ابزار رایگان وبلاگ

خون آشامان :حقایقی درباره ساوا ساوانوویچ و دیگر خون‌آشام‌های سرگردان صربستان
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

هشدار در مورد وجود خون‌آشام‌ها تلاشی برای جلب جهانگردان است یا می‌توان آنرا تظاهر امروزی خرافات قدیمی دانست؟

جنکینز می‌گوید: «نمی‌دانم باید چه بگویم. فکر می‌کنم باید به این شرایط بسیارمحتاطانه نگاه کرد. اعتقاد به وجود خون‌آشام‌ها با اینکه در کشورهای بالکان عمیقا ریشه کرده، نمی‌تواند ناشی از خرافات باستانی باشد».

 آیا هشدار شورای محلی در مورد بهداشت همگانی دیوانگی به نظر نمی‌رسد؟

جنکینز می‌گوید: «اگر از دیدگاه تاریخی به این قضیه نگاه کنیم، باید بگویم نه! اصلا! تاریخ نشان می‌دهد وحشت از حضور خون‌آشام‌ها اغلب با ظهور بیماری‌های مرگباری مانند سل و طاعون، مخصوصا در اروپای مرکزی و شرقی همراه بوده است. مردم نمی‌دانستند چطور ممکن است اعضای یک خانواده همگی با هم از بین بروند یا مرگ یک نفر به کشته‌شدن دیگر افراد بیانجامد. تنها توجیه ممکن برای چنین اتفاقی در آن زمان می‌توانست نفرین جادوگران یا وجود خون‌آشام‌ها و دیگر مخلوقات ماوراءالطبیعه باشد. به عنوان مثال اپیدمی سل در قرن نوزدهم داشت اعضای هر خانواده را یکی بعد از دیگری از پا درمی‌آورد و مردمی که خرافاتی بودند، فکر می‌کردند این یکی از اعضای خانواده است که پس از مرگ خود به خون‌آشام تبدیل شده و دارد از خانواده خود قربانیان دیگری می‌گیرد».

 اعتقاد مردم به خون‌آشام‌ها از کجا آغاز شده است؟

بورینی می‌گوید: «در فاصله قرن‌های ۱۶ و ۱۸ میلادی مردم اطلاعات اندکی در مورد متلاشی شدن بدن انسان بعد از مرگ داشتند. آنها در خلال اپیدمی طاعون یا سل ناچار از گورهای دسته‌جمعی استفاده می‌کردند و اجساد تازه را به اجساد قدیمی که مدتی از مرگ آنها گذشته بود، اضافه می‌کردند. گاهی نیز به سراغ اجساد دفن شده می‌آمدند و تلاش می‌کردند با نبش قبر آنها به دنبال علت مرگ بگردند. این افراد تغییراتی را در طی زمان در جسد مشاهده می‌کردند که برای آنها قابل‌درک نبود. اغلب در افسانه‌ها نیز می‌بینیم که خون‌آشام‌ها نیز با نبش قبر به جهان برگشته‌اند».

 در افسانه‌ها می‌خوانیم که روح ساوانوویچ به شکل یک پروانه درآمده، آیا داستان‌های مشابهی در مورد دیگر خون‌آشام‌ها وجود دارد؟

بورینی می‌گوید: «بعضی افسانه‌ها به تبدیل‌شدن مردگان به گرگ‌ها یا سگ‌ها اشاره می‌کنند، چون مردم می‌دیدند در نزدیکی جایی که فکر می‌کردند خون‌آشام‌ها دفن شده‌اند، رد پای این حیوانات دیده می‌شود. این موضوع اصلا عجیب نیست، چون می‌دانیم که بوی اجسادی که دارند متلاشی می‌شوند به سادگی می‌تواند سگ‌های گرسنه را به خود جلب کند».

 چرا سیر می‌تواند خون‌آشام‌‌ها را دور کند؟

جنکینز پاسخ می‌دهد: «در قرن‌های گذشته بسیاری ار مردم معتقد بودند بوی بد سیر می‌تواند خون‌آشام‌ها و ارواح شیطانی را دفع کند. البته نمی‌توان نقش داستان‌ها و سینما را در ایجاد این ارتباط نادیده گرفت. بد نیست بدانیم خون‌آشام‌های دیگری هم وجود دارند که سوزاندن زردچوبه آنها را فراری می‌دهد و بوی بد سیر روی آنها تأثیری ندارد».

 چقدر تفسیر امروزی ما از خون‌آشام‌ها با افسانه‌های قدیمی متفاوت است؟

بورینی می‌گوید: «در افسانه‌های قدیمی تصویر خون‌آشام‌ها همان جسد انسان‌های معمولی است با این تفاوت که اطراف دهان یک خون‌آشام خون‌آلود است؛ اما در سینما و رمان‌ها خون‌آشام‌هایی را می‌بینیم که ظاهری فریبنده دارند، اغلب از طبقه اشراف هستند یا نیروهایی فرابشری دارند».جنکینز می‌گوید: «علاقه انسان‌های امروزی به خون‌آشام‌ها را کتاب‌ها و فیلم‌ها شکل داده‌اند. در بسیاری از آنها عشق ممنوع میان یک انسان با خون‌آشام‌ها مطرح شده است. در افسانه‌های قدیمی با چنین سوژه‌ای برخورد نمی‌کنیم».

 آیا تاکنون مدرکی در مورد وجود خون‌آشام‌ها به دست آمده است؟

بورینی پاسخ می‌دهد: «نه! همگی وقایعی که تعریف می‌شوند مربوط به نبش قبر اجساد متعلق به انسان‌ها هستند. عدم شناخت مردم از تغییرات پس از مرگ و سوء‌تعبیر این تغییرات باعث شده این اجساد در حال تجزیه به عنوان مردگانی که خون‌آشام هستند، شناخته شوند».

 چرا اعتقاد به وجود خون‌آشام‌ها هنوز ادامه دارد؟

جنکینز می‌گوید: «ترس از مرگ، همان دلیلی که باعث می‌شود در اعماق وجودشان از ارواح بترسند. خون‌آشام‌ها هم مردگانی هستند که توسط یک روح خبیث یا شیطانی به جهان ما بازگشته‌اند».بورینی می‌گوید: «من فکر می‌کنم خون‌آشام‌ها دو وجه متضاد خون و مرگ را به یکدیگر مرتبط کرده‌اند. مرگ سرنوشت اجتناب‌ناپذیر ما انسان‌ها و خون لازمه حیات ما است. آنها مرده‌هایی هستند که می‌توانند با خوردن خون از جهان مردگان به دنیای ما برگردند».


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان