ابزار رایگان وبلاگ

کشتی حرفه‌ای(کشتی کچ): واقعیت یا نمایشی بزرگ؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

یک ورزش حرفه‌ای غیر رقابتی یا نوعی نمایش ورزشی است که نتیجه مسابقات آن توسط هیئت برگزاری از پیش تعیین می‌شود. در این رشته عناصری از کشتی کچ، مبارزه ساختگی و تئاتر به چشم می‌خورد. در کشتی حرفه‌ای فنون گلاویزی و ضربات مختلفی اجرا می‌شود که از انواع کشتی و روش‌های جنگی در سراسر دنیا برداشت شده‌اند.

 

برخلاف ورزش کشتی (و تمامی ورزش‌ها) که یک کمیته فنی برای تعیین مقررات ورزشی وجود دارد، در کشتی حرفه‌ای هیچ کمیته‌ای برای تعیین مقررات وجود ندارد و مالکان لیگ‌های کشتی حرفه‌ای هم برنامه‌های خود را با عنوان «سرگرمی» اجرا می‌کنند و نه یک مسابقه ورزشی. کشتی‌گیران حرفه‌ای برخلاف کشتی‌گیران آماتور برای انجام مسابقه حقوق می‌گیرند و معمولاً مهارت بالاتری هم دارند حتی برخی از آن‌ها داروهای نیروزای استروئیدی مصرف کرده و کمپانیدبلیودبلیوای آزمایش‌های کنترل دوپینگ از ورزشکاران خود انجام می‌دهد. اما مهارت شرکت‌کنندگان آن‌ها نتیجه مسابقه را تعیین نمی‌کند بلکه برنامه کل مسابقات همچون یک نمایشنامه نوشته می‌شوند و هر مسابقه بخشی از داستان این نمایشنامه است و در نتیجه تمام برد و باخت‌ها مربوط به نمایشنامه می‌شود.

 

مسابقات این رشته در سال‌های اخیر در زبان فارسی به کشتی کچ (کج) معروف شده‌است اما نباید آن را با کشتی کچ، که یک رشتهٔ ورزشی رقابتی است، اشتباه گرفت. کشتی کچ شباهت زیادی به کشتی آزاد دارد. البته در کشتی حرفه‌ای نیز فنون کشتی کچ نقش مهمی دارد.

 

کشتی حرفه‌ای یکی از سرگرمی‌های مهم در آمریکای شمالی و ژاپن است.

قانونی به نام کایفابه (kayfabe) در کشتی حرفه‌ای وجود دارد که بر اساس آن شرکت‌کنندگان باید تصور کنند که شخصیت‌ها و داستان نمایش واقعی است. در گذشته برخی از کشتی‌گیران حتی در زندگی واقعی خود نیز در این دنیای خیالی باقی می‌ماندند. در صورتی که کشتی‌گیری حرکتی در رینگ انجام دهد که مطابق با شخصیت داستانی او نباشد یا از این دنیای ذهنی خارج شود این قانون را شکسته است. این اتفاق به علاقه تماشاگران ضربه زده و تجارت گردانندگان مسابقات را دچار مشکل می‌کند در نتیجه برگزارکنندگان رقابت‌های کشتی حرفه‌ای روی خوشی به اینگونه کشتی‌گیران نشان نداده و معمولاً آن‌ها را یا از داستان اصلی خارج می‌کنند یا به طور کامل کنار می‌گذارند. البته امروزه اهمیت این موضوع از گذشته کمتر شده است چرا که در دنیای کشتی حرفه‌ای این واقعیت که داستان‌ها از پیش نوشته می‌شوند راحت‌تر پذیرفته شده و این برنامه‌ها بیشتر بر علاقه تماشاگران برای سرگرم شدن متکی هستند. با این حال کشتی‌گیران همچنان بایستی در طول مسابقه در شخصیت خود بمانند و مسائل پشت صحنه نیز نباید به بیرون درز کند.

 

از بزرگان این مسابقات می‌توان به تریپل اچ اشاره کرد که مدت ۳ سال کمربند سنگین وزن جهان را داشت و برونو سامارتینو که هفت سال قهرمان کمربند بود و همچنین کریس جریکو که با ۹ بار قهرمانی کمربند بین قاره‌ای رکورددار است.

 

مهم‌ترین واقعه تاریخ این ورزش مرگ ناگهانی قهرمان این رشته ادی گوئررو است که در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۵ به دلیل نارسایی قلبی درگذشت. مهم‌ترین افتخار وی کسب کمربند قهرمانی دَبلیو دَبلیو ای و کمربند بین قاره‌ای در No way out ۲۰۰۴ بود. همچنین مرگ مشکوک کریس بنوا که سابقهٔ قهرمانی در رویال رامبل و قهرمانی کمربند سنگین وزن را دارد که عده‌ای آن را خودکشی وی می‌دانند. کورت هنینگ - اوون هارت - یوکوزونا - آندره د جاینت و ریک رود و آندره مارتین معروف به تست (Test) هم از دیگر کشتی‌کچ‌کاران مشهوری بودند که اکنون زنده نیستند.

 کمربند در شرکت دابلیو دابلیو ای وجود دارد که ۲ تا به راو و ۲ تا به اسمکدان و ۱ به ان ایکس تی و ۳ کمربند به هر دو مربوط می‌شوند:

راو:کمربند قهرمانی دابلیو دابلیو ای وکمربند ایالات متحده

اسمکدان:کمربند سنگین وزن جهان وکمربند سنگین وزن بین قاره‌ای 

راو و اسمکدان:کمربند دیواس وکمربند تگ تیم جهانی

ان ایکس تی:کمربند ان ایکس تی -کمربند تگ تیم ان اکس تی -کمربند زنان ان اکس تی

اما لیگ TNA که حدود ۸ سالی هست که شروع به کار کرده در حال حاضر در حال پیشرفت هست و در آینده پیش بینی می‌شود که شاهد رقابت این کمپانی با دابلیو دابلیو ای خواهیم بود. کمربندهای این شرکت به صورت زیر هست:

 

کمربند سنگین وزن تی ان ای -کمربند تلویزیون ی ان ای-کمربند تگ تیم تی ان ای-کمربند زنان تی ان ای-کمربند تگ تیم زنان.

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان