ابزار رایگان وبلاگ

سینما:پیامک عاشقانه‌ای که به مرگ ۳ کودک انجامید
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

هیچ چیز آن‌قدر مهم نیست که نتوان به لحظه‌ای بعد موکول‌اش کرد. این پیام محوری فیلم مستندی از ورنر هرتسوگ است. انگیزه تهیه این فیلم مرگ سه کودک در نتیجه ارسال یک پیامک عاشقانه به هنگام رانندگی بوده است.

یک عشق، یک پیامک و سه مرگ در لحظه این ابراز عشق! این داستان زندگی چاندلر گربر، مردی است که آن‌قدر عاشق بوده، که نمی‌توانسته تا رسیدن به خانه صبر کند. پشت فرمان اتوموبیل برای همسرش که به زودی بچه‌دار می‌شده، روی تلفن همراه پیام می‌دهد که «دوستت دارم»...


پس از این لحظه، او تمام عمر با احساس سنگین گناه زندگی کرده است. او درحال نوشتن این پیامک تصادف می‌کند و تصادف به مرگ سه کودک منجر می‌شود. می‌گوید که هنوز آن روز برایش مانند یک کابوس است: «چقدر خوب بود که می‌شد زمان را به عقب برگرداند.»

کمپین «می‌توان صبر کرد»

ورنر هرتسوگ، کارگردان مطرح سینمای نو آلمان، در مستند ۳۵ دقیقه‌ای خود "از این لحظه تا لحظه بعد" ("تنها در یک لحظه") تصادف‌هایی را نشان می‌دهد که تنها به خاطر نوشتن یک "اس ام اس" رخ داده‌اند، پیام نهائی این مستند این است: «هیچ چیزی آن‌قدر مهم نیست که نتوان آن را به لحظه‌ای بعد موکول‌کرد.»

پیامی که در گوش زنگ می‌زند. چراکه این لحظه را خیلی‌ها در زندگی تجربه کرده‌اند: نوشتن یک پیام کوتاه هنگام رانندگی! ورنر هرتسوگ احساس تلخی با این فیلم برجای می‌گذارد. در شب نمایش این فیلم اشک‌های بسیاری جاری شد. با وجود آن‌که هرتسوگ خود می‌گوید قصدش این نبوده است.

کارگردان این فیلم را برای کمپین آمریکایی „Texting and Driving – It can wait“" (نوشتن و رانندگی، می‌توانم صبر کنم) ساخته است. هدف این فیلم متوجه کردن همه، به‌ویژه جوانان نسبت به خطر نوشتن پیامک هنگام رانندگی است. فیلمی که ساختن آن از کارگردان مطرحی مانند ورنر هرتسوگ عجیب می‌نماید. اما او توانسته از یک "کلیشه" آموزشی، فیلمی تاثیرگذار بسازد.هرتسوگ به "آسوشیتد پرس" گفته است که این فیلم را ساخته چون می‌داند در آن فجایعی را به تصویر کشیده که قابل جلوگیری بوده‌‌اند و سرنوشت یک خانواده را تغییر داده‌اند: «در یک لحظه به یک زندگی برای همیشه پایان دادهمی‌شود یا مسیر زندگی یک نفر برای همیشه تغییر می‌کند.»

پیام‌‌هایی که نوشتن و ننوشتن‌شان یکی است

فیلم چهار صحنه تصادف را نشان می‌دهد، با جزییاتی آزار دهنده که تنها به این خاطر اتفاق افتاده‌اند که راننده نخواسته تا چراغ قرمز یا توقف‌گاه بعدی صبر کند. پیامک‌هایی که محتوای‌شان اغلب بی‌اهمیت‌اند: «در راهم» و از این قبیل...
در یکی دیگر از صحنه‌های فیلم پسر کوچکی را می‌بینیم که پیکرش در تصادف با اتوموبیلی که راننده‌اش در حال نوشتن پیامک است، به معنای واقعی کلمه "له" می‌شود. راننده در حال نوشته‌این پیامک بوده است که: «دارم می‌رسم». پسرک برای همیشه از کمر فلج می‌شود. مادر او در مقابل دوربین می‌پرسد: «به موقع رسید؟»

ورنر هرتسوگ بر این باور است که در تمدن امروزی فرهنگ جدیدی با شتاب بر زندگی ما حاکم می‌شود. او می‌گوید که خیلی چیزها قابل پیش‌گیری‌ هستند، از جمله این پیامک نویسی‌ها که به سادگی می‌تواند به زمانی بعد موکول شود.

«ارزشش را داشت»

یک همه‌پرسی نشان داده است که چقدر تبلیغات آگاهی دهنده در این زمینه مهم است: ۴۹ درصد شاغلان اذعان کرده‌اند که هنگام رانندگی پیامک خوانده یا نوشته‌اند. هم‌چنین ۴۳ درصد تین‌ایجرها گفته‌اند که پشت فرمان پیامک رد و بدل کرده‌اند.

کمپین "می‌توانم صبر کنم" را شرکت تولیدکننده تلفن همراه AT&T در سال ۲۰۱۰ براه انداخت و حالا چند شرکت بزرگ دیگر از جمله "تی ‌موبایل" آمریکا و ۲۰۰ سازمان و نهاد دیگر نیز از آن حمایت می‌کنند.

سازنده فیلم می‌داند که فیلم او از امروز به فردا چیزی را تغییر نخواهد داد، اما می‌گوید: «حتی اگر از یک حادثه هم جلوگیری کند، ارزشش را داشته است!»

DW.DE



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان