ابزار رایگان وبلاگ

خودروهای آینده:هوشمندانه رانندگی کنید
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ارتباط خودرو با خودرو

این تکنولوژی روی شبکه جی پی اس و همین طور سیستم‌های وایرلس پیاده‌سازی شده است که در حال حاضر قادر به اختصاص یک فرکانس خاص برای هر ماشین است. به این ترتیب ماشین‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های مختلف می‌تواند با استفاده از یک موج ارتباطی مشخص با هم ارتباط برقرار کند.نکته: با استفاده از سیستم ارتباطی ‌‌، وسایل نقلیه و اشیای دیگر در یک فاصله معین به یکدیگر متصل شده و‌ اطلاعاتی نظیر موقعیت سرعت، وضع چراغ‌ها، علائم خطر، موارد اضطراری و جهت حرکت را به دیگر ماشین‌ها‌ ‌اطلاع می‌دهنداطلاعات در این خودروها به وسیله سیستمی شبیه سیستم اینترنت بی‌سیم منتقل می‌شود. این اطلاعات از سنسورهای موجود در ماشین‌ها، راه، چراغ‌های راهنمایی و دیگر اشیای موجود در مسیر گرفته شده و به ماشین‌ها در شعاع مشخص منتقل می‌شود. به این ترتیب وسایل نقلیه و اشیای دیگر در یک فاصله معین به یکدیگر متصل شده و بعد از آن می‌توانند اطلاعاتی نظیر موقعیت، سرعت، وضع چراغ‌ها، علائم خطر، موارد اضطراری و جهت حرکت را به دیگر ماشین‌های مرتبط اطلاع دهند.برای نهایی شدن این سیستم باید زیرساخت‌های لازم برای آن در جاده‌ها، محیط‌های شهری، چراغ‌های راهنمایی و ایستگاه‌های اضطراری بین راهی ایجاد شود.این زیرساخت شامل فرستنده و گیرنده‌های بی‌سیم و سنسورهایی است که هر شیء مثل ماشین و مشخصات راه را برای ماشین دیگر قابل شناسایی می‌کند.قدم بعدی وجود فرستنده و گیرنده‌های امواج ما فوق صوت در ماشین‌هاست که به راننده کمک می‌کند دیدی سه بعدی از محیط اطرافش به دست بیاورد. به این ترتیب راننده می‌تواند تا شعاع مشخص حتی اشیائی را که به این شبکه متصل نیستند شناسایی کند، درست شبیه کاری که خفاش برای شناسایی محیط اطرافش می‌کند.البته هنوز تا رسیدن به این مرحله راه زیادی مانده اما نصب و راه‌اندازی فرستنده‌های بی‌سیم گام ساده‌تر و ابتدایی این سیستم است که بزودی آغاز می‌شود. اما این شبکه چطور می‌تواند رانندگی امن‌تر و جاده‌هایی خلوت‌تر را به ارمغان بیاورد؟

ارتباط ماشین با جاده و برعکس

ارتباط با چراغ‌های راهنمایی یکی از اساسی‌ترین سیستم‌هایی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. بر این اساس چراغ‌های راهنمایی اطلاعات مربوط به سرعت بهینه برای عبور از چراغ قرمز را برای رانندگان می‌فرستد و راننده می‌تواند از چراغ‌های سبز بدون توقف عبور کند. به این ترتیب از ترمزهای غیرضروری برای توقف ‌پشت چراغ قرمز جلوگیری می‌شود.این کار علاوه بر لذتبخش کردن رانندگی، تاثیر زیادی در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و میزان این گاز‌ها را تا حد زیادی پایین می‌آورد. همین طور در طول چراغ قرمز راننده اطلاعاتی دریافت می‌کند مبنی بر این که چقدر طول می‌کشد تا چراغ سبز شود، به این ترتیب دیگر نیازی به وجود ثانیه‌شمارهای متعدد در سر تقاطع‌ها نیست و بسیاری از علائم رانندگی تا یک دهه دیگر از سطح خیابان‌ها برچیده می‌شود. همین طور این سیستم به رانندگان نزدیک شدن یا عبور کردن ماشین‌های اضطراری مثل آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس را خبر می‌دهد. این هشدار به رانندگان می‌گوید‌ کدام مسیر یا خط حرکتی را برای عبور این ماشین‌ها باز بگذارند. یکی دیگر از مسائل خطرآفرین هنگام رانندگی، راهسازی است که در کنار یا خود مسیرهای عبوری انجام می‌شود.حمل‌ونقل وسایل سنگین و حضور کارگران هم در این سیستم حمل‌ونقل گنجانده شده است. به این ترتیب در طول راه اطلاعات محل‌هایی که کارگران در آن مشغول کار هستند به راننده ارسال شده تا او بر اساس دستورالعمل‌ها سرعت و جهت حرکتش را تنظیم کند. بخش دیگری از اطلاعات ارسالی برای رانندگان در مورد وضع هوا و راه در طول فصل‌های سرد است. بارش‌های سنگین یا یخ‌زدگی بخش‌هایی از راه، اطلاعات مهمی است که باعث بروز حوادث می‌شود و آگاهی از آنها می‌تواند جلوی حوادث احتمالی را بگیرد. همین طور با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به نصب تابلوهای محدودیت سرعت در مناطق مختلف نیست، چون تمام این اطلاعات به ماشین‌ها ارسال شده و راننده حتی در جاده‌های نا آشنا می‌داند در کدام منطقه باید چه حدی از سرعت را رعایت کند. این سیستم همچنین می‌تواند موتورسیکلت‌ها را به عنوان آسیب‌پذیرترین وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای شناسایی و پیغام هشدار برای رانندگان ارسال کند. همچنین عابران پیاده از طریق تلفن‌های هوشمند شناسایی شده و موقعیت آنها به راننده اعلام می‌شود.همچنین سیستم هشداری برای وقوع حوادث رانندگی و همچنین اشیا و موانع موجود در جاده در نظر گرفته شده است که به راننده در مورد مسدود شدن موقتی راه بر اثر تصادف یا شیء ناشناس هشدار می‌دهد.این سیستم در صورت تکمیل و مجهز شدن بیشتر جاده ها و ماشین‌ها، می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ظهور ماشین‌های خود راننده که می‌توانند بدون نیاز به راننده با جاده و محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و حرکت کنند.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان