ابزار رایگان وبلاگ

'نور قرمز شادابی و نور آبی افسردگی می‌آورد'
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

استفاده از نور قرمز در شب باعث شادابی و کاربرد نور آبی و سفید باعث ناراحتی روحی می شود.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی پس از تحقیقاتی که پیرامون رفتار تعدادی همستر در شب انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ نور مورد استفاده در محیط زندگی این حیوانات بر خلق و خو و روحیه آنها تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت.

براساس نتیجه این بررسی که در مقاله‌ای در شماره ۷ اوت نشریه علمی "ژورنال عصب‌شناسی" منتشر شده، استفاده از نور آبی در شب بدترین تاثیر را بر روحیه همسترها باقی می‌گذاشت و آنها را گرفتار افسردگی می‌کرد و پس از آن، نور به رنگ سفید، نامطلوب‌ترین رنگ بود.

در مقابل، روشن کردن محیط اطراف با نور قرمز باعث آسایش و شادابی این جانوران می‌‌شد هر چند همسترهایی که در تاریکی مطلق قرار می‌گرفتند حتی روحیه‌ای بهتر داشتند.

این تحقیقات به بررسی سلول‌های حساس به نور در شبکیه چشم پرداخته است که نقشی در بینایی ایفا نمی‌کنند اما علایمی را به آن قسمت از مغز می‌فرستند که وظیفه آن، تنظیم ساعت زیستی یا طبیعی بدن است. این ساعت تعیین کننده زمان احساس خواب و بیداری در انسان هم هست.

دست اندرکاران در این پژوهش نتیجه گرفتند که این سلول‌ها همچنین علایمی را به بخش‌هایی از مغز ارسال می‌کنند که با روحیه و احساسات سروکار دارد.

به اعتقاد آنان، ممکن است دریافت نور سفید و آبی در طول شب به مغز علایمی را بدهد که قاعدتا باید در طول روز دریافت کند و این باعث فشار روحی و احساس ناخرسندی می‌شود. دلیل این است که سلول‌های حساس به نور در شبکه بیش از هر رنگی، تحت تاثیر طول موج نور آبی و سپس نور سفید قرار می‌گیرند در حالیکه کمترین حساسیت را به نور قرمز دارند

بهترین نور برای شب‌کاری و اتاق خواب

یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال عصب‌شناسی گفته است که تقریبا در کلیه آزمایش‌ها، همسترهایی که شب را در تاریکی مطلق به سر بردند بهترین روحیه را داشتند و پس از آنها، همسترهایی بودند که در محیطی با نور قرمز قرار گرفتند.

برای اندازه گیری شادابی روحی همسترها، پژوهشگران از آب قند استفاده کردند زیرا یکی از نشانه‌های خرسندی همستر، نوشیدن آب قند است. در مقایسه با همسترهای که در نور سفید قرار گرفتند، همسترهایی که در نور قرمز بودند به دفعات بیشتری سراع آب قند می‌رفتند.

اگرچه نتیجه به دست آمده از تحقیقات در مورد حیوانات همیشه به همان شکل قابل استفاده برای انسان نیست، اما به گفته پژوهشگران، نتیجه تحقیقات اخیر به خصوص برای کسانی که ناگزیر از شب‌کاری هستند می تواند مفید باشد.

اگرچه کار در تاریکی مطلق امکانپذیر نیست، اما شاید این افراد با کاهش شدت و میزان نور آبی و سفید، همچنین محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون و کامپیوتر، بتوانند بهداشت روانی خود را بهتر رعایت کنند.

یکی از اعضای این گروه پژوهشی همچنین توصیه کرده است که کسانی که شب‌ها در اتاق خواب یا حمام خود ار روشنایی استفاده کنند، بهتر است به جای نور سفید، نوری با رنگ متمایل به قرمز را به کار ببرند

BBC NEWS



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان