ابزار رایگان وبلاگ

تاثیر شگفت‌آور شنیدن موسیقی غمگین بر احساسات افراد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

کارشناسان دانشگاه دورهام بریتانیا و ییواسکیلا فنلاند واکنش افراد را به شنیدن موسیقی اندوهناک مورد مطالعه قرار داده‌اند. به گفته تیم پژوهش نتایج این بررسی‌ها می‌تواند تغییرات مهمی در روش‌های موسیقی‌درمانی ایجاد کند.

پژوهشی درباره تاثیر موسیقی اندوهناک بر شرایط روانی و احساسی افراد نشان می‌دهد این نوع موسیقی می‌تواند باعث ایجاد تسکین، شادی و درد در افراد مختلف شود. دانشمندان تشخیص داده‌اند که دلیل تغییر حال افراد هنگام گوش دادن به موسیقی اندوهناک وابسته به تجربیات پیشین آن‌هاست که با شنیدن این نوع موسیقی گره خورده است.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این پژوهش بر طبیعی بودن احساس درد و اندوه تاکید کرده‌اند که به گفته کارشناسان دقیقا همین پدیده است که باعث بهتر شدن روحیه افراد با شنیدن موسیقی غم‌انگیز می‌شود. گوش دادن به موسیقی اندوهناک در برخی افراد صرفا به خاطر خوشایند بودن موسیقی و در برخی با زنده کردن خاطرات و یادها بر روحیه آن‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد . بخش قابل توجهی از آزمایش‌شدگان بر ارتباط موسیقی غمگین با تجربیات تلخ زندگی همچون از دست دادن نزدیکان و یا جدایی تاکید کرده‌اند.

توماس ارولا از دانشگاه دورهام در این‌باره می‌گوید: «نتایج این پژوهش به ما این امکان را می‌دهد تا راه‌هایی را که به افراد در تغییر روحیه آن‌ها با استفاده از موسیقی کمک ‌می‌کند، شناسایی کنیم و در نهایت این آموخته‌ها را در بخش توان‌بخشی و موسیقی‌درمانی برای آرامش بخشیدن، شاد کردن و یا آسایش افراد به کار گیریم.» او افزود: «این یافته‌ها همچنین به ما در درک رابطه متناقض میان احساسات منفی و ایجاد لذت در افراد با فعالیت‌هایی چون داستان‌خوانی و کارهای هنری کمک کند.»

تسکین، شادی و درد

در جریان این بررسی‌های گسترده تا کنون سه دسته واکنش به شنیدن موسیقی اندوهناک شناسایی شده‌اند: تسکین، شادی و درد. این پژوهش میان سن و جنسیت افراد با مسئله لذت بردن از اندوه ارتباطی را نشان نداده است. با این وجود علاقه و یا شناخت عمیق از موسیقی می‌تواند باعث افزایش لذت ‌شود.

گفته‌های شرکت‌کنندگان مسن‌تر از تجربیاتشان در این پژوهش حاکی از تاثیر قوی موسیقی بر تسکین اندوه در این گروه است در حالیکه نتیجه شنیدن موسیقی غم‌انگیز در زنان و جوانان بیشتر تخلیه احساسات منفی است.

هنا ریکا پلتولا از دانشگاه ییواسکیلا می‌گوید: «به نظر می‌آید که شنیدن موسیقی غمگین دو نوع تجربه لذت‌بخش را در افراد به برانگیزد. در تمام این تجربیات اما این موسیقی است که منبع اصلی بروز این تجربیات است.» 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان