ابزار رایگان وبلاگ

عجیب تر از علم :افرادی که صدای مردگان را می‌شنوند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 اسمیت هنوز در جراردز کراس زندگی می‌کند.آقای رائودیوه می‌خواست بقبولاند که هیتلر با او به زبان لتونیایی صحبت می‌کند. البته هیتلر در زمان حیاتش هیچگاه به این زبان حرف نمی‌زد. او چیز‌های غریبی می‌گفت، مثلا اینکه "اگر دختر نیستی، از اینجا بیرونت می‌کنند".

من به اسمیت گفتم که این حرف‌ها قطعا با لحنی که ما از پیشوای آلمان انتظار داریم، فرق می‌کند. اما او گفت که شاید کسی هویت او را جعل کرده باشد: "طرف مقابل لزوما صادق نیست. شاید آنها از اسم آدم‌های معروف استفاده می‌کنند و امیدوارند که به این ترتیب جلب توجه کنند." اما تکلیف نوارهای رائودیوه چه شد؟

در خانه اسمیت انباری پر از جعبه بود، آنقدر که حتی وارد شدن به آن تقریبا غیرممکن بود. ما در آنجا هفت حلقه نوار پیدا کردیم که به احتمال زیاد از چهل سال پیش خوانده نشده بودند. در یکی از آنها رائودیوه روح مردگان را احضار می‌کرد. بنا بر کتابی که آن زمان توسط شریک اسمیت منتشر شده بود، در آن جلسه فردی به زبان روسی می‌گفت: "استفان تو اینجایی، اما استفان تو اینجایی. تو حرف مرا باور نمی‌کنی. خیلی سخت نیست. ما به پطرس درس خواهیم داد." اما روی نوار هیچ صدایی نبود. یک بار دیگر رائودیوه در حضور گوینده‌ای بنام جایلز برندرث صدای ویسنتون چرچیل فقید را پخش کرد. همه حاضران موافق بودند که در این نوار چرچیل بخش‌هایی از سرود "سرزمین امید و شکوه" را می‌خواند. برندرث به یاد دارد که صدا "به‌شکلی باورکردنی صدای خود وینستون چرچیل" بوده است.اما وقتی با هم نوار را گوش کردیم، مجبور شد بپذیرد که صدا بهیچ وجه به صدای چرچیل شبیه نبود. بمی صدای ضبط شده به‌مراتب کمتر از صدای چرچیل بود. برندرث گفت: "شاید صدای چرچیل در جوانی است. شاید هم کسی صدای او را تقلید می‌کند."اما چه کسی ممکن بود صدای چرچیل در جوانی را تقلید کند؟ کسی به ذهن ما نرسید. وقتی سی‌دی‌ خانم کاردوسو به‌دستم رسید، در کمال تأسف دیدم که صداها اصلا واضح نیستند، و البته حرف‌ها به اسپانیولی و پرتغالی هستند. مطابق ترجمه‌های او، گوینده‌ها چیزی می‌گفتند شبیه این: "یک خرگوش روی سرت است". اما نکته مسلم این است که مثل دیگر استفاده‌کنندگان از دستگاه EVP، قطعا خانم کاردوسو هم صداهایی ضبط کرده بود. اما ماجرای این صداها چیست؟ساده‌ترین توضیح ماجرا این است که صداهای ضبط شده توسط EVP صرفا امواج رادیویی سرگردان هستند. این صداها معمولا آنقدر در میان پارازیت‌ و خرخر امواج گم هستند که به‌سختی می‌توان متوجه حرفشان شد، و فرد استفاده‌کننده از EVP باید حرف‌ها را برای شما "ترجمه" کند.

البته کیفیت بد صدا حسن‌هایی هم دارد. جو بنکس، متخصص کار با صدا، می‌گوید که اگر یک مرده با صدایی با کیفیت استودیو با شما صحبت کند، به اندازه صدایی که برای شنیدنش به زحمت می‌افتید، برایتان تأثیرگذار نخواهد بود. بنکس که روی پروژه‌ای بنام رورشاخ کار می‌کند، معتقد است که این صداها در واقع معادل آزمایش لکه جوهری هستند که هرمان رورشاخ، روان‌شناس سوئیسی، انجام می‌داد.

او می‌گوید کسانی که با EVP آزمایش انجام می‌دهند، فکر می‌کنند مشغول فرا روان‌شناسی (Parapsychology) هستند، اما در واقع ندانسته همان آزمایش‌های روان‌شناسی را انجام می‌دهند. برای مثال، اگر یک سخنرانی را ضبط کنید، به فاصله هر یک‌ششم ثانیه یک وقفه کوتاه موسوم به White Noise در صدا بیندازید، سخنرانی هنوز قابل فهم خواهد بود. اما اگر بجای این نوع وقفه، در آن کسر ثانیه سکوت کامل برقرار شود، فهم سخنرانی به‌مراتب سخت‌تر می‌شود.

ذهن ما بطور طبیعی اینطور تکامل پیدا کرده که با استفاده از قوه تخیل روی یک پس‌زمینه پر سر و صدا و پر از خش‌خش یک سخنرانی را بازسازی می‌کند، حالتی شبیه زمزمه کردن کلمات در یک جنگل بادخیز. به عقیده بنکس، علاقمندان به EVP احمق نیستند. آنها صرفا فریب تصورات اشتباه شنیداری‌شان را می‌خورند و این اشتباه می‌تواند برای همه ما پیش بیاید.اما اگر کسی شروع به انجام آزمایش با EVP بکند، متوقف کردنش کار سختی است. بعد از چاپ کتاب رائودیوه، او یک مرحله جلوتر رفت، و بجای ضبط صدا روی نوار، سراغ صداهایی رفت که از دهان حیوانات بیرون می‌آمد. او مرغ عشقی بنام پاتزی را پیدا کرد که با صدای یک دختر ۱۴ ساله – که از دنیا رفته بود – حرف می‌زد. برایان جونز، محقق EVP، حالا همین آزمایش‌ها را در شهر سیاتل آمریکا انجام می‌دهد.او صدای مرغان دریایی، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی باز و بسته شدن در و صدای راه رفتن روی شن و ماسه را ضبط می‌کند. در همه این صداها می‌توان چیزهایی شنید. یک سگ می‌گفت: "شیلا کجاست؟" (شیلا اسم صاحب سگ بود).

یک سگ دیگر هم از صاحبانش گلایه می‌کرد و می‌گفت: "آنها همیشه به جاهای دور می‌روند." جونز معتقد است می‌تواند افکاری که در هوا پخش هستند را ضبط کند. او می‌گوید: "من چیزهای حیرت‌انگیز زیادی ضبط و جمع‌آوری کرده ام."

او مایل است از روش‌هایش برای حل معماهای جنایی، یا فهمیدن افکار کسانی که به‌خاطر سکته مغزی قدرت تکلمشان را از دست داده اند، استفاده کند. پزشکان و کارآگاهان خصوصی تا به اینجا حاضر به همکاری با او نشده اند. اما طرفداران EVP واقعا فکر می‌کنند به دانش مهمی دست پیدا کرده اند.

برای بسیاری از ما ایده برقراری ارتباط با مردگان وسوسه‌کننده و جذاب، و در عین حال گیج‌کننده است. به‌همین خاطر است که مکانیسم‌های‌ شناختی عادی به‌راحتی می‌توانند برای قبولاندن چیزهای باورنکردنی به ما مورد استفاده قرار گیرند.جام داده، و توانسته با هیتلر، استالین، موسولینی و بسیاری دیگر از رهبران درگذشته قرن بیستم ارتباط برقرار کند.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان