جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

سیلوستر استالونه از شرکت فیلم‌سازی براداران وارنر بابت سهمی که معتقد است بابت فیلم مرد خرابکار (Demolition Man) به او بدهکار است، شکایت کرد.

 

آقای استالونه می‌گوید که این فیلم که محصول سال ۱۹۹۳ است، دست‌کم ۱۲۵ میلیون دلار فروش کرده و طبق قرارداد ۱۵ درصد از این مبلغ متعلق به او است.

در شکایت‌نامه استالونه شرکت فیلم‌سازی "به طور رسوایی طمع‌کار" نامیده شده و او گفته که شرکت برداران وارنر "بدون هیچ دلیلی" برای سال‌ها "روی پول او نشسته است."

 

شرکت برادران وارنر تا کنون پاسخی به این شکایت نداده است.

طبق مدارک، وکلای آقای استالونه در سال ۲۰۱۴ از برادران وانر شکایت کردند، اما این شرکت فیلم‌سازی گفت که فیلم ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ضرر کرده و به همین دلیل نباید مبلغی بپردازد.

با این حال و به دنبال پیگیری آقای استالونه، شرکت برادران وارنر آوریل ۲۰۱۵ چکی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای او فرستاد.

در شکایت‌نامه استالونه نوشته شده است: "برادران وارنر برای سال‌ها روی پول شرکت ماربل روژ (متعلق به استالونه) نشسته است و بدون هیچ توجیهی به خودش گفته که نیازی نیست سهم شرکت ماربل روژ را بدهد."

در این شکایت‌نامه که در دادگاه عالی لس‌آنجلس ارائه شده، آقای استالونه خواهان گرفتن طلبش به همراه سود آن و خسارت‌هایش طی این مدت شده است.

سیلوستر استالونه و وسلی اسنایپس نقش‌های اصلی فیلم مرد خرابکار را بازی کردند. داستان فیلم در مورد یک پلیس و یک خلافکار است که منجمد می‌شوند اما در آینده و در دنیایی عاری از جرم به زندگی باز می‌گردند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلوستر استالونه,برادران وارنر,شکایت‌نامه, وسلی اسنایپس ,فیلم مرد خرابکار ,Demolition Man,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلویو برلوسکنی، مالک آس میلان این باشگاه را با قیمت ۷۴۰ میلیون یورو به یک کنسرسیوم چینی فروخت.

 

این باشگاه حاضر در سری آ فوتبال ایتالیا از سال ۱۹۸۶ با مالکیت آقای برلوسکنی اداره می‌شد و از مدت‌ها پیش بحث فروش آن وجود داشت تا این که سرانجام نخست‌وزیر پیشین ایتالیا آن را به شرکت "روسونری اسپرت اینوستمنت لوکس" فروخت.

صحبت خرید میلان که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین در فوتبال اروپا است، در می ۲۰۱۶ شروع شد و به دلیل مشکلات مالی دو بار به تاخیر افتاد.سیلویو برلوسکنی ماه اوت پیش به روزنامه گاتزتا دلو اسپرت ایتالیا گفت: "این تصمیم مهمی بود که میلان به کسی داده شود که بتواند آن را به قدرت برتر ایتالیا، اروپا و جهان تبدیل کند. من راجع به قیمت صحبت نکردم و پیشنهادی که کردند را قبول کردم."

حالا هوداران میلان امیدوارند که حرف آقای برلوسکنی که همان زمان گفت شرطی که برای فروش میلان داشت این بوده که مالک جدید دست‌کم ۴۰۰ میلیون یورو طی دو سال آینده در آن سرمایه‌گزاری کند، واقعیت داشته باشد.

میلان در زمان آقای برلوسکنی ۸ بار قهرمان ایتالیا و ۵ بار قهرمان اروپا شد. میلان برای آخرین بار در سال ۲۰۱۱ قهرمان ایتالیا شد.

این تیم که در سه فصل گذشته به ترتیب هفتم، دهم و هشتم شده، سه سال است که نتوانسته به رقابت‌های اروپایی راه پیدا کند. این بیشترین زمان در سه دهه گذشته است که میلان نتوانسته به مسابقات اروپایی راه پیدا کند.

این تیم مدت‌هاست که دیگر نتوانسته بازیکنانی با کلاس جهانی مانند آندری شوچنکو و کاکا و یا فوق ستاره‌های سال‌های دورترش مانند مارکو فان‌باستن، رود گولیت یا فرانک رایکارد جذب کند.

میلان در حال حاضر ۲ امتیاز از اینتر، دیگر تیم شهر میلان بالاتر است، اما کماکان ۲ امتیاز با آتالانتا در جایگاه پنجم (برای گرفتن سهمیه لیگ اروپا) فاصله دارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلویو برلوسکنی,آس میلان,گاتزتا دلو اسپرت,آندری شوچنکو ,کاکا,مارکو فان‌باستن,رود گولیت ,فرانک رایکارد, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقی که به‌تازگی متخصصان آلمانی در دانشگاه یولیش در ایالت نوردراین وستفالن پیرامون کم‌خوابی و بی‌خوابی انجام داده‌اند، با نتایج جالبی همراه بوده است.

افرادی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند به مدت ۵۲ ساعت از خواب محروم شدند تا شرایط لازم برای آزمایش‌های مشخص فراهم شود.

در این بازه ۵۲ ساعته شرکت‌کنندگان باید فعالیت‌های فکری متفاوتی را انجام می‌دادند. برای مثال، کلمات و مفاهیمی را حفظ کنند و یا اینکه به سوالات ریاضی پاسخ دهند.

متخصصان در روند آزمایش متوجه می‌شوند که شرکت‌کنندگان بازدهی متفاوت از خود ارائه می‌دهند. در حالی‌که بی‌خوابی گروهی را به لحاظ ذهنی کاملاً فلج کرده و در مقابل پرسش‌ها حتی چند ثانیه‌ای مات و مبهوت می‌ماندند، گروه دیگر کاملاً با توانایی‌های معمول خود قادر به پاسخگویی به پرسش‌ها بود.

واکنش‌متفاوت افراد به کم‌خوابی و بی‌خوابی

پژوهشگران آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که برخی افراد با کم‌خوابی وبی‌خوابی راحت‌تر کنار می‌آیند. پس از ۵۲ ساعت بی‌خوابی فعالیت‌های مغزی و عصبی شرکت‌کنندگان با دستگاه توموگرافی ویژ‌ه‌ای اندازه‌گیری شد و سپس این افراد اجازه یافتند که ۱۴ ساعت بخوابند.

با این اندازه‌گیری کارشناسان می‌خواستند که تغییرات ملکولی در مغز را مشخص کنند.

ثبت تغییر فعل و انفعالات مغزی

کارشناسان در این اندازه‌گیری متوجه شدند که شمار پذیرند‌ه‌های آدنوزین افزایش یافته است. آدنوزین‌ها ترکیباتی فسفری هستند که در سلو‌ل‌ها وظیفه حمل انرژی را بر عهده دارند.

پذیرنده‌ها (Rezeptor) در جداره‌ی سلول قرار دارند و سیگنال‌هایی را به آدنوزین‌ها در دورن سلول می‌رسانند. پس از ارسال این سیگنال‌ها انسان نیاز به خواب پیدا می‌کند.

پزشکان و متخصصان پیش از این آزمایش نیز حدس می‌زدند که آدنوزین‌ها به تنهایی دلیل خستگی افراد نیستند، حال پس از این آزمایش برای پژوهشگران اثبات شده که افزایش کارکرد پذیرنده‌ها نیز در این میان نقش مهمی بازی کرده و پس از بروز خستگی، بدن را به خواب فرامی‌خواند. پذیرنده‌ها شبیه ماده کافئین بر خواب تاثیر مثبت و منفی می‌گذارند. به همین دلیل افزایش شمار پذیرنده‌ها در برخی افراد آنها را سریعاً خسته کرده و بی‌خوایی یا کم‌خوابی تاثیری منفی بر بازدهی آنها دارد.

کمک به بیماران مبتلا به افسردگی

کشف پژوهشگران آلمانی می‌تواند راهی برای درمان افرادی باشد که دچار افسردگی روحی هستند. وضعیت روحی افراد ربطی مستقیم به تعادل آدنوزین و پذیرند‌ه‌های آن در سلول‌ها ‌دارد. با تنظیم این دو فاکتور (به کمک داروهای معین) می‌توان به بیماران مبتلا به افسردگی یاری رساند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: کم‌خوابی و بی‌خوابی,دستگاه توموگرافی,ماده کافئین, افسردگی روحی,وضعیت روحی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منجمان می گویند برای اولین بار در اطراف یک سیاره شبیه به زمین اتمسفری را شناسایی کرده اند. آنها مشغول مطالعه کره ای به نام GJ 1132b بوده اند که حدود یک و نیم برابر زمین است و ۳۹ سال نوری از ما فاصله دارد.

 

رصدها نشان می دهد که این سیاره را اتمسفر غلیظی از جنس بخار آب یا متان یا ترکیبی از این دو پوشانده است.

نتیجه این مطالعه در نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) چاپ شده است.

 

شناسایی یک اتمسفر و تعیین مشخصه های آن گام مهمی در مسیر یافتن آثار حیات در سیارات ورای منظومه شمسی است. با این حال بعید به نظر می رسد که این سیاره قابل سکونت باشد زیرا دمای سطح آن به ۳۷۰ درجه سانتی گراد می رسد.

دکتر جان ساتوورت، سرپرست تحقیقات در دانشگاه کیل، گفته است:‌ «تا جایی که من می دانم حرارت داغ ترین جایی که حیات در زمین در آن دوام آورده است به ۱۲۰ درجه سانتی گراد می رسد و تازه این خیلی پایین تر از این سیاره است.»

نشانه شیمیایی

کشف سیاره GJ 1132b ابتدا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. این سیاره در صورت فلکی ویلا در نیمکره جنوبی قرار دارد.

هرچند اندازه آن تقریبا مثل زمین است ستاره ای که حول آن می گردد خیلی کوچکتر، خنک تر و کم نورتر از خورشید است.

محققان با استفاده از رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی توانستند این سیاره را هنگام سد کردن بخشی از نور ستاره مرکزی مطالعه کنند.

دکتر ساتورت می گوید:‌ «وقتی سیاره از جلوی ستاره رد می شود کمی از نورد آن می کاهد - که راه خیلی خوبی برای یافتن سیارات ترانزیت است - و این سیاره هم همینطور پیدا شد.»

اما ملکول های مختلف در اتمسفر این سیاره - اگر دارای اتمسفری باشد - نور خورشید مرکزی را به شکل های مختلف جذب می کنند که به اخترشناسان اجازه می دهد به جستجوی نشانه های شیمیایی در اتمسفر بپردازند.

رصدهای این سیاره حاکیست که دارای اتمسفری غلیظ حاوی بخار آب، گاز متان یا هر دو است.

دکتر ساتوورت می گوید:‌ «یک احتمال این است که این سیاره ای به اصطلاح آبی است و اتمسفری از بخار داغ دارد.»

محققان می گویند بعید است که این سیاره به علت داغی حاوی آثار حیات باشد اما کشف اتمسفر در آن جستجو برای یافتن موجودات فرازمینی را هیجان انگیزتر می کند.

دکتر ساتوورت گفت:‌ «ما نشان داده ایم که سیارات واقع در مدار ستاره های کم جرم می توانند دارای اتمسفر باشند و چون تعداد خیلی زیادی از اینها در جهان هست، شانس وجود حیات در یکی از آنها را به شدت بالا می برد.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: GJ 1132b ,نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) ,موجودات فرازمینی,اتمسفر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اغلب افراد گریه را راه خوبی برای کاهش و مقابله با استرس می‌دانند. آیا علم نیز این باور را تأیید می‌کند؟

 

تا همین اواخر، دانشمندان و اندیشمندان درباره گریه اختلافاتی جدی داشتند. در نمایشنامه هنری پنجم، شکسپیر می‌نویسد "گریستن از عمق سوگ می‌کاهد". لمونی اسنیکت، نویسنده آمریکایی، نیز جایی نوشته که "اگر خیلی خیلی بدشانس نباشید، یک دل سیر گریه و زاری حال‌تان را بهتر می‌کند، حتی اگر شرایط و اوضاع‌تان عملاً یک ذره هم فرقی نکرده باشد".

اما چارلز داروین، معتقد بود که تولید اشک عارضه‌ای بی‌فایده‌ و ناشی از نحوه کارکرد ماهیچه‌های دور چشم است. از نظر او، این ماهیچه‌ها باید هر از چند گاهی منقبض شوند تا خون در آن‌ها جمع نشود و ریزش اشک از چشم نیز چیزی نیست جز نتیجه ناخواسته همین فرایند فیزیولوژیک. (البته داروین به این نکته اشاره می‌کند که گریستن می‌تواند به نوزادان و کودکان کمک کند تا توجه پدر و مادرشان را جلب کنند.)

 

امروزه می‌دانیم که گریه، دست کم در بزرگسالان، واکنش فیزیولوژیک پیچیده‌ای است به نوعی تحریک عاطفی و احساسی. بااینکه اصلی‌ترین مشخصه گریه اشک ریختن است، تغییرات دیگری را نیز در حالت‌ چهره و الگوهای تنفسی در پی دارد؛ مثلاً، "هق‌هق" کلمه‌ای است که برای توصیف دم و بازدم‌های سریع هنگام گریه به کار می‌رود. 

بنابراین، از منظر علمی، گریستن با تولید اشک فرق دارد. اشک می‌تواند در واکنش به یک محرک شیمیایی تولید شود، مثل وقتی که بعد از خوردن غذای تند، به چشم‌های‌تان دست بزنید. حتی جنس خود اشک‌ها هم با هم فرق می‌کند. در سال ۱۹۸۱، ویلیام اچ فری، روانپزشک آمریکایی، به این نتیجه رسید اشکی که با دیدن فیلم‌های غم‌انگیز سرازیر شود از اشکی که محصول پیاز خرد کردن باشد پروتئین بیشتری دارد.

هر کسی که در عمرش نمایش خنده‌داری دیده باشد یا به وعده‌های داماد به عروس گوش داده باشد بخوبی می‌داند اشک‌هایی که از سر احساسات باشند فقط به غم و اندوه محدود نمی‌شود. همه ما با احساساتی که با گریه همراه می‌شوند آشنا هستیم، خواه احساس شادی باشد، خواه اندوه. ولی کمتر کسی می‌داند که اصلاً چرا بزرگسالان گریه می‌کنند. نظرات زیادی در این باره وجود دارد.

یک نظر این است که نوع گریه بزرگسالان، دست کم تا جایی که به ماهیت اجتماعی آن مربوط می‌شود، با نوزادان و خردسالان فرقی ندارد. به عبارت دیگر، شاید گریه فریادی باشد برای توجه؛ راهی باشد برای درخواست حمایت و کمک از جانب دوستان و آشنایان وقتی عمیقاً به آن نیاز داریم؛ شیوه‌ای باشد برای انتقال عواطف و احساسات درونی وقتی نمی‌توانیم به بهترین شکل آن‌ها را ابراز کنیم.

با اینکه این نظر بعضی از اشکال گریستن را توضیح می‌دهد، ولی بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که بزرگسالان اغلب زمانی گریه می‌کنند که کاملاً تنها هستند. فرضیه دیگر این است که گریه می‌تواند راهی برای "ارزیابی ثانویه" باشد، به این معنی که به فرد کمک می‌کند میزان بی‌قراری و پریشانی خود را دریابد و احساسات خود را درک کند و بشناسد.

نظریه بعدی بر اساس مفهوم تصفیه است، به این معنی که گریه راهی است برای رهایی از موقعیت‌های استرس‌زا. این ایده هم با سخن شکسپیر که به آن اشاره کردیم همخوانی دارد هم در کلمات اوید، شاعر رومی، منعکس شده است:

"گریستن رهایی است؛ اشک، سوگ و ماتم را آرام می‌کند و از میان بر می‌دارد". ارسطو، فیلسوف یونانی، نیز معتقد بود که گریه "ذهن را پاک و تصفیه می‌کند".

بنابر پژوهشی که یک روانشناس درباره مجلات و روزنامه‌های پرخواننده آمریکا در سال ۱۹۸۶ انجام داده بود، ۹۴ درصد مقالاتی که درباره گریه منتشر می‌شود این نظر را تأیید می‌کند که گریستن به کاهش تنش‌های روانی کمک می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ پژوهشی درباره حدود ۴۳۰۰ جوان [در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹] در ۳۰ کشور مختلف انجام شد، بیشتر، ولی نه همه، معتقد بودند که پس از گریه هم از نظر ذهنی هم از نظر جسمی احساس بهتری دارند. بعضی هم البته گفته بودند که هیچ تغییری احساس نمی‌کنند و بعضی دیگر هم حتی گفته بودند که پس از گریه احساس بدتری می‌کنند.

به نظر می‌آید که ریشه این تفاوت‌ها در درک فرد از شرایط اجتماعی نهفته است؛ مثلاً اگر فرد از گریه کردن جلوی بقیه خجالت بکشد، طبیعی است که وقتی تنها یا جلوی یکی از دوستان نزدیکش گریه کند احساس بهتری می‌کند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که وقتی فرد تلاش کند گریه خود را سرکوب یا پنهان کند، احساس رهایی کمتری خواهد داشت.

بنابراین، مفهوم "یک گریه سیر" خالی از فایده هم نیست ولی برای آن که اثری داشته باشد فرد باید از حمایت اجتماعیِ لازم نیز برخوردار باشد. شاید بزرگسالان نیز درنهایت، به همان دلیلی گریه می‌کنند که کودکان: کمک گرفتن از دوستان و آشنایان. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گریه,گریستن,مزایای گریه,اشک‌ها,احساسات , عواطف ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com