ابزار رایگان وبلاگ

ماهواره‌های پنجم و ششم گالیله در مدار اشتباه قرار گرفته‌اند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

مقامات سازمان فضایی اروپا (اِسا) تایید کرده‌اند که ماهواره‌های پنجم و ششم پروژه گالیله در مدار غلط قرار گرفته‌اند و تحقیق در این باره آغاز شده است.

به گفته مقامات سازمان فضایی اروپا و شرکت هوا فضای آریان که مسئول پرتاب این ماهواره‌ها بوده، دو ماهواره‌ای که جمعه گذشته (۳۱ مرداد، ۲۲ اوت) با موشک سایوز از گویان فرانسه به فضا پرتاب شدند در "مداری پایین‌تر" از مدار هدف قرار گرفته‌اند.

پرتاب این دو ماهواره که دورسا و میلنا نام دارند یک سال از برنامه زمان بندی عقب بود.

این دو ماهواره بخشی از پروژه اروپایی ناوبری ماهواره‌ای جهانی (گالیله) هستند که تا به حال بیش از هفت میلیارد دلار هزینه داشته است و رقیبی برای سیستم آمریکایی GPS خواهد بود.

شرکت آریان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بین مدار هدف و مداری که ماهواره ها در آن قرار دارند "ناهمخوانی" وجود دارد و ماهواره‌ها در "مداری پایین‌تر" قرار گرفته‌اند.

قرار است جزئیات بیشتر در این باره در چند روز آینده و بعد از تحلیل فنی پرتاب اعلام شود.

ژان ایو لوگال، رئیس سازمان فضایی فرانسه گفته است که متخصصان در حال محاسبه هستند که آیا موتورهای کوچک این ماهواره‌ها قدرت کافی را برای بازگرداندن آنها به مدار هدف دارند یا نه.

اگر این دو ماهواره در مدار صحیح قرار نگیرند وظایف آنها باید به ماهواره‌های بعدی که به فضا پرتاب می شوند واگذار شود.

هدف از پروژه گالیله یک سیستم جهانی تعیینِ موقعیت غیر نظامی بوده تا در صورتیکه سیستم های موجود، GPS و سیستم روسی گلوناس از کار بیفتند، یا ارائه خدمات آنها متوقف شود، جایگزین آنها شود.

سازمان فضایی اروپا می گوید که این سیستم با استفاده از ساعت های اتمی بیشتر و ماهواره‌هایی که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر قرار می‌گیرند، خدمات تعیین موقیت را با دقتی بسیار بیشتر از GPS ارائه می کند.

از این سیستم برای هدایت و ناوبری خودروها، قطارها و هواپیماها استفاده خواهد شد و گفته می‌شود در حالیکه خطای GPS ده متر است، خطای گالیله یک متر خواهد بود.

قرار است تعداد ماهواره‌های این پروژه تا سال ۲۰۱۷ به سی (۲۷ ماهواره عملیاتی و سه ماهواره ذخیره) برسد.

این ۲۷ ماهواره در مدارهای میانی در حدود ۲۳ کیلومتری سطح زمین قرار می گیرند.

دو ماهواره‌ اول در سال ۲۰۱۱ و دو ماهواره دوم در سال ۲۰۱۲ به فضا پرتاب شدند.

مراکز کنترل این ماهواره‌ها در نزدیکی مونیخ آلمان و فوچینوی ایتالیا خواهند بود و بنا بر تصمیم اتحادیه اروپا، مقر اصلی گالیله در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک خواهد بود.

bbc news

 


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان