ابزار رایگان وبلاگ

رادیوبیولوژی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

رادیوبیولوژی ( Radiobiology) به دانش و مطالعه مبانی، مکانیزم، و آثار پرتوهای یونیزان بر روی ماده جاندار را گویند.
رادیوبیولوژی (یا زیست‌شناسی پرتوی) یک رشتهٔ میان رشته ای از علوم است که اثرات بیولوژیکی پرتوهای یونیزان و غیریونیزان از همه طیف هایا الکترومغناطیسی شامل : رادیواکتیویته (اشعه آلفا، اشعه بتا و اشعه گاما)، پرتوهای ایکس (پرتو ایکس)، اشعه ماورای بنفش، نور مرئی، ریز موج‌ها (مایکروویوها)، موج رادیویی، پرتوهای با فرکانس پائین (که در انتقال الکتریکی متناوب استفاده می شود)، پرتوهای اولتراسوند(مافوق صوت) حرارتی (گرما)، و روش‌های مرتبط با آن را مورد مطالعه قرار می دهد.این رشته زیر مجموعه ازبیوفیزیک 
محسوب می شود

آزمایشها و تجربیات مربوط به زیست‌شناسی پرتوی (رادیوبیولوژی) به طور معمول از منابع تشعشعی استفاده می کنند که می توانند شامل :

  • یک منبع ایزوتوپی، معمولاً 137Cs (سزیم137) یا 60Co (کبالت60).
  • یک شتاب دهندهٔ ذرات اتمی (شتاب دهنده ذره ای)، تولیدکننده پروتون‌های پرانرژی، الکترونها یا یونهای شارژشده. نمونه‌های زیستی می توانند با استفاده از یک بیم پهن، مختلط یا بیم یکنواخت، و یا با استفاده از یک بیم کوچک یا میکروبیم microbeam))، متمرکز شده به سمت پایین و در اندازه‌های سلولی و یا زیرسلولی تحت تابش قرار گیرند.
  • یک لامپ ماورای بنفش (UV).
  •  

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان