ابزار رایگان وبلاگ

جام جهان نما
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

عضو جدید خانواده سلطنتی بریتانیا

کیت میدلتون، همسر شاهزاده ویلیام صبح شنبه (۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت) در بیمارستان سنت ماری لندن بستری شد و ساعت ۹ و ۳۴ دقیقه‌ یک دختر به وزن ۳۷۱۴ گرم به دنیا آورد. این نوزاد پس از شاهزاده جرج پنجمین نتیجه‌ی ملکه‌ی الیزابت (۸۹ ساله) و دومین نوه‌ی فرزندش شاهزاده چارلز است.

زندگی و مرگ شگفت‌آور کاوشگر عطارد

"مسنجر" نخستین کاوشگری بود که نزدیکترین سیاره منظومه شمسی به خورشید را با گردش به دور آن بررسی کرد. این کاوشگر در مجموع حدود ۲۵۰ هزار عکس به زمین مخابره کرد؛ صد برابر بیشتر از آن چیزی که پیش‌بینی شده بود. مأموریت مسنجر سی‌ام آوریل، دهم اردیبهشت‌ماه به پایان رسید. سوخت این کاوشگر جان سخت به پایان رسیده. مسنجر تسلیم جاذبه عطارد خواهد شد و با سقوط روی آن در هم خواهد شکست. 

وضعیت دشوار زلزله‌زدگان در مناطق دورافتاده نپال

شمار قربانیان زلزله نپال تا بامداد جمعه (اول مه/ ۱۱ اردیبهشت) به بیش از ۶۲۰۰ نفر رسید. مرکز مدیریت بحران نپال شمار مجروحان این حادثه را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرد. شهرها و روستاهای اطراف مرکز زلزله به شدت تخریب شده‌اند و بازماندگان این حادثه در وضعیتی اسف‌بار به سر می‌برند. سازمان ملل متحد نیز تخمین زده که دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این کشور بی‌خانمان شده‌اند.

"احتمال وقوع یک انقلاب پزشکی"

پژوهشگران برای نخستین بار واکسنی موثر علیه مالاریا را روی انسان آزمودند. این واکسن به احتمال در سال جاری مجوز تولید انبوه خواهد گرفت. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۳/۳ میلیارد نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنها خطر ابتلا به مالاریا بالاست. هر سال نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر (۹۵ درصد در آفریقا) در پی ابتلا به این بیماری جان می‌دهند. 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان