ابزار رایگان وبلاگ

هنرمندانی که آثارشان پس از مرگ پول‌ساز شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

وینسنت ون گوگ (مرگ در ۳۷ سالگی)

وینسنت ون گوگ شاید برجسته‌ترین عضو آن دسته از هنرمندانی باشد که زود از دنیا رفته و در دوران حیات خود نیز نتوانستند به جایگاهی برسند که شایسته‌ آن بوده‌اند. هنوز هم جزییات دقیق کم و کیف مرگ او روشن نیست. این نقاش هلندی (۱۸۹۰ – ۱۸۵۳) که از بنیانگذاران هنر نقاشی مدرن است، در دوران حیات خود به ندرت موفق به فروش اثری شده بود، در حالی که آثارش پس از مرگ وی با قیمت‌های کلان به فروش رسیدند. 

میشل ماژروس (مرگ در ۳۵ سالگی)

چه سرنوشتی انتظار آثاری را می‌کشد که پدیدآوردندگان آن‌ها در پی مرگی زودهنگام از دنیا رفته‌اند. نمایشگاهی در موزه دولتی شهر بادن‌بادن آثار ۳۳ هنرمند قرن بیستم و بیست و یکم میلادی را گرد آورده که عمر نسبتا کوتاهی داشته‌اند. یکی از این آثار "مهاجمان فضایی۲" از میشل ماژروس، نقاش و مجسمه‌ساز اهل لوکزامبورگ (۲۰۰۲ – ۱۹۶۷) است که در پی سانحه‌ای هوایی جان خود را از دست داد. 

کیت هرینگ (مرگ در ۳۱ سالگی)

کیت هرینگ (۱۹۹۰ – ۱۹۵۸) که از هنرمندان صاحبنام آمریکا در قرن بیستم محسوب می‌شود، دو سال پس از آنکه پزشکان تشخیص دادند که به بیماری ایدز مبتلا است، جان خود را از دست داد. در همان زمان که خبر ابتلای وی به ایدز منتشر شد، بهای آثار او ۳۰۰ برابر شد. تصویری از یکی از آثار معروف او به نام „o.T.“ که در سال ۱۹۸۶ خلق شد. هرینگ در کارهای خود بیش از همه به مفهوم‌های تولد و مرگ و جنسیت و جنگ پرداخته است. 

ژان میشل باسکیت (مرگ در ۲۷ سالگی)

ژان میشل باسکیت نقاش آمریکایی آفریقایی‌تبار (۱۹۸۸ – ۱۹۶۰) نیز در صف هنرمندان "جوان‌مرگ" قرار دارد. باسکیت فعالیت‌های خود را با طرح‌های گرافیتی آغاز کرد و بعدها به سبک نئواکسپرسیونیستی روی آورد. او در پی مصرف بیش از اندازه هروئین درگذشت. بهای آثار او پس از مرگش ۴۰۰ برابر شد. پژوهشگران کوشیده‌اند که در آثار او، از جمله Amber Vision (تصویر) رد پایی از اعتیاد او به مواد مخدر را بیابند. 

کریستوف اشلینگن‌زیف (مرگ در ۴۹ سالگی)

کریستف اشلینگن‌زیف، هنرمند، نویسنده و کارگردان آلمانی بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست داد. "پله‌برقی به سوی آسمان" نام اثری است که از او در موزه دولتی شهر بادن‌بادن به نمایش درآمده است. به گفته رئیس این موزه، ابتلای یک هنرمند به بیماری‌ای کشنده سبب می‌شود که حس و بینش او دگرگون شود. اشلینگن‌زیف که علاقه‌خاصی به تندی و تحریک کردن داشت، پس از ابتلا به سرطان رفتاری دوستانه‌تر پیش گرفت. 

جکسون پولاک (مرگ در ۴۴ سالگی)

جکسون پولاک (۱۹۵۶ – ۱۹۱۲)، نقاش آمریکایی، یکی از پیشگامان سبک اکپریسیونیسم انتزاعی و یکی از چهره‌های مهم هنری قرن بیستم محسوب می‌شود. یکی از آثار معروف او که در موزه بادن‌بادن نیز در معرض نمایش قرار دارد، "شماره ۱۶" است که در سال ۱۹۴۸ با روش پاشیدن لکه‌های رنگ روی بوم خلق شده است. جکسون پولاک در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. میزان الکل موجود در خون او در هنگام این سانحه بسیار بالا بود. 

آگوست ماکه (مرگ در سن ۲۷ سالگی)

یکی از چهره‌های برجسته اکسپرسیونیسم در آلمان آگوست ماکه (۱۹۱۴ – ۱۸۸۷) است که آثار او فضای شاد و مثبت دارد. او در هنگام آغاز جنگ جهانی اول به عنوان سرباز داوطلب راهی خدمت شد و چندی نگذشت که در جریان یکی از نبردها نیز جان خود را از دست داد. تصویر: "روایت‌گر افسانه" که آگوست ماکه آن را در سال ۱۹۱۲ خلق کرد، اثری است که از این هنرمند در نمایشگاه بادن‌بادن عرضه شده است. 

پتر روهر (مرگ در سن ۲۳ سالگی)

پتر روهر (۱۹۶۸ − ۱۹۴۴) که از نقاشان و هنرمندان فعال آلمان در دهه شصت میلادی به شمار می‌رود، در آثار خود بیش از همه به موضوع نظم و ترتیب می‌پردازد. او آثار خود را با استفاد از اشیاء صنعتی روزمره خلق می‌کرد، از جمله „O.T. (OB-1)“ که با نصب قوطی‌های کبریت رو یک تخته چوبی پدید آمده است. این هنرمند آلمانی در سن ۲۳ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. 

داش اسنو (مرگ در ۲۷ سالگی)

داش اسنو (۲۰۰۹ − ۱۹۸۱)، هنرمند آمریکایی در همان دوران نوجوانی در خیابان‌های نیویورک زندگی می‌کرد. او بیش از همه با عکس‌های پولاریود که در آنها اعتیاد، سکس و خشونت دیده می‌شد، به شهرت رسید. او بعدها دست به خلق مجسمه، کولاژ و چیدمان‌های گوناگون زد. یکی از این آثار که Reach Out & Fuck Someone نام دارد در موزه بادن‌بادن به نمایش درآمده است. اسنو در سن ۲۷ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد هروئین جان سپرد. 

اوا هس (مرگ در ۳۴ سالگی)

اوا هس (۱۹۷۰ − ۱۹۳۶) مجسمه‌ساز آمریکایی آلمانی‌تبار از معدود هنرمندان زن است که بعد از مرگ به شهرتی دوچندان دست یافت و ارزش آثار او به مراتب بیشتر شد. هس در خلق آثار خود از مواد گوناگونی از جمله، سیم، پارچه، پلاستیک، فایبرگلاس و لاتکس استفاده می‌کرد. او به تومور مغزی دچار شد و علیرغم جراحی‌های متعدد در سن ۳۴ سالگی چشم از جهان فرو بست. 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان