ابزار رایگان وبلاگ

با این آینه‌های 140,000 کیلویی می‌خواهند لبه عالم را ببینند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

طی دهه آینده، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های ساخته دست بشر، گذشته پیش از این نادیدنی جهان را برای انسان آشکار خواهد کرد.

 طی دهه آینده، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های ساخته دست بشر، گذشته پیش از این نادیدنی جهان را برای انسان آشکار خواهد کرد. 

محمود حاج‌زمان: تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هایی خواهد بود که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. به کمک این تلسکوپ دانشمندان قادر خواهند بود تا قلمروهای دوردست کیهان را با جزئیاتی باور نکردنی مشاهده کنند. این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهان را با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشد، و همچنین قادر است تا طیف این اجرام دوردست را نیز اندازه‌گیری نماید. تلسکوپ GMT که در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است، طی 10 سال آینده تکمیل خواهد شد و ساخت آن نیازمند صرف دقت و مراقبت فوق‌العاده‌ای است.

gmt
هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است. دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»

gmt

گروه GMT می‌دانند که این تلسکوپ ارزش خود را اثبات خواهد کرد. دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»

منبع: 2001-2013 Parssky



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نامی
ساعت18:23---26 مرداد 1392
مثل همیشه زیبا بود
پاسخ:خیلی ممنون.مرسی سر زدید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان