جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

نگاه منتقدان سینمایی به فیلم

فیلم "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" برخلاف فیلم "۳۰۰"، نتوانست نظر اغلب منتقدان سرشناس سینمایی را جلب کند. بسیاری از آنها شخصیت پردازی ضعیف، بازی های بد و عدم پایبندی به تاریخ را از ضعف های اساسی این فیلم دانستند. با این حال اغلب منتقدان، کوریوگرافی صحنه های نبرد دریایی را که به صورت اسلوموشن کار شده است، ستوده اند.

تاد مک کارتی، منتقد هالیوود ریپورتر، در نقدی منفی و طعنه آمیز علیه آن نوشت: "با این که جرارد باتلر بعد از فیلم "۳۰۰" در ۱۷ فیلم متوسط بازی کرد اما با این حال، غیبت او در این فیلم به شدت حس می شود."

جیمز روچی از سایت سینمایی "فیلم دات کام"، صفر امتیاز به فیلم داد و آن را یک "جوک سه بعدی" دانست.

تام لانگ از "دیترویت نیوز" نیز آن را یک حمام خون و نه چیزی بیشتر خواند. جیمز براردینلی از "ریل ویووز"، ۲ و نیم ستاره از ۴ ستاره به فیلم داد. به اعتقاد براردینلی، فقدان خلاقیت در این فیلم منجر به نارضایتی بنیادی از آن شده است.

اسکات بولس از "یو اس اِی تودِی" از ۴ ستاره، ۲ ستاره به فیلم داد و نوشت: "برای کسی که در این فیلم دنبال مفهوم فیلمنامه می گردد، "۳۰۰" مثل اسب ترواست. باورپذیری و معقول بودن را فراموش کنید."

اما اسکات فانداس از مجله "ورایتی" فیلم را ستود و درباره اش نوشت: "این فیلم سرگرم کننده، فاقد طنین اسطوره ای فیلم "۳۰۰" است که از آن یک فیلم کلاسیک ساخت اما با معیارهای خودش خوب کار می کند."

منتقد دیگری به نام ریچارد روپر از ۵ ستاره به فیلم ۴ و نیم ستاره داد و آن را یک پیروزی از نظر طراحی صحنه و لباس و استفاده از تکنیک های خیره کننده سی جی آی دانست.

با این حال به نظر می رسد تماشاگران عادی سینما رویکردی نه چندان بدی نسبت به این فیلم داشته اند. "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" که نمایش عمومی آن کمتر از سه هفته پیش آغاز شد، در حال حاضر در رده سوم جدول پرفروشترین های سینمای آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۴ جا دارد.

به روایت هرودت، آرتمیس یکم، ملکه کاریا، در شهر هالیکارناس، (که در آن زمان از اسپارتی های امپراتوری هخامنشی بود) به دنیا آمد. آرتمیس، زنی زیبا و دلیر بود و پس از مرگ شوهرش بر تخت شاهی نشست. او یکی از فرماندهان نیروی دریایی و از رایزنان جنگی خشایارشا بود و در تاریخ از او به عنوان نخستین زنی که در سمت فرماندهی نیرومندترین نیروی دریایی جهان خدمت می کرد، یاد می شود. هردوت او را زنی مکار و باهوش توصیف کرده و نوشته است که بر روی خشایارشا نفوذ زیادی داشته است. در دوران حکومت پهلوی، نیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناوشکن بزرگی را به نام آرتمیس نام گذاری کرد.

"۳۰۰: ظهور یک امپراتوری"؛ ادامه دقیق فیلم "۳۰۰" نیست بلکه همزمان به رویدادهای قبل از نبرد ترموپیل یعنی جنگ ماراتن و جنگ های بعد از آن یعنی جنگ های آرتمیسیوم و سالامیس می پردازد. جنگ ماراتن، ده سال قبل از جنگ ترموپیل(ماجرای فیلم ۳۰۰) در سال ۴۹۰ پیش از میلاد اتفاق افتاد. جنگ دریایی آرتمیسیوم نیز همزمان با جنگ ترموپیل رخ می دهد که در سال ۴۸۰ قبل از میلاد اتفاق افتاد و سه روز طول کشید و در آن سپاه ایران بر یونانی ها پیروز شده و به دنبال آن شهر آتن را فتح کرد و آن را به تلافی به آتش کشیده شدن شهر "سارد" در ایران، به آتش کشید. یونانی ها پس از این اتفاق، به جزیره سالامیس فرار کرده و خشایارشا هم برای تار و مار کردن آنها به سالامیس لشگر کشید.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آرتمیس,فیلم "۳۰۰",فیلم "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هشت سال بعد از نمایش فیلم جنجالی "۳۰۰" ساخته زک اسنایدر درباره نبرد ترموپیل بین ایران و یونان، که از نظر بسیاری از ایرانیان در رویدادهای تاریخی تحریف شده بوده و تصویری غیرانسانی از پادشاه هخامنشی و سپاه ایران به نمایش گذاشته شده بود، اینک هالیوود، قسمت دوم این فیلم را با نام "۳۰۰ : ظهور یک امپراتوری"، به صورت سه بعدی روانه سینماها کرده است.

"۳۰۰: ظهور یک امپراتوری"، همانند "۳۰۰"، فیلمی فانتزی و حماسه ای جنگی است که هالیوود بر اساس کتاب مصور منتشر نشده "خشایارشا" نوشته فرانک میلر (نویسنده فیلم "۳۰۰") ساخته است و درباره جنگ های دریایی معروف آرتمیسیوم و سالامیس است که بعد از پیروزی سپاه ایران در ترموپیل و فتح آتن، بین سپاه خشایارشا به فرماندهی آرتمیس و سپاه یونان به فرماندهی تمیستوکل درگرفت.

این فیلم، ابتدا "۳۰۰: نبرد آرتمیسیوم" نام داشت اما در سپتامبر ۲۰۱۲ به "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" تغییر نام داد. زک اسنایدر که فیلم "۳۰۰" را کارگردانی کرده بود، در این فیلم به عنوان تهیه کننده و نویسنده فیلمنامه همکاری کرده و نوام مورو، کارگردانی آن را به عهده داشته است.

برخلاف قسمت اول که پخش آن با اعتراض گسترده بسیاری از مردم و نیز دولت ایران رو به رو شد، تا الان که نزدیک به سه هفته از نمایش جهانی این فیلم می گذرد، هنوز واکنش خاصی نه از سوی مردم ایران و نه دولت، نسبت به این فیلم دیده نشده و تنها برخی سایت ها و رسانه های دولتی در ایران، خبر پخش جهانی آن را به عنوان یک فیلم "ضد ایرانی" دیگر از هالیوود منتشر کرده اند.

روایت فانتزی

"۳۰۰: ظهور یک امپراتوری"، با اینکه ظاهرا فیلمی تاریخی است اما در واقع همانند فیلم "۳۰۰"، فیلمی فانتزی و ساخته و پرداخته ذهن خیال‌پرداز فرانک میلر، خالق داستان‌های گرافیکی و مصور (کمیک استریپ) است. همه صحنه های این فیلم در استودیوی "نوبویانا فیلم" صوفیه، پایتخت بلغارستان به شیوه کامپیوتری (virtual studio) که در آن بازیگران در مقابل پرده سبز بازی می‌کنند و از آنها فیلمبرداری می‌شود، ساخته شده‌است.

فضای پس زمینه نیز بعدا به کمک تکنیک CGI به فیلم اضافه شده‌است.

با این که این فیلم سه بعدی است و از تکنیک های سی جی آی تازه تری نسبت به فیلم "۳۰۰" استفاده کرده اما نوآم مورو، کارگردان این فیلم، نسبت به زک اسنایدر، خلاقیت کمتری در تبدیل یک داستان کمیک به سینما نشان داده است. به علاوه میزان خشونت "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" اصلا قابل مقایسه با فیلم "۳۰۰" نیست. فیلم، پر است از صحنه های دلخراش قطع دست و پا و شکافته شدن سرها و پاشیده شدن خون در هوا.

تحریف تاریخ

"۳۰۰: ظهور یک امپراتوری"، همانند فیلم "۳۰۰"، حاوی تحریف ها و جعل هایکلیک آشکار تاریخی است.

مهم ترین دروغ تاریخی این فیلم مربوط به جنگ ماراتن و کشته شدن داریوش بزرگ در این جنگ با "تیری اعجاب انگیز" (به تعبیر پروفسور پل راتلج) است که از کمان تمیستوکل رها می شود. به اعتقاد پل راتلج، استاد دانشگاه کمبریج داریوش بزرگ و پسرش خشایارشا اصلا در این جنگ شرکت نداشته اند بلکه فرمانده سپاه ایران در این جنگ، داتیس (وارتافرن)، برادرزاده داریوش بزرگ بوده است.

به علاوه داریوش بزرگ، ۴ سال بعد از نبرد ماراتن یعنی در سال ۴۸۶ قبل از میلاد، در حالی که داشت خود را برای جنگ های دیگری علیه یونان آماده می کرد، درگذشت.

تحریف تاریخی بزرگ دیگر این فیلم در مورد آرتمیس است. آرتمیسی که در این فیلم تصویر شده و اوا گرین نقش او را بازی می کند، هیچ شباهتی با چهره این فرمانده زن شجاع در روایت های تاریخی آن ندارد.

در روایت های تاریخی از جمله روایت هرودت، آرتمیس یکم، ملکه کاریا، زنی زیبا و شجاع و یکی از فرماندهان نیروی دریایی و از رایزنان جنگی خشایارشا بود و در تاریخ از او به عنوان نخستین زنی که در سمت فرماندهی نیرومند ترین نیروی دریایی جهان خدمت می کرد، یاد می شود.

اما در این فیلم، می بینیم که سربازان یونانی بعد از کشتن پدر و مادر آرتمیس در کودکی، او را به بردگی جنسی در کشتی های خود گمارده و بعد هم نیمه جان او را در خیابان رها می کنند تا اینکه سرداری ایرانی او را نجات داده و به او فنون جنگاوری می آموزد. آرتمیس، در این فیلم، زنی شیطان صفت، کینه توز و شهوت پرست است که با بیرحمی سر مخالفان خود را از بدن جدا کرده و لبان خونی آنها را می بوسد.

در این فیلم، گفته می شود که آرتمیس، مدافع لشکرکشی به سالامیس بود در حالی که به روایت هرودت، آرتمیس در بین رایزنان جنگی خشایارشا، تنها فردی بود که مخالفت خود را با جنگ سالامیس اعلام کرد چرا که به اعتقاد او نیروی دریایی ایران قدرت مقابله با نیروی دریایی یونان را نداشت اما او در نهایت به درخواست پادشاه ایران گردن نهاد و به عنوان یکی از فرماندهان ناوگان دریایی ایران با پنج کشتی جنگی خود در این جنگ شرکت کرد و برخلاف آنچه در فیلم نشان داده شد، فرمانده کل نیروی دریایی ایران در این جنگ نبوده است.

در صحنه ای از فیلم، آرتمیس بعد از موفقیت های تمیستوکل، او را به کشتی خود فراخوانده و در حین معاشقه با او، پیشنهاد مقامی در سپاه ایران را به او می دهد اما تمیستوکل نمی پذیرد و آرتمیس سوگند می خورد که از او انتقام بگیرد که این ماجرا نیز به اعتقاد پل راتلج، هیچ صحت تاریخی ندارد.

تحریف تاریخی دیگر این فیلم، مرگ آرتمیس در نبرد سالامیس به دست تمیستوکل است، در حالی که به روایت هرودت، او از این جنگ، جان سالم به در می برد.

از سوی دیگر خشایارشایی که در این فیلم تصویر شده، با آن شمایل برهنه و زنجیرها و حلقه های دور گردن و آرایش چهره اش، هیچ شباهتی به یک پادشاه مقتدر بزرگ ترین امپراتوری جهان در آن عصر ندارد. تغییر ماهیت او به موجودی فراطبیعی(انسان-خدا)، بعد از غسل کردن در درون حوضچه ای در یک غار، نیز روایتی کاملا تخیلی و مغایر با تاریخ است.

BBC NEWS

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فیلم جنجالی "۳۰۰",ظاهرا فیلمی تاریخی,خشایارشا ,هالیوود ,تمیستوکل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پانی کیان زاد ماه آینده با مبارزی از کشور روسیه رقابت خواهد کرد.

پانی کیان زاد به عنوان اولین مبارز زن فارسی زبان در دنیای ام ام ای حرفه ای ، در حال آماده سازی برای مبارزه بعدی خود در قفس می باشد.

کیان زاد 22 سال سن دارد و رکورد 3 پیروزی متوالی ، در دسته 66 کیلوگرم مبارزه می کند.

این مبارز ایرانی به استکهلم سوئد نقل مکان کرده تا تمرینات حرفه ای خود را زیر نظر رضا مددی (مدداگ) ادامه دهد.

پانی در رقابت بعدی ، روز 16 اکتبر (برابر با 24 مهرماه) با میلانا دودیه وا درکشور روسیه دیدار می کند. 

رضا مددی (متولد ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ در تهران)، رزمی‌کار ایرانی سوئدی در رشتهٔ هنرهای رزمی ترکیبی است. او در مسابقات یواف‌سی دستهٔ سبک وزن شرکت می‌کند.

MMAnytt.se

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پانی کیان زاد,اولین مبارز زن ایرانی درقفس ام ام ای ,اولین مبارز زن فارسی زبان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کارشناسان هشدار دادند که جوهرهای سمی خالکوبی‌ می‌تواند وارد بدن افراد شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دانشمندان بریتانیایی شواهدی مبنی بر این موضوع کشف کردند که ذرات نانو جوهر خالکوبی وارد اندام‌ های مهم بدن می‌ شوند.

سازندگان جوهر خالکوبی تصدیق کرده‌اند که 5 درصد مراکز خالکوبی از جوهرهایی استفاده می‌ کنند که دارای ترکیبات سرطان‌زاست، اگر چه آن‌ها درحال تلاش برای کاهش آن به صفر هستند.

سم موجود در رنگ ممکن است وارد جریان خون شده و در کلیه‌ها یا طحال انباشته شود.

این درحالی است که هر دو عضو مسئول پالایش آلودگی‌های خون هستند.

تحقیقات انجام شده توسط یورگن سروپ استاد پوست ‌شناسی در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در 13 مورد از 21 مورد جوهر خالکوبی مورد بررسی خود مواد شیمیایی عامل شکل‌گیری سرطان در بدن را کشف کرده است.

میلیون‌ها نفر از مردم امروزه به خالکوبی روی آورده بدون این که به واقع مواد شیمیایی آن را که منبع آن نامشخص است شناسایی کنند. 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خالکوبی,جوهرهای سمی خالکوبی‌,شکل‌گیری سرطان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هوش فیل‌ها افزار اصلی آنها برای حفاظت از خود به شمار می‌رود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که فیل‌ها می‌توانند از طریق شنیدن صدای انسان، جنسیت، سن و زبان او را شناسایی کنند و به این ترتیب خود را از خطر برهانند.شناسایی دقیق دشمن مزیت بزرگی است که فیل‌ها از آن بهره برده‌اند. این حیوانات عظیم‌الجثه در کنیا اغلب با اعضای قبیله ماسایی روبرو می‌شوند که این دیدار چندان دلچسب نیست. ماسایی‌ها با زور و خشونت فیل‌ها را از اقامتگاهشان یا مناطقی که آب در آنها پیدا می‌شود، بیرون می‌کنند.

نتایج یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که فیل‌‌ها می‌توانند از طریق صدای یک انسان، سن، جنسیت و زبان یا به عبارتی قبیله وی را شناسایی کنند و از این راه خود را از خطر برهانند.

کارن مک‌کام و گرام شانون، پژوهشگران دانشگاه ساسکس در فاصله مارس ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۱ نوارهای صوتی را برای ۴۷ گله فیل در پارک ملی آمبوسلی در کنیا پخش کردند. این نوارها دارای محتوایی یکسان بودند و تنها یک جمله در آن تکرار می‌شد: «نگاه کن، نگاه کن، از آن طرف یک دسته فیل می‌آید.»

کسانی که این جملات را تکرار می‌کردند، مرد و زن و در سنین مختلف بودند و به قبیله ماسایی تعلق داشتند‌، یا به زبان بومی کامبا سخن می‌گفتند.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله "Proceedings of the National Academy of Science" به چاپ رسیده‌، نوشته‌اند که واکنش فیل‌ها به این جملات کاملا واضح بوده است: فیل‌ها به محض شنیدن صدای مردی که به زبان ماسایی سخن می‌گفته، مضطرب شده، عقب‌نشینی کرده و به دنبال سرپناه گشته‌اند. آنها همزمان تلاش می‌کرده‌اند با استفاده از حس شنوایی و بویایی خود به طور دقیق‌تر خطر را شناسایی کنند.

در مقابل، وقتی صدای مردی را که به زبان کامبا سخن می‌گفته، ‌شنیده‌اند حالتی آرام داشته‌اند زیرا به طور معمول فیل‌ها با افرادی که به زبان کامبا حرف می‌زنند، هیچ تجربه ناجوری نداشتند.



ماسایی‌ها، همزمان ناجی و دشمن

این آزمایش علاوه بر اثبات قوه تشخیص زبانی فیل‌ها، همچنین نشان داده که این حیوانات غول‌پیکر می‌توانند تفاوت سن و جنسیت میان افراد یک قبیله انسانی را تشخیص دهند. فیل‌ها هنگام شنیدن صدای زنانه که به زبان ماسایی‌ها سخن می‌گفته، حالتی آرام داشته‌اند.پژوهشگران یادشده می‌نویسند که ارزیابی خطر انسان‌ها برای حیوانات کاری دشوار است زیرا افراد مختلف خطراتی مختلف را نیز به همراه دارند. در این مقاله آمده است: «اگر یک گله بتواند تنها از طریق صدا و زبان، جنسیت، سن و اهلیت یک انسان را تشخیص دهد، مزیت پراهمیتی به شمار می‌رود؛ به ویژه اگر انسان‌ها خارج از دید حیوان باشند.»

این پژوهشگران چنین حدس می‌زنند که فیل‌های نوجوان به تدریج دسته‌بندی درست صداها را یاد می‌گیرند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ یک تحقیق در پارک ملی آمبوسلی نشان داده بود که فیل‌های کنیایی مردان ماسایی را به عنوان یک تهدید می‌شناسند. بر اساس آن تحقیق، فیل‌ها مردان ماسایی را به واسطه لباس سنتی قرمز رنگ‌ و نیز بوی بدن‌شان شناسایی می‌کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰۰ فیل در سنین مختلف در پارک ملی آمبوسلی زندگی می‌کنند. فیل‌های ماده و نوجوان میان ۵۸ گله مختلف پخش شده‌اند. یک دلیل مهم که موجب شده جمعیت فیل‌ها در این منطقه از نسبت سالمی برخوردار باشند، به خاطر وجود اقوام ماسایی است، ‌زیرا آنها در سرزمین‌های خود به هیچ شکارچی دیگری اجازه حضور نمی‌دهند.

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هوش فیل‌ها,اعضای قبیله ماسایی,گله ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سينماي هاليود بازهم باساختن «300 ظهور یک امپراتوری»، آشكارا به وارون كردن تاريخ دست زد.
سینمای هالیود تاکنون فیلم‌های تاریخی بسیاری را به نمایش گذاشته است. فیلم «300» یکی از این فیلم‌ها بود که اگرچه فروش بسیاری داشت اما جنجال‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی فراوانی را نیز به همراه داشت. این فیلم که چند سال پیش ساخته شد به‌گونه‌ای شگفت‌آور جنبه‌ای، وارون(: ضد) ایرانی به خود گرفته بود. داستان فیلم از این قرار بود که 300 سرباز اسپارتی به فرماندهی «لیونیداس» در نبرد «ترموپیل» به جنگ ایرانیان ‌رفتند و سرانجام جانشان را در این جنگ از دست ‌دادند. ایرانیان و به‌ویژه خشایارشاه در بخش‌‌های گوناگون این فیلم به‌گونه‌ای باورنکردنی وارون تاریخ و فرهنگ ایران جلوه‌گر شده بودند و همین امر شوندی بود که ایرانیان به ساخت فیلم‌ توهین‌آمیز «300» واکنش شدیدی نشان دهند. اما تنها چند سال بیشتر از ساخت پرسر و صدای «300» نگذشته بود که در واپسین ماه از سال 1392 فیلم «300، ظهور یک امپراتوری» در سینماهای گوناگون جهان پخش شد. این اثر دنباله‌ی فیلم «300» است و درون مایه‌ای توهین‌آمیزتر از اثر گذشته را به‌همراه دارد. شگفت اینجاست که فیلمنامه‌ی این اثر حتا با نوشته‌های هردوت هم همخوانی ندارد. باشندگي داریوش در جنگ «مارتون» و کشته شدن او به دست «تيموستوکِل»، باشندگی(: حضور) آرتمیس در سِمَت فرماندهی نیروهای دریایی ایران، نشان دادن چهره‌ی خشایارشاه و نیروهایش، وارون تاریخ ایران، باشندگی گسترده‌ی نیروهای دریایی اسپارت در جنگ «سالامیس» و... از اشتباهات گوناگونی است که در فیلم «300 ظهور یک امپراتوری» مشاهده می‌شود. سازندگان هر دو فیلم تلاش بسياري کرده‌اند تا پیروزی‌های ایرانیان را در جلگه‌ی «آتیک» و دریای مدیترانه و «آدریاتیک» ناچیز بشمارند اما شکست ایرانیان در نبرد ماراتون و سالامیس را بزرگ جلوه دهند. همچنین یونانیان را مردمانی آزادی‌خواه و متمدن و ایرانیان را به صورت مردمانی بدون تمدن و فرهنگ برجسته ساخته‌اند...
به هر حال دستگاه جنگ‌‌ستیزانه‌ی باختریان(:غربیان) در برابر خاوریان(:شرقیان) ریشه‌ای چند هزارساله دارد و امروز نیز رسانه‌های باختر(:غرب) و سینمای هالیود میراث‌خوار دستگاه جنگی گذشته هستند. اما پرسشی که در این میان به ذهن هر ایرانی –و هر فرد کنجکاو- می‌رسد این است که سرانجام و سرنوشت جنگ‌های ایرانیان و یونانیان به کجا رسید؟ می‌دانیم که هخامنشیان در زمان کورش بزرگ، کمبوجیه و داریوش بزرگ بخش گسترده‌اي از سرزمین‌های یونانی‌نشین را دردست داشتند و بیشتر این سرزمین‌ها را به جنگ گشوده بودند. داریوش بزرگ حتا تا رود دانوب در اروپا پیش رانده بود و پس از آنکه یونانیان «سارد» را به آتش کشیدند، آهنگ آن داشت که یونانیان را سیاست کند اما اندکی پس از نبرد ماراتن درگذشت. خشایارشاه به دنبال سیاست‌های داریوش بزرگ رهسپار یونان شد و پس از عبور از تنگه‌ی «ترموپیل» و شکست «اسپارتیان» و به موازات پیروزی‌های دریایی، آتن را گشود. اما این پایان جنگ نبود، نیروی دریایی ایران در سالامیس شکست خورد. پس از نبرد سالامیس خشایار شاه به ایران بازگشت اما نیروی زمینی ایران به فرماندهی «مردیانوس»، در یونان باقی ماند و حتا یک‌بار دیگر آتن را گشود. اما این نیروها نیز در جنگ «پلاته» شکست خوردند و از میان رفتند و برای مدتی آتن و اسپارت پیروز میدان شدند. ایرانیان که دریافته بودند جنگ شوندی برای اتحاد یونان به فرمانروایی آتن است آتش جنگ را خاموش کردند و دیپلماسی بزرگ خود را به راه انداختند. نخست پیمان «کالیاس» را که بنا بر بندهای آن ایرانیان می‌پذیرفتند به مدت سه روز و سه شب از دریا عقب بنشینند را به‌رسمیت شناختند و سپس سکه‌های زَر را همچون سلاحی مرگبار به‌کار بردند. اندکی پس از نبرد سالامیس آتنیان نشان دادند که شايستگي سروری بردولت شهرهای یونانی را ندارند. آنان سرداران نامور خود را به راحتی از میان برمی‌داشتند. تيموستوکل فرمانده نامور آتنی اعتبار خود را در یونان از دست داد و برای بدست آوردن اعتبار از دست‌رفته‌ی خود به ایران آمد. همچنین «الکیبیادس» -دیگر سردار آتنی- نیز سرنوشتی بهتر از تيموستوکل نداشت. یونانیان با باشندگی(: وجود) پیمان‌نامه‌ی کالیاس دیگر شوندی برای پرداخت پول به آتن نمی‌دیدند تا این دولت‌شهر در برابر ایران از آنها پشتيباني کند. بنابراین پس از مدتی از پرداخت پول به دولت‌شهر آتن خودداری کردند و همین امر شوندی بود برای اینکه دولت‌شهر آتن ناتوان شود. به روزگار داریوش دوم و اردشیر دوم دیپلماسی هخامنشی با نیرومندی بسیاری راه خویش را پي گرفت و توانست با ناتوان کردن بیش از اندازه‌ی آتن و اسپارت راه را برای نابودی همیشگی آتن و اسپارت باز نگه دارد. سرانجام با پشتیبانی هخامنشیان از تازش دولت‌شهر «تِب» -در شمال باختری(:غربی) یونان- به یونان، واپسين پرده‌ي نمايش سياسي ايران در سرزمين يونان به نمايش گذاشته شد و دولت‌شهرهای یونانی همچون آتن و اسپارت به پایان زندگی سیاسی خود رسیدند و فرمانِ شاه بزرگ بار دیگر به آنسوی تنگه‌ی «داردانل» و «بسفور» و دریای آدریاتیک در زمان داریوش بزرگ رسید. بنابراین آنچه که هخامنشیان نتوانستند در يونان با نیروی جنگی به‌دست آورند با نیروی دیپلماسی به‌دست آوردند.

ميثم اسدي

كارشناس ارشدتاريخ

امرداد 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:300 ظهور یک امپراتوری,وارون كردن تاريخ,سينماي هاليود,تاریخ و فرهنگ ایران ,داریوش,خشایارشاه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گرگ تاسمانی یا ببر تاسمانی ( Thylacinus cynocephalus به یونانی کیسه‌دار دارای کلهٔ سگ) پستاندار کیسه‌دار گوشت‌خوار بومی جزیره تاسمانی، سرزمین اصلی استرالیا و پاپوآ گینه نو بود که در قرن بیستم منقرض شد. این حیوان بزرگترین گونهٔ شناخته‌شده گوشتخوار از فُرورده کیسه‌داران در عصر هولوسین محسوب می‌شد.

ببر تاسمانی پیش از ورود اروپائیان به استرالیا در جزیرهٔ اصلی بسیار کمیاب بود یا به‌کلی منقرض شده بود، اما در تاسمانی در کنار چندین گونه بومی دیگر به حیات خود ادامه می‌داد. شکار بی‌رویه این حیوان که با پاداش‌های دامداران همراه بود، دلیل اصلی انقراض این گونه دانسته می‌شود. شیوع نوعی بیماری شبیه به هاری، ورود سگ‌ها، انقراض همزمان گونه‌های شکار این جانور و تخریب زیستگاه آن از سوی انسان نیز از دلایل دیگر انقراض این حیوان به حساب می‌آید.

آخرین ببر تاسمانی شناخته شده در سال ۱۹۳۳ در جزیرهٔ تاسمانی زنده‌گیری شد و در سال ۱۹۳۶ در باغ وحش هوبرت جان سپرد. پس از آن تا دههٔ ۱۹۶۰ گزارش‌های تأیید نشده متعدد از مشاهده این جانور و کشف ردپاهایی که احتمالاً متعلق به گرگ تاسمانی بودند، احتمال بقای این حیوان را قوت می‌بخشیدند تا اینکه در سال ۱۹۸۶ با گذشت ۵۰ سال از مرگ آخرین بازمانده قطعی این گونه انقراض آن رسمیت یافت.ولی دانشمندان با استفاده از دی‌ان‌ای موجود در نمونه‌ای که از سال ۱۸۶۶ در الکل باقی‌مانده سعی دارند که این موجود را دوباره متولد کنند.

این حیوان همچون ببر و گرگ که دو نام معروف خود را از آن‌ها گرفته است، شکارچی رأس هرم غذایی بود. البته به عنوان یک حیوان کیسه‌دار خویشاوند نزدیک این دوپستاندار ِ جُفت‌دار نبود ولی با توجه به تکامل همگرا شباهت‌هایی با این حیوانات پیدا کرده بود.

ارتفاع این حیوان ۶۰ سانتی‌متر، درازای آنها ۱۲۵ سانتی‌متر و دُم آنها ۵۰ سانتی‌متر بود. وزن آن‌ها ۳۰ کیلوگرم بوده و از پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کردند. رنگ آنها از زرد متمایل به قهوه‌ای تا خاکستری متغیر بوده‌است و در قسمت پشت دارای خطوط راه راه سیاه شبیه به ببر بودند که به تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد از شانه تا دم کشیده شده بود. سر بزرگ آن‌ها شبیه به گرگ و سگ بود، و دم کوتاهی داشتند. همچنین پاها به نسبت کوچک بودند. موهای بدن کوتاه و در حدود۱۵ میلی‌متر طول داشتند.

به طور معمول ماده‌ها کمی از نرها کوچک‌تر بودند اما برخلاف اکثر کیسه‌داران هر دو جنس دارای کیسه بودند. کیسه جنس نر برای محافظت از آلت جنسی کاربرد داشت.

File:Bagged thylacine.jpg

از حدود ۲۰۰۰ سال قبل این حیوان در سرزمین اصلی استرالیا و کمی قبل تر در گینهٔ نو منقرض شده بود. با توجه به تحقیقات دانشگاه سیدنی، علل انقراض این حیوان را موارد زیر می‌توان دانست:

با وروددینگو به سرزمین اصلی استرالیا این احتمال که ۳ حیوان گرگ تاسمانی، شیطان تاسمانی و مرغ تاسمانی در سرزمین اصلی استرالیا منقرض شده باشند می‌باشد. احتمالاً گرگ تاسمانی و شیطان تاسمانی به عنوان رقیب دینگو و مرغ تاسمانی به عنوان شکار. با این حال این فرضیه در ابتدا دچار مشکلاتی بود مثلاً اینکه دینگو در روز شکار می‌کند اما گرگ تاسمانی در شب و همچنین گرگ تاسمانی ساختاراسکلتی وعضله‌ای به مراتب قدرتمندتری داشت که می‌توانست در نبردهای تن به تن مفید باشدتحقیقات اخیر روی جمجمه دینگو و گرگ تاسمانی هم چنین نشان داده است که با وجود ضعیف‌تر بودن گاز دینگو اما جمجمهٔ وی استحکام و مقاومت بیشتری داشته و این امکان را به این حیوان می‌دهد و می‌داد که در رویارویی مستقیم مقابل جانوری حتی بزرگتر از گرگ تاسمانی پیروز بشود.
رژیم غذایی دینگو نیز متنوع تر از گرگ تاسمانی بوده و این امکان را به این حیوان می‌دهد که از منابع بیشتری تغذیه کند.
به همین علت بود که در نبود دینگو این حیوانات توانستند در تاسمانی زندگی کنند. همچنین شواهدی در دست می‌باشد که در حدود ۴۰۰۰ سال پیش انسان با پیشرفت در تکنیک‌های شکاری نیز به عنوان رقیب با این حیوان عمل می‌کرده‌است.

با ورود اروپاییان و سکونت در این جزیره در قرون ۱۸ و ۱۹ به خصوص با تراکم این سکونتگاه‌ها در شمال جزیره برخوردها با گرگ تاسمانی تشدید شد. این حیوانات به زودی شروع به حمله به گوسفندان کردند. برای همین در سال ۱۸۳۰ کمپانی ون دایمنز جایزه‌ای برای کشتن این حیوان تعیین کرد، در سال ۱۸۸۸ هم دولت محلی تاسمانی برای هر گرگ تاسمانی بزرگسال مبلغ ۱ پوند و برای هر توله مبلغ ۲۲ شلینگ پرداخت می‌کرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ببر تاسمانیThylacine ,Thylacinus cynocephalus,کیسه‌دار گوشت‌خوار ,استرالیا,شکار بی‌رویه ,انقراض ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کابوس‌های دوران کودکی می‌تواند علامت بروز بیماری‌های روانی در دوران بزرگسالی باشد.

محققان دانشگاه وارویک در بریتانیا می‌گویند شکایت کودکان از رویت مکرر کابوس در خواب می‌تواند هشداری باشد بر احتمال بروز بیماری‌های روانی در دوران بزرگسالی آنها.

بر اساس مطالعه‌ای که نتیجه آن در نشریه خواب به چاپ رسیده است، اکثر کودکان کابوس می‌بینند اما تکرار بالای آن می‌تواند بیانگر بروز مشکلات روانی در آینده باشد.

بر این اساس، بروز آشفتگی شدید در خواب، همراه با فریاد کشیدن و پرت کردن دست و پا می‌تواند بیانگر جدی‌تر بودن وضع کودک باشد.

کارشناسان می‌گویند نتیجه این تحقیق می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌های روانی کمک کند.

محققان دانشگاه وارویک در تحقیقات خود بر روی ۶۸۰۰ کودک مطالعه کردند. این مطالعات تا ۱۲ سالگی این افراد ادامه داشت.

محققان به طور مداوم از والدین این کودکان درباره مشکلات آنها در هنگام خواب سوال می‌کردند و در پایان آنها را از لحاظ مشکلات روانی مانند بروز توهم ارزیابی کردند.

دیتر وولک، یکی از محققان دانشگاه وارویک در این باره گفت: "بروز کابوس، آشفتگی و وحشت در هنگام خواب یک رخداد تقریبا متداول است اما تکرار آن بیانگر وجود مشکلی جدی است."

بر اساس نتیجه این تحقیق، بیشتر کودکان دچار کابوس می‌شوند ولی ۳۷ درصد از آنها به طور مکرر و در طول چند سال رویت کابوس را گزارش کرده‌اند.

از هر ده کودک مورد مطالعه نیز معمولا یک کودک در فاصله سنی ۳ تا ۷ سالگی در هنگام خواب دچار آشفتگی و وحشت شده است.

رابطه میان مشکلات خواب با بروز بیماری‌های روانی کاملا مشخص نیست.

روان‌شناسان می‌گویند هر چند رویت مکرر کابوس می‌تواند علامت مهمی درباره وضع سلامت روانی کودک در آینده باشد اما بهبود شرایط خواب کودکان نمی‌تواند به طور قطع مانع از بروز مشکلات روانی در دوران بزرگسالی شود.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کابوس‌های دوران کودکی, بیماری‌های روانی,دوران بزرگسالی,آشفتگی شدید در خواب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دومین قسمت از فیلم سینمایی "۳۰۰" در نخستین هفته نمایش در آمریکا و کانادا نزدیک به ۴۵ میلیون دلار فروش داشته و موفق به کسب رتبه نخست در جدول فروش فیلم‌ها شده است. عنوان این قسمت "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" است. این فیلم روایتگر داستان نبرد تاریخی میان ایرانیان و یونانیان است و ماجرای آن در یونان باستان می‌گذرد.

فیلم ۳۰۰ بر پایه داستان مصوری به همین نام اثر فرانک میلر ساخته شده است. نمایش قسمت نخست این فیلم در سال ۲۰۰۷ با اعتراض گسترده‌ی ایرانیان روبرو شد که آن را تحریف تاریخ دانستند و بر این باور بودند که در این فیلم چهره‌ای غیرواقعی و خشن از ایرانی‌ها به نمایش درآمده است.

در "ظهور یک امپراتوری" سالیوان استیپلتون هنرپیشه استرالیایی در نقش تمیستوکل، سردار پرنفوذ یونانی و اوا گرین هنرپیشه و مدل فرانسوی در نقش آرتمیس، فرمانده نیروی دریایی خشایارشاه بازی کرده‌‌اند.

جف گلداستاین، از مدیران کمپانی برادران وارنر، فروش بالای این فیلم را تاکنون "فراتر از انتظارات" خوانده است. به گفته او، سازندگان فیلم فروش هفته نخست آن را میان ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار تخمین می‌زدند و "فکر می‌کردیم اگر بتوانیم در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار فروش کنیم، وضعیت خوبی خواهیم داشت."

"ظهور یک امپراتوری" تا کنون از فروش در ۵۸ کشور دیگر (به جز آمریکا و کانادا) ۸۸ میلیون دلار نصیب تهیه‌کنندگان کرده است. به گفته کمپانی برادران وارنر‌، انتظار می‌رود که نمایش نسخه آی مکس نیز جداگانه ۱۲ میلیون دلار فروش داشته باشد.

dw.de

نمی دانم تا کی باید شاهد نمایش جعلی تاریخ خودمان و بصورت کاملا جانبدارانه  در فیلم های هالیوودی باشیم.خوب تعجبی ندارد، وقتی خودمان اهمیتی برای تاریخ و هنر و فرهنگمان قائل نباشیم باید شاهد سریالی شدن ماجرا و پرفروش شدن آن باشیم .واقعا فیلم سازان و هنر سینمای ما با این همه ادعا توان ساختن بردهای تاریخی ما در برابر رومیها ،یو نانیان و ... را ندارد تا جایی که باید شاهد باشیم که مواردی که هرودوت به دروغ یا واقعیت به خورد همگان داده است، هم به بدترین شکل ممکن تحریف و به خورد تمام جهان و خودمان داده شود.مگر ما آریو برزین،یوتاب و امسال او را در تاریخمان نداشته ایم؟ مگر سلطان جلالدین خوارزم شاه و ... را نداشته ایم؟با این همه اساطیر و تاریخ غنی با حسرت باید بر پرده سینما چشم بدوزیم ؟

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دومین قسمت از فیلم سینمایی "۳۰۰" ,فرانک میلر ,خشایارشاه ,ظهور یک امپراتوری,کمپانی برادران وارنر,تمیستوکل,آرتمیس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همگی ما از قابلیتهای این حیوان در صخره نوردی و بالا رفتن از جاهای عجیب و غریب و خوردن خیلی چیزها اطلاع داریم اما درخت نوردی دیگه یه چیزه جدیده !اینها تصاویری است از این حیوان در دامنه های کوههای اطلس در مراکش.از این درخت در تهیه مرطوب کننده مو و پوست استفاده می شود که اتفاقا بزها هم به میوه این درخت علاقه خاصی نشان می دهند.

تصویر: Aendemann

تصویر: سالی ترنر

تصویر: Romval | Dreamstime

تصویر: Rechitansorin | Dreamstime

تصویر: Langdona2000

تصویر: Samotrebizan | Dreamstime

جندی شاپور البرز اسفند 92

scribol

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مراکش,درخت نوردی بز ها در مراکش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

hamidreza dastjerdi (21 of 38).jpg

پروین میکده بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت و در سکوت خبری در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،او متولد ۱۳۱۴ تهران بود و طی دو روز اخیر در سکوت خبری درگذشت.

 طبق اعلام بستگان این هنرمند؛ او 19 اسفند ماه در بیمارستان «شهریار» به دلیل سرطان کبد از دنیا رفت و امروز 21 اسفند ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. پروین میکده در سال ۱۳۱۴ متولد شد. پدرش سرهنگ ابوالقاسم میکده علاقه زیادی به موسیقی ایرانی داشت و به همین علت فرزندانش را با آن آشنا کرد. او سال دوم دبیرستان را پشت سر گذاشته بود که ازدواج او را از ادامه تحصیل بازداشت، اما در فعالیت‌های علمی وهنری شرکت می‌کرد.

 او همچنین در «انجمن ایران و فرانسه» در ارتباط با آموزش زبان فرانسه، «تئاتر نصر» در ایفای نقش‌های فولکلوریک (محلی شمالی) کار کرده است.

 چه خوبه برگشتی، گناهکاران، پایتخت، خانه بدوش یک خانواده محترم،پوپک و مش ماشاالله،خاله سوسکه،بیداری،پسر تهرونی،دلداده،

توفیق اجباری، بی وفا ، خوابگاه دختران، عروس فراری،بانوی من،شام آخر،مربای شیرین، من ترانه پانزده سال دارم، همسر دلخواه من، عشق شیشه‌ای،زخمی،مرد عوضی،بالاتر از خطر ،روزی که خواستگار آمد،افسانه دو خواهر،عبور از تله و... از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی بود که در آن به ایفای نقش پرداخته بود. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پروین میکده , هنرمندان,پروین میکده بازیگر سینما و تلویزیون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

97-20.JPG

ناسا با هدف پیگیری برنامه‌های اکتشافات فضایی از جمله ارسال فضانورد به مریخ و توسعه تلسکوپ فضایی، خواستار بودجه 17.5 میلیارد دلاری شده است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بودجه درخواستی ناسا برای سال مالی 2015 یک درصد کمتر از بودجه تصویب شده توسط کنگره برای سال 2014 است؛ بر این اساس بودجه این سازمان فضایی از 17.64 میلیارد دلار به 17.46 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. بودجه درخواستی سال آینده ناسا برای پیگیری پروژه‌های اصلی در دست انجام و شروع مأموریت‌های علمی جدید هزینه خواهد شد. بر این اساس، بودجه برنامه سرنشین‌دار تجاری از 696 میلیون دلار در سال 2014 به 848 میلیون دلار در سال 2015 افزایش خواهد یافت.«چارلز بولدن» مدیر ناسا معتقد است که تصویب این بودجه، سازمان فضایی را در مسیر درست برای پیگیری پروژه‌های جاری و شروع برنامه‌های جدید بخصوص چشم‌انداز ارسال انسان به مریخ تا دهه 2030 میلادی قرار خواهد داد.بزرگترین برنامه علمی ناسا، پروژه تلسکوپ فضایی «جیمز وب» محسوب می‌شود که رقم 645 میلیون دلار از بودجه 2015 را به خود اختصاص داده است؛ بودجه کلی تلسکوپ فضایی برای یک مأموریت پنج‌ ساله بالغ بر 8.8 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود؛ این تلسکوپ اکتبر 2018 توسط موشک آریان 5 راهی فضا خواهد شد.

 علاوه بر تکمیل آینه‌های تلسکوپ «جیمز وب»، امکان ارسال فضانوردان آمریکایی از خاک این کشور تا سال 2017 به منظور کاهش وابستگی به کپسول فضایی سایوز روسیه، از جمله مهمترین برنامه‌های آتی ناسا محسوب می‌شوند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برنامه‌های اکتشافات فضایی, ارسال فضانورد به مریخ ,توسعه تلسکوپ فضایی,سازمان فضایی,تلسکوپ «جیمز وب»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

2014-03-10

بهترین فیلم:۱۲ سال بردگی

سایر نامزدها

کلاهبرداری آمریکایی

کاپیتان فیلیپس

کلوپ مشتریان دالاس

جاذبه

او (Her)

نبراسکا

فیلومنا

گرگ وال استریت

بهترین کارگردانی: آلفونسو کوارون، جاذبه

سایر نامزدها

استیو مک کوئین، ۱۲ سال بردگی

الکساندر پین، نبراسکا

دیوید او راسل، کلاهبرداری آمریکایی

مارتین اسکورسیزی، گرگ وال استریت

بهترین بازیگر مرد نقش اول: متیو مک کاناهی، کلوپ مشتریان دالاس

سایر نامزدها

کریستین بیل، کلاهبرداری آمریکایی

بروس درن، نبراسکا

لئوناردو دی کاپریو، گرگ وال استریت

جیتویل اجیوفور، ۱۲ سال بردگی

بهترین بازیگر زن نقش اول: کیت بلانشت، جاسمین غمگین

ایمی آدامز، کلاهبرداری آمریکایی

ساندرا بولاک، جاذبه

جودی دنچ، فیلومنا

مریل استریپ، اوت: شهرستان اوسیج

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: جیرد لتو، کلوپ مشتریان دالاس

سایر نامزدها:

برکاد عبدی، کاپیتان فیلیپس

بردلی کوپر، کلاهبرداری آمریکایی

مایکل فسبندر، ۱۲ سال بردگی

جونا هیل، گرگ وال استریت

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: لوپیتا نیونگ او، ۱۲ سال بردگی

سایر نامزدها:

سالی هاکینز، جاسمین غمگین

جنیفر لارنس، کلاهبرداری آمریکایی

جولیا رابرتز، اوت: شهرستان اوسیج

جون اسکویب، نبراسکا

بهترین انیمیشن:‌یخزده

سایر نامزدها:

من چندش آور ۲

ارنست و سلستین

باد برمی خیزد

The Croods

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان:‌ زیبایی بزرگ، پائولو سورنتینو

سایر نامزدها:

فروپاشی دایره شکسته" ساخته فلیکس فان خرونینگن از بلژیک

عمر ساخته هانی ابواسد از فلسطین

شکار ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک

تصویر گمشده ساخته ریتی پان دانمارک از کامبوج

بهترین مستند بلند: ۲۰ پا تا ستاره شدن

سایر نامزدها:

عمل کشتن، جاشوا اپنهایمر و ساین بیرگ سورنسن

کیوتی و باکسر، زاکاری هاینزرلینگ و لیدیا دین پیلچر

جنگ های کثیف، ریچارد رولی و جرمی اسکاهیل

میدان، جهان نوجیم و کریم عامر

بهترین فیلمنامه اقتباسی: ۱۲ سال بردگی، جان ریدلی

سایر نامزدها:

پیش از نیمه شب، ریچارد لینکلاتر، جولی دلپی و ایتان هاک

کاپیتان فیلیپس، بیلی ری

فیلومنا، استیو مک کوگان و جف پوپ

گرگ وال استریت، ترنس وینتر

بهترین فیلمنامه اوریجینال: او (Her )، اسپایک جونز

سایر نامزدها:

کلاهبرداری آمریکایی، اریک وارن سینگر و دیوید اوراسل

جاسمین غمگین، وودی آلن

کلوپ مشتریان دالاس، کریگ بورتن و ملیسا والاک

نبراسکا، باب نلسون

بهترین موسیقی متن: جاذبه، استیون پرایس

سایر نامزدها:

دزد کتاب، جان ویلیامز

او، ویلیام باتلر و اون پالت

فیلومنا، اکساندر دسپلت

نجات آقای بنکس، توماس نیومن

بهترین جلوه های ویژه: جاذبه

سایر نامزدها:

هابیت

مرد آهنی ۳

رنجر تنها

پیشتازان فضا به درون تاریکی

بهترین فیلمبرداری: جاذبه، امانوئیل لوبستزکی

سایر نامزدها:

استاد بزرگ، فیلیپ لا سور

درون لوین دیویس، برونو دلبونل

نبراسکا، فدون پاپامایکل

زندانیان، راجر ای دیکینز

بهترین تدوین: جاذبه

سایر نامزدها:

۱۲ سال بردگی

کلاهبرداری آمریکایی

کاپیتان فیلیپس

باشگاه مشتریان دالاس

بهترین ترانه: Let it go ، از فیلم یخزده، آهنگ و ترانه از کریستن اندرسن لوپز و رابرت لوپز

تنها و تنها نه Alone Yet Not Alone، از فیلم تنها و تنها نه، آهنگ از بروس براتون، شعر از دنیس اشپیگل

هپی Happy، از فیلم من چندش آور ۲. آهنگ و ترانه از فرل ویلیامز

مون سانگ The moon song، از فیلم او، آهنگ از کارن او، ترانه از کارن او و اسپایک جونز

اوردینری لاو Ordinary love، از فیلم ماندلا؛ راه طولانی تا آزادی، آهنگ از پل هاوسن، دیو ایوانز، ادام کلایتون و لری مولن، ترانه از پل هاوسن

بهترین طراحی لباس: گتسبی بزرگ

سایر نامزدها:

۱۲ سال بردگی

کلاهبرداری آمریکایی

ارباب بزرگ

زن نامرئی

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اسکار ۲۰۱۴,فهرست کامل نامزدها و برنده‌ها,بهترین کارگردانی,بهترین انیمیشن,بهترین بازیگر مرد,بهترین بازیگر زن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان آمریکایی می‌گویند موفق شده‌اند دومین نوزاد حامل اچ‌آی‌وی/ ایدز را "درمان" کنند.

آنها در ایالت کالیفرنیا به نوزادی که هویت او اعلام نشده تنها ۴ ساعت پس از تولد داروهای ضد ویروس تزریق کردند و اکنون بعد از ۹ ماه آزمایش‌های اچ‌آی‌وی این نوزاد منفی شده است.

این دومین نوزاد آمریکایی است که بدنش با استفاده از این نوع روش درمانی به آزمایش‌های اچ‌آی‌وی پاسخ منفی می‌دهد.

نوزاد قبلی در سال گذشته و در ایالت می‌سی‌سی‌پی با استفاده از این نوع درمان زودهنگام مورد معالجه قرار گرفت و هنوز تحت نظر پزشکان داروی ضد ایدز دریافت می‌کند.

دکتر دیبورا پرسائود از دانشگاه جان هاپکینز که در کنفرانس پزشکی در بوستون سخن می‌گفت نتایج تحقیقات و انجام این نوع درمان را برای حرکت به سوی یافتن درمان قطعی ایدز مهم دانست.

بنابر گفته دکتر پرسائود، در خون و بافت‌های این نوزاد هیچ ردی از اچ‌آی‌وی دیده نمی‌شود، اما با وجود این، او همچنان داروهای سه گانه ضد ایدز دریافت می‌کند.

به گفته این پزشک محقق در دانشگاه جان هاپکینز "درمان واقعی هنگامی اثبات خواهد شد که این دو کودک را از دریافت داروها و ادامه معالجه بازداریم اما این کار بدون ریسک نخواهد بود."

هر دو نوزادی که از طریق این روش مورد معالجه قرار گرفتند از مادرانی متولد شدند که مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز بودند.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درمان دومین نوزاد حامل اچ‌آی‌وی/ ایدز,داروهای ضد ویروس ,درمان زودهنگام ,دانشگاه جان هاپکینز,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان فرانسوی یک ویروس باستانی را در اعماق یخ‌های سیبری کشف کردند. این ویروس سی هزار سال غیرفعال بوده و دانشمندان توانسته اند آن را دوباره فعال و زنده کنند. دانشمندان می‌گویند گرم شدن کره زمین می‌تواند باعث فعال شدن ویروس‌های جدیدی روی کره زمین بشود.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ویروس باستانی,اعماق یخ‌های سیبری, سی هزار سال ,زنده شدن ویروس پس از سی هزار سال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در روز چهارم دادگاه اسکار پیستوریوس قهرمان پارالمپیک که به اتهام قتل دوست دخترش در آفریقای جنوبی محاکمه می‌شود، شهادت پزشکی که در همسایگی او زندگی می‌کند و اندکی بعد از حادثه در محل حاضر بوده به نفع روایت پیستوریوس مبنی بر قتل غیر عمد بود.پیستوریوس متهم است پس از نیمه شب روز والنتاین سال گذشته در خانه خودش با شلیک چهار گلوله دوست دخترش ریوار استینکمپ را کشته است، دادستان او را به قتل عمد متهم کرده اما قهرمان پارالمپیک می‌گوید او تصادفا به دوست دخترش که در دستشویی بوده شلیک کرده چون تصور کرده دزدی وارد خانه‌اش شده است.

دکتر یوهان استیپ امروز به دادگاه گفت وقتی به خانه پیستوریوس رسید او بر سر بدن بی جان دوست دخترش زانو زده بود.

پیستوریوس به او گفته دوست دخترش را با سارقی که وارد خانه‌اش شده اشتباه گرفته: "من به او شلیک کردم. فکر کردم دزد است."

پیستوریوس بلند بلند دعا می‌کرد و می‌گفت اگر دوست دخترش زنده بماند عمرش را در راه خدا وقف خواهد کرد.

دکتر استیپ برای نجات جان ریوا استینکمپ تلاش کرد اما او نبض گردنی نداشت و نفس نمی‌کشید و تکه‎هایی از بافت مغزش در میان موهایش دیده می‌شد.

اسکار پیستوریوس از پشت در دستشویی چهار گلوله به داخل آن شلیک کرده بود که سه تای آن به ران، شانه و سر ریوا اصابت کرده بود.

به گفته این شاهد، قهرمان پارالمپیک معروف به "تیغ‌پا" که با پاهای مصنوعی‌اش به چهره‌ای جهانی تبدیل شده بود، بشدت گریه و هق‌هق می‌کرد.

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دادگاه اسکار پیستوریوس قهرمان پارالمپیک ,قتل ,آفریقای جنوبی , روز والنتاین ,ریوار استینکمپ ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیمی از دانشمندان دانشگاه پرینستون به شکار بی‌سابقه ذره ویروس‌مانندی حین تلاش آن برای واردشدن و عفونی‌کردن یک سلول دست یافته‌اند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شیوه طراحی‌شده به محققان در درک بهتر چگونگی تحویل‌دادن داروها از طریق نانوذرات (که به همان اندازه ویروس‌ها هستند) و همچنین پیشگیری از عفونت ویروسی کمک می‌کند.

 ویدیوی ثبت‌شده، ذره‌ای ویروس‌مانند را نمایش می‌دهد که با انرژی زیاد و به سرعت حرکت می‌کند تا به یک سلول برخورد ‌کند؛ در این حالت ذره یا از روی سلول می‌جهد یا کمتر از یک چشم بر هم‌زدن، به بخش درونی آن سر می‌خورد.

 تصویربرداری از چنین شرایطی، چالش‌برانگیز است زیرا ویروس‌ها و نانوذرات، کوچک و سریع بوده، در حالی که سلول‌ها نسبتا بزرگ و بی‌تحرک هستند. این موضوع تصویربرداری از این تعاملات را دشوار می‌سازد و می‌توان آن را با تصویربرداری از پرنده‌ای مقایسه کرد که حول یک باغ بزرگ می‌چرخد.

 با این حال، دانشمندان دانشگاه پرینستون با استفاده از دو دوربین بر این مشکل فائق آمدند. یکی از این ابزار روی نانوذره ویروس‌مانند قفل شده و آن را از نزدیک تعقیب می‌کرد و دیگری از سلول و محیط اطراف فیلم می‌گرفت.

 گذاشتن دو تصویر در کنار یکدیگر، دیدگاهی دقیق از حرکت ذرات به اندازه نانو را در اختیار گذاشت که تا پیش از این حاصل نشده بود.

 جزئیات این مطالعه در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ذره ویروس‌,عفونی‌کردن یک سلول,تصویربرداری, Nature Nanotechnology ,نانوذره ویروس‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیمی از اخترشناسان آمریکایی با تحلیل یک تلسکوپ فضایی ۷۱۵ سیاره جدید را ورای منظومه شمسی شناسایی کرده است.

این رقمی خیره کننده است.

چرا که در دو دهه ای که بشر توانایی شناسایی سیارات به اصطلاح خارجی یعنی آنهایی که در اطراف سایر ستارگان غیر از خورشید می گردند را پیدا کرده، فقط هزار کره کشف شده بود.

این ۷۱۵ سیاره که با کمک رصدهای تلسکوپ فضایی کپلر شناسایی شده اند حول ۳۰۵ ستاره می گردند.

اکثریت قریب به اتفاق آنها، یعنی ۹۵ درصدشان، کوچکتر از نپتون هستند که از نظر قطر چهار برابر زمین است.

چهار عدد از آنها کمتر از دو برابر و نیم زمین هستند و در مدارهای به اصطلاح قابل سکونت می گردند. مدار قابل سکونت جایی است که امکان وجود آب به شکل مایع در آن وجود دارد. نه خیلی داغ نه خیلی سرد.

اینکه آیا این سیارات حاوی آب باشند هنوز معلوم نیست. چون این سیارات صدها سال نوری از ما فاصله دارند و بنابراین امکان مشاهده مستقیم آنها و بررسی شان وجود ندارد.

در واقع منجمان وجود آنها را با تکنیک های مختلف استنباط می کنند.

تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۰۹ با هزینه ۶۰۰ میلیون دلار در فضا قرار داده شد. ماموریت آن ارزیابی تعداد احتمالی سیارات هم اندازه زمین در کهکشان راه شیری بود.

اما سال گذشته به خاطر نقص مکانیزهای نشانه گیری از کار افتاد.

با این حال اطلاعاتی که در طول سال های فعالیت جمع آوری کرده عظیم است و تحلیل و بررسی آنها هنوز کامل نشده است.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اخترشناسان ,کشف صدها سیاره تازه,تلسکوپ فضایی کپلر, ۷۱۵ سیاره جدید,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مهناز میرزایی مدرک لیسانس مهندسی معدن دارد، شیفته‌ی کارهای سخت و به قول خودش مردانه است و به همین دلیل کار در معدن ذغال‌سنگ را انتخاب کرده است. او سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین زن بعد از انقلاب اسلامی در معدن به کار پرداخت و به واسطه تلاش و جدیت، رئیس معدن سراپرده از توابع شهرستان کوهبنان شد. معدن سراپرده ۹۵ نفر پرسنل دارد که ۹۰ نفر مرد و ۵ نفر زن هستند.

2014 Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مهناز میرزایی,لیسانس مهندسی معدن,شهرستان کوهبنان,معدن ذغال‌سنگ,اولین زن بعد از انقلاب اسلامی در معدن به کار پرداخت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همه ساله در اسفند ماه بنا بر رسمی کهن زنان شهر پلکانی و زیبای مجن با تهیۀ خاک سرخ و سفید از ارتفاعات البرز شرقی (پیرامون شهر) اقدام به تجدید نمای خانه‌های گِلی خود نموده و بدین شکل به استقبال بهار می‌روند.

2014 Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: شهر پلکانی و زیبای مجن,خاک سرخ,ارتفاعات البرز شرقی,زنان ,رسمی کهن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران در پی ساخت میانجی های مغزی-ماشینی برای بیماران فلج اند، تا بتوانند تنها با فعالیت مغزی، اندام های شان را به حرکت درآورند.

برای کسانی که بر اثر مصدومیت، سکته مغزی یا بیماری های دیگر دچار فلج شده اند، دانشمندان میانجی (اینترفیس) هایی اختراع کرده اند که علایم الکتریکی نورون های مغز را ضبط می کند و آنها را به حرکت تبدیل می کند. معمولا این پیامهای عصبی، دستگاهی مانند یک بازوی روباتی را به حرکت در می آورند.

synapse figure

اکنون مریم شانه چی، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر و پژوهشگر دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک با همکاری زیو ویلیامز، استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد، میانجی های مغز و ماشین را وارد مرحله ی تازه ای کرده اند: آنها امیدوارند که به جای آن که علایم الکتریکی مغز، یک دستگاه را به حرکت در بیاورند، بتوانند به افراد فلج کمک کنند تنها با فکر کردن، اعضای بدن خودشان را به حرکت درآورند.

هنگامی که بیمار در باره حرکت دادن یکی از اندام هایش فکر یا قصد می کند، نورون های مناطق کنترل حرکت مغز فعال می شوند، با آن که حلقه ارتباطی میان مغز و ماهیچه ها از هم گسسته است.

با کار گذاشتن حسگرهایی در این مناطق مغز، می توان فعالیت نورون ها را ضبط کرد و با استفاده از یک مبدل به نام رمزگشا (دیکودر)، آن ها را به حرکت دلخواه بیمار تبدیل کرد. این میانجی ها به بیماران امکان می دهد با فکر خود مستقیما اندام های شان را به حرکت در آورند.

در مقاله ای که به تازگی در نشریه نیچرکامیونیکیشنز منتشر شده، شانه چی و همکارانش، اندام مصنوعی یا پروتزی را توصیف کرده اند که حرکات هدفمند را به اعضای فلج شده هدایت می کند.

گروه تحقیقاتی پروتزی را ساخته و آزمایش کرده است که دو سوژه (جانور آزمایشگاهی) را به هم متصل می کند، به این ترتیب که سوژه اول را قادر می سازد فعالیت ضبط شده نورون هایش را به اعضای بدن سوژه دیگری که موقتا بیهوش شده است بفرستد و آنها را کنترل کند.

این آزمایش گامی است در جهت ساخت میانجی های مغزی-ماشینی برای بیماران فلج، تا بتوانند تنها با فعالیت مغزی، اندام های شان را به حرکت درآورند.

اساس کار میانجی مغزی-ماشینی، مجموعه ای از دستورعمل (الگوریتم) هاست که با پردازش علایم عصبی، حرکات مورد نظر آنها را پیشبینی می کنند. در آزمایش مورد بحث، یک جانور نقش کنترل کننده ی حرکت یا "ارباب" را ایفا کرد. فعالیت مغزی این جانور، به شکل حرکاتی که قصد انجامش را داشت تعبیر شد. آنگاه این حرکات رمزگشایی شده مستقیما برای کنترل اندام حیوان دوم، از طریق تحریک الکتریکی نخاع آن، به کار گرفته شد.

دکتر شانه چی به نشریه نیچرکامیونیکیشنز گفت: "مشکل نه فقط رمزگشایی از فعالیت ضبط شده نورون ها و تبدیل آنها به حرکت مورد نظر بود، بلکه باید نخاغ جانور دوم هم به درستی تحریک می شد تا اندام فلج شده را طبق همان پیام، به حرکت در می آورد."

آزمایش تازه از این جهت هم تازگی داشت که در آن از دو جانور استفاده شده بود، نه فقط یک جانور که اندامش موقتا فلج شده باشد.

از این طریق، دانشمندان تصور می کنند که مدلی واقعی از فلج اعضا دارند، چرا که مغز جانور ارباب و اندام جانور بیهوش شده، هیچ ارتباط فیزیولوژیکی با یکدیگر ندارند. آزمایشگاه دکتر شانه چی، ساختن میانجی های مغزی-ماشینی پیچیده تری را در دستور کار دارد که امکان تولید پروتزهایی با قابلیت های بالا را به وجود می آورند.

این دستگاه ها را می توان برای کنترل یک عضو مصنوعی یا طبیعی به کار گرفت.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:میانجی های مغزی-ماشینی,بیماران فلج,(اینترفیس,نورون ها,رمزگشا (دیکودر),دستورعمل (الگوریتم),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

2-2121.jpg

جزیره‌ای غرق‌شده واقع در اقیانوس آرام پس از 100 سال دوباره به شکل یک جزیره مرجانی ظهور کرده است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در سال 1905، توفانی ویرانگر جزیره مرجانی «نادیکدیک»(Nadikdik) را که در وسط اقیانوس آرام قرار داشت، جاروب کرد، اکثر ساکنانش را به کام مرگ فرستاده و بخش اعظم آن را شستشو داد. فقط دو نفر از این توفان جان سالم به در بردند.اکنون پس از گذشت یک قرن، این جزیره دوباره از شکل یک تپه شنی به شکل جزایر مرجانی باشکوهی درآمده است.

 محققان نیوزیلندی در دانشگاه اوکلند، شکل‌گیری دوباره این جزیره مرجانی را که بخشی از جزایر دورافتاده «مارشال» است، مطالعه کرده‌اند تا نشان دهند چگونه جزایر می‌توانند در بازه‌های زمانی نسبتا کوتاه شکل گیرند. این مطالعه همچنین تغییراتی را که از زمان بروز این توفان در جزیره نادیکدیک (که جزیره مرجانی Knox نیز خوانده می‌شود) رخ داده، مستند کرده است.

 این دانشمندان امیدوارند مطالعه این جزیره کوچک به آن‌ها در درک بهتر از چگونگی تشکیل جزایر کوچک کمک کند؛ این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از مردم نگرانند جزایر کوچک در زیر سطوح افزایش‌یافته دریا که ناشی از گرمایش جهانی است، ناپدید شوند.

 جزئیات این تحقیق در مجله Geomorphology مستند شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جزیره مرجانی «نادیکدیک»(Nadikdik) ,توفانی ویرانگر,جزیره‌ای غرق‌شده,مجله Geomorphology,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رفتار غلط مأموران کشف قاچاق کالا در استان هرمزگان در برخورد با کالاهای قاچاق کشف شده، به سوژه‌ای برای خارجی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: تصاویر ویدئویی منتشر شده از این مأموران نشان می‌دهد آنها پس از کشف مقدار زیادی گازوئیل قاچاق، اقدام به ریختن و هدر دادن آن می‌کنند. این تصاویر که توسط اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده به سوژه‌ای کمدی برای خارجی‌ها تبدیل گردیده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کشف قاچاق کالا,اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران,استان هرمزگان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

دشت سلطانیه همواره از روزگار کهن جایگاه زندگی بوده است. این سرزمین در روزگار پیش از اسلام با نام‌های اریباد و ارساس خوانده می‌شد. در روزگار ساسانی نام این دشت شهرویاژ نامیده شد که در روزگار پس از اسلام به شهرویاز دگرگون شد. 
از تپه‌های باستانی برجای مانده از روزگار پیش از اسلام می‌توان از تپه‌ی نور نام برد که 3 هزار سال پیشینه شهرنشینی دارد. پس از تاخت و تاز مغول به ایران نام این دشت به قنقر اولانگ جایگزین شد که اولانگ در زبان ترکی مغولی به چم(:معنی) چمن است و قنقر به گفته رخدادنگاران نام تیره‌ای مغولی است و برخی نیز چم آن را شاهین خوانده‌اند. یکی از سازه‌های برجای مانده از ایران باستان در سلطانیه نیایشگاه مهرپرستان در روستای ویَر، در  10 کیلومتری (نزدیک به 2 فرسنگ) شهر سلطانیه است.
پیشینه نیایشگاه به گمان به سده نخست و دوم مسیحی می رسد. این نیایشگاه امروزه با نام «داش کَسَن» نامیده می‌شود که چم آن در زبان آذری سنگ بُر است.
در روزگار ایلخانان مغول شهر سلطانیه به پایتختی ایران برگزیده شد. در این روزگار اُلجای خواهر اُلجایتو (شاه مغول) پس از درگذشت پدرش ارغون شاه مغول به بازسازی نیایشگاه کهن دستور داد و مهرازان ایرانی  با یاری شماری از مهرازان چینی که برای ساخت گنبد سلطانیه به ایران آمده بودند بازسازی این نیایشگاه کهن را آغاز کردند. به گفته برخی از باستان‌شناسان این نیایشگاه برای آرامگاه ابوسعید بهادر(واپسین شاه مغول و فرزند الجایتو) بازسازی گشته که به شوند کشته شدن وی و به پایان رسیدن فرمانروایی ایلخانان در این جایگاه به خاک سپرده شد و بازسازی نیمه کاره ماند. 
در این نیایشگاه سنگ نگاره دو اژدها رو به روی یکدیگر تراشیده شده که در میانه‌های آن نگاره برگ مو و پیچک و نگاره‌های ایرانی کنده‌کاری شده است. در پیرامون این نیایشگاه مهرازان ایرانی دو مهرابه با آهوپای(:مقرنس) بر روی سنگ تراشیده اند.
 این سنگ نگاره 5/3 متر درازا و 5/1 متر پهنا دارد. کالوب(:نقشه) نیایشگاه اژدها چهار پهلو (:مستطیل) و به بزرگی نزدیک به 100 متر در 50 متر است. کالوب این نیایشگاه نشان چلیپا است. در سه سوی این نیایشگاه سه اشکفت(:غار) دستکند با تاق تراشیده شده است. با بررسی سنگ‌های تراشیده شده می‌توان این جایگاه را در شمار دخمه‌های روزگار ایلخانی جای داد.
به گمان نگارنده، این اشکفت ها که ساخته‌ی مهرازان است، همانند نیایشگاه های میترا در اروپا جایگاه نیایش مهر بوده است. این سازه زیبا دارای جایگاهی بسیار برجسته در مهرازی ایرانی دارد. نشان چلیپا از دیرباز نشان سپند(:مقدس) آیین مهر بوده و چلیپایی بودن کالوب نیایشگاه نشانه‌ی دیگری بر مهری بودن این سازه است و همچنین اشکفت‌های این سازه همسانی بسياري با تاق بستان کرمانشاه دارد. برخی از باستان شناسان نیایشگاه اژدها را با گور دخمه‌های برده تیکن در نزدیکی مهاباد و اشکفت فرهاد در نزدیکی بوکان هم تراز می‌دانند. واژه برده‌تیکن که در گویش کهن برده‌کنته بوده که برد به چم سنگ بوده و کنته به چم کنده‌کاری است. این سازه‌ی کوهی کاربرد آیینی داشته و به گمان دیرینگی آن به پیش از هخامنشیان می‌رسد. اشکفت فرهاد نیز در بخش گوردخمه‌های پیش از اسلام جای می‌گیرد. از سویی برخی از پژوهشگران نیز این سازه را نیایشگاه خداشناسان در روزگار پس از مغول می‌دانند. 
این سازه نمونه‌ای شایسته بوده و سنگ نگاره‌ی آن از ارزشمندترین نمونه‌های مهرازی سنگی در ایران است که آمیخته‌ای از هنر ایران در روزگار ساسانی و اسلامی و هنر چینی است.
 نام اژدها در فرهنگ ایرانی از واژه آژی دهاک برگرفته شده که در زبان اوستایی اژی خوانده می‌شده   و نام دیگر آن در پارسی اژدر است. اژدها در ایران روزگار ساسانی نیرویی اهریمنی و نمادی از پلشتی بوده و اژدهاکشی پهلوانان ایران نشانه‌ی پیروزی بر اهریمن بوده است. نام آژی‌دهاک و ضحاک از یک ریشه است. باید گفت که نشان اژدها در پارچه‌های ساسانی نگاشته می‌شده ولی در روزگار اسلامی که نگاره جانور پذیرفته نبود، نشان اژدها به دهان اژدر دگرگون شد و در روزگار ایلخانیان که نگارگران چینی برای نگارگری و کنده‌کاری به ایران فراخوانده شده‌اند و دوباره این نشان شکوفا شد. نمونه‌ی نشان اژدهای چینی در این سازه دیده می‌شود.
 در فرهنگ چین نشان اژدها یادآور خوشبختی  بوده و او را بخشنده‌ی آب می‌دانسته‌اند که از دیرباز تا امروز نماد ویژه‌ی کشور چین به شمار می‌آمده است.

امرداد-افشین آریان پور 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دشت سلطانیه, نیایشگاه اژدها,تاخت و تاز مغول,روزگار کهن , مهاباد ,اشکفت فرهاد,زبان اوستایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امسال دهمین سالگرد اعزام کاوشگرهای دوقلو، اسپیریت و آپورچونیتی به مریخ است.

موزه هوافضای واشنگتن به این مناسبت یک گالری از عکس های این کاوشگرها به نمایش گذاشته که حاصل ده سال تلاش دو مریخ نورد است.

دو کاوشگر ظاهر خیلی پیچیده ای ندارند. موجوداتی نسبتا نحیف به نظر می رسند.

بخش چشمگیر آنها در واقع بدنه ای از صفحات خورشیدی است که روی شش چرخ نصب شده. البته این دو کاوشگر به یک بازوی خودکار که قادر به حفاری سنگ ها و نمونه برداری برای تحلیل در یک آزمایشگاه کوچک مجهز هستند.

علیرغم این جثه کم جان توانایی خارق العاده ای برای تحقیق در محیط طاقت فرسای سرزمینی ناشناخته داشته اند.

دکتر جان گرانت، زمین شناس در موزه هوافضای آمریکا که خود زمانی در این پروژه شرکت داشته به بی بی سی فارسی می گوید: "مریخ نوردها اساسا طراحی شدند تا ژئولوژی دو نقطه در مریخ را بررسی کنند. اما هدف اصلی، کشف این مساله بود که آب چگونه به این نقاط شکل داده و هر دو ماموریت از نظر کشفیات فوق العاده موفق بوده اند."

یکی از وظایف اصلی مریخ نوردها یافتن و بررسی طیف وسیعی از سنگ ها و صخره هایی بود که سرنخ هایی از گذشته مریخ به دست می دهند. البته در این مورد محققان را مایوس هم نکرده است.

دکتر گرانت می گوید: "یافته های اسپیریت و آپورچونیتی هر دو نشان می دهد که نقاطی که بررسی کرده اند زمانی خیلی متفاوت از امروز بوده. آب خیلی بیشتری آنجا وجود داشته و این آب در نقاطی بوده که آنها را قابل سکونت می کرده. نه اینکه لزوما آثار حیات در این نقاط وجود داشته، اما شرایط دوام حیات وجود داشته است."

این مجموعه عکس ها فقط سرگذشت مریخ را بازگو نمی کند، بلکه دریچه ای است به روی سفرها و ماجراهای دو جستجوگر در سرزمینی غریب.

گاه آنچه از خود به جا گذاشته اند، مانند تصاویر لاشه واحد فرود یا چتر فرود و سکوی اولیه ای که کاوشگرها از آن خارج شدند.

در عکسی دیگر رد چرخ های آپورچونیتی تا جایی که چشم کار می کند در ناحیه ای بیابانی روی ماسه ها دیده می شود. آپورچنیتی وقتی این عکس را گرفت در حال رفتن از یک نقطه تحقیق به نقطه دیگر بود.

همچنین در این مجموعه عکس شگفت انگیزی از غروب خورشید هست که طرفداران زیادی دارد.

دکتر گرانت که یک نسخه از این عکس را در خانه اش دارد می گوید: "ماموریت های اسپیریت و آپورچونیتی حیرت انگیز است. از این نظر که آنها طراحی شده بودند تا فقط سه ماه دوام آورند، تا مسافتی نه بیش از صدها متر و حداکثر یک کیلومتر را طی کنند."

او می افزاید: "اما آپورچونیتی بیش از ده سال دوام آورده و بیش از ۳۸ کیلومتری را طی کرده. مشاهده کشفیات هر دو کاوشگر گویای این مساله است که این ماموریت در کنار سایر مطالعات موفق مریخ در صدر این نوع ماموریت ها قرار می گیرد."

اسپیریت چهار سال قبل از کار بازایستاد.

آپورچونیتی بعد از ده سال همچنان آهسته و پیوسته پیش می رود و داستان های تازه ای برای گفتن خواهد داشت.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاوشگرهای دوقلو, اسپیریت و آپورچونیتی,مریخ,آثار حیات,موزه هوافضای آمریکا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

The_Hunt_Jagten_UK_DVD

شکار ساخته توماس کروننبرگ (از بنیان گذاران جنبش هنری "دگما ۹۵ " در دانمارک)، تریلری روانکاوانه و درامی قدرتمند درباره کشمکش فرد با جامعه است.

شکار روایت زندگی لوکاس، مربی مهد کودکی است که به خاطر اتهامی غیراخلاقی و سنگین(سوءاستفاده جنسی از کودکان)، در چالش با خانواده، دوستان و جامعه اش قرار می گیرد و زندگی اش متلاشی می شود.

کروننبرگ در شکار، دست روی موضوعی بسیار حساس در جامعه غرب گذاشته است. در جامعه ای که هراس از پدوفایل ها (بچه بازها)، همچون بختک بر سر پدران و مادران سنگینی می کند و پلیس و رسانه های گروهی هم بر این ترس اجتماعی دامن می زنند، متهم ساختن یک آدم بی گناه به پدوفایل بودن، می تواند پیامدهای اجتماعی و روانی خطرناکی برای او داشته باشد چرا که در چنین فضایی، فرد متهم، حتی اگر بی گناهی اش ثابت هم شده باشد، باز هم از سوی جامعه طرد می شود و تا ابد مُهر آدمی فاسد و غیرقابل اعتماد بر پیشانی او خواهد بود و هرگز از زیر فشار روانی و کابوس آن رهایی نخواهد یافت.

در فیلم شکار، جامعه به پاکی، معصومیت و صداقت کودکان ایمان دارد و هیچ خدشه ای در آن را نمی پذیرد. در این میان دروغ دختربچه ای به نام کلارا که عاشق لوکاس است و با انگیزه انتقام جویی کودکانه به او تهمت می زند، زندگی این مرد بی گناه را تباه می کند. او دیگر دشمن آن جامعه و عنصری فاسد و خطرناک برای کودکان آن جامعه است که باید از سوی همه افراد جامعه طرد شود. وینتربرگ در فیلم شکار این باور عمومی را که کودکان همیشه راست می گویند و در صحت حرف های آنها به ویژه در ارتباط جنسی شان با بزرگسالان نباید تردید کرد، به چالش می کشد.

کروننبرگ در شکار نشان می دهد که چگونه این فوبیای جمعی می تواند به خشونتی غیر انسانی تبدیل شده و زندگی انسان بی گناهی را نابود کند. در شکار، همه از مدیر مهدکودک گرفته تا تئو دوست صمیمی لوکاس و پدر کلارا، تا همسر سابق لوکاس، علیه او بسیج می شوند. آنها اکنون همه علاقه و مهربانی های لوکاس به کلارا و بچه های دیگر را ناشی از علاقه جنسی او به کودکان تعبیر کرده و از او در ذهن خود یک هیولا می سازند.

شک و سوءظن جامعه به لوکاس آن قدر عمیق است که راه گریزی برای او باقی نمی گذارد و او را درهم می شکند. با این که کلارا نزد پدر و مادرش اعتراف می‌کند که در مورد لوکاس دروغ گفته و او خطایی مرتکب نشده، اما آنها حرفش را نمی پذیرند و همچنان لوکاس را گناهکار می دانند. در این میان تنها پسر جوان لوکاس است که به بی گناهی پدرش ایمان دارد و قاطعانه در کنار او می ایستد. شکار از نظر به تصویر کشیدن هیستری جمعی، یادآور فیلم داگ‌ویل ساخته درخشان لارس فون‌تریه (همفکر کروننبرگ در جنبش دُگما) و آثار فریتز لانگ به ویژه در ام و خشم است.

سکانس پایانی فیلم، نشان می‌دهد که برخلاف تصور لوکاس، این کابوس هولناک به پایان نرسیده و جامعه هنوز او را نبخشیده و او هرگز از شر آنها در امان نخواهد بود.

او هیولایی است که تنها شکار و نابودی او می تواند هیستری و خشم جامعه را فرو بنشاند. مادس میکلسن، بازیگر دانمارکی، با چهره سمپاتیک اش در نقش لوکاس، بازی خیره کننده ای ارائه می کند، بازی ای که به خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم کن دو سال قبل شد.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شکار,جنبش هنری "دگما ۹۵ ", دانمارک,توماس کروننبرگ,تریلری روانکاوانه و درامی قدرتمند,مادس میکلسن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Girl smelling flower. Flickr: GoodNCrazy

بوی خوب گل رز می‌تواند حتی خوشبوتر باشد اگر با کلمات مثبت همراه شود.

 به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان دانشگاه مونترال کانادا در پژوهش جدید خود مدعی شده‌اند که انسان بو را نه فقط با بینی، بلکه با چشمانش حس می‌کند.

 آنها بر این باورند که بو بسته به چگونگی توصیف آن می‌تواند با قضاوتهای متفاوتی روبرو شود.

 این محققان از 50 داوطلب خواستند روغن کاج، گرانیول، زیره سبز و همچنین پنیر پارمسان را بو کنند.

 هر کدام از این بوها بطور تصادفی با برچسب مثبت یا منفی بر روی یک نمایشگر رایانه ارائه می‌شدند.

 برای مثال، روغن کاج با برچسب «برگ سوزنی کاج» یا «حلال قدیمی» همراه بود.

 گرانیول با برچسب «گلهای تازه» یا «عطر ارزان» و پنیز پارمسان با برچسب «پنیر» یا «استفراغ خشک» ارائه شدند.

 تمام شرکت‌کنندگان در این پژوهش هنگامی که چهار عطر با برچسبهای مثبت به آنها ارائه شد، آنها را مثبت خواندند.

 بطور خاص، آنها عطرهای همراه با برچسبهای مثبت را حتی وقتی با مواد غیر غذایی مرتبط بودند، دلپذیر و خوردنی توصیف کردند.

 همین عطرها هنگامی که با برچسبهای منفی همراه می‌شدند، ناخوشایند و غیر قابل خوردن توصیف می‌شدند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان با چشم هم بو می‌کشد!,بوها ,عطر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Voice over final

پژوهش جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نشان داده که انسانها بیشتر جذب افرادی می‌شوند که صدایی شبیه صدای خود آنها دارند.

 به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان دریافتند که انسان‌ها کسانی را ترجیح می‌دهد که از لهجه، آهنگ صدا و لحن مشابه خود آنها برخوردارند.

 پژوهش قبلی بر چگونگی زنانه یا مردانه بنظر رسیدن صداها تمرکز داشت.

 بنظر می‌رسید که مردهای دارای صدای بمتر و زنان با تن صدای زیرتر جذابتر بنظر می‌رسند چرا که نشان‌دهنده جثه بزرگتر یا کوچکتر بودند.

 اما پژوهش جدید که توسط یک کارشناس زبانشناس کانادایی انجام شده، نشان می‌دهد که مکانیزم پیچیده‌تری وجود دارد.

 دکتر مولی بابل اظهار کرد: صدا یک ابزار منعطف جالب است که ما برای ساخت هویت خود از آن استفاده می‌کنیم. چیزهای بسیار کمی در صدای ما غیرقابل تغییر هستند از این رو حس می‌کنیم که ترجیحات ما بیشتر از شکل و اندازه یک فرد است.

 وی صدای 30 داوطلب را ضبط کرده و از هر کدام خواست تا درصد جذابیت دیگران را از یک تا 9 رتبه‌بندی کنند.

 هر کدام از شرکت‌کنندگان از غرب آمریکا و با لهجه‌های مشابه بودند.

 دکتر بابل دریافت که آنچه در نظر مردم به عنوان جذابیت محسوب می‌شود، این بود که افراد تا چه میزان مانند یک مرد یا زن عادی از جامعه خودشان بنظر می‌رسیدند.

Voice over practicals

 به گفته وی، افراد مورد ارزیابی همه از یک گروه گویشی بودند اما این گویش را در درجه‌های متفاوت نمایش دادند.

 بابل افزود: ارزیابی‌های انجام شده توسط افراد شامل این امر بود که برای مثال آیا این فرد صدایی شبیه افراد ساکن جامعه شمال کالیفرنیا دارد یا خیر.

 شرکت‌کنندگان بیشتر به صداهای زنانه‌ای جذب می‌شدند که صدای «او» را بیشتر در جلوی دهان می‌کشیدند. این نوع گویش، مشخصه افراد ساکن کالیفرنیا است.

 این زبانشناس همچنین دریافت که صداهای «با روح» در زنان، جذابتر تلقی می‌شد. این صدا که با تارهای صوتی جوانتر لاغرتر ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده جوانی و سلامت بود.

 صدای خش‌دار مانند صدای فردی که سرما خورده، خسته یا سیگاری است، جذابیت کمتری در میان افراد داشت.

 شرکت‌کنندگان مردانی را ترجیح می‌دادند که با متوسط طول کلمه کوتاه و صدای بمتر صحبت می‌کردند.

 اگرچه دکتر بابل تاکید کرد که یافته‌های وی به این معنی نیست که افراد به سمت گویشهای متفاوت جذب نمی‌شوند.

 نتایج این پژوهش در مجله PLOS One منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقش صدا در جذاب افراد,جذابیت,صداهای «با روح», صدای خش‌دار, ظاهر و شخصیت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گلوله که بر پیکر قربانی می‌نشیند هدفش کُشتن است و شوخی بردار هم نیست. سال‌های سال اولین کاری که اطرافیان فرد تیر خورده برایش انجام می‌دادند تلاش غریزی برای بند آوردن خون زخم او بود.

فرآیندی که هر لحظه‌اش معنای مرگ و زندگی داشت، و اینک یک شرکت محصولی ارائه کرده که «۱۵ ثانیه‌ای» زخم گلوله را پانسمان می‌کند.

روزنامه «ایندپندنت» می‌نویسد تا به امروز رایج‌ترین روش جلوگیری از خونریزی فرد پُر کردن زخم با «گاز استریل» بوده است. به این ترتیب که حفره ناشی از اصابت گلوله را- که‌ گاه تا حدود ۱۳ سانتی متر عمق دارد- پر می‌کنند و، بسته به میزان خونریزی، پانسمان را تعویض می‌کنند.

پیدا است که این روش «قرون وُسطایی» چه نتایجی را در بر داشته و امروز، در قرن بیست و یکم، خونریزی همچنان دلیل اول مرگ و میر سربازان در میدان‌های نبرد است.

شرکت «رِومِد-ایکس» دستگاهی را طراحی کرده که ادعا می‌کند می‌تواند ظرف ۱۵ ثانیه زخم را پانسمان کرده و خونریزی را بند آورد. این دستگاه «ایکس-استات» نامگذاری شده و در واقع سُرنگ بزرگی است که در طراحی آن تغییراتی داده شده است. درون لوله «ایکس-استات» تکه اسفنج‌های کوچکی به اندازه قرص‌های معمولی قرار دارد.

به ظاهر در طراحی این وسیله درمانی از کیت اضطراری پنچرگیری الهام گرفته شده است.

قطعات اسفنجی «ایکس-استات» ریز به شکل قرص‌های کوچک یک سانتی متری در لوله سرنگ تعبیه شده و به محض تخلیه در فضای درون زخم منبسط می‌شوند و راه خونریزی بیشتر را می‌بندند. این قرص‌های اسفنجی کوچک به سطوح مرطوب می‌چسبند و فشار کافی برای توقف خونریزی را به سطح آسیب دیده وارد می‌کنند.

استفاده از «ایکس-استات» بسیار ساده است. کافی است یکی از اعضای بهداری یا دیگر سربازان در اطراف شخص گلوله خورده نوک این وسیله را به درون زخم فرو کرده و با فشار انتهای آن محتویات اسفنجی را به درون زخم تزریق کنند.

«ایکس-استات» هم اینک در نوبت دریافت تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

شرکت «رِومِد-ایکس» اعلام کرده که اختراع فوق را در سه اندازه متفاوت طراحی و به صورت انبوه تولید خواهد کرد تا قابلیت استفاده در زخم‌های مختلف را داشته باشد. هر کدام از این سرنگ‌ها از جنس پلی کربنات سبک وزن ساخته شده و بهایی حدود ۱۰۰ دلار خواهد داشت.

سایت «بیزنس اینسایدر» نیز در گزارشی درباره «ایکس-استات» به سابقه سرمایه‌گذاری بنیاد متعلق به بیل گیتس و همسرش در این طرح اشاره کرد.

به نوشته این سایت، بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» در تابستان سال گذشته با تأمین بودجه اولیه طرح شرکت «رِومِد-ایکس» و دانشگاه بهداشت و علوم اورگن را در اجرای پروژه «ایکس-استات» یاری کرد.

در همین حال، شرکت «رِومِد-ایکس» اعلام کرده که قصد دارد در آینده اسفنج مخصوص مورد استفاده در «ایکس-استات» را با نوعی ماده قابل جذب در بدن تعویض کند. بدین ترتیب با یک بار استفاده از این وسیله جلوی خونریزی گرفته خواهد شد و نیازی به تعویض پانسمان وجود نخواهد داشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پانسمان زخم گلوله در «۱۵ ثانیه» ,رِومِد-ایکس,روش جلوگیری از خونریزی ,خونریزی,گاز استریل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com