه ذرات در یک توپ سنگین کوچک و بسیار داغ شده و اینکه جهان دیگر وجود نخواهد داشت.

 این فرآیند شدید «مرحله گذار» نام گرفته و شبیه رویدادی است که برای مثال در زمان تبدیل آب به بخار یا گرم شدن آهنربا و از دست رفتن نیروی آن رخ می‌دهد.بر اساس نظریه هیگز، یک مرحله گذار در یک دهم یک میلیاردم ثانیه پس از انفجار بزرگ روی داده و باعث تغییر در بافت فضا-زمان شده است.در طول یک گذار، فضای خالی با ماده‌ای نامرئی پر شده که ما اکنون آنرا میدان هیگز می‌نامیم.برخی ذرات اولیه با این میدان تعامل داشته و در طول این فرآیند، انرژی دریافت می‌کنند؛ این انرژی درونی به عنوان «جرم ذره» شناخته شده است.محققان با استفاده از معادلات ریاضیاتی دریافته‌اند که میدان هیگز می‌تواند مانند ماده که جامد و مایع بوده، در دو حالت وجود داشته باشد.این میدان در حالت دوم، میلیاردها برابر متراکمتر از آن چیزی است که دانشمندان امروزه مشاهده می‌کنند.اگر این میدان فوق‌متراکم هیگز وجود داشته باشد، باید حبابی از این حالت همانطور که آب به جوش می‌آید و حباب در آن ایجاد می‌شود، بطور ناگهانی و در هر زمان در بخش خاصی از جهان پدیدار شود.این حباب سپس می‌تواند با سرعت نور گسترش یافته، در تمام فضاها وارد شده و میدان هیگز را از حالتی کنونی به حالت جدید تبدیل کند.همه ذرات اولیه درون این حباب به جرمی بسیار سنگینتر از بیرون آن دست یافته و برای ایجاد مراکز مافوق سنگین به سمت هم کشیده می‌شوند.محققان سپس با بررسی سه معادله اصلی که زیربنای پیش‌بینی یک مرحله گذار هستند، به نمایش چگونگی کار و تعامل این معادلات با هم پرداختند.اگرچه این محاسبات جدید نشانگر احتمال بیشتر وقوع فروپاشی جهان نسبت به قبل بوده اما همچنین امکان دارد که در نهایت اصلا اتفاق نیفتد.

 از پیش نیازهای این فاز آن است که جهان از ذرات اولیه‌ای از جمله ذره هیگز برخوردار باشد. اما اگر جهان دارای ذرات کشف‌نشده باشد، کل پایه پیش‌بینی مرحله گذار نادرست از آب در خواهد آمد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:معادلات ریاضی,نیروهای جهان ,جرم ذره,میدان هیگز,ذره هیگز ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گروهی از پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که جیمز باند می بایست فردی دائم‌الخمر، از کار افتاده و گرفتار ناتوانی جنسی بوده باشد.

براساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه علمی "ژورنال پزشکی بریتانیا" منتشر شده، شرحی که ایان فلمینگ، نویسنده مجموعه کتاب های جیمز باند، مامور خبره سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا نوشته نشان می‌دهد که میزان مصرف الکل آقای باند به طرز قابل توجهی از حداکثر میزان توصیه شده بالاتر بوده است.

این میزان مصرف الکل باعث ابتلای جیمز باند به بیماری کبدی و لرزش دست شده و او را دچار مرگی زودرس می کرد.

در این تحقیق، چند متخصص پزشکی تمامی چهارده کتاب ایان فلمینگ در مورد جیمز باند را به دقت مطالعه و میزان الکل مصرفی قهرمان کتاب را یادداشت کردند.

روزهایی که آقای باند به هر دلیل، به نوشابه الکلی دسترسی نداشت هم در این مطالعه منظور شد.

نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که جیمز باند هر هفته حدود ۹۲ واحد الکل مصرف می کرد که تقریبا چهار برابر حداکثر میزانی است که از لحاظ پزشکی، امن یا مجاز تشخیص داده شده است.

در بعضی روزها، الکل مصرفی جیمز باند به بیش از ۴۸ واحد می‌رسید و در مجموع، در طول ۸۷ روز و نیم عملیات گزارش شده در این کتاب‌ها، او فقط دوازده روز و نیم را بدون مصرف مشروبات الکلی سپری کرده.

در مجموع، این گزارش تحقیقی نشان ‌می‌دهد که متوسط الکل مصرفی آقای باند در هر روز معادل الکل موجود در یک و نیم بطر شراب بوده است.

انتظارات بی‌مورد

نتیجه‌ای که از این مطالعه به دست آمده حاکی از آن است که جیمز باند به دلیل افراط در میخواری در معرض ابتلا به انواع امراض مرتبط با افراط در مصرف الکل قرار داشته است.

علاوه بر این، فردی با چنین شیوه زندگی و وجود چنین سطحی از الکل در خون، قادر به انجام عملیات دقیق، ظریف و عموما پر تقلایی نبوده که به او نسبت داده شده و توانایی جسمی و فکری لازم برای انجام چنین عملیات مهمی را نداشته است.

موضوع دیگری که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته این است که نوشیدن این مقدار الکل بر توانایی جنسی آقای باند هم اثر گذاشته و انتظاراتی که در این زمینه از او می رفته برآورده نمی‌شده است.

همچنین، سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا برای استفاده از توانایی ها و تجارب آقای باند فرصت چندانی نداشته و عمر این مامور خبره از پنجاه و چند سال بیشتر نبوده است.

نویسندگان این گزارش در نتیجه‌گیری خود، نوشته‌اند که مصرف هفتگی الکل در حد چهار برابر حداکثر میزان توصیه شده برای مردان بالغ، احتمال ابتلای جیمز باند به مشکلاتی مانند نارسایی کبدی، ناتوانی جنسی و سایر عوارض افراط در مصرف الکل و همچنین خطرات آسیب و حتی مرگ در نتیجه کار تحت تاثیر الکل را به شدت افزایش می داد.

در این گزارش آمده است که اگرچه این پژوهشگران "از فشار اجتماعی برای مصرف الکل هنگام مقابله با تروریست‌ها و ماجراجویان بین‌المللی آگاه هستند، اما توصیه آنان به آقای باند این بود که هرچه سریعتر برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کند و همزمان بکوشد دست کم مصرف الکل خود را به حد متعارف و امن کاهش دهد."

در پایان این گزارش به یکی از عبارات مشهور جیمز باند در مورد نحوه درست کردن کوکتل مورد علاقه او اشاره شده است که تاکید داشت مشروب او را "به جای هم زدن، با یخ تکان دهند."

گزارشگران این درخواست را بی‌مورد تشخیص داده و نوشته‌اند با توجه به لرزش دست آقای باند، این کوکتل به هر صورت که درست می شد، با قرار گرفتن در دستش حتما به شدت تکان می‌خورد.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ژورنال پزشکی بریتانیا, آقای باند,بیماری کبدی,لرزش دست, ایان فلمینگ,جیمز باند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ادای احترام سناتور های مکزیکی در پارلمان با دست زدن به مدت یک دقیقه برای نلسون ماندلا(مکزیکو سیتی.مکزیک)

میدان ترافالگار.لندن .خانمهایی که برای ادای احترام و به یادبود او شمعی روشن می نمایند و می خوانند.

گردهمایی مردم آمریکا در مقابل سفارت آفریقای جنوبی و مجسمه نلسون ماندلادر واشنگتن بعد از درگذشت او.

منابع:EPA -REUTERS

بقیه در ادامه نوشتار

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تصاویری از سراسر جهان از بزرگداشت نلسون ماندلا,نلسون ماندلا,آفریقای جنوبی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Google's Santa Monica offices 

Global Cloud Computing Centre’s offices

GE Innovation Centre

workplace of Specific Media London

 

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دفاتر اداری آینده ,تصاویری از دفاتر اداری آینده ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

محققان یک دوچرخه دوستدار محیط زیست طراحی کرده اند که هنگام حرکت در خیابان هوا را تصفیه می کند.

دوچرخه تصفیه هوا توسط محققان در شرکت ساخت و طراحی لایت فاگ در بانکوک طراحی شده و در حال حاضر تنها در شکل مفهومی وجود دارد.

از نظر تئوری، قاب آلومینیومی این دوچرخه دارای یک سیستم فتوسنتز است که از طریق تعامل بین آب و انرژی الکتریکی گرفته شده از یک باطری لیتیومی، اکسیژن تولید می کند.

سیلوات ویراکول مدیر بخش خلاقیت این شرکت گفت: ما می خواستیم محصولاتی طراحی کنیم که به کاهش آلودگی هوای شهری کمک کند. از این رو یک دوچرخه طراحی کردیم، چرا که اعتقاد داریم دوچرخه ها وسایل حمل و نقل دوست دار محیط زیست هستند.

وی افزود: دوچرخه سواری می تواند از بار ترافیک در شهر بکاهد، علاوه بر این ما می خواستیم کاری انجام دهیم که به ارزش دوچرخه بیافزاید، از این رو به دوچرخه توانایی کاهش آلودگی را افزوده ایم.

با فرض این که بسیاری از دوچرخه سواران شهری از خطرات سلامتی ناشی از تنفس در هوایی که گازهای منتشر شده توسط اتومبیلها وجود دارد رو به رو هستند، نقش این دوچرخه برای سلامتی دوچرخه سوار بسیار قابل توجه خواهد بود.

تاکنون هیچ نمونه اولیه ای از این طراحی ساخته نشده است و چگونگی تصفیه هوا توسط دوچرخه مشخص نشده است.

درحال حاضر تنها مشخص شده است که ایده این دوچرخه دوستدار محیط زیست استفاده از یک فیلتر هوا روی فرمان دوچرخه است که آلودگی هوا و انتشار گازها را در اتومبیلها گرفته و هوای پاک را به سمت دوچرخه سوار هدایت می کند. این دوچرخه از طریق فرآیندی که به نوعی تقلید از فتوسنتز است اکسیژن تولید می کند.

 خبرگزاری مهر

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دوچرخه دوستدار محیط زیست,دوچرخه تصفیه هوا, آب و انرژی الکتریکی ,سیستم فتوسنتز,کاهش آلودگی هوا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

124-20.JPG

وزیر علوم انگلیس از تلاش این کشور برای همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای توسعه سفرهای سرنشین‌دار به ماه و مریخ خبر داد و پیش بینی کرد که یک فضانورد زن، پس از چهار دهه انحصار سفر فضانوردان مرد به ماه را بشکند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تمامی 12 فضانورد مردی که در مأموریت آپولو قدم به ماه گذاشتند، آمریکایی بودند و انگلیس تلاش می‌کند در همکاری مشترک با کشورهای دیگر، انحصار سفر فضانوردان مرد را در این حوزه از بین ببرد. آخرین مأموریت سرنشین‌دار به ماه در سال 1972 میلادی در قالب ماموریتهای آپولو 16 و 17 انجام شد، اما در طول بیش از چهار دهه گذشته هیچ کشوری موفق به تکرار سفر به قمر زمین نشده است.«دیوید ویلتز» وزیر علوم انگلیس پیش بینی می‌کند، چین به زودی به دومین کشور در جهان تبدیل خواهد شد که فضانوردی مرد یا نخستین فضانورد زن را راهی ماه می کند و سپس سفر به سیاره سرخ را در دستور کار قرار خواهد داد.

آمریکا، روسیه و چین تنها کشورهای جهان محسوب می‌شوند که به صورت کاملا مستقل موفق به فرستادن فضانورد به فضا شده‌اند.

 نخستین ماهنورد چین طی ماه جاری میلادی (دسامبر) راهی فضا شده و بزودی بر سطح ماه فرود خواهد آمد که نخستین فرود نرم و کنترل شده از سال 1976 میلادی محسوب می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود که نخستین فضانوردان چین نیز بین سال های 2025 و 2030 میلادی قدم بر سطح قمر زمین بگذارند.وزیر علوم انگلیس از تلاش این کشور برای تعامل و همکاری مشترک با آژانس‌های فضایی قدرت‌های مهم جهان شامل آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای ورود سفرهای فضایی به عصری جدید خبر داده است.

 «ویلتز» معتقد است که طی سال‌های آینده شهر استیونج انگلیس به قلب تلاش‌های جهانی در حوزه فضا مبدل می‌شود و کشورهای مختلف می‌توانند از امکانات این شهر برای توسعه سفر سرنشین‌دار به مقاصد دوردست از جمله مریخ استفاده کنند.

 این شهر محل توسعه سیستم‌های رباتیک است و بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده برای طراحی مریخ نورد رباتیک آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ که طی چند سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد، در این شهر طراحی شده‌اند.

 وزیر علوم انگلیس تأکید کرد: عضو فعال آژانس فضایی اروپا هستیم، با ناسا همکاری و تعامل خوبی داریم و بدنبال توسعه روابط درحوزه فضا با چین هستیم؛ با توسعه روابط با این آژانس‌های فضایی می‌توانیم روند ساخت پایگاه فضایی دائم بر سطح ماه برای توسعه سفر سرنشین‌دار به مریخ را تسهیل کنیم که در این صورت سفر به سیاره سرخ تا 30 سال آینده محقق خواهد شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آژانس‌های فضایی آمریکا,اتحادیه اروپا و چین,سیاره سرخ ,مأموریت آپولو ,آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ ,سفرهای فضایی,سیستم‌های رباتیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جمعی از نمایندگان مجلس در اعتراض به لایحه بودجه دولت استعفا دادند.

خبرآنلاین

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پول ندی،قهر می کنم استعفا می دم!,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

النور پارکر، بازیگر مشهور فیلم‌های هالیوودی در ۹۱ سالگی چشم از جهان فروبست. النور پارکر سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او به یاد ماندنی‌‌ترین نقش خود را در فیلم "اشک‌ها و لبخندها" بازی کرد.

Eleanor Parker 1954 Klene Trading Card

النور پارکر روز دوشنبه (۹ دسامبر/ ۱۸ آذر) در ۹۱ سالگی در کالیفرنیا چشم از جهان فروبست. عفونت ریه دلیل مرگ خانم پارکر اعلام شده است.

النور پارکر که متولد سال ۱۹۲۲ در ایالت اوهایو بود، حرفه ‌بازیگری را در دهه ۴۰ میلادی با نقش‌های کوچک آغاز کرد. او یک دهه بعد به یکی از چهر‌ه‌های مطرح هالیوود تبدیل شد.

النور پارکر در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای خود در ۴۵ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او به دلیل بر‌عهده گرفتن نقش‌های مختلف به زن هزار چهره هالیوود شهرت داشت و سه بار در سال‌های ۱۹۵۰، ۱۹۵۱ و ۱۹۵۵ نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

به یادماندنی‌ترین نقش النور پارکر اما بازی در نقش بارونس در فیلم "اشک‌ها و لبخندها" بود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مرگ النور پارکر,هالیوود,جایزه اسکار,ایالت اوهایو , کالیفرنیا,زن هزار چهره ,اشک‌ها و لبخندها,بارونس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در بسیاری از سنت‌های درمانی، روده اهمیت زیادی در رابطه با سلامت روانی دارد. اما دانشمندان در ابتدا به این مساله اهمیت چندانی نمی‌دادند. اکنون یافته‌های جدید علمی نشان می‌دهند که مغز و روده ارتباطی قوی با یکدیگر دارند.بر اساس گفته بسیاری از دانشمندان، مواد غذایی می‌توانند در دستگاه گوارشی واکنش‌هایی ایجاد کنند که باعث تغییرات روحی در انسان می‌شود. برخی از دانشمندان حتی گمان می‌برند که مواد غذایی بر شخصیت‌ها نیز تاثیر می‌گذارند.
این ایده که روده منشا احساسات انسان است، بخشی از پزشکی سنتی است. در سنت‌های بهداشتی آسیایی، شکم مرکز بدن و منشا استحکام روحی است. اما پژوهشگران مدت زمانی طولانی به این مساله اهمیت نمی‌دادند و آن را جدی نمی‌گرفتند.

رابطه‌ی خاص روده با مغز

در مغز انسان هیچ بخشی وجود ندارد که مخصوص دستگاه گوارشی باشد. ولی ۴ تا ۵ برابر اعصابی که در نخاع وجود دارند، از دیوار‌ه‌های روده می‌گذرند. این اعصاب حتی می‌توانند مزه‌های مختلف غذا را نیز تشخیص دهند. اما با وجود این شکم و مغز همواره در ارتباط هستند. مغز سیگنال‌های مربوطه را از طریق گردش خون یا از طریق هورمون‌ها دریافت می‌کند. سپس این سیگنال‌ها در مغز به بخشی که مربوط به احساسات است، انتقال داده می‌شوند. این رابطه نزدیک بین شکم و احساسات در طی دوران تکامل انسان شکل گرفته است. این مساله حتی در زندگی عادی برای همه مشخص است: گرسنگی حال را بد می‌کند و اگر هم انسان از نظر روحی حالش خوب نباشد، اشتها ندارد. 

تاثیرات نوع مواد غذایی بر روح و روان انسان

غذایی که انسان مصرف می‌کند، در مغز دقیقا ثبت می‌شود. اگر او اشتها داشته باشد و دستگاه گوارشی‌اش درست کار کند، سیستم درست است. اما اگر در دستگاه گوارشی اختلالی ایجاد شود، مغز متوجه این مساله می‌شود. به همین دلیل بسیاری از بیماری‌های مربوط به روده با ترس و افسردگی همراه هستند.

برخی از پژوهشگران تاثیرات مستقیم نوع غذا را بر رفتار و حالت موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نوع ماده غذایی تاثیر مستقیم بر حال موش‌ها دارد.

اگر این امر در میان انسان‌ها نیز صدق کند، این یافته‌ای بسیار موثر خواهد بود، زیرا می‌توان از این طریق با بیماری‌‌های روحی و روانی مبارزه کرد. اما از طرف دیگر، برخی پژوهشگران با این یافته‌های علمی محتاط‌تر برخورد می‌کنند و می‌گویند که این مساله به فاکتورهای متعدد دیگری بستگی دارد. آنها قصد دارند که در سال آینده تحقیقی در این مورد انجام دهند و کشف کنند که تغییرات در نوع مواد غذایی چه تاثیراتی بر مغز انسان می‌گذارد.

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:روده,سلامت روانی,مواد غذایی,شکم مرکز بدن,روح و روان انسان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی سردترین مکان زمین شده‌اند که دمای آن به زیر 91 درجه سانتیگراد می‌رسد.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مکان تازه کشف شده که در کنار خط‌الراس کوه قطب جنوب قرار دارد، می‌تواند طی چند دقیقه چشمها، بینی و ریه انسان را منجمد کند. این بدان دلیل است که دمای آن تقریبا 13 درجه پایینتر از نقطه‌ای (منفی 78.5 درجه سانتیگراد) است که دی‌اکسیدکربن از گاز به یخ خشک تبدیل می‌شود.این کشف رکوردشکن توسط محققان مرکز ملی داده‌های یخ و برف آمریکا انجام شده است.این محققان از ماهواره‌ها و روشهای دیگر برای اندازه‌گیری دما در قطب استفاده کرده‌اند.

 تصور می‌شود که این نقطه منفی 91.2 درجه‌ای که یکی از چندین نقطه سرد ثبت شده بر خط‌الراس کوه است، در ارتفاع بیش از 3.7 کیلومتری کوهستانی موسوم به Dome Fuji کشف شده باشد. جالب اینجاست که دمای این مکان حتی از مرکز پژوهش ووستوک روسیه که رکورد قبلی سردترین دمای جهان را با 89.2 درجه سانتیگراد در طول یک زمستان قطبی در سال 1983 از آن خود کرده بود، سردتر است.

 محققان بر این باورند که ممکن است نقاط سردتری نیز وجود داشته باشند چرا که ماهواره‌ها تنها به نمایش میانگین دما در یک کیلومتر مربع می‌پردازند.

 به گفته آنها، سردترین دماها در طول روزهای صاف و خشک ثبت شده‌اند و دمای روزهای بادی یا برفی سنجیده نشده است.

 جزئیات کامل این کشف در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا عرضه خواهد شد.

 اوایل سال جاری، دهکده Oymyakon روسیه به عنوان سردترین شهرک مسکونی دائمی جهان شناخته شد که میانگین دمای آن در ماه ژانویه به منفی 50 درجه سانتیگراد می‌رسید.

 این دهکده که به عنوان «قطب سرد» نیز شناخته شده، سردترین دمای خود را با منفی 71.2 درجه سانتیگراد تجربه کرده است.

 در این دهکده حدود 500 تن ساکن بوده و در دهه‌های 1920 و 30 یک توقفگاه بین راه برای دامداران گوزن شمالی محسوب می‌شد که به گله خود از چشمه‌های داخلی آب می‌دادند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سردترین مکان زمین,یخ خشک, Dome Fuji, Oymyakon ,قطب سرد,کشف رکوردشکن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همه نلسون ماندلا را دوست داشتند، ستاره ها، مدل ها، بازیگر ها، خواننده ها و ورزشکاران، بسیاری از آنها در مناسبت های مختلف با او دیدار داشتند و نلسون ماندلا آنها را می پذیرفت.

از دهه 1960 زمانی که زندان بود و رژیمی نژادپرستانه بر آفریقای جنوبی حکومت می کرد تا سالهای اخیر که قوانین نژادپرستی از آن سرزمین برچیده شد، او یکی از محبوترین و تحسین برانگیز ترین چهره های جهانی شد. نلسون ماندلا منبع الهام ترانه ها، فیلمها، اشعار، کتابها و کنسرت های بسیاری بود. بعد از جشن آزادی او، زادروزش معمولا با کنسرت های بزرگ در کشورها و قاره های مختلف برگزار می شد.

بعد از اعلام خبر مرگ نلسون ماندلا، هنرمندان در باره زندگی و میراث او بعد از مرگ حرف می زنند.

کوئینسی جونز موسیقی دان آمریکایی می گوید: «مدتی بود پیش بینی می کردیم، همین هفته پیش با همراهی دخترش زینزی و تهیه کننده فیلم زندگی ماندلا را نمایش دادیم. با خانواده اش در تماس بودم و می دانم چه می گذرد. حتی وقتی انتظار آن را داری باز هم سخت است، پنجاه سال است با او هستم.»

tumblr_m55yxymTsz1rw6j6yo1_500

برد پیت میگوید: «او بازیگر واقعی بود، تغییر دهنده دنیا. یکی از کسانی که تصویر او تا قرنها بر دیوار خانه ها باقی خواهد ماند.»
کارلا برونی خواننده و همسر رییس جمهوری سابق فرانسه می گوید: «میراث او برای ما همه و دنیا بسیار گرانمایه است و هم نمادین و هم واقعی چون کسی که بیش از بیست سال زندان بوده و با یک دنیا بخشندگی بیرون می آید، این میراثی برای تک تک ما است.»

کوین کاستنر می گوید: «زندگی اش یک مبارزه الهام بخش بود. زندگی توام با مشکلات بزرگ و شاید هم او اصلا به این موضوع فکر نمی کند که مرد بی عیب و نقصی است. ولی او یک انسان کامل بود. نیروی ارداه عجیبی داشت. ایستاد و گفت نه.»

زندگی نلسون ماندلا بارها بر پرده سینما زنده شده است، از جمله فیلم «شکست ناپذیر» ساخته کلینت ایستوود با شرکت مورگان فریمن درباره تیم راگبی آفریقای جنوبی است.

فیلم «ماندلا، راه طولانی آزادی» با شرکت ادریس البا، زندگی نامه ماندلا بر پرده سینما، ماه جاری برای اولین بار اکران شد. سیدنی پواتیه سال 1997 در یک فیلم سینمایی تلویزیونی نقش او را بازی کرد.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نلسون ماندلا,کوئینسی جونز,برد پیت,کوین کاستنر,فیلم «ماندلا, راه طولانی آزادی»,فیلم «شکست ناپذیر»,کلینت ایستوود ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نلسون ماندلا٬ رهبر جنبش آزادی‌بخش آفریقای جنوبی درگذشت. مطالب زیر فرازهایی از زندگی این فرزند بزرگ قاره سیاه است. هیچ کس همچون "مادیبا" این‌گونه بر تاریخ نوین آفریقای جنوبی تاثیر‌ نداشت.

چهره خندان نلسون ماندلا تصویری است که در ذهن جهانیان نقش بسته است. او در روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ در یک خانواده تمبو در روستای کوچک موزو در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماندلا پس از تحمل تقریبا ۳۰ سال حبس بالاخره در سال ۱۹۹۴ به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست کشورش انتخاب شد.

براستی او  نماد آزادی٬ عدالت٬ شکیبایی و کرامت بود

ماندلا پس از طی دوران مدرسه، تحصیلات خود را در رشته علوم قضایی آغاز کرد و در دوره‌ی دانشجویی از فعالان سیاسی علیه نظام تبعیض‌نژادی بود. وی ددر سال ۱۹۵۲ در اولین دفتر وکالتی که مختص سیاه‌پوستان بود، آغاز به‌کار کرد.دوران کودکی و جوانی نلسون ماندلا تحت تاثیر نظام تبعیض‌نژادی بین سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان قرار گرفت.ماندلا در دوران جوانی عاشق بوکس بود. او می‌گفت: «در رینگ بوکس، رنگ پوست، نژاد، رتبه و ثروت نقشی ندارند.» ماندلا در دوره‌ی محکومیت زندان نیز لحظه‌ای از ورزش و حفظ سلامت جسمی غافل نماند و تا آنجایی که امکان می‌یافت به تمرینات بدنی می‌پرداخت.در سال ۱۹۶۴ میلادی نلسون ماندلا به همراه چند فعال دیگر سیاسی به اتهام فعالیت علیه رژیم آپارتاید محاکمه شد. او در این محاکمه که به "ریونیا" شهرت یافت، به حبس ابد محکوم شد.زندگی در ۵ متر مربع؛ ماندلا ۱۸ سال از ۲۷ سال دوران زندان خود را در این سلول گذراند. او زندانی شماره ۴۶۶۶۴ بود. ماندلا پس از آزادی در باره‌ی این دوران گفت: «در زندان من فقط به عنوان این شماره شناخته می‌شدم.»در همه سال‌هایی که ماندلا در زندان بسر ‌برد، همسرش وینی ماندلا (نفر وسط) به مبارزه ادامه داد و به یکی از رهبران مبارزه در برابر حکومت اقلیت سفید‌پوست بدل شد.مبارزه با رژیم آپارتاید با همبستگی جهانی همراه بود. در سال ۱۹۸۸در ورزشگاه ویمبلی لندن به مناسبت ۷۰ سالگی ماندلا کنسرتی به منظور جمع‌آوری کمک مالی برگزار شد. ستارگان مشهور دنیای موسیقی پاپ در حضور بیش از ۷۰ هزار نفر کنسرت ۱۰ ساعته‌ای را اجرا کردند که در ۶۰ کشور جهان مستقیما پخش شد.ماندلا بالاخره در روز ۱۱ فوریه سال ۱۹۹۰ پس از ۲۷ سال از زندان آزاد شد.ماندلا به‌عنوان رهبر کنگره ملی آفریقا (ANC) در ماه مه سال ۱۹۹۰ گفت‌وگوها با فردریک ویلیم دکلارک، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی را آغاز کرد. این گفت‌وگو‌ها راهگشای آفریقای جنوبی عاری از نظام تبعیض‌نژادی آپارتاید شد. هر دو شخصیت در سال ۱۹۹۳ به خاطر تلاش‌هایشان برای آشتی ملی، جایزه نوبل صلح را دریافت کردند.اولیور تامبو و والتر سیسولو جزو اولین هم‌رزمان ماندلا بودند. آنها در سال ۱۹۴۴ میلادی شاخه جوانان کنگره ملی آفریقا را تاسیس و حرکات اعتراضی علیه رژیم آپارتاید را هماهنگ کردند.

زندانی که ماندلا در آن بسر برد

سیسولو به همراه ماندلا به حبس ابد محکوم شد و تامبو ۳۰ سال در مهاجرت زندگی کرد. این سه نفر پس از سال ۱۹۹۰ رهبری کنگره ملی را بدست گرفتند.روز ۱۰ مه سال ۱۹۹۴ روزی تاریخی برای آفریقای جنوبی بود. ماندلا در نخستین انتخابات دمکراتیکی که در این کشور برگزار شد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سوگند یاد کرد. او تا سال ۱۹۹۹ در این مقام فعالیت کرد. پس از او تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد.ماندلا با هدف روشنگری جنایت‌های دوران آپارتاید در سال ۱۹۹۶ کمیسیون "حقیقت‌یابی و آشتی ملی" را ایجاد کرد. رئیس این کمیسیون اسقف دزموند توتو تعیین شد. کار این کمیسیون بدون انتقاد نماند. بسیاری از قربانیان عدم مجازات افرادی که حتی رسما به جنایات خود اعتراف می‌کنند را نمی‌پذیرند.روز ۱۵ ماه مه سال ۲۰۰۴ میلادی قرعه برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ بنام آفریقای جنوبی افتاد.

همسر ماندلا در غیاب او رهبری را بر عهده داشت

شادی سراسر آفریقای جنوبی را فرا گرفت و مردم از زحمات ماندلا برای آوردن این جشن بزرگ ورزش به کشورشان سپاسگزاری کردند. این نخستین جام جهانی بود که در قاره آفریقا برگزار می‌شد.آفریقای جنوبی می‌خواهد جمهوری رنگین کمان نژاد‌ها باشد. اما در سال ۲۰۰۸ درگیری‌های نژادی و قومی بر این کشور سایه افکند. در آن هنگام بسیاری از خود پرسیدند: آیا ایده "جمهوری رنگین‌کمان نژادها" که قرار بود مردمان این سرزمین در یک همزیستی توأم با صلح و آرامش زندگی کنند، شکست خورده است؟در سالروز تولد نلسون ماندلا برنامه‌ها و کنسرت‌های متعددی در سراسر جهان، به ویژه در زادگاه او، آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. در این روز مردم جهان فراخوانده شده‌اند که به پاس تلاش ۶۷ ساله ماندلا در راه صلح و آزادی، ۶۷ دقیقه دست به کاری خیر بزنند.نلسون ماندلا در واپسین سال‌های عمرش کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد و بیشتر وقت خود را در جمع خانواده می‌گذراند.

تولد ماندلا در میان خانواده و نوه هایش

نلسون ماندلا٬ عصر پنج‌شنبه (۱۴ آذر٬ ۵ دسامبر) در سن ۹۵ سالگی درگذشت. او به خاطر تحمل بیش از ۲۷ سال حبس در راه مبارزه علیه حکم‌روایی اقلیت سفیدپوست و تلاش برای بازپس‌گیری حقوق ازدست‌رفته سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی٬ به «نماد آزادی٬ عدالت٬ شکیبایی و کرامت» در این کشور و سراسر جهان تبدیل شد. ماندلا از چهره‌های فراموش‌نشدنی تاریخ معاصر جهان به شمار می‌رود.

2013 Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مرگ نلسون ماندلا,نماد آزادی,چهره‌فراموش‌نشدنی تاریخ معاصر جهان,رهبر جنبش آزادی‌بخش آفریقای جنوبی,فرزند بزرگ قاره سیاه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زمانه پر شتابی است که به گردَش هم نمی رسیم. بیست سال از درگذشت جواد معروفی موسیقی دان، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی در ایران گذشت. او مهم تر از همه، خط نوآورانه ای را در پیانو نوازی ایرانی پدید آورد که هم سازگار با این ساز غیر سنتی بود و هم همه گوشه های موسیقی سنتی را پوشش می داد.

از این روی می توان از مکتب معروفی سخن به میان آورد که شاگردان بسیاری را زیر تاثیر خود قرار داده است.

جواد معروفی فرزند ردیف شناس و تارنواز سال های پس از مشروطیت، موسی خان معروفی، بود که به توصیه پدر در مدرسه موسیقی وزیری نام نوشت و به زودی دستی توانا در نواختن پیانو پیدا کرد. او در هنرستان هم با موسیقی سنتی ایران آشنا شد و هم با مبانی علمی موسیقی بین المللی.

جواد معروفی زیر تاثیر همان فضا همه اش در فکر دگرگونی در اجرا و پیشبرد فرایند نوآوری در موسیقی بود. پیانوی معروفی به همین جهت از سبک و روش دیگری بهره می گرفت و نواخته هایش به ذائقه متجددان و فرنگ رفته ها نیز خوش می آمد. او در کنار نواختن از تنظیم آهنگ برای ارکستر و نیز آهنگسازی غافل نبود ولی از آن جا که تنظیم کننده های آن زمان اندک بودند، نقش تنظیم های او سخت اهمیت پیدا می کرد و کمبودی را برطرف می ساخت.

باری، معروفی در هنرستان کلاس پیانوی خانم خاراطیان را به پایان برد و دیپلم هنرستان را به دست آورد. ولی کار را در همان هنرستان ادامه داد تا توانست لیسانس خود را نیز در رشته پیانو دریافت کند. علاقه به هنرستان باز هم او را در محیط آموزشی نگاه داشت. این بار به عنوان هنر آموز پیانو. به موازات کار تدریس باز هم به اعتلای دانش خود پرداخت و به مطالعات خود در زمینه موسیقی بین المللی و آهنگسازی ادامه داد و دیپلم سوم را هم از آن خود کرد.

جواد معروفی علاوه بر اینها تا پیش از مرگ، چهل سال تمام با شورای موسیقی رادیو همکاری و ارکسترهای رادیویی را رهبری می کرد.

تنظیم ترانه های ایرانی برای اجرا با ارکستر

کار بسیار برجسته معروفی تنطیم ترانه های ایرانی برای اجرای با ارکستر بزرگ بود. بیشترین کوشش را در تنظیم ترانه های مشروطیت به ویژه ترانه های شیدا و عارف به کار زد. بی اغراق می توان گفت که نیمی از جاذبه ماندگارترین این ترانه ها به خاطر بهره وری آن ها از تنظیم معروفی است. روح الله خالقی نیز به این کار علاقه داشت ولی عمر کوتاهش مجال زیادی برای این کار باقی نگذاشت.

معروفی حتی آهنگ های نه چندان با ارزش روز را به کارگاه تنظیم خود می برد و بر ارزش آنها می افزود. جادوئی در کار تنظیم های او بود. این کار را مرتضی حنانه نیز در یک محدوده زمانی کوتاه انجام داده است. تمایل و گرایش به تنظیم، وقت زیادی برای آهنگسازی باقی نمی گذاشت. با این همه در این زمینه نیز فعال بود.

آثار معروفی غالبا از شیوه دو صدائی و گاه چند صدائی بهره ور است و تقابل سازهای زهی و مضرابی پایه اصلی برای رنگ آمیزی هاست.

جواد معروفی در ساختن و پرداختن همان قدر تواناست که در نواختن. نواخته های او گاه به غزلی گوشنواز می ماند. در شیوه او دست چپ نقشی جدا از دست راست دارد و هماهنگی خفیفی ملودی ها را به هم می پیونداند.

تدوین مجموعه ردیف موسیقی سنتی

کار با ارزش دیگری که از جواد معروفی بر جای مانده تدوین و تنظیم مجموعه ردیف موسیقی سنتی ایران برای پیانوست که تا زنده بود در فکر انتشار آن ها بود ولی نمی دانیم فرصت این کار را پیدا کرد یا نه؟

از کلاس نوآورانه پیانو نوازی معروفی که خود از مکتب فراگیر وزیری نشات می گرفت، شاگردان برجسته ای بیرون آمدند. معروف ترین آن ها انوشیروان روحانی است که خود اینک هم در نواختن و هم در ترانه سازی دست همه را از پشت بسته است! شاگردان دیگر عبارتند از اوفلیا پرتو سرپرست گروه یاران، مهین زرین پنجه نوازنده و آهنگساز مقیم فرانسه.

جواد معروفی را برای آخرین بار سه ماهی پیش از درگذشتش در آلمان دیدیم. شبی که بزرگواری کرد و با پیانوی ناکوک مانده ما، قطعه ای را به یادگار برایمان نواخت. انگشتان هم چنان روان و سیال باقی مانده بود و ذهنیت بداهه پردازی اش سالم. با این همه سه ماه بعد، در شانزدهم آذر سال 1372 خبر درگذشتش در رسانه ها انتشار یافت. یادش گرامی باد.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جواد معروفی ,موسی خان معروفی,سازهای زهی و مضرابی , ارکسترهای رادیویی,موسیقی,پیانو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

241-8.JPG

30 هزار کامنت در صفحه شخصی لیونل مسی. آیا این هم حماسه‌ای است در تاریخ ایرانیان؟!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در چندسال گذشته هر وقت سایت‌های بین المللی اقدام به نظرسنجی یا رای‌گیری درباره مسائل ورزشی کردند که در آن یک نماینده از ایران هم حضور داشت، ورزش‌دوستان ایرانی با هجوم خود به سایت مربوط، ورزشکار ایرانی را انتخاب می‌کردند.

شاید نخستین بار این اقدام در انتخاب حسین رضازاده به عنوان قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان صورت گرفت. در سال‌هایی که قهرمان اردبیلی هنوز وزنه می‌زد سایت جهانی فدراسیون وزنه‌برداری اقدام به نظرسنجی کرده بود تا قوی‌ترین را انتخاب کند. در آن زمان هنوز اینترنت مثل الان بین ایرانی‌ها جا نیفتاده بود اما همه با اطلاع‌رسانی به یکدیگر و حرکت گروهی کاری کردند که هجوم زیادی به سایت فدراسیون جهانی انجام شود و در نتیجه انتخابات مخدوش شد.در سال‌های بعد هم این اتفاق تکرار شد و سایت فدراسیون بین‌المللی آمار و ارقام فوتبال اقدام به نظرسنجی برای انتخاب محبوبترین بازیکن جهان کرد. یک بار مهدوی‌کیا و یک بار هم علی کریمی و فرهاد مجیدی در جمع محبوبترین بازیکنان جهان قرار گرفتند تا حمایت دسته‌جمعی ایرانی‌ها اینجا هم بر واقعیت‌ها چیره شود. نظرسنجی‌ای ‌که مثلا مسی در آن بین 5 بازیکن برتر هم نبود اما با لطف رای ایرانی‌ها نتیجه طور دیگری رقم خورد.یادمان نرفته در نخستین سالی که فدراسیون وزنه‌برداری اقدام به نظرسنجی کرده بود به خاطر هجوم بیش از حد کاربران ایرانی، سایت این فدراسیون دچار مشکل و برای یکی، دو روز کاملا قطع شد. اما این اتفاق‌ها برای جامعه ما مثبت بود چراکه نشان دهنده علاقه ایرانی‌ها به ورزش بود. اینکه در همه نظرسنجی‌های اینترنتی فعال هستیم چیز بدی نیست اما اقدامی که به تازگی در شبکه اجتماعی فیس بوک می‌بینیم و شب گذشته هم بار دیگر تکرار شده به هیچ وجه قابل قبول نیست و فقط برای این جامعه "همیشه حاضر در صحنه" بدنامی به بار می‌آورد؛ نامی که حتما نمی‌تواند نماینده فرهنگ والای ایرانی باشد.همین چند ماه پیش بود که جمع زیادی از کاربران ایرانی فیس‌بوک در خلال برگزاری لیگ جهانی والیبال با هجوم به صفحه شخصی ایوان زایتسف یکی از بازیکنان تیم ملی ایتالیا، این صفحه را پر از نظرات و کامنت‌های خود کردند که اکثرا هم حاوی مطالب توهین‌آمیز و زننده بود. خانواده زایتسف هم از این توهین‌ها بی‌نصیب نمانده بودند و حجم بالای کامنت‌ها به جایی رسید که این بازیکن گفت: "متاسفم که بزگترین تفریح ایرانیان توهین به دیگران است!"شب گذشته هم این اتفاق تکرار شد و تا لحظه ارسال همین مطلب هنوز در حال ادامه یافتن است. صفحه شخصی لیونل مسی پر شده از نظرات کاربران ایرانی که با میانگین 10 کامنت در هر دقیقه در حال ارسال صحبت‌های نه چندان مناسب خود هستند. شکی نیست که هر کدام از کاربران ایرانی فیس‌بوک، نماینده فرهنگ این مرز و بوم هستند و وجود توهین و حرف‌های زننده در نظرات هر کدام از آنها تصوری دروغین را از کشورمان می‌سازد.حالا تصور کنید از شب گذشته تاکنون بیش از 30 هزار کامنت روی صفحه شخصی بهترین بازیکن 4 سال گذشته جهان از سوی ایرانی‌ها ارسال شده که همه آنها با محتوایی مشابه در حال کری و رجزخوانی برای این ستاره فوتبال دنیا آن هم با بدترین ادبیات یا اشاره به تقابل او با هاشم بیگ زاده هستند.

نمونه‌ای از این کامنت‌ها را بخوانید:

- مسی تو که مسی، اگه طلا هم بودی هیشکاری نمی‌تونستی جلوی ایران بکنی داداش.

- چهارسال قبل کامران نجف‌زاده رفت با مسی مصاحبه کنه، مسی گفت ایرانو نمیشناسه و مصاحبه نکرد. الان باید بیک زاده طوری بزنتش که که قیافش شبیه دفاع راست فوتبال دستی شه.

- مسی جون یک ماه یارانه خودتو بده بیگ‌زاده تا ولت کنه

- مسی تنها نیست

"هاشم اول"

- اگه تیم ملی پشتکار شمارو داشته باشه با این کامنت گذاشتناتون، آرژانتین سهله برزیل رو هم می‌بریم!

- آهن آلات، ضایعات، مسی‌جات خریداریم!

- مسی، هاشم بیگ زاده را به مناظره دعوت کرد

- بچه‌ها از امروز اینجا پاتوق شد تا شروع جام جهانی. به دوستان خود بگوئید!

این فقط نمونه‌ای از کامنت‌هایی بود که در شب گذشته از سوی برخی کاربران ایرانی در صفحه مسی منتشر شده بود. شاید دیگر نیازی به گفتن هیچ جمله‌ای نیست و با خواندن این نظرات بدانیم که چقدر بد فرهنگ ایرانی را نشان داده‌ایم. ای کاش همه این دوستان انرژی خود را در جای دیگری صرف می‌کردند که به نفع ایران و ایرانی بود. جالب اینجاست که در کامنت‌های آخر کاربران از صفحه مسی خسته شده‌اند و با یکدیگر قرار گذاشته‌اند که حرکت خود را در صفحه ادین ژکو مهاجم تیم ملی بوسنی ادامه دهند.

 شاید یکی از کامنت‌هایی که در انتقاد از این نظرات روی صفحه مسی گذاشته شده بود به خوبی حق مطلب را ادا کند:

- واقعا نمی‌دونم منظورتون از این کامنتا چیه، فقط میدونم باعث میشید جهان سومی بودن مون رو به رخمون بکشن

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:30 هزار کامنت در صفحه شخصی لیونل مسی,مسی,فیس‌بوک,فرهنگ این مرز و بوم,کری و رجزخوانی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در پی ثبت بازی چوگان در هشتمین اجلاس سالانه کمیته "میراث ناملموس در معرض خطر" سازمان یونسکو، به نام کشور جمهوری آذربایجان، محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران در اعتراض به این تصمیم نامه‌ای به این سازمان نوشته و خواستار ثبت چوگان به عنوان یک ورزش چند ملیتی شد که فقط مختص به آذربایجان نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصمیم روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در اجلاس یونسکو که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود گرفته شده و به ثبت چوگان تحت عنوان "یک بازی سوارکاری سنتی در قره‌باغ در جمهوری آذربایجان" انجامیده است.

در واکنش به این ثبت، امین عارف نیا، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به روزنامه فرهیختگان گفت: "یونسکو قبول کرده که حق ثبت چوگان برای ایران محفوظ مانده و ایران می تواند در جلسه سال آینده میراث معنوی یونسکو، چوگان را به صورت پرونده چند ملیتی و مشترک با دیگر کشورها همچون نوروز و یا به صورت پرونده مستقل 'چوگان ایرانی' ثبت جهانی کند."

پیش از این نیز جمهوری آذربایجان ساز سنتی تار را در اجلاس سال گذشته یونسکو به ثبت رسانده بود.

حمزه ایلخانی، رئیس فدارسیون چوگان ایران، در سایت رسمی این فدارسیون نوشته است: "چوگان ورزشی تاریخی است که بیش از ۳۰۰۰ سال از عمرش می گذرد و همه چوگان را به نام ایران می شناسند. این ورزش برخاسته از ایران است که البته بی توجهی‌هایی در این سال ها باعث شده تا دیگران چشم طمع به آن داشته باشند."

در همین حال بهروز نبی‌اف، دبیر کل فدراسیون سوارکاری آذربایجان با استقبال از چنین تصمیمی اعلام کرد: "بازی چوگان در بسیاری از آثار هنری آذربایجان، همانند مینیاتور این کشور و نوشته‌های باستانی آن دیده می‌شود."

دبیر کل فدارسیون سوارکاری آذربایجان همچنین به یک کلیک سایت تخصصی چوگان گفته است: "آذربایجان کشوری است که در آن اسب اهلی شده و فرهنگ اسب سواری در اینجا پدید آمده است. در این منطقه اسب‌های بسیار خوبی وجود دارد و یکی از بهترین‌های آن اسب قره باغ است. اگر به قوانین چوگان به ویژه انتخاب اسب نگاه کنید، می بینید که اسب‌های قره باغ ایده آل هستند."

آیدین آغداشلو، نقاش و پژوهشگر هنر نیز از جمله کسانی است که پیشتر ادعای دولت جمهوری آذربایجان را رد کرد و گفته بود: "در تصاویری که همگی هم موجود هستند و اکنون در موزه‌های بزرگ دنیا از جمله موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند، چوگان یکی از عناصر مهم مینیاتورها به حساب می‌آید. در شاهنامه شاه‌طهماسب معروف نیز تصاویر بسیار زیادی دال بر ایرانی بودن چوگان وجود دارد."

او افزوده که علاوه بر آثار تصویری، نقاشی و نگارگری‌ عصرهای ساسانیان، تیموری و نیز صفوی، حتی در معماری نیز به یک شاهد زنده و پابرجا یعنی میدان نقش جهان اصفهان می‌توان اشاره کرد که هنوز هم دروازه‌های چوگانش پابرجاست.

به گفته کارشناسان، این بازی از حدود ۶۰۰ قبل از میلاد در ایران شکل گرفته و در زمان هخامنشیان بازی می‌شده است. این کارشناسان تاکید دارند که برای نخستین بار، در "کارنامه اردشیر بابکان" از چوگان نام برده شد.

در بسیاری از منابع تاریخی آمده است که سربازان پادشاهان هخامنشی در هنگام بیکاری و برای حفظ آمادگی رزمی خود سوار بر اسب، بازی و تمرینی را انجام می داده اند که بسیار شبیه به چوگان امروزی بوده و این بازی، از آن زمان به بعد تکامل یافته است.

گفته می شود که چوگان به هنگام کشور گشایی داریوش اول در هند، در آن سرزمین رواج یافت. اروپاییان در زمان صفویان و در زمان استعمار خود در هند، با این بازی آشنا شدند و آن را در سراسر اروپا ترویج کردند.

BBC NEWS

 

خوبه چون همینطور پیش بره خودمون رو هم چند وقت دیگه جز میراث فرهنگی یه کشور دیگه ثبت می کنن.حالا بنام ما که نکردن ،زورمونم نمی رسه ،حداقل هنر کردیم  و اعتراض کردیم ،خواستیم که بعنوان  یه ورزش چند ملیتی ثبت بشه .البته معذرت می خوام .روم سیاه. یه وقت به هیشکی برنخوره احیانا. دست مریزاد بابا !!!!!!!!

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چوگان,یونسکو ,میراث معنوی یونسکو,شاهنامه شاه‌طهماسب ,صفوی, ساسانیان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پل واکر، هنرپیشه شناخته شده آمریکایی روز شنبه در جریان یک سانحه رانندگی جان باخت.

خودروی پورشه که پل واکر سوار بر آن بود در شمال لس آنجلس و به علت سرعت بیش از اندازه به یک درخت برخورد کرد و آتش گرفت.

این هنرپیشه به همراه دوست خود قرار بود در یک مراسم خیریه شرکت کند. دوست پل واکر، دیگر سرنشین این خودرو نیز کشته شده است.

یکی از حاضران در محل حادثه گفت: «آنها در داخل خودرو گیر افتاده بودند. من، دوستان و کارکنان فروشگاه سعی کردیم نجاتشان دهیم.»

دیگر شاهد نیز افزود: «همه می گفتند او مرده است و من آن را شوخی می گرفتم. با توجه به بازی او در فیلم های «سریع و خشمگین» به هیچ وجه نمی توانستم به آن فکر کنم. او یکی از هنرپیشگانی بود که با تکیه بر توانایی اش به شهرت رسیده بود.»

پل واکر پس از ایفای نقش برایان اوکانر در مجموعه فیلم های «سریع و خشمگین» به شهرت رسید.

«ساعت ها» آخرین فیلمی است که این هنرپیشه در آن نقش آفرینی کرده بود. این فیلم که پیامد توفان کاترینا را روایت می کند قرار است در ماه جاری به نمایش درآید.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پل واکر,مرگ هنرپیشه سریع و خشمگین,لس آنجلس,خودروی پورشه,برایان اوکانر,سریع و خشمگین,ساعت ها,پیامد توفان کاترینا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Gensler Estuary airport

کنسرسیوم «شرکت تحقیقات و توسعه دهانه رود تیمز» (Testrad) از جزئیات طرحی برای ساخت یک جزیره مصنوعی در دهانه رودخانه تیمز لندن و همچنین احداث یک فرودگاه بزرگ در این مکان رونمایی کرد.

 به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فرودگاه قرار است جایگزین فرودگاه هیترو شود که هم‌اکنون حجم زیادی از مسافران را جابجا می‌کند.

 مشکلات ساخت و گسترش هیترو از سال 1944 و هنگامی آغاز شد که این فرودگاه از یک میدان هوایی کوچک به یک پایگاه نیروی هوایی سلطنتی و سپس در دهه‌های بعدی به ترمینال هوایی اصلی لندن تبدیل شد.

 زمانی که هیترو به عنوان یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان موررد استفاده بود، نیاز به بسط و بازسازی آن احساس شد، اما موقعیت آن در غرب لندن موجب شده که طرفداران محیط زیست، ساکنان محلی و حتی احزاب سیاسی بزرگ، مبارزه علیه تمامی طرحهای پیشنهادی ارائه‌شده را در دستور کار خود قرار دهند.

 با این حال، ادامه افزایش سفرهای هوایی و ازدحام بیش از حد در این فرودگاه، گزینه گسترش ظرفیت هوایی لندن یا انتقال حجم مسافر به فرودگاه‌های رقیب در آلمان، هلند و فرانسه را مطرح کرده است.

Boris Island Airport Design Pictures Revealed By Testrad

 طرح پیشنهادی جدید تا حدی بر اساس یافته‌های کمیسیون Roskill در سال 1968 تا 1970 در مورد تاسیس فرودگاه‌هایی در ناحیه دهانه رود تیمز بوده است.

 این فرودگاه بخشی از استراتژی‌های کلی برای توسعه این دهانه و انتقال مرکز اقتصاد لندن به سمت شرق است. این امر شامل ارتقا دفاع در مقابل سیلاب، استفاده از نیروی باد و موج، توسعه نقاط گسترده‌تر در دهانه مزبور، احداث جاده و و ارتقا تجهیزات کشتی‌رانی و فرودگاه است.

 هزینه ساخت این فرودگاه 47 میلیارد دلار اعلام شده و این فرآیند هفت سال به طول خواهد انجامید.

 «بریتانیا» سالانه به 172 میلیون مسافر خدمات 24 ساعته ارائه خواهد داد.

 در درون فرودگاه نیز ترمینال چندگانه با تجهیزات کنفرانس، موزه، پادهای خواب و فروشگاه‌هایی ساخته خواهد شد.

 افزون بر این، نماهایی از دهانه رود تیمز در داخل فرودگاه نیز یک محیط بیادماندنی را برای مسافران خلق می‌کند.

 بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده، فرودگاه جدید ارتباطات بهتری را با اروپا، شهرهای منطقه‌ای بریتانیا و خود لندن فراهم خواهد کرد.

 علاوه بر تغییر مرکز اقتصادی از شهر لندن به ناحیه کمتر توسعه‌یافته شرق، شرکت Testrad مدعی است که روند ساخت فرودگاه 200 هزار شغل جدید را ایجاد خواهد کرد.

 شرکت سازنده همچنین مدعی است که این مکان دارای اثرات محیطی پایین خواهد بود و قربانی تاخیرات طراحی نخواهد شد.

 این فرودگاه همچنین دارای اثرات حداقل بر روی پرندگان خواهد بود و به انتقال منازل یا اماکن صنعتی نیز نیازی نخواهد داشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شرکت تحقیقات و توسعه دهانه رود تیمز,جزیره مصنوعی ,فرودگاه,شهر لندن,Testrad,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

انسان‌ها هر چه بیشتر پا به سن می‌گذارند، بیشتر نیز این احساس بهشان دست می‌دهد که زمان به سرعت برق و باد سپری می‌شود. این احساس از کجا می‌آید؟ آیا می‌توان ضرباهنگ زمان را کند کرد. کلید حل این "مشکل" در دستان خود ماست."انگار همین دیروز بود!"

این جمله‌ای است که خیلی‌‌ها یا خود آن را به زبان آورده‌اند یا اغلب از دیگران شنیده‌اند. آدم‌ها وقتی به گذشته، زمانی که خردسال یا جوان بوده‌اند، نگاه می‌کنند غالبا به نظرشان می‌آید که آن دوران، زمان بسیار کندتر می‌گذشت. آن وقت‌ها "یک سال" واقعا به معنای "دوازده ماه" بود و به یاد می‌آورند که روزها و ماه‌ها مثل حالا به چشم بهم زدنی سپری نمی‌شد.

این گونه دریافت از زمان و تند شدن ضرباهنگ آن هنگامی که انسان‌ها پا به سن می‌گذارند، موضوع پژوهش‌های علمی نیز بوده است. برای نمونه در سال ۲۰۰۵ پژوهشی در رابطه با "اثرات سن در درک از زمان" از سوی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در شهر مونیخ انجام گرفت، که نتایج قابل توجهی به همراه داشت.

در این پژوهش روانشناسان از افراد ۱۴ تا ۹۴ ساله خواسته بودند تا بگویند به نظر آنها ده سال گذشته با چه سرعتی سپری شده است. نتیجه نشان می‌داد که پرسش‌شوندگان مسن در مقایسه با جوان‌ترها به وضوح این احساس را داشته‌اند که زمان سریع‌تر بر آنان گذشته است.

چرا اینگونه است؟

tumblr_lny92wHRGA1qfy0i8o1_500



حافظه، حافظه، حافظه

به نوشته "اشپیگل آنلاین" شماری از روانشناسان در پاسخ به این پرسش به یک بازی محاسباتی اشاره می‌کنند؛ به گفته آنان هر شخصی به طور خودکار یک بازه زمانی خاص را در رابطه با سال‌های عمرش در ذهن دارد. برای یک کودک ۳ ‌ساله‌، یک سال به معنای یک سوم زندگی‌اش و برای یک فرد ۸۰ ساله یک سال‌، یک هشتادم عمرش است. به گفته آنان از همین رو جای تعجب نیست که یک سی‌ام، یک پنجاهم یا یک هشتادم زندگی برای افراد بزرگسال بسیار کوتاه به نظر می‌آید.

هر چند این توجیه به نظر قابل قبول می‌آید، اما با این حال تمام پژوهشگران بر سر پذیرش آن اتفاق نظر ندارد.

مارک ویتمان، یکی از پژوهشگران مؤسسه روان‌شناسی و بهداشت روان شهر فرایبورگ، اعتقاد دارد که این توجیه "بسیار محاسباتی" است و می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که درک از زمان در مغز انسان اینگونه کار کند.»

به گفته وی اغلب اتفاق می‌افتد که یک فرد ۶۵ ساله هنگامی که وارد دوران بازنشستگی می‌شود، احساس می‌کند که ضرباهنگ زمان ناگهان کند شده است و به اصطلاح "دیر می‌گذرد".

در همین حال خیلی‌ها این تجربه را داشته‌اند که زمانی که مجبور به انجام کارهای خسته‌کننده بوده‌اند یا حوصله‌شان سر رفته، احساس کرده‌اند که عقربه‌‌های ساعت به کندی از جایشان تکان خورده‌اند. مارک ویتمان می‌گوید: «پژوهش‌ها در خانه سالمندان دقیقا این حالت را تأیید کرده‌اند. زمان برای افراد بسیار کند گذشته تا وقتی که مثلا موقع غذا یا نظافت رسیده است. اما بعد که از همان فرد پرسیده شده روزش چطور گذشته، پاسخ داده: بسیار سریع.»

به گفته آقای ویتمان عامل اصلی در نحوه دریافت ما از زمان به حافظه بستگی دارد؛ هر چه بیشتر حوادث و اتفاقات را به یاد داشته باشیم‌، دوره زمانی نیز به نظرمان طولانی‌تر بوده است.

time machine



کلید در دستان ماست

این روانشناس آلمانی در کتاب خود با نام "زمان حس شده" می‌نویسد که همین عامل برای نمونه موجب می‌شود تا وقتی به تعطیلات می‌رویم، روزهای اول این حس را داشته باشیم که زمان کند می‌گذرد.

در ابتدای سفر بایستی مسیر را طی کنید، بعد وارد مکانی ناشناخته می‌شوید که بایستی آن را کشف کنید و در این راه با چیزهای جدید برخورد می‌کنید و آشنا می‌شوید. اما بعد از چند روز که دیگر چم و خم مکان دستتان آمده و هر صبح از همان نانوایی همیشگی نان تازه می‌خرید، همان مسیر همیشگی تا ساحل را می‌روید و همان مغازه‌های همیشگی را سر راه می‌بینید، ناگهان به نظرتان می‌آید که روزها به سرعت سپری شدند و تعطیلات به پایان رسید.

به گفته مارک ویتمان این مثال ساده نحوه گذراندن تعطیلات را می‌توان به کل زندگی تعمیم داد.

"اولین‌هایی" که انسان در جوانی تجربه می‌کند، مثل اولین بوسه، اولین نوشیدنی الکلی یا اولین حقوق تا آخر عمر به طور پررنگ در خاطر باقی می‌مانند. او ادامه می‌دهد: «وقتی که آدم ۱۵ سال است که ازدواج کرده، هر روز سر همان کار همیشگی می‌رود و هر تابستان هم به همان جای همیشگی سفر می‌کند، زمان به نظرش بسیار سریع می‌گذرد.»

با در نظر گرفتن این نکته می‌توان گفت که مقصر اصلی گذشت سریع زمان خود ما هستیم. انسان هر چه بیشتر پا به سن می‌گذارد، بیشتر نیز از دست زدن به تجربه‌های جدید سر باز می‌زند. اما هر چه بیشتر حوادث و تجربه‌های جدید و تازه را از سر بگذرانیم‌، به همان نسبت نیز حافظه‌ اتفاقات بیشتری را در خود جای می‌‌دهد.

به این ترتیب سال‌های بعدتر هنگامی که به گذشته نگاه می‌کنیم و خاطرات را به یاد می‌آوریم، اینگونه به نظرمان نخواهد آمد که زمان به سرعت برق و باد سپری شده است.

کلید در دستان خود ماست‌. کافی است که از رویارویی با تجربه‌های جدید نترسیم و خود را بار دیگر برای تجربه "اولین‌ها" آماده کنیم؛ اولین درس نواختن گیتار یا اولین سفر به تنهایی.

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ضرباهنگ زمان ,زمان,اثرات سن در درک از زمان,حافظه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یک متخصص طب ورزش گفت:«اختلالات الکترولیتی، ناشی از مصرف داروها ممکن است سبب گرفتگی عضلات در افراد مسن شود.»

دکتر صفر چراتی، با بیان اینکه اسپاسم عضلانی در افراد مختلف با شرایط و سنین مختلف دلایل متفاوتی دارد،یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات در افراد مسن اختلالات الکترولیتی ناشی از مصرف داروهایی مانند داروهای قلبی است.

Cramps



وی با اشاره به تاثیر کم‌آبی بر اسپاسم های عضلانی، بیان داشت: ورزشکاران ممکن است به علت از دست دادن آب در حین ورزش، دچار اسپاسم های عضلانی شوند. ضمن اینکه اختلالات عصبی عضلانی نیز می تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بر خلاف تصور رایج کمبود کلسیم نقش چندانی در گرفتگی عضلات ندارد، افزود: اختلالات الکترولیتی بیشتر مربوط به پتاسیم است هرچند در موارد شدید کمبود کلسیم نیز می‌تواند فرد را دچار گرفتگی عضلات کند.

وی گرفتگی عضله پشت ساق را یکی از شایع‌ترین اسپاسم‌های عضلانی به ویژه در ورزشکاران ذکر کرد و ادامه داد: مصرف آب کافی قبل، حین و بعد از مسابقه یکی از اصول مهم است که باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد. البته چنانچه ورزش طولانی مدت و بیش از یک ساعت باشد باید همراه با آب گلوکز هم به بدن برسد و به همین دلیل توصیه می‌شود ورزشکاران از نوشیدنی‌های ورزشی به میزان کافی استفاده کنند.

دکتر صفر چراتی با تاکید بر لزوم گرم کردن کافی و انجام حرکات کششی پیش از آغاز به ورزش، تصریح کرد: ورزشکاران باید سرد کردن پس از ورزش را نیز جدی بگیرند تا دچار مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات نشوند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اسپاسم عضلانی,گرفتگی عضلات,اختلالات عصبی عضلانی,ورزشکاران ,اختلالات الکترولیتی,کمبود کلسیم , نوشیدنی‌های ورزشی,حرکات کششی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Test magnet reaches 13.5 tesla – a new CERN record

سرن با ساخت آهنربای دارای قدرت 13.5 تسلا، رکورد جهانی از خود به جای گذاشته است.

 به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برنامه «(Short Model Coil (SMC» این مرکز، آهنربای جدیدی را آزمایش کرده که به مهندسان در ساخت آهنرباهای قوی‌تر برای برخورددهنده بزرگ هادرونی و شتاب‌دهنده‌های آتی کمک خواهد کرد.

 هم‌اکنون این برخورددهنده از آهنرباهای ابررسانای نیوبیوم-تیتانیوم برای خمیده کردن و متمرکزکردن پرتوهای پروتونی خود استفاده می‌کند.

 اما این آهنرباها به اندازه کافی برای پشتیبانی از تمرکزدهی قوی‌تر و انرژی‌های بالاتر دارای قدرت نیستند، بنابراین مهندسان به دنبال ماده ابررسانای جدیدی به نام قلع نیوبیوم هستند.خوان کارلوس پرز، رهبر ارشد پروژه SMC، در این رابطه گفت: با فناوری موجود نیوبیوم-تیتانیوم، هشت تسلا بیشینه میدان عملیانی ‌است اما با کمک این ماده جدید، شدت میدان مغناطیسی که می‌توان تولید کرد، 50 درصد بالاتر است.

 قلع نیوبیوم یک ماده ابررسانا است که میدان مغناطیسی در طیفی از 15 تا 20 تسلا را تولید می‌کند.

 گرچه این ماده پیش از تیتانیم-نیوبیوم کشف شده، به طور معمول در شتاب‌دهنده‌ها به کار نمی‌رود، زیرا کار با آن چالش‌برانگیز است.

 مهندسانی که بر روی آهنرباها و با هدف به‌روزرسانی برخورددهنده بزرگ هادرونی کار می‌کنند، به دنبال دستیابی به میدان‌های مغناطیسی هستند که از 12 تسلا تجاوز کند.

 این میدان‌های مغناطیسی بالاتر، امکان خمیدگی بسیار قوی‌تر و متمرکزکردن شدت‌ها در دوقطبی‌ها (dipoles) و چهارقطبی‌های (quadropoles) برخورددهنده هادرونی را فراهم می‌کنند.

 طی 10 سال آینده، دانشمندان چهارقطبی‌های جدید و نزدیک به آزمایش‌های هادرونی با شدت بالاتری خواهند ساخت و این امر منجر به تولید پرتوهای کوچکتر در نقاط تصادم این برخوردهنده می‌شود.

 پرز در این رابطه گفت: این امر تعداد تصادم‌ها را در ثانیه افزایش می‌دهد، داده‌های بیشتری را برای آزمایش‌ها تولید می‌کند و در دراز مدت و طی 20 سال‌ آینده، قلع یک فناوری کلیدی خواهد بود.

 وی اضافه کرد: این موفقیت به مهندسان امکان افزایش انرژی را در برخوردهنده‌های دوار آتی و پنج تا 10 برابر میزان حاضر در برخوردهنده هادرونی خواهد داد.

 رکورد کنونی جهانی برای آهنرباهای نیوبیوم-قلع در پیکربندی 16.1 تسلاست که در اختیار یک گروه تحقیقاتی امریکایی در آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی است.

 جدیدترین رکورد سرن 13.5 تسلا گزارش شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سرن,برخورددهنده بزرگ هادرونی,میدان‌های مغناطیسی,13,5 تسلا , «(Short Model Coil (SMC» ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

arash khamooshi-17-42.jpg

فوتبال ایران در بین بهترین‌های فوتبال آسیا در سال 2013 هیچ جایی نداشت. به نظر می‌رسد شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا از فوتبال ایران انتقام سختی گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از مالزی، در مراسمی که عصر امروز در هتل مندرین کوالالامپور برگزار شد، کنفدراسیون فوتبال آسیا برترین‌های قاره کهن را معرفی کرد که در این گردهمایی سهم فوتبال ایران در دریافت عناوین برترین هیچ نبود.

ناکامی فوتبال ایران در مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا در حالی صورت گرفت که فوتبال ایران در سال جاری میلادی به پیروزی‌های درخور توجهی دست یافته است. راهیابی تیم ملی ایران به عنوان سرگروه به جام‌جهانی 2014 برزیل، راهیابی استقلال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در آسیا و سپس جام‌بین قاره‌ای و حضور این تیم در دور یک چهارم نهایی جام‌جهانی، قهرمانی تیم ملی زیر 16 سال ایران در آسیا و راهیابی این تیم به دور یک هشتم نهایی جام‌جهانی امارات (آن هم در حالی که دیگر تیم‌های آسیایی در همان دور گروهی از رقابت‌ها کنار رفتند)، نایب قهرمانی زنان ایران در رقابت‌های سالنی آسیا و سرانجام قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا، همه و همه عنوان‌ها و افتخارهای فوتبال ایران در سال 2013 بودند که از سوی شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا و دیگر سران AFC به طور کامل نادیده گرفته شده‌اند.

 از سوی دیگر چین بدون راهیابی به جام‌جهانی 2014 و قطعی نشدن حضورش در جام‌ملت‌های آسیا در 6 بخش نامزد دریافت جایزه شده و در 4 بخش هم جوایز را از آن خود کرده است که جای شگفتی بسیاری برای فوتبال دوستان و کارشناسان دارد. سخت بتوان جهت‌گیری‌های سیاسی را در تصمیم‌ها و انتخاب‌های سال 2013 کنفدراسیون فوتبال آسیا دخیل ندانست و به خود قبولاند که شیخ بحرینی از فوتبال ایران انتقام‌جویی نکرده باشد.

حمایت ایران از بن‌همام، رئیس قطری پیشین AFC و همچنین یوسف سرکال، نامزد اماراتی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به نظر در این گزینش از دید شیخ سلمان دور نمانده است. همچنین به یاد داریم که جی لانگ،‌ سرپرست چینی کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای تنش بلاتر و بن همام در نهایت از نامزدی در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع شیخ سلمان کنار کشید. آیا اهدای 4 جایزه به چین پاداش خوش خدمتی شیخ بحرینی به لانگ چینی بوده است؟!

 از سوی دیگر شاید شیخ سلمان بیش از هر چیز رخدادهای حضور دو روزه‌اش در تهران را به همراه سپ بلاتر در همایش "علم و فوتبال" به یاد داشته و در این گزینش دخالت داده باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فوتبال ایران,بهترین‌های فوتبال آسیا ,شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه,رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این آمار خوانندگان و گروههایی است که بیشترین هفته را در صدر جدول پر فروش های بریتانیا در طول تاریخ قرار داشته اند.

 

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خوانندگان,گروههای موسیقی,جدول پر فروش های بریتانیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Maria Sharapova HD Wallpaper

ماریا شاراپووا، قهرمان چهار گرانداسلم تنیس بانوان جهان، برای فصل ۲۰۱۴ زیر نظر سون گرنفلد هلندی تمرین می کند.بانوی چهارم تنیس جهان از روسیه، از ماه اوت و در پی پایان همکاری با جیمی کانرز آمریکایی، بدون سرمربی تمرین می کرد.آقای گرنفلد که از مدت ها پیش در اردوی شاراپوا کار می کند، سابقه مربی گری قهرمانای چون ماری پیرس و آنا ایوانوویچ را در کارنامه خود دارد.ماریا شاراپوا بر اثر مصدومیت کتف، از رقابت های اوپن آمریکا در سال ۲۰۱۳ کناره گرفت و از آن پس، نتوانسته است به میدان بازگردد.

وی در حال حاضر می کوشد تا در صورت رفع مصدومیت، با آمادگی کامل در نخستین گراند اسلم فصل در استرالیا حاضر شود.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماریا شاراپووا,تنیس بانوان جهان,فصل ۲۰۱۴ ,گرنفلد,استرالیا ,بانوی چهارم تنیس جهان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

شاید تا کنون مبارزه میان یک فیل و اسب آبی را ندیده باشید، این عکس ها نشانگر مبارزه میان یک فیل و اسب آبی است که در دیلی پست بریتانیا منتشر شده است. عکس یک اسب آبی مادر را به همراه بچه اش در علفزار به تصویر کشیده است که در هنگام خوردن غذا با نزدیک شدن یک فیل عصبانی می شود.

این مادر برای حفاظت از بچه خود در مقابل فیل مقاومت می کند اما فیل قوی تر از اوست و با خرطوم خود او را از زمین بلند می کند و در هوا می چرخاند. از طرف دیگر کودک با هدایت اسب آبی دیگر فرار می کند.

 

 

 

این جنگ میان اسب آبی مادر و فیل به مدت 5 دقیقه طول می کشد.

در پایان این مبارزه اسب آبی زخمی نمی شود، اما غرور او به دلیل شکست در مبارزه جریحه دار شده است.

با مشاهده این روند هر بیننده ای از شجاعت مادر برای دفاع از کودکش متعجب می شود! 

CRI Online

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مبارزه میان یک فیل و اسب آبی, اسب آبی,نبرد حیوانات,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پس از چهار روز مذاکره فشرده میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی٬ در نخستین ساعات روز یکشنبه (۲۴ نوامبر/ ۳ آذر) توافقی اولیه میان وزیران خارجه ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد. ایران در برابر کاهش برخی از تحریم‌ها٬ غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف خواهد کرد. دیپلمات‌ها و ناظران سیاسی این توافق را رویدادی "بی‌سابقه و تاریخی" و "پیروزی بزرگ دیپلماسی" برای پایان دادن به تنش‌های موجود خوانده‌اند.

2013 Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نمایندگان ایران,مذاکره فشرده,شش قدرت جهانی,غنی‌سازی,کاهش برخی از تحریم‌ها,وزیران خارجه ایران و شش قدرت جهانی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عطسه ناگهانی یک نفر برای اطرافیانش معمولا نا‌خوشایند است. اما در عین حال نیز گفته می‌شود که جلوگیری از عطسه می‌تواند به پرده گوش صدمه بزند و ناسالم است. جواب علمی این مساله چیست؟

گفته می‌شود که از نظر بهداشتی بهتر است هنگام عطسه سوراخ‌های بینی را بسته نگه داشت. اما در برخی نشریات علمی گزارش‌هایی در این زمینه منتشر شده که نشان می‌دهند افرادی به علت بسته نگه داشتن بینی خود، هنگام عطسه ناشنوا شده‌‌اند.

متخصصان آلمانی در زمینه گوش و حلق و بینی نیز توصیه می‌کنند که هنگام عطسه نباید بینی را بسته نگه داشت، زیرا این کار می‌تواند عواقبی خطرناک به همراه داشته باشد.

آمار دقیقی در این‌باره هنوز موجود نیست. اما می‌توان از این موارد نتیجه گرفت که با بینی باز عطسه کردن سالم‌تر است.

پاک کردن شش‌ها از طریق عطسه

در هنگام عطسه کردن حدود ۴۰ هزار ذره با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت از بینی به بیرون رانده می‌شوند. این واکنش بدنی (عطسه) برای مثال می‌تواند توسط ذرات خاک به‌وجود آید؛ ذراتی که عصب داخل غشای مخاطی بینی را تحریک می‌کنند. این عصب پیام را به قسمت مربوط به عطسه در مغز می‌رساند.

واکنش عطسه خود عملکرد خاصی دارد. با فشار زیادی که هوا از شش‌ها به بیرون رانده می‌شود، راه‌های تنفسی تمیز و پاک می‌شوند. این ذرات در غیر این صورت در شش‌ها می‌ماندند.

پژوهشگران بیمارستان تحقیقاتی "ایزمیر آتاتورک" در ترکیه در مقاله‌ای آورده‌اند که هنگام عطسه با دهان نیمه باز، فشار در حفره بینی برای مدت کوتاهی به شدت افزایش می‌یابد. این فشار هم اندازه فشاری است که ماهیچه قلب یک بیمار فشار خون دارد آنهم در زمانی که ماهیچه‌های قلب دچار بیشترین انقباض هستند.

نور نیز می‌تواند محرک یک عطسه باشد

علاوه بر خاک، فاکتورهای دیگری همچون نور هم می‌توانند ایجاد عطسه کنند. پژوهشگران گمان می‌برند که در هنگام نگاه به نور ارتباطی بین واکنش چشم و مرکز عطسه ایجاد می‌شود. به این معنا که محرک نور علاوه بر عصب چشم، عصب مربوط به عطسه را نیز تحریک می‌کند.

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عطسه ناگهانی,سوراخ‌های بینی,گوش و حلق و بینی,پاک کردن شش‌ها,ماهیچه قلب ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با پیروزی 4 به 3 مقابل روسیه در جام بین قاره‌ای قهرمان جهان شد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با پیروزی 4 به 3 مقابل تیم ملی روسیه قهرمان جام بین قاره‌ای -که در امارات و سواحل خلیج فارس برگزار می‌شد- شد.

c_330_235_16777215_0___images_stories_edim_13-3(163).jpg

 این بازی ساعت 20 به وقت تهران آغاز شده بود. بر اساس این گزارش گل‌های تیم ایران را محمد احمدزاده در دقایق 1 و 25، مصطفی کیانی در دقیقه 21 و علی نادری در دقیقه 26 به ثمر رساندند.

 گل‌های تیم روسیه نیز در دقایق 7، 24 و 30 وارد دروازه‌ی تیم ما شدند. این مسابقه پس از گل اول بازی توسط ایران با حملات سنگین تیم روسیه همراه بود اما در ادامه ملی‌پوشان ایران توانستند خودشان را در زمین پیدا کنند.

 در 12 دقیقه دوم و سوم نیز دو تیم حملات زیادی را روی دروازه یکدیگر داشتند. البته روسیه دو مرتبه توپ را به تیرک دروازه‌ی تیم ایران زد.

 مصطفی کیانی 14 ثانیه به پایان مسابقه در 12 دقیقه‌ی سوم از زمین بازی اخراج شد تا یک پنالتی به نفع تیم روسیه گرفته شود اما بازیکن روسیه پنالتی را به بیرون زد.

 تیم ایران که برای اولین بار در این مسابقات شرکت می‌کرد، پیش از این در مرحله گروهی توانسته بود در ضربات پنالتی روسیه را شکست دهد.

 روسیه در هر دو دوره‌ی قبلی جام بین قاره‌ای قهرمان جهان شده بود. این تیم در جام جهانی تاهیتی نیز که اواخر تابستان برگزار شد هم قهرمان دنیا شد.

 به گزارش ایسنا، در پایان مسابقات جام بین قاره‌ای تیم ایران مقام قهرمانی را به دست آورد و بعد از آن تیم روسیه دوم شد. همچنین امارات سوم، سوییس چهارم، برزیل پنجم، ایتالیا ششم، مکزیک هفتم و مراکش هشتم شدند.

به گزارش ایسنا دیدار فینال در ساحل جمیرا با حضور پرشور تماشاچیان ایرانی و سفیر ایران برگزار شد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی فوتبال ساحلی ایران ,پیروزی 4 به 3 مقابل روسیه,محمد احمدزاده ,جام بین قاره‌ای ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Iran Beats US 3-2 at Volleyball World Grand Champions Cup

تیم ملی والیبال ایران در یک دیدار سخت و نفس‌گیر مقابل آمریکا با نتیجه 3 بر 2 پیروز شد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در چهارمین روز رقابت‌های والیبال قهرمان قاره‌های جهان در ژاپن، تیم ملی ایران به مصاف آمریکا رفت. آمریکایی‌ها پیش از این دو پیروزی مقابل ژاپن و ایتالیا و یک شکست مقابل برزیل بدست آورده بودند. ایران هم یک برد برابر ایتالیا و دو باخت مقابل برزیل و روسیه در کارنامه داشت.

 آمریکایی‌ها همواره در بین مدعیان والیبال جهان برای خود اسم و رسمی داشتند. قهرمانی المپیک سال‌های 1984، 1988 و 2008 در کنار ده‌ها عناوین دیگر کلکسیونی از افتخارات را در تاریخ والیبال این کشور پدید آورده است. فدراسیون جهانی والیبال از آمریکا به عنوان چهارمین تیم پرافتخار تاریخ والیبال جهان یاد می‌کند.

 دو تیم ایران و آمریکا تا پیش از این سه بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند که در هر سه بازی ایران نتیجه را واگذار کرده بود.

 تیم ملی والیبال ایران با پیراهن سفید برابر قرمز پوشان آمریکا به میدان رفت.

 سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف ترکیب تیم ایران را در شروع مسابقه به نمایش گذاشتند. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی والیبال ایران,فدراسیون جهانی والیبال,ایران، آمریکا را به زانو درآورد ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فوتبالدوستان جهان از اواسط دهه‌ی ۶۰ میلادی در تیم منچستریونایتد شاهد ظهور اعجوبه‌ای بودند که حتا رویاهای آنان را نیز دریبل می‌کرد. این دوران مصادف بود با اوج شهرت بیتل‌ها در جهان موسیقی. جوان خوش‌سیمایی که به عنوان مهاجم چپ در خط حمله‌ی منچستریونایتد با دریبل‌های سرسام‌آور خود غوغا می‌کرد، به دلیل آرایش موی سر خود، به «بیتل پنجم» معروف شده بود.

جرج بست ستاره‌ی بزرگ تیم ملی ایرلند شمالی و منچستر یونایتد در دهه‌ی ۶۰ میلادی، جزو بازیکنانی است که شاید از جایگاه بازیکن شماره‌ی ۱۰ به مفهوم متعارف آن کمی فاصله داشته باشد. با این همه، نگاهی به روال بازی او در گذر زمان نشان می‌دهد که بست گر چه درخشش خود را به عنوان مهاجم چپ و گلزنی قهار می‌آغازد، ولی در روندی تکاملی سرانجام به هافبک چپی نفوذی و بازی‌گردانی خلاق و همزمان خطرناک فرامی‌روید. از همین‌روست که او نیز در مجموعه‌ی بازیکنان برتر شماره‌ی ۱۰ جهان می‌گنجد. بویژه از آن‌جهت که در تیم ملی ایرلند شمالی نقش بازی‌گردان برعهده‌ی او بود.



جرج بست در بلفاست پایتخت ایرلند شمالی زاده شد، ولی دوران اوج ورزشی خود را در انگلستان و بویژه در تیم منچستریونایتد سپری کرد. او در ۲۲ ساله بود که به عنوان بهترین بازیکن بریتانیا و همزمان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد و جایزه‌ی توپ طلایی را به دست آورد. این موفقیت‌ها فقط حاکی از توانایی‌های فوق‌العاده او در زمین چمن سبز نبود. بست در زمره‌ی نوابغ تاریخ فوتبال بود. او ابرستاره‌ای بود که درخشش آن چشم همگان را خیره کرد. ابرستاره‌ای که با همان سرعت عروج خود، افول کرد و به تاریکی پیوست. جرج بست را یکی از بزرگ‌ترین دریبل‌زنان تاریخ فوتبال می‌دانند. شاید بزرگ‌تر از او در این زمینه تنها مارادونا بوده باشد.

 

یکی از شوربختی‌های جرج بست این بود که ناچار بود فعالیت خود را در سطح ملی با تیم ملی ایرلند شمالی دنبال کند که در سطح اروپا تیمی کاملا متوسط بود. او بدین‌سان از میدان‌های بزرگ بین‌المللی مانند مسابقات جام جهانی دور ماند و هرگز نتوانست توانایی‌های خارق‌العاده‌ی خود را در صحنه‌های جهانی به نمایش بگذارد. یکی از کارشناسان فوتبال، سرنوشت غم‌انگیز جرج بست را در تیم ملی ایرلند شمالی در همکاری با بازیکنانی کاملا متوسط این تیم چنین توصیف کرده بود: «تصور کنید بازیکنی با توانایی‌های پله مثلا در کشور لیختن‌اشتاین ظهور می‌کرد!».

ولی تراژدی جرج بست به این محدود نبود. او راهی در پیش گرفت که معنای آن چیزی جز خودویرانگری نبود و فرجامی جز تباهی نداشت. جرج بست عاشق خوشگذرانی و مشروبات الکلی بود. او که در میان زنان جوان محبوبیت زیادی داشت، بیشتر ساعات خود را در بیرون از میدان فوتبال در پارتی‌های شبانه می‌گذراند. بست در سال ۱۹۶۹ تنها یک سال پس از آنکه به عنوان بهترین بازیکن اروپا شناخته شد، در دربی میان منچستریونایتد و منچسترسیتی به داور توهین کرد و زیر توپی زد که در دست‌های او بود. برای این کار چهار هفته از حضور در میدان محروم شد. جرج بست در اولین بازی پس از محرومیت، برای منچستریونایتد در برابر نورث‌همپتون به میدان رفت و به تنهایی ۶ گل به ثمر رساند. منچستریونایتد در آن بازی ۸ بر ۲ پیروز شد. آری، نابغه‌های فوتبال چنین‌اند، حتا اگر چهره‌هایی تراژیک باشند.

یک ماه پس از آن رویداد، جرج بست بار دیگر خبرساز شد. این بار به صورت داور بازی تف کرده بود. او بار دیگر محروم شد. اعتیاد به الکل زمینه‌ساز ویرانی جسمی و روحی جرج بست شده بود. دیگر به موقع سر تمرین‌ها حاضر نمی‌شد و در زمین بازی با انضباط نبود. با این همه هنوز از چنان توانایی‌های شگرف تکنیکی برخوردار بود که وقتی پا به توپ می‌شد می‌توانست هر دفاعی را درهم ریزد. در آن سال‌ها اعتراف کرده بود که روزانه دست‌کم یک بطری مشروب با درصد بالای الکل مصرف می‌کند.

خداحافظی جرج بست از منچستریونایتد در سال ۱۹۷۴ صورت گرفت. ولی این خداحافظی به معنی وداعی طولانی با فوتبال بود. بست به آمریکا رفت و به مدت دو سال در لس‌آنجلس توپ زد. پس از آن به اروپا بازگشت و در باشگاه‌های مختلف بریتانیا بازی کرد. مدتی هم برای یک باشگاه‌ استرالیایی به میدان رفت.

جرج بست در سال ۲۰۰۵ زمانی که ۵۹ سال داشت، در نتیجه‌ی زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی و استفاده از داروهای مخدر و بر اثر از کارافتادگی همزمان چند ارگان بدن در یکی از بیمارستان‌های لندن چشم از جهان فروبست. پرده‌ی آخر این سوگنمایش، واپسین پیام او به دوستدارانش بود: «مانند من نمیرید».

جرج بست در بلفاست به خاک سپرده شد. در مراسم آخرین وداع با او، بیش از ۱۰۰ هزار تن شرکت کرده بودند.

 dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جرج بست ,منچستریونایتد,دهه‌ی ۶۰ میلادی,ستاره‌ی بزرگ تیم ملی ایرلند شمالی,بلفاست,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀


دلایل متعددی بزای انتخاب سواحل کارائیب و محبوبیت  آن برای توریستها وجود دارد .

Antigua Beaches

Anguilla Beaches

غذا های مخصوص و لذیذ،خرید،قمار،زندگی شبانه ، گلف ،مشاهده بسیاری از شخصیتها و ثروتمندان معروف و... صدها هزار توریست را جلب این سواحل می کند.

Little Bay Anguilla

اما نکته مهم و غیر قابل بحث در مورد مناطق ساحلی جزایر کاراییب بدون شک زیبایی خیره کننده مناظر طبیعی ،ماسه های سفید زیبا و آب کریستالی سواحل آن است.

Beaches in the Caribbean

 Curacao Beaches

جندی شاپور البرز.آذر92

Caribbean Beaches

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سواحل کارائیب,جزایر کارائیب,زیبایی جزایر کاراییب,جام جهان نما,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خوزستان گفت: در مجموع دو بارش باران میکروبی در استان ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر راهی بیمارستان‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ساسان موگهی در نشست کارگروه بررسی بیماری‌های تنفسی مردم خوزستان که ظهر امروز در هتل پارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اولین بارش باران میکروبی در شهر اهواز 2 هزار و 996 نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند؛ همچنین به موجب این بارش باران 100 نفر از هموطنان دیگر شهرهای استان راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه مراجعه به بیمارستان‌های دولتی استان از روز یازدهم آبان‌ماه و به هنگام اولین بارش باران در شهر اهواز شروع شد، ادامه داد: شهرستان‌های اهواز، آبادان و دشت آزادگان بیشترین مراجعه کننده با علایم تنگی نفس را داشتند که بلافاصله پس از این موضوع کمیته بحران آلودگی به ریاست استاندار در استان تشکیل شد.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خوزستان خاطرنشان کرد: دومین بارش باران میکروبی موجب شد که 16 هزار و 344 نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کنند که از این تعداد 15 هزار و 197 نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 136 نفر بستری شدند؛ همچنین 11 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

موگهی در پایان با بیان اینکه در مجموع دو بارش باران و 141 نفر به علت تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها شدند، تصریح کرد: از این تعداد 16 هزار نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 320 نفر بستری شدند. همچنین 10 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باران میکروبی , بیماری‌های تنفسی مردم خوزستان,علایم تنگی نفس,دانشگاه جندی شاپور خوزستان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com