ابزار رایگان وبلاگ

پرده‌ی سینما و هوس سیگار کشیدن
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

صنعت سینما در کنار جذابیت‌هایی که به بیننده عرضه می‌‌کند، عوارضی جانبی هم دارد. به‌طور مثال، وقتی که تصویر هنرپیشه‌ای در حال سیگار کشیدن روی پرده سینما می‌افتد، تماشاگران سیگاری هم در همان لحظه به هوس نیکوتین می‌افتند.

هنگامی که روی پرده سینما صحنه‌ای نشان داده می‌شود که در آن هنرپیشه‌ای سیگار می‌کشد، افراد سیگاری حاضر در بین تماشاگران هم ناخودآگاه دست به سوی پاکت سیگار خود می‌برند. این، نتیجه پژوهشی در کالج آمریکائی به نام دارتماوت Dartmouth است.

سرپرستان تیم پژوهشی این کالج برای ۱۷ فرد سیگاری و ۱۷ غیرسیگاری، بخشی ۱۰ دقیقه‌ای از فیلمی را پخش کردند که در آن هنرپیشه‌ها مرتب در حال سیگار کشیدن هستند. پژوهشگران قصد داشتند با استفاده از دستگاه "ام‌‌آرآی" واکنش‌های مغزی این افراد را حین تماشای فیلم بررسی کنند.

توجه دیگر آن‌ها در انتخاب فیلم این بود که تعداد صحنه‌هایی که در آن سیگار کشیده می‌شود با نماهای بدون سیگار یکسان باشند. داوطلبان در عین حال نمی‌دانستند که موضوع مورد بررسی، سیگار است.

برای ترک سیگار باید چه کرد؟

هنگام پخش صحنه‌ای که هنرپیشه در آن سیگار می‌کشد، فعالیت همان بخش از مغز تشدید می‌شود که مرکز تصمیم‌گیری در افراد سیگاری برای آتش‌زدن سیگار است. دانشمندان توانسته‌اند از روی حرکت تکراری دست در حین سیگار کشیدن تشخیص دهند کدام بخش مغز در زمان انجام این حرکت فعال می‌شود.

نتایج این پژوهش تأئیدی بر تحقیق‌های گذشته در این زمینه بود. در جریان این پژوهش‌ها معلوم شده بود که میل افراد سیگاری به روشن کردن سیگار پس از دیدن نمایی که در آن سیگار کشیده می‌شود، بالا می‌رود. اما هنگام دیدن فیلمی بدون سیگار، این اتفاق نمی‌افتد.

دیلن واگنر، یکی از پژوهشگران کالج دارتماوت به افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، توصیه می‌کند که روابط خود با افراد سیگاری را کمتر کنند و تمام وسايل مربوط به سیگار کشیدن را دور بریزند. اما متأسفانه کمتر کسی به این فکر می‌کند که بایستی از دیدن فیلم‌هایی نیز پرهیز کرد که در آنها صحنه‌هایی از سیگارکشیدن وجود دارند.

AZ/MDM 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان